mening gevraagd over afdrijven vrucht bij tweeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

mening gevraagd over afdrijven vrucht bij tweeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-05 11:58

Jaren geleden waarschuwde onze stalhouder iemand op stal die met haar merrie (had draadbeen) een veulen wilde fokken van Kennedy. Er zat een tweeling op en advies van dierenarts was eentje te laten afdrijven. Onze stalhouder, Jan zei: "moet je niet doen, zul je zien dat de andere er ook af komt. De natuur regelt dat zelf wel." Ze luisterde naar de dierenarts en Jan kreeg gelijk.

Nu had ik een merrie met een dubbele eisprong. Ik dacht "mooi, 2x zoveel kans op bevruchting". Maar er zat dus ook een tweeling op. volgens dierenarts was het weer heel onverstandig het te laten zitten. Want vaak komt het 2e vruchtje er niet af, daarbij zaten ze ook nog eens dicht tegen elkaar aan, kans is groot dat je met 1 dood veulen komt te zitten en met een te klein. + dat je mogelijk de merrie verliest i.v.m. moeilijke zware bevalling. Heb dus met tegenzin naar de dierenarts geluisterd.

Wat zijn de ervaringen van andere fokkers hiermee? Hoe denken zij er over?

Anoniem

Re: mening gevraagd over afdrijven vrucht bij tweeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 12:53

Volgens mij heeft je da gelijk, je kan het risico echt niet nemen. Mijn merrie heeft ieder jaar een dubbele eisprong, eerste jaar was maar 1 bevrucht, vorig jaar wel 2 maar 1 hield zelf op met groeien. De moeder van mijn merrie had vorig jaar een dode tweeling. In de kraamstal staat ook een verhaal over een tweeling. Mijn merrie had nu weer 2 eitjes maar 1 was groter, morgenochtend kijken of ze al een eisprong heeft gehad. Bij het afknijpen van een vruchtje verlies je door ik dacht veranderende hormonen vaak het andere vruchtje ook. Als ik vorig jaar had moeten kiezen was ik naar Utrecht gegaan, mijn da zei dat ze het ene vruchtje ook aan kunnen prikken en leeg kunnen zuigen oid. Dan is minder risico dat de dracht afbreekt. Als dat wel moet blijven ze dat jaar vaak gust.
Ik zou een paar keer achter elkaar scannen om te kijken of allebei de vruchtjes groeien, zoja dan zou ik laten ingrijpen in een kliniek waar veel ervaring is met dit soort dingen.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 13:53

Mijn merrie had vorig jaar ook twee vruchtjes. 1 mooi en 1 klein, waarvan de DA dacht dat het vanzelf weg zou gaan. hij wilde het nog even de kans geven om uit zichzelf op te lossen. 5 dagen later opnieuw gescand en toen waren ze allebei weg! Hij kon niet begrijpen waarom die ene goede ook weg was, wij baalden dus dat we niet meteen iets hadden gedaan om in te grijpen. Het was al bijna aan het eind van het dekseizoen, maar ze is dat jaar ook niet meer hengstig geworden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 14:22

Ik heb 3 jaar geleden een 2-ling dracht weg laten spuiten nadat de DA niet is staat was gebleken er een van te scheiden, ze bleven teveel op elkaar zitten. Intussen zijn de technieken alweer beter geworden.
Ik heb een keer een merrie verloren aan een 2-ling dracht waar het ene vruchtje afgestorven was en na een tijd de ander en de moeder vergiftigde. Ik zou nooit een tweeling riskeren, lees het verhaal van Libke op Kraamstal maar
Het gaat zelden goed en als het goed gaat hou je vaak een of 2 veel te kleine paarden over.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 14:24

Een tijdje geleden had een merrie bij ons op stal een tweeling verworpen. Allebei dood. Ik zou het zelf nooit, maar dan ook nooit riskeren om ze te laten zitten. Liever geen veulen op dat moment, dan 2 dode veulens of een dode merrie.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 14:51

Onze merrie was drachtig van een tweeling, toen we gingen scannen kwamen we er gelukkig met 18 dagen achter.
De DA haalde er meteen eentje weg, ook al waren we het er niet mee eens (wat we wel waren...) had hij het toch gedaan zei hij: teveel kans op complicaties!
We hebben nu trouwens een prachtig merrie veulen erbij lopen!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 17:43

fresco schreef:
De DA haalde er meteen eentje weg, ook al waren we het er niet mee eens (wat we wel waren...) had hij het toch gedaan zei hij: teveel kans op complicaties!

Dat mag een Da nooit doen, ookal bedoelt hij het in dit geval goed. Dit mag hij nooit zonder toestemming doen.

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 18:07

een van onze merries had ook twee eitjes zitten toen ze geïsemineerd werd in 2003. Omdat ze al twee keer eerder niet drachtig wou worden hadden we besloten haar na het insemineren direct naar huis te halen. Er werd gezegd dat dat een risico was vanwege de twee eitjes. Wij besloten het anders te doen en de merrie niet te scannen na inseminatie ( op 18 dag) maar haar gewoon te laten en af te wachten wat er zou gebeuren. 11 maanden later heeft ze een prachtig merrie veulen gekregen. Het andere ietje was dus vanzelf weg gegaan.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 20:20

De merrie van My Dominique heeft ook een tweeling gehad. Beide dood geboren en de merrie heeft er ook nog verschrikkelijk lang last van gehad.

Mijn merries worden niet van te voren gescand, alleen als ze al drachtig zijn, enkel om te controleren of er geen tweeling in zit, dat risico wil ik niet nemen. Mijn merries worden wel natuurlijk gedekt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 21:23

De keren dat een tweelingdracht bij een paard goed afloopt is 1 op 1000 ongeveer. Helaas heb ik al aan den lijve ondervonden dat ik ook 1 van 999 was. Mijn paard was trouwens wel gescand maar de 2e was door de VA over het hoofd gezien.Nooit zou ik het risico willen nemen om er twee te laten zitten. Da's imo vragen om moeilijkheden. Dan maar het risico lopen om allebei de vruchtjes kwijt te raken want die ellende wil ik liever niet weer meemaken. Liever geen veulen als een tweelingdracht.

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 11:16

Bij 1 van de merries vorig jaar op stal waren er ook 2 eitjes. 1 hebben ze er weg laten halen en er loopt nu een gezond groot veulentje bij. Ik zou ook nooit een tweelingdracht riskeren. Zoals al gezegd: liever geen veulen dan kans op verschrikkelijk veel narigheid.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 12:15

Heel fijn dat jullie je reactie hebben gegeven. Ik ben nu toch meer bevestigd dat ik er goed aan heb gedaan om naar de dierenarts te luisteren. Morgen moet ik terug om te scannen, en dan zal ik er achter komen of het overige vruchtje er nog zit, en of mijn merrie dus drachtig is of gust.

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 15:02

Als je meteen met pgf2alpha weg laat spuiten komt de merrie nog in cyclus.

Ik heb zelf een merrie die meerdere keren dubbele eisprongen heeft en een tweeling heeft overgedragen waarvan wij het zelf niet wisten. beide veulens doodgeboren na een gecompliceerde bevalling.Later na een gezond merrieveulen te hebben gebracht was ze het jaar erop drachtig van een tweeling. De tweede keer gescand hebben we de tweeling weg laten spuiten hoe crue het ook klinkt want een paardenbaarmoeder is nu eenmaal niet gebouwd om twee veulens probleemloos de wereld in te brengen.

Wat mij aan deze reacties opvalt dat het behoorlijk vaak voorkomt, meer als dat ik had verwacht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 16:50

Wat betreft vaak voorkomen: wij hebben veel friezen in de buurt. Mijn veearts zei dat hij het bij de KWPN-ers veel vaker ziet dan bij de friezen. Ik vraag me af hoe het kan. Persoonlijk vind ik het niet een teken van goede vruchtbaarheid. Dan zou er gewoon 1 eitje mooi moeten rijpen, niet 2 of meer.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 17:39

Onze fokmerrie had vorig jaar er ook een tweeling opzitten. Die is afgeknepen op de twintigste dag ofzo, samen met een hormoneninjectie en een pijnstillende injectie. De andere vrucht is blijven zitten, het veulentje is nu al een maand.

Dit jaar hebben we een driejarige merrie laten dekken. Wederom twee eieren en wederom een tweeling. De hengstenhouder zei dat we precies 16 dagen na het dekken terug moesten komen, om een eventuele tweeling af te knijpen. Zo gezegd zo gedaan, deze keer waren we op de perfecte tijd, voelde de merrie er niets van en hoefde er ook geen hormonenspuit gegeven te worden. Twee dagen later hebben we de merrie weer laten scannen en de andere vrucht is blijven zitten.

Wat wij van meerdere dierenartsen (gerenomeerde paardendierenartsen) is dit:
-een tweeling moet je afknijpen (één ervan althans). Doe je dit niet, dan is de kans het grootst dat de merrie de vrucht na een paar maanden kwijtraakt. Hier merk of zie je niets van, alleen is de merrie op een gegeven moment niet meer drachtig, terwijl je eerst dacht van wel. De meeste merrie s voldragen een tweelingdracht namelijk niet. Moeder natuur zorgt er bij de meest merries voor dat tweelingen zeldzaam zijn, omdat het onwenselijk is.
-een tweeling afknijpen kan het beste op de zestiende dag. Dan zijn er het minste complicaties.
-de kans dat de andere vrucht erop blijft zitten is 50%
-niet afknijpen geeft echter een nog kleinere kans op een veulen, omdat de meeste merries zoals eerder gezegd de vruchten verliezen. Mocht de dracht wel volbracht worden dan zit je helaas met twee kneuzen veulens, omdat ze beiden tekort komen.

Kortom, één ei afknijpen is niks ingrijpends, een influenza injectie is al ingrijpender, maar het moet wel precies op de goede dag gebeuren.
Ik zou het altijd aanraden. Niet afknijpen betekent bijna altijd geen veulen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 19:31

We zijn precies op de 16e dag na insemineren geweest en 1 van de vruchtjes is afgeknepen. Voor de merrie was het inderdaad niet ingrijpend. Maar ik zal toch een beetje balen als de merrie dadelijk gust is, en daar zal ik morgen achter komen, om 13.30 uur moet ik in Lattrop zijn bij Schröder om te scannen.

Nou ja, je kunt beter balen dan een hoop ellende moeten ondergaan als het mis gaat.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 20:22

Desiree schreef:
We zijn precies op de 16e dag na insemineren geweest en 1 van de vruchtjes is afgeknepen. Voor de merrie was het inderdaad niet ingrijpend. Maar ik zal toch een beetje balen als de merrie dadelijk gust is, en daar zal ik morgen achter komen, om 13.30 uur moet ik in Lattrop zijn bij Schröder om te scannen.

Nou ja, je kunt beter balen dan een hoop ellende moeten ondergaan als het mis gaat.

idd,desiree ,zeker laten afknijpen en niet denken moeder natuur lost het wel op
Bij mij heeft ze dat niet gedaan ,helaas

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 20:38

Ik ben benieuwd hoe het afloopt.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 23:00

Overdags vind ik het een prachtige onderneming, een keer een veulen te fokken met de 2 merries. Maar 's nachts in bed lig ik me toch best druk te maken en me af te vragen waar ik aan begonnen ben. Er is zoveel dat fout kan zijn, en met 2 merries 2x zoveel kans. Hadden jullie dat ook? En dat verhaal van libke en Emiel gaf me toch best schrikbeelden. Ik zou namelijk net zo verslagen zijn als het bij mijn paarden mis zou gaan. Het geeft echt veel verdriet. Ik ben niet een gewone paardenboer die al ik weet niet hoeveel veulens heeft gefokt en paarden heeft gekocht en weer doorverkocht. Voor mij hebben de dieren toch betekenis.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 09:26

Dat gevoel ken ik, Desiree.
Ik heb een veulen gefokt bij mijn enige paard, mijn rijpaardmerrie die ik al flink wat jaren heb. Tijdens de dracht leek het bijna verkeerd te gaan en die vrouw die ons hielp bij de moeilijke bevalling (merrie liep tijden met alleen de voetjes eruit stekend, merrie ging niet liggen, veulen lag te diep en kwam er niet uit, voetjes voelden koud aan en veulen reageerde niet op pijnprikkel).
Uiteindelijk is er gelukkig toch een gezond veulen uitgekomen en op dat moment liepen de tranen me over de wangen van opluchting en blijheid.
Een verschrikkelijk gevoel als je merrie het zo moeilijk heeft.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 10:18

zelk heb ik vroeger 1 keer een tweeling gehad bij mijn d pony (haflo arab.)
allebei dood geboren merrie en hengst
met de moeder was alles gelukkig goed
ik had haar nooit laten scannen, erg dom
was goede les voor de volgende keer

ook heb ik eens een jaarlingmerrie gekocht (v.Topas) die er 1 van een (voldragen) tweeling was (merrie en hengst)
volgens de fokker waren het echt zorgenkindjes, vooral de hengst die een stuk kleiner was dan de merrie, hij heeft het maar net aan gehaald
ze zijn altijd te klein gebleven (merrie 1.58 en hengst 1.53)
later heb ik met de merrie gefokt en ze gaf flink grote veulens

neem geen risico
laat er 1 wegspuiten
beter niks dan een tweeling

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 13:16

Desiree,

Ik sluit mij inhoudelijk helemaal aan bij het verhaal van Venetia. Mijn merrie had in 2004 ook 2 eitjes toen ze geinsemineerd werd. Na 18 dagen bleken er twee identiek grote vruchtjes te zitten. Twee weken later zaten ze er nog en heeft de dierenarts er 1 afgeknepen. Ging erg lastig, ze zaten dicht tegen elkaar aan. Moeder natuur heeft het daarna goed afgemaakt. Er loopt een schitterend Olivi-veulen bij de merrie van 7 weken oud.

Succes!

Ik ben benieuwd over hoe het afloopt.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 18:16

Wij hadden dit jaar ook een merrie drachtig van een tweeling, zonder dat we het wisten. De DA heeft het nooit gezien op de scan.
Ze was zo dik dat we al tijden riepen dat ze wel drachtig van een tweeling kon zij, maar dat we beter wisten. De merrie was immers een keer extra gescand.
Toen het eerste veulen eruit kwam bleek er nog wat in te zitten. Die is dood geboren en het hengstje bleef over. De hengst ging maar niet staan en de DA er maar weer bij, toen bleek dat het hengstje zijn heup had gebroken doordat het bij de dode veulen is langsgekomen. Die moest dus afgemaakt worden.
Als ik zoiets krijg en het is te zien op de scan laat ik het wegspoelen. Risico is met tegroot da de merrie en/of de veulens dood gaan O.I.D.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 00:16

Onze dierearts bekijkt het op de 17e dag. Mocht er dan een tweeling zitten of heeft hij twijfel, dan wil hij de merrie 10 dagen later opnieuw zien. Als de tweede vrucht er dan nóg zit kan hij het die alsnog verwijderen (nog niet ingensteld) Na de 30e dag lukt het niet meer.
Hij heeft bij ons al meerdere keren met succes één vrucht verwijderd.
Dit jaar kon hij het niet met zekerheid vaststellen (cysten) en komt hij op de 45e dag nogmaals terug. Mocht er dan alsnog een tweeling ingenesteld zijn, dan worden beide vruchten gezamelijk verwijderd.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 12:50

In dit geval zaten de vruchtjes erg dicht tegen elkaar aan, en zaten ze ook nog eens precies ACHTER elkaar. Ook gisteren was nog niet duidelijk te zien of de andere inderdaad afgedreven was. ER zat nog wel iets, iets onregelmatigs van vorm. VOlgende week dinsdag om half twee weer scannen.