hulpstamboek enzo, hoe zit dat? (en nrps)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

hulpstamboek enzo, hoe zit dat? (en nrps)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-02 21:31

Evita is een pony zonder papieren, waarschijnlijk wel een haflinger maar ze is officieel te klein voor een haflinger (1,30 m.)
als ik haar zou laten dekken door een arabier, mag het veulen dan wel of niet ingeschreven worden bij het NRPS stamboek?
En als ik haar laat dekken door een haflingerhengst, mag het veulen dan in het haflinger(hulp)stamboek?

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 22:41

Volgens mij kun je dan wel een NRPS-papier krijgen. Het veulen heeft dan iig voldoende bloed *LOL* Van haflingers heb ik geen verstand...Haha!

Je kunt het beste even naar de betreffende stamboeken bellen. Dan weet je het zeker Pling

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 15:09

ik heb een pony gehad, vader was een goedgekeurde NRPS dekhengst met voldoende arabisch bloed, moeder was een kruising haflinger zonder papier.
Ik heb de pony op 4 jarige leeftijd laten inschrijven bij het NRPS en dan kon hij gewoon in het 'veulen'boek. Omdat hij een hengst was kon hij niet in het hoofdstamboek worden opgenomen (omdat de afstamming van de moeder onbekenbd was) maar bij een merrieveulen was dit geen probleem geweest. Dus als je je merrie laat dekken door een goedgekeurde arabier of een goedgekeurde NRPS die voldoende arabisch bloed voert kan het veulen zonder problemen worden opgenomen in het NRPS veulenboek

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-02 16:46

Hoi
Als je je paardje laat dekken door een GOEDgekeurde of erkende hengst van het nrps, kan het veulen in het stamboek voor zover ik weet.
Er moet een bepaald percentage arabisch bloed inzitten, ik dacht 12,5 procent. Das niet veel.\
ga je evita laten dekken dan? sta je nog bij henk?

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-02 17:57

Ik weet nog niet of we haar gaan laten dekken.. misschien over een paar jaar, want ik wil het veulen wel graag houden en dat kan nu nog niet want ik heb nog te weinig tijd. We zitten er iig over na te denken Haha!
en ik sta idd nog steeds bij henk ja, alleen in de zomer gaat ze weer op het land maar daarna komen we wel weer terug Lachen

robbie
Berichten: 293
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 17:41

Als je een pony maakt niet uit wat voor een door een nrps pony dan krijgt het vbeulen altijd een nrpsveuelnpapier!