De arabische legendes: Arax en Abdullah

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-01 21:56

Wie heeft er info over deze 2 legendes?

(sorry voor de oneliner...)

Kirsten

Berichten: 4509
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 22:21


Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 22:42


vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 22:46

Arax (onder voorbehoud van kleine foutjes Haha! ) is een Pools gefokte hengst die terecht is gekomen bij de Tersk Stud in Rusland. v. Arax is Amurath Sahib m. Arax is Angara. De voorouders van Amurath Sahib gaan terug tot bedoeinen paardjes uit Sirie en ook over Angara gaat de stamboom terug naar desert bred paarden dus daar houdt het natuurlijk (helaas) op. Via de vader is Arax een halfbroer van de merrie Balalajka, moeder van de bekende hengst Bask. Een bekende zoon van Arax is bijvoorbeeld Tamerlan, een bruine hengst in Nederland geboren in 1967. In 1978 is deze hengst naar de VS gegaan en heeft daar een 1e premie behaald. Voor meer informatie moet ik binnenkort weer even in mijn boeken gan snuffelen, heb nu helaas niet zoveel liggen, alleen wat ik op kopietjes van Escala's stamboom heb geschreven. De moeder van Arax, Angara komt uit de hengst Wielki Szlem en de merrie Brda, v. Wielki Szlem is Ofir (heel bekende Poolse hengst ook!) en m. Wielki Szlem is Elegantka.

PS: Porsche (zoon van Tamerlan) is de papa van Escala. Lachen

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: vikki op 2001-12-10 23:05 ]</font>

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 23:05

Ff off topic: bij die stamboom van Arax krijg ik altijd associaties met wielklemmen, hoe zou dat toch komen? Haha!

On topic again: Arax is ook de vader van de goedgekeurde volbloedhengsten Naivnyi (vader van Djedda en Gashmiron), Tamerlan (vader van Porsche) en Nabeg (vader van Tron en Peleng, die weer de vader is van Gomel, die weer de vader is van Naryshkin en Scapino BB) en van diverse merries die goedgekeurde hengsten hebben voortgebracht, o.a. de merrie Psikhea (moeder van Abdullah).

Deze info heb ik uit het ox-gedeelte van mijn NRPS-hengstenboeken. Arax zelf heeft nooit voor het NRPS gedekt, over hemzelf heb ik dus helaas geen specifieke info kunnen vinden.

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 01:30

Kijk een bij http://www.janow.arabians.pl bij rodowod dan arax invullen. Arax werd verkocht naar rusland omdat de polen hun fokkerij weer op moesten bouwen na wo2 en de russen poolse paarden niet hebben gespaard! Balalajka is tevens de moeder vam bandola volle zus van bask! Moeder van Bandos op zich ook al een legende. gr gabbrycha

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-01 15:20

Wow, dank je! Wat een leuke site! Ik weet niet wat voor taal het is, maar na 30 minuten ontdekte ik zelfs een knop waarmee je het in het Engels kon doen... (tja, ik ben blonT dat ik het niet eerder zag...).

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 20:46

Ik had er al bijgezet rodowod das pools voor afstamming! Ik had wat duidelijker moeten zijn sorry!Het is in het pools maar en het engels is er niet zoveel beschikbaar. Als je er niet uitkomt hoor ik het wel dan vertaal ik het voor je.Ik heb over een hoop bloedlijnen met name pools fotos en info over als je het wil hebben kan ik het proberen in te scannen voor je! gr gabrycha