Deze hengst voor mijn merries??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Deze hengst voor mijn merries??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-02 11:41

Ik zit erover te denken om mijn beide shetlandmerries dit voorjaar te laten dekken door deze hengst:

Afbeelding


Dit is Elegant van de Schaapshoeve, een hengst van 0.98m . Vader is Mustang van Bunswaard.

Weet er iemand nog andere mooie grote maats shetlandhengsten, geen bonte!

Wat ik trouwens ook een mooie hengst vind is de 21-jarige Rivo van Baal

Afbeelding

alleen heb ik dan geen idee wat voor veulens ik kan verwachten.

Femke is een zwarte merrie met alleen zwarte bloedlijnen.
Noeschka is ook zwart, maar haar moeder is een blauwschimmel. De volle zus van Noeschka is ook een blauwschimmel bijvoorbeeld.
Geen idee wat er dan gaat gebeuren als je nu met een vos gaat kruisen.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 12:02

Ik heb geen verstand van shetties, maar ik vind dat vosje wel heel erg leuk! Maar ja, belangrijker is of het dier past bij jouw merries!

Wat kleurvererving betreft maak je bij dekking door die vos toch een redelijke kans op een zwart veulen, geloof ik. Er zijn op bokt wel wat erfelijkheidsexperts die dit beter weten dan ik...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 12:10

Ik vind die vos wat korter in zijn rug. Daar zou ik voor gaan, maar ik ken je merrie niet, de hengst moet erbij passen. Het is trouwens nooit zo'n goed idee om gericht op kleur te gaan fokken. Kans is groot dat dat gewoon niet werkt. Dus een hengst uitzoeken omdat hij zwart is is volgens mij niet de goede aanpak.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 12:12

k vind dat vosje een stuk beter gebouwd moet ik eerlijk zeggen.... ik zou dus in jouw geval voor een vos gaan...
er komt denk ik geen bont uit hoor... maar dat licht ook aan de bloedlijnen van de hengst natuurlijk...

kussies liselot

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-02 12:19

Cassidy, bij de shetlanders wordt juist zeer gericht op kleur gefokt. als ik een zwarte hengst bij Femke gebruik, weet ik bijna 100% zeker dat er een zwart veulentje uitkomt, want er komen geen andere kleuren voor in haar afstamming. Dan ga ik even uit van een hengst met ook een volledig zwarte bloedlijn.

Bij noeschka is bij gebruik van een zwarte hengst, de kans vrij groot dat er ook een zwart veulentje uitkomt, alleen in haar moeders lijn komen veel blauwschimmels voor.
Wat ik me dan dus afvraag als ik haar door een vos laat dekken is of er dan een bont veulen uit kan komen.

Persoonlijk vindt ik de vos ook wat mooier gebouwd, alhoewel dat niet helemaal te vergelijken is. De zwarte heeft veel meer vacht op de foto en dat vertekent toch altijd de bouw.

Qua bouw zouden ze alletwee wel passen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 12:22

irene schreef:
Bij noeschka is bij gebruik van een zwarte hengst, de kans vrij groot dat er ook een zwart veulentje uitkomt, alleen in haar moeders lijn komen veel blauwschimmels voor.
Wat ik me dan dus afvraag als ik haar door een vos laat dekken is of er dan een bont veulen uit kan komen.


Als er verder in de afstamming van Noeschka geen bont voorkomt, is de kans heel erg klein dat er een bont veulen uitkomt, hoewel het nooit helemaal uit te sluiten is. Ik zou er in ieder geval niet op rekenen.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-02 12:25

Haha, ik zat te denken aan hoe ik het zou vinden als er wel een bont veulentje uit zou komen en tegelijkertijd las ik jouw onderschrift Cassidy Haha!

Ik denk dat ik toch maar voor de voshengst ga.

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 15:26

mooie hengst geen probleem

Afbeelding

hoop dat hij het doet
het is een shetland hengst
van ciska ( dennis op bokt)
heel goed karakter erg vriendelijk en is 99cm hoog stevig gebouwd
verder tja moet je bij ciska zijn.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 19:25

Dennis mag naar de hengstenkeuring. Maar hij heeft nog geen papieren. Dat kan dus nog komen.
En Reddy is welkom hoor! Ze zijn geen familie(aan moeders en vaders kan niet). Alleen op het zelfde weiland geboren.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 00:48

Tja, alleen 1 probleem, als dennis goedgekeurt wordt wordt ie goedgekeurd voor het NMPRS. Het NMPRS accepteert wel dekkingen van NSPS of NAS Of welsh, maar het NSPS accepteerd geen andere dekkingen. En aangezien Irene (neem ik aan) een veulen met papieren wil fokken, moet ze dus een hengst hebben die goedgekeurd is bij het NSPS (en dus valt dennis af).

Persoonlijk ben ik nog steeds erg gecharmeerd van Kodna v. Vaders Erve
Afbeelding

Info:
ZWARTBONT 87 CM S 8079
Snittige ras typische zwartbonte hengst van maar 87 cm, uit de maar 78 cm klein metende definitief goedgekeurde Beauty van Roosendaal uit de mooie zwartbonte 2e merrie Goldy v.d. Prinsenhof.

Kodna is een premie hengst. Kodna is goedgekeurd op afstammelingen met een zeer goed rapport, en vererft zeer goed de bonte kleur door. Hij is voor 4 jaar goedgekeurd. Hij fokt zeer klein, dit komt door zijn mini afstamming.

Dus als je bont wilt fokken en niet wilt gokken, moet je met Kodna fokken!

MET KODNA WORDT GEREISD.

VADER: BEAUTY VAN ROOSENDAAL S 1021.
MOEDER: GOLDY V.D. PRINSENHOF S 109720.

Naam:
KODNA V. VADERS ERVE

Kleur:
zwartbont

Kentekenen:
getat. no. 7942
Hoogte:
87 cm

Geboortedatum:
28/05/95
Bloedbeeld:


Inschrijfdatum:
16/06/95

Fokker:
Mw. M. Visser-Korporaal, BLESKENSGRAAF
Eigenaar:
A.J.D. Dibbits, Molenweg 20, 6631 KJ HORSSEN

Afstamming
V. Beauty v. Roosendaal
S. 1021
V. Pepperman v.d. Hesterhoeve S.798
V. Kim de Bibiana
S. 660

M. Boltwood Elderberry
S. 22947 KR.

M. W-Ramona 2 v. St. `t Maaike
S. 95220 KR.
V. Onyx v. St. Geerhof
S. 763

M. Ramona v. St. Brammelo
S. 81068 KR.

M. Goldy v.d. Prinsenhof
S. 109720
V. Urban v. Ons Genoegen
S. 898
V. Ollie v.d. Eickenwal
S. 767 PREF.

M. Morry v. Ons Genoegen
S. 71812

M. Sabine v.d. Prinsenhof
S. 90096
V. Basje v.d. Hogenhoek
S. 472

M. Goldy v.d. Prinsenhof
S. 19277

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 19:40

hmm ik zou voor dennis gaan Haha!
nee als ik uit die 2 zou kiezen zou ik denk ik het vosje doen.
ennuh die bonte die Stef laat zien vind ik neit super getekent en ook enit een super koppie hebben.