maanoog en dan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

maanoog en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 23:19

Wat als je een veulen fokt met een maanoog?
Of zou je een veulen kopen met een maanoog?

en dit gaat niet om maanblindheid maar meer om de aard van het beestje.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 01:47

Bedoel je gewoon een blauw oog, of een veulen die blind is??

Op Blauwe ogen ben ik als Paint fokker gek, vind ik prachtig en zie ik graag.

Wat bedoel je met de aard van het beestje??

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 06:47

Ik zou juist een veulen kopen met een blauw oog vind ik echt geweldig! Later komt er zeker een paint met een blauw oog bij mij Haha!

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 07:47

Maakt een maanoog medisch gezien iets uit dan?

Annick

Berichten: 1371
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 07:59

hoop niet dat je bedoelt dat een maanoog iets te maken heeft met het karacter van het paard, maar dat lijkt me sterk dat je dat denk...toch Verward
ik vind ze prachtig.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 08:17

Ja de combinatie karakter en blauw oog. En dan bedoel ik onbetrouwbaar/onberekenbaar karakter.

azriM

Berichten: 656
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Sambeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 08:19

Bij mirza op stal staat een welsh b pony, kleur cremello en dus ook maanogen. Het is een schat van een beest. Ik denk niet dat er echt een link ligt tussen maanogen en een onbetrouwbaar karakter hoor.

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 08:21

Ik denk niet dat aan de kleur van het oog het karakter van het paard is af te lezen.
Karakter wordt door verschillende factoren gevormd, maar het lijkt mij sterk dat kleur daar een grote rol in speelt.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 08:28

Iemand vertelde dat en kwam met heel wat voorbeelden van brave paarden met een blauw oog die allemaal een keer geflipt waren.
Dat er mensen zijn die het meegemaakt/gezien hebben en daarom geen paard zouden willen hebben met een blauw oog.
Vandaar ook mijn vraag omdat ik dat dus opmerkelijk vond/vind dat er een link zou zitten tussen onbetrouwbaar (een keer compleet flippen) en een blauw oog.

Annick

Berichten: 1371
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 08:55

Ik vind dit dus echt onzin, het is misschien toeval geweest dat dit gebeurde, ik heb een paard met 2 blauwe ogen en het is een engel, hij is lief, gevoelig, enz. het blijven beesten natuurlijk.
ik denk dat sommige mensen het eng vinden die blauwe kijkers, iedereen heeft daar zijn eigen oordeel over, en het zou best zijn dat het paard helemaal bij je past maar omdat hij blauwe ogen heeft je hem niet zou kopen.
maar dat een paard of pony met blauwe ogen niet te vertrouwen zou zijn of gemeen of wat dan ook, zie echt het verband niet jij wel????

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 09:21

Ik heb geen mening over paarden, maar wel een mening over Welsh ponies (en trouwens ook mensen).

Bij de Welsh ponies zijn blauwe ogen gewoon toegestaan en komen in de beste lijnen voor. Sommige mensen zien het als een schoonheidsfoutje en dat komt dan met name omdat men onwennig is. Er is vaak gedacht dat er een verband is tussen nachtblindheid en blauwe ogen. Dat geldt niet voor alle blauwe ogen, dus er zijn verschillen. In mijn (menselijke) familie valt het me op dat iedereen met blauwe ogen een bril draagt en iedereen met bruine ogen heel goed ziet zonder bril. Toch lijkt het me niet zo dat mensen met blauwe ogen zwaar gediscrimeerd worden op hun uiterlijk.

Dat geflipt zijn zou iets te maken kunnen hebben met een vorm van blindheid, maar er zijn ook ziektes die verkleuring van het oog kunnen veroorzaken. Dat is iets anders dan het aangeboren blauwe oog. en zoals gezegd, het ene blauwe oog is het andere niet.

Uit onze stam zijn regelmatig blauwe ogen gekomen. Als ik de individuen uit dezelfde stam met bruine ogen vergelijk met de blauwe ogen, merk ik geen verschil. Ik ken een pony die we als veulen verkocht hebben, waarmee men kennelijk problemen had met inspannen, die twee bruine ogen had. Gezien haar verdere loopbaan moet ik concluderen dat helaas met onkunde voor wat betreft mennen had te maken (de merrie deed het op een ander namelijk wel Knipoog ).

Bij de Welsh mag een jurylid een pony niet achteruit of vooruit zetten vanwege de oogkleur. Het hoort bij het ras. De vooroordelen worden graag als argument gebruikt door (op)kopers, die daarmee de prijs willen drukken. Ik zie die druk als dezelfde als dat de ene voorkeur heeft voor een vosje en de ander voor een bruintje.

Een aantal onverlaten in het NWPCS bestuur heeft ooit eens voorgesteld om bij de afstammelingenkeuring aan te geven of een hengst al dan niet blauwe ogen vererft. Dat is de aanleiding geweest tot mijn enige boze brief aan het NWPCS. In dat geval zouden ze namelijk ook iets moeten melden in de trant van "deze hengst lijkt nogal veel bruintjes te fokken". Volledig irrelevante informatie en ook nog eens in strijd met de internationale regels als opgesteld door het moederstamboek.

Ik kan me best voorstellen dat er paarden zijn met enge erfelijke ziektes voor wat betreft de ogen. Als dat al zo is, dan hebben die niks te maken met de blauwe ogen van de Welsh pony. Veel fokkers zien het als een teken van adel.
Laatst bijgewerkt door joostvangestel op 29-10-04 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

elllisJarig
Berichten: 2745
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 09:21

Alane schreef:
Iemand vertelde dat en kwam met heel wat voorbeelden van brave paarden met een blauw oog die allemaal een keer geflipt waren.
Dat er mensen zijn die het meegemaakt/gezien hebben en daarom geen paard zouden willen hebben met een blauw oog.
Vandaar ook mijn vraag omdat ik dat dus opmerkelijk vond/vind dat er een link zou zitten tussen onbetrouwbaar (een keer compleet flippen) en een blauw oog.



Ik ken genoeg verhalen van paarden met bruine ogen die het zelfde doen !!! Knipoog

Ik heb een A Welsh M2 dressuur met een maanoog super pony past zich aan aan de ruiter onder het zadel en inomgang !! Het is wel een tante met pit maar dat siert haar ook!Ze is nu drachtig waarschijnlijk zal het veulen ook wel een maanoog krijgen ik heb het liever niet maar om met zo`n super merrietje kwa karakter en bewegingen geen veulentje te fokken vond ik ook jammer! Ach gut

Ik houd persoonlijk niet zo van een maanoog maar het weerhoud mij nooit om zo`n pony niet te kopen .Het was hier zo op een gegeven ogenblik dat we 3 pony`s hadden staan die allemaal op een goed nivo liepen en allemaal met een maanoog en een super karakter Haha! !!!

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 10:11

esther82 schreef:
Ik denk niet dat aan de kleur van het oog het karakter van het paard is af te lezen.
Karakter wordt door verschillende factoren gevormd, maar het lijkt mij sterk dat kleur daar een grote rol in speelt.

Er bestaat een boek waarin beschreven staat aan welke uiterlijke kenmerken zoals stand en vorm v/d oren, hoeveelheid en stand van de wervels op het hoofd, vorm en inplanting van de ogen, .... de karakterkenmerken van een paard kan aflezen. Eerst heb ik er maar weinig van geloofd maar als je op bepaalde kenmerken let, valt het op dat het bijna altijd klopt. Ik zeg bijna maar ben nog geen uitzondering tegengekomen. Ik zal eens even navragen hoe het boek heet en dat laat ik het wel even weten.

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 10:23

alabastro schreef:
Er bestaat een boek waarin beschreven staat aan welke uiterlijke kenmerken zoals stand en vorm v/d oren, hoeveelheid en stand van de wervels op het hoofd, vorm en inplanting van de ogen, .... de karakterkenmerken van een paard kan aflezen. Eerst heb ik er maar weinig van geloofd maar als je op bepaalde kenmerken let, valt het op dat het bijna altijd klopt. Ik zeg bijna maar ben nog geen uitzondering tegengekomen. Ik zal eens even navragen hoe het boek heet en dat laat ik het wel even weten.


Dat boek heb ik ook. Dat is van Linda Tellington Jones. Het is inderdaad een leuk boek, en ja als je het gelezen hebt let je enigzins op de vorm van kaak en dergelijke. Maar dat is een heel andere discussie dan die hier aan de gang is.
De stelling is hier: paarden met blauwe ogen zijn onbetrouwbaar...tenminste daar komt het in het kort op neer.

Annick

Berichten: 1371
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 10:25

het boek is van Linda tellington als ik me niet vergist.
superroos hier op bokt doet een karacteranalyse van een foto.
heb het pas laten doen en ik moet zeggen dat het klopte.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 10:26

zal je toch de trotse eigenaar zijn van een paard met twee maanogen en 60 kruinen op zn lijf Haha! Haha! Haha!

Annick

Berichten: 1371
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 10:26

haha je was me voor Knipoog

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 10:32

Voortaan koopt iedereen alleen nog paarden met een kruin precies in het midden van het hoofd......dat schijnen de besten te zijn! Knipoog Haha!

elllisJarig
Berichten: 2745
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 10:48

Ja en een paard met twee kruintjes op z`n hoofd is toch ook weer een met een apart karakter???????

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 10:55

Alane schreef:
Iemand vertelde dat en kwam met heel wat voorbeelden van brave paarden met een blauw oog die allemaal een keer geflipt waren.
Dat er mensen zijn die het meegemaakt/gezien hebben en daarom geen paard zouden willen hebben met een blauw oog.
Vandaar ook mijn vraag omdat ik dat dus opmerkelijk vond/vind dat er een link zou zitten tussen onbetrouwbaar (een keer compleet flippen) en een blauw oog.


Binnen de Paints komen erg veel blauwe ogen voor, al sinds 1992 houd ik mij met dit ras bezig en zoiets heb ik nooit gehoord of zelf meegemaakt. Natuurlijk kennen we allemaal wel een "geflipt" paard, maar dat heeft niks met de kleur van de ogen te maken.

Ik heb, net als joostvangestel nooit gemerkt dat dieren met blauwe ogen uit dezelfde lijnen als die zonder blauwe ogen zich anders gedroegen.

elllisJarig
Berichten: 2745
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 11:25

Weet jij toevallig Jeddah of een maanoog altijd erfelijk is ?Mijn merrie is gedekt door een voshengst met 2 bruine ogen. Knipoog

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 12:10

Niet altijd. Onze Sumrin Tessa heeft één blauw oog en Tessa heeft bij ons 7 veulens gehad, allemaal van vaders met bruine ogen. 5 daarvan hadden bruine ogen, 2 daarvan hadden blauwe ogen. De twee met blauwe ogen weet ik nog héél precies te staan, de andere ben ik min of meer uit het oog verloren.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 12:15

Wij hebben ook wel eens een pony gefokt die 2 maanogen had, het was een schat van een beestje.
We hebben hem verkocht toen hij 2 jaar was en daarna zijn we hem uit het oog verloren.

We hebben wel wat afgelachen met kennissen en ook dierenartsen die als idioten voor zijn hoofd aan het springen waren omdat ze dachten dat hij blind was, daar reageerde Casper altijd behoorlijk sterk op (blind was hij iig niet).

elllisJarig
Berichten: 2745
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 12:19

joostvangestel schreef:
Niet altijd. Onze Sumrin Tessa heeft één blauw oog en Tessa heeft bij ons 7 veulens gehad, allemaal van vaders met bruine ogen. 5 daarvan hadden bruine ogen, 2 daarvan hadden blauwe ogen. De twee met blauwe ogen weet ik nog héél precies te staan, de andere ben ik min of meer uit het oog verloren.



Ik wacht het rustig af ik ben wel benieuwd ! *LOL*

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 12:23

Alane schreef:
Ja de combinatie karakter en blauw oog. En dan bedoel ik onbetrouwbaar/onberekenbaar karakter.



Werkelijk waar flauwekul, het paard in het topic bij mijn onderschift had een maanoog en was zeer betrouwbaar. Altijd eerlijk.

Er is een merrie, een vos met hoge witte benen en maanogen die internationaal heeft gesprongen en nu ingezet wordt voor de fok. De naam begon met Weij.... Kan er even niet op komen.

Een paard met een maanoog heeft geen ander karakter, kan net zo goed zien. Ziet er alleen anders uit.

Het laatste wat ik doe is een goed paard om die reden niet te kopen.