Hoe snel orde in chaos van informatie krijgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Hoe snel orde in chaos van informatie krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-04 00:35

Momenteel zijn we bezig met de aankoop/opknappen en verder beleren van een KWPN-merrie. Ik en m'n vriend willen beiden een wat groter paard waar wellicht wat uit te halen valt en wij beiden hebben een klik met deze merrie die nu dus te koop staat. Nu weet ik al wel dat deze merrie een inteeltgeval is. Grootvader en overgrootvader is in beide gevallen Voltaire. (Namelus R x Voltaire, Namelus R is van Concorde, Condorde is van Voltaire) Nu is het ook de bedoeling een veulen te fokken (wat dan van mij word). Maar mijn vriend geeft helemaal niets om het papier, ik op zich ook niet... Maar wil wel een leuk veulen fokken dan...

Dus bepaalde punten van de merrie proberen te verbeteren en niet weer voor inteelt zorgen Knipoog

Wie kan mij een duwtje in de juiste richting geven, zodat ik een beetje wijs word hoe ik een KWPN-merrie beoordeel en dan nog uit die enorme waslijst met hengsten een aantal geschikte kandidaten uithaal? Ik ben het allemaal op kleinere schaal gewend bij Tinkers en een beetje bij Haflingers en shetlanders...

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 00:57

Allereerst de vraag of de merrie in het stamboek is opgenomen.... Zo ja, dan is ze liniar gescoord op de keuring. Deze gegevens kan je opvragen bij het KWPN. Hieruit kan je de sterke en zwakke punten van je merrie halen. (voor zover je die zelf niet ziet Knipoog )

Als je helemaal er niet uitkomt kun je natuurlijk ook altijd een fokadvies vragen bij het KWPN , zelf wat goochelen bij http://www.paardenfokken.nl/ of een bekende fokker bij jouw in de buurt objectief naar je paard laten kijken en vragen wat hij anders/beter zou willen zien.

Bij een merrie met het papier wat jij opnoemt zou ik in de springrichting zoeken voor een hengst en niet gaan voor een "mode" hengst als een Krack, Jazz etc.

Gewoon dit voorjaar wat hengstenshows gaan bezoeken, een keer naar de hengstencompetie gaan kijken of bv. de Zwolse paardendagen. Je moet ook vallen voor een hengst vind ik.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-04 01:02

annegti schreef:
Allereerst de vraag of de merrie in het stamboek is opgenomen....



Hier kan ik JA op antwoorden

Bedankt voor de tips!

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 09:41

even een vraagje van mijnentwege. Wat wil je met het veulen gaan doen? Springen,dressuur of allebei. Hoe is de merrie van karakter en dergelijke?

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-04 20:37

petraaken schreef:
even een vraagje van mijnentwege. Wat wil je met het veulen gaan doen? Springen,dressuur of allebei. Hoe is de merrie van karakter en dergelijke?



ik wil graag een allround veulen (paard dus)!

De merrie is erg dominant, maar wel erg braaf. Ze is 3 jaar oud, maar een echte laatbloeier en nog maar weinig bereden. Krachtige galop, mindere draf. Ze zou erg goed kunnen springen, maar kans dat dat gewoon gezegd wordt vanwege de bloedlijnen...

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 20:53

Even geheel off-topic.....
Maar ben je nou bezig met de aankoop van een tweede paard, terwijl je moeite hebt met snow bekostigen? Het is natuurlijk geheel jou zaak en jou keus, maar dit verbaasde me even Knipoog

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-04 21:01

Ik ben zelf niet bezig met de aankoop van een paard, ik ga diegene helpen Knipoog En kan Snowdon weer zelf onderhouden binnenkort, dat is al bijna helemaal opgelost.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 07:45

snowdon schreef:
ik wil graag een allround veulen (paard dus)!

De merrie is erg dominant, maar wel erg braaf. Ze is 3 jaar oud, maar een echte laatbloeier en nog maar weinig bereden. Krachtige galop, mindere draf. Ze zou erg goed kunnen springen, maar kans dat dat gewoon gezegd wordt vanwege de bloedlijnen...


Dan neem je het best een hengst die zowel hele goede gangen heeft, koel en rustig karakter als ook kan springen. Als de merrie zelf geen super springer is wil dat niet zeggen dat het veulen dat ook niet zal kunnen. Met de genen van Voltaire zal hij zeker voldoende kunnen springen. Welk budget hebben jullie om te besteden aan het dekgeld?

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 10:29

Richtje schreef:
Even geheel off-topic.....
Maar ben je nou bezig met de aankoop van een tweede paard, terwijl je moeite hebt met snow bekostigen? Het is natuurlijk geheel jou zaak en jou keus, maar dit verbaasde me even Knipoog


Dit lijkt me idd geheel haar eigen zaak.

Als je zonodig dit soort prive vragen beantwoord wilt zien, doe dit dan via de PB, daar is hij oa voor.
Wij vragen jou ook niet wat je al of niet kunt betalen en als we het perse willen weten, dan is dit niet de plek om er naar te vragen! Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 11:39

Kitten, Snowdon is een hij Knipoog

Bij KWPN is het hetzelfde als bij andere paarden, je beoordeelt eerst de merrie, zet even op papier wat haar zwakke en sterke punten zijn. Oftewel, wat wil je verankeren en bevestigen, en wat wil je verbeteren? Vervolgens zoek je in het hengstenboek de scoreresultaten op, mn het KWPN heeft dit goed uitgezocht, en dan ga je kijken en vergelijken, waar is de hengst goed in, en wat zou de merrie bij hem kunnen compenseren voor het veulen, hierbij kan je met name aan de bouw en de gangen denken.

Succes ermee!

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 12:01

Maya schreef:
Kitten, Snowdon is een hij Knipoog


Bloos! Bloos! Sorry had geen idee, maar mijn antwoord wordt er niet anders van. Haha! Haha!

Tinuss

Berichten: 1962
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 15:45

snowdon schreef:
Ik ben zelf niet bezig met de aankoop van een paard, ik ga diegene helpen Knipoog En kan Snowdon weer zelf onderhouden binnenkort, dat is al bijna helemaal opgelost.


Wat een goed nieuws zeg OK dan! OK dan!

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 15:47

Kitten schreef:
Dit lijkt me idd geheel haar eigen zaak.

Als je zonodig dit soort prive vragen beantwoord wilt zien, doe dit dan via de PB, daar is hij oa voor.
Wij vragen jou ook niet wat je al of niet kunt betalen en als we het perse willen weten, dan is dit niet de plek om er naar te vragen! Boos!


Waarom reageer jij hier zo op?
Als Snowdown geen probleem met de vraag heeft, waarom moet jij dan zo doen?
Hier ontgaat mij de logica even van.

Ik hoop dat het wat wordt met deze merrie, laat even weten hoe het afloopt. Lachen

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 15:49

snowdon schreef:
Ik ben zelf niet bezig met de aankoop van een paard, ik ga diegene helpen Knipoog En kan Snowdon weer zelf onderhouden binnenkort, dat is al bijna helemaal opgelost.

Fijn dat dat opgelost is Lachen
Wat betreft de aankoop, sorry had ik even verkeerd begrepen Bloos

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 20:39

MissJ schreef:
Waarom reageer jij hier zo op?
Als Snowdown geen probleem met de vraag heeft, waarom moet jij dan zo doen?
Hier ontgaat mij de logica even van.

Ik hoop dat het wat wordt met deze merrie, laat even weten hoe het afloopt. Lachen



Snowdon Schijnheilig

Enne... graag ontopic blijven!