Florencio verkocht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Magique

Florencio verkocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 19:16

De dressuurhengst Florencio is voor 1/3 deel verkocht aan Gebr. Bosch te Luttenberg. Henk Nijhof te Geesteren blijft 2/3 deel eigenaar van deze hengst Florencio. Florencio werd in 2004 wereldkampioen bij de 5-jarige dressuurpaarden te Verden met Hans-Peter Minderhoud en tijdens die evenement voor de helft verkocht aan Paul Schöckemohle. De deal kwam echter nooit helemaal rond, waardoor Nijhof besloot de hengst volledig terug te kopen. Vervolgens kochten de Gebr. Bosch uit Luttenburg 1/3 deel van Nijhof. Voordeel van de verkoop is, dat de hengst nu definitief in Nederlands eigendom blijft. Hans Peter Minderhoud zal zijn vaste ruiter blijven.

Vorige week is Florencio ook aangewezen bij het KWPN. De hengst Florencio bleek bij de keuring EVA-positief in het sperma en zal daarvoor behandeld worden in Duitsland. Als deze behandeling volgens plan verloopt zal de hengst Florencio vanaf mei a.s. weer met vers sperma beschikbaar zijn in Nederland. Tot die tijd is Florencio bij SWS Nijhof BV te Geesteren beschikbaar met diepvriessperma, dat eva-negatief getest is. De Duitse merriehouders worden geïnformeerd over de EVA-status van Florencio. Merries die reeds EVA-positief zijn kunnen, zonder problemen en risico met vers sperma geïnsemineerd worden via dekstation Ludwig Kathmann in Duitsland. Merries die EVA-negatief zijn kunnen ook wel worden geïnsemineerd , maar moeten na de inseminatie 3-4 weken apart gehouden worden, omdat zij andere paarden kunnen besmetten. Van de drie merries die al begin januari 2005 zijn geïnsemineerd met vers sperma van Florencio, zijn er al twee drachtig bevonden. De EVA-status heeft geen invloed op de kwaliteit van het sperma of het bevruchtingsvermogen van de hengst. Florencio heeft een super sperma rapport van de Faculteit te Utrecht met een morfologie van 85,29% en een TNB van 9401!

Gezien de veterinaire behandeling van Florencio in Duitsland, is er een aanvraag ingediend bij het KWPN voor de najaarstest. Voor de merries die in 2004 gedekt zijn met Florencio sperma zijn er geen gevolgen, omdat de hengst toen nog niet besmet was. Van Florencio worden in 2005 ongeveer 500 veulens verwacht in Duitsland, Nederland, Engeland en Zweden.

Mocht u uw merrie willen laten testen of vragen hebben over een en ander dan kunt u contact opnemen met Jeannette Benedict-Nijhof: tel: 0545-48.12.59.

Bron: www.vwf.nl

petraaken

Re: Florencio verkocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 08:29

Aha, Vandaar dat Florencio niet in de hengstencatalogus staat van Schockemuele. Ik dacht dat dat kwam omdat er nog steeds een contract was met Kathmann. Eindelijk eens duidelijk nieuws over Florencio. Nu snap ik ook waarom die man van Nijhof op de keuring vorige week zich er geen zorgen over maakte tegenover ons over dat EVA gedoe.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 09:09

Ik heb zojuist even gebeld met Nijhof.

De hengst is positief bevonden vanaf januari DIT JAAR.
Dat houdt in dat de merries die vorig jaar geinsemineerd zijn niet door hem besmet zijn.

De hengst wordt nu dus behandeld en de kans is reëel dat de hengst weer EVA negatief wordt.

Het testen van een merrie gaat in principe via een bloedmonster.
Merries die reeds positief zijn (door andere besmettingen) kunnen dus met vers-sperma worden bevrucht.
De onbesmette merries kunnen de onbesmette status houden door deze te laten insemineren met gewonnen sperma uit 2004.

40% VAN ALLE NEDELANDSE MERRIES IS EVA-POSITIEF

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 09:48

Hoe kan zo'n hengst opeens besmet raken dan? heeft hij dan een merrie natuurlijk gedekt of heeft het met de hygienische maatregelen van de hengstenhouder te maken?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 10:14

Marjolein schreef:
Hoe kan zo'n hengst opeens besmet raken dan? heeft hij dan een merrie natuurlijk gedekt of heeft het met de hygienische maatregelen van de hengstenhouder te maken?

Dat ligt nogal gecompliceerd heb ik begrepen (beetje googelen).
Er zijn meerder besmettingsbronnen.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 10:32

Hmmm fijn om te horen dat mijn merrie geen besmet kwakkie heeft gehad. Haha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 12:30

Blijft een Florencio tenminste een beetje "exclusief"..........
Anders dekte hij er zo 700 denk ik....... Haha!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 12:45

Marjolein schreef:

Hij kan het ook in de hengstencompetitie (sport) hebben opgelopen

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 12:50

Precies.
En nog best aannemelijk ook.....

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 22:40

CGJ12 schreef:
Blijft een Florencio tenminste een beetje "exclusief"..........
Anders dekte hij er zo 700 denk ik....... Haha!

van anky.nl tussen al baby en hondenberichten door Rolleyes

...Van Florencio worden dit jaar ongeveer 500 veulens verwacht in Duitsland, Nederland, Engeland en Zweden....

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 08:59

Dan is bokt toch nog ergens goed voor. Ik vraag me af waar die andere 40% hengsten zitten die positief zijn. Of zou er in heel Nederland maar 1 zo ééntje zijn?

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 09:04

Florencio veulentje uit een halfbloed moeder:
Afbeelding

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 09:52

Zannekin schreef:
Dan is bokt toch nog ergens goed voor. Ik vraag me af waar die andere 40% hengsten zitten die positief zijn. Of zou er in heel Nederland maar 1 zo ééntje zijn?

Er zijn er veel meer vlgs de viroloog Dr. Cees van Maanen wat ook bevestigd wordt door de hoofd van de RVV.
Zij willen graag dat hengsten standaard worden onderzocht.

Maar bij monde van mevr. van Lent -PVE heeft de sector besloten om hier niet op in te gaan daar dit naar alle waarschijnlijkheid een grote versmalling in het hengstenaanbod te weeg zal brengen.

Het PVE houdt zich daarom dit seizoen intensiver bezig met de controle op de certificering van de hengstenhouderijen, of dat enig verschil zal uitmaken.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 11:59

Zannekin: mooi veulentje Ja

Overpeinzing: zou er iemand zijn met een foto van een matig veulentje van Florencio? Of mogen we die komende zomer verwachten? Scheve mond

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 12:10

Voor de duidelijkheid is het niet ons veulentje.
Lelijke heb ik nog niet gezien, ik vind ook wel dat hij een stempel drukt: dat front en hoofdje heb ik op de andere fotos ook gezien. Zitten lijken ze ook aanleg voor te hebben.
De lelijke staan wsch niet op internet Knipoog

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 12:18

Dees schreef:
Zannekin: mooi veulentje Ja

Overpeinzing: zou er iemand zijn met een foto van een matig veulentje van Florencio? Of mogen we die komende zomer verwachten? Scheve mond

Ik hoop het niet Haha! Haha!

Er worden in Nl zo'n 60 veulens verwacht zo'n 350 in Duitsland en de rest verdeeld over de andere landen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 12:19

Zou dat veel geld kosten om je merrie EVA te laten testen in België? Ben het serieus aan het overwegen vooral omdat we nog niet volledig weten welke merrie we dit jaar laten dekken.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 20:55

Is er niet ergens onderzoeksmateriaal te krijgen over EVA, ik ben hier wel erg geïnteresseerd in.
Vind het trouwens leuk dat Florencio in Nederland blijft.