**

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XXXX2015
Berichten: 1790
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

**

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-01 23:15

[***]
Laatst bijgewerkt door XXXX2015 op 04-12-22 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 19:11

Mijn veulen krijgt 's morgens een emmertje pulp met een half kilootje mengeling en een bergje kuilgras. In de namiddag een half emmertje luzerne en 's avonds een kilootje mengeling met veulenkruiden en twee bergen kuil. Door plaatsgebrek staat ze nog wel bij mama en neemt dus af en toe nog een lekker dessertje !

groetjes

Anja

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 13:09

ze staan bij ons allemaal in het land en krijgen geen van allen bijvoer.
dus mijn antwoord is gewoon gras.
en tot de zesde maand drinken ze gewoon bij mams lekker mee.

DubbelFun

Berichten: 88665
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 14:07

Veulens hebben voor de aanmaak en opbouw van botten veel eiwit nodig. Dus dat moet ook in de brok volop aanwezig zijn. Vandaar dat er speciale veulenbrokken zijn. Daarin zit precies wat ze nodig hebben.
Ook in gras zit niet genoeg eiwit op het moment, alleen in de maanden april tot juni is dat zo.

Dus goeie veulenbrok gaan voeren tot aan het 3e jaar.

jenson
Berichten: 237
Geregistreerd: 22-11-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 19:06

Ja presies Sugarmiss!

Ik geef mijn veulen ook elke dag 1 kilo veulenbrok extra, daar zitten veel eiwitten in. In gras zit nu geen eiwitten. En elke week 2 plakken hooi, dat eet hij samen met een mini-shet op!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 19:29

Als ze nog bij de merrie lopen eten ze al snel uit de bak mee. Als ze gespeend worden krijgen ze veulenbrok en voldoende hooi. En vooral de onrworming niet vergeten. Onze veulens krijgen ook altijd nog tarwekiemolie.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 20:39

Udinde krijgt een kilo veulenbrok, daarnaast een flinke pluk kuil.
Doet ze het prima op, veulenbrok voor alle voedingstoffen, bv. die eiwitten hierboven genoemd en kuil als "vulling".
Verder kunnen ze natuurlijk de hele dag grasjes knabbelen, maar dat is meer tegen de verveling, want daar zit niets meer in.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 06:39

April heeft wel een jaar aan de tiet gehangen Haha! Ze is nu echt groot, sterk en prachtig, wat moedermelk al niet kan doen! Naast melk at ze gras hooi (onbeperkt) en alfalfa (soort luzerne). Nu is ze anderhalf, leeft van gras, hooi (onbeperkt), alfalfa en wordt op tijd ontwormd. Ze ziet er echt ontzettend goed uit. Wil natuurlijk niet zeggen dat elk veulen het goed doet op dit dieet.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 15:17

Hoi Pril

Ik heb (van op een ander forum) begrepen dat men in Amerika erg voorzichtig is met het bijvoeren van veulens en dat men meent dat te veel eiwitten oorzaak zouden zijn van te snelle groei en bijgevolg ook botproblemen zoals oa OCD. Klopt dat ?
Wat deed je met de moeder van je veulen als het veulen er zo lang bijliep. Reed je met haar, wat voerde je haar bij ?
Mijn veulen is nu acht maanden en staat ook nog bij de moeder vandaar mijn vragen.

groetjes

Anja

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 18:12

Hai Teigetje, ik weet eigenlijk niet of ze hier voorzichtiger met bijvoeren zijn. Al mijn paarden hebben standaard 24 uur per dag de beschikking over een goede kwaliteit hooi dmv grote ronde balen. Dat is eigenlijk de basis en van daaruit bekijk ik welk paard wat meer nodig heeft. De meeste leven hier van hooi en een plak alfalfa per dag. Als ze werken krijgen ze ongeveer een kilo brok bij. De moeder van April is een zogenaamde easykeeper, ze wordt van de lucht nog dik. Zij draagt en zoogt dus veulens puur en alleen op hooi en een plak alfalfa. Ze is echt modervet. Als ze ook gereden wordt krijgt ze wel een schep biks bij. Ik heb op dit moment ook een drachtige volbloed merrie en die krijgt anderhalve kilo brok per dag bij. Waarschijnlijk zal dat oplopen naar 2,5 kilo p/d als het veulen er (bijna) is. De reden dat ik April nooit heb afgespeend is omdat haar moeder het makkelijk aankon en April gewoon een heel makkelijk veulen is/was. Als ik ging rijden bleef April gewoon zonder problemen achter in het land en ze brulden ook niet naar elkaar.
Hoe ik het met de volbloed merrie ga doen weet ik nog niet (haar eerste veulen). Maar zolang het geen problemen oplevert (met scheiden moeder/veulen als je wilt rijden enzo) en het niet nadelig is voor de gezondheid van de merrie, ben ik er 100% voor om niet af te spenen. April is trouwens anderhalf nu en net zo groot als haar moeder!

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 19:01

Hoi Pril

Met mijn veulen is het ook zo makkelijk. Ik zet ze op stal en verdwijn met de moeder. Het veulen hinnikt een paar keertjes maar gaat dan gewoon hooi eten. Mams geeft geen kik.
Mijn merrie is ook altijd moddervet maar nu is ze wel wat vermagerd. Ik geef haar nu dan ook nog extra krachtvoer bij.
Iedereen verklaart me wel voor gek dat ik het veulen er zo lang bijlaat. Drinkt jouw veulen nog steeds ? Of stopt dat drinken na een tijdje vanzelf?

groetjes
Anja