trekt BOKBENIGHEID bij veulens vanzelf weg?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Casper1985

trekt BOKBENIGHEID bij veulens vanzelf weg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 17:02

wij hebben een merrie veulen gefokt (geboren 21-05-05), KWPN.
ze stond eigenlijk altijd kaarsrecht op haar voorbenen tot 2-3 weken geleden. De stand is nu bokbenig. Ze heeft wel erg lange 'dunne' beentjes maar in beweging lijkt ze geen last te hebben van haar beenstand. De hoeven lijken normaal.
Nu is mijn vraag;

-Trekt de bokbenigheid vanzelf weg naarmate ze ouder worden?
-Is er (nu) iets aan te doen?
-Is het nog zinvol om met het veulen (verder ERG tevreden) naar de
keuring te gaan of ligt ze er dan meteen uit?
-zijn er mensen met dezelfde ervaringen?

Alvast bedankt voor de reacties

Bucephalus

Re: trekt BOKBENIGHEID bij veulens vanzelf weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 17:09

Ik heb verschillende veulens gezien die behoorlijk in de knieën hingen. Dan denk je: dat komt nooit meer goed, maar integendeel het trekt vrijwel altijd weer bij. Veel beweging is daarbij wel belangrijk. (In een enkel geval komt het voor dat het niet meer weggaat. ) Als het veulen niet ziek is, zal het wel goedkomen. Als je twijfelt, gewoon even de veearts bellen en hem/haar de vraag voorleggen. Volgens mij heb ik nog ergens een dramatische foto van zo'n veulen .. ik zal eens even zoeken.. Meestal zie je dat de eerste weken na de geboorte.

Het lijkt me niet zinvol om met zo'n veulen naar de keuring te gaan. In vergelijking met de andere veulens die recht op de beentjes staan ben je dan sowieso altijd in het nadeel.

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 19:34

Ons veulen van vorig jaar stond ook bokbenig, zelfs toen ze 4 maanden oud was stond ze nog zo. Daarna is het langzaam recht getrokken.
Nu als jaarling staat ze gelukkig weer recht, dus het kan zeker nog wel goedkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 20:00

Ik zou er voor de zekerheid wel een veearts en hoefsmid naar laten kijken. Als er nog iets aan de stand veranderd moet worden/kan worden zal dit zo jong mogelijk moeten gebeuren.

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 10:05

Dit is een veelvoorkomend verschijnsel bij veulens. De botten groeien dan iets te snel voor de pezen en spieren in het been. Daardoor "knikken" ze in stand wat bokbenig in...

Wij fokken zo'n kleine 10 veulens per jaar, maar er is altijd wel ééntje die dit op een gegeven moment in meerdere of mindere mate heeft. Is het niet zo ernstig, dan doen we er meestal niets aan en is veel beweging de enige oplossing. Is het wel vrij heftig geven we ze vaak even een vitaminespuit (van DA). Dit wil ook nog wel eens helpen.

Maar in ieder geval heel veel beweging. Zoveel mogelijk buiten lopen. Daardoor rekken de pezen en spieren weer op, waardoor je veulen weer recht zal komen te staan.

Ik kan vanaf hier niet beoordelen hoe ernstig het is, maar als het echt behoorlijk is zou ik er ook niet mee naar een keuring gaan. Een veulen dat recht op de benen staat, heeft dan gewoon een beentje voor...
Tenzij je veulen monsterlijk kan lopen natuurlijk!

Maak je niet te druk en heel veel succes verder