Welke hengst ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Welke hengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 20:01

Mijn merrie mag dit voorjaar gedekt worden.. Ben ik super blij om.. Weet iemand een hengst voor mijn merrie?? (ik had oa onze fons in gedachten)


Mijn merrie is bruin, 1.58 hoog, 8 jaar en KWPN.

hier stamboom:
Afbeelding

Punten die verbeterd moeten worden bij mijn merrie:
-halsaanzet moet hoger en mag wat breder
-beenstand mag beter
-kortere compactere rug, waartdoor beter achterbeen
-hogere stokmaat(ze is zelf 1.58, dus hengst moet rond de 1.70 zitten)
-als iemand nog iets ziet wat beter kan zeg het maar..

Ik wil het liefst apartgekleurde(heel donker of schimmel)en springgefokte hengst die ook wat dressuur kan.

Hier (met grasbuik Tong uitsteken ) Afbeelding
Afbeelding


ik ben veeleisend, maar ik wil toch graag weten wat julie denken, de foto is op een niet gunstig moment gemaakt, maar voor betere zie profiel.
Laatst bijgewerkt door Olevalover op 15-10-04 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 20:06

Ik zie net Sibon W staan.. Kent iemand deze hengst??
Afbeelding
hij is niet te grof/stevig gebouwd , maar ik denk dat dat juist wel past bij oleva omdat ze dat zelf ook niet is.. wat denken jullie?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 20:21

Je hebt hier laatst nog een topic over geopend, volgens mij?? Verward

Ga je nog naar de keuring met d'r Haha!

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 20:23

Sammie schreef:
Je hebt hier laatst nog een topic over geopend, volgens mij?? Verward

Ga je nog naar de keuring met d'r Haha!

dat is al weer een tijd geleden.. Nu ben ik serieuser opzoek omdat ik het deze lente al wil.. ik ga niet met haar nar de keuring.. denk niet dat het veel zin heeft.. zie daar meer nadelen in als voordelen..
ken je geen leuke hengst ? Die bij Oleva past?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 20:39

Hoezo welke nadelen? Ze wordt ten eerste op genomen in het stb, ze staat nu nog in het vb. Bovendien heeft ze een redelijk mooie moederlijn, zonde om haar dan in het vb te laten staan. Je kunt het allicht proberen Lachen

Sibon W zou ik niet doen, zijn nakomelingenkeuring was echt slecht imo. Als je wilt dressuren en een sprongetje wilt maken zou ik dat niet doen.

Een korte compacte rug zorgt ook niet automatisch voor een beter achterbeen gebruik.

Goede/redelijke allrounders waar ik nu op kom:
Riverman, http://www.dutchhorsesunlimited.com/Cgi ... rman_1.jpg
Pierrot, http://www.dutchhorsesunlimited.com/Cgi ... rrot_4.jpg
Solitair, http://www.hanshorn.nl/graphics/solitair_groot.jpg
Equador, ttp://home.zonnet.nl/equador/images/Equador101.jpg
Burggraaf,
Jackson, http://home.zonnet.nl/equador/images/jackson.jpg
Wolfgang, http://www.dutchhorsesunlimited.com/Cgi ... gang_2.jpg
en metall durf ik ook nog wel te noemen Lachen
http://www.dutchhorsesunlimited.com/Cgi ... tall_2.jpg

halsaanzet breder wat bedoel je daar precies mee
Laatst bijgewerkt door Sammie op 15-10-04 20:43, in het totaal 3 keer bewerkt

mooneyes
Berichten: 1731
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 20:41

wlfgang is oke

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 20:50

Sammie schreef:
Hoezo welke nadelen? Ze wordt ten eerste op genomen in het stb, ze staat nu nog in het vb. Bovendien heeft ze een redelijk mooie moederlijn, zonde om haar dan in het vb te laten staan. Je kunt het allicht proberen Lachen

Sibon W zou ik niet doen, zijn nakomelingenkeuring was echt slecht imo. Als je wilt dressuren en een sprongetje wilt maken zou ik dat niet doen.

Een korte compacte rug zorgt ook niet automatisch voor een beter achterbeen gebruik.

Goede/redelijke allrounders waar ik nu op kom:
Riverman, http://www.dutchhorsesunlimited.com/Cgi ... rman_1.jpg
Pierrot, http://www.dutchhorsesunlimited.com/Cgi ... rrot_4.jpg
Solitair, http://www.hanshorn.nl/graphics/solitair_groot.jpg
Equador, ttp://home.zonnet.nl/equador/images/Equador101.jpg
Burggraaf,
Jackson, http://home.zonnet.nl/equador/images/jackson.jpg
Wolfgang, http://www.dutchhorsesunlimited.com/Cgi ... gang_2.jpg
en metall durf ik ook nog wel te noemen Lachen
http://www.dutchhorsesunlimited.com/Cgi ... tall_2.jpg

halsaanzet breder wat bedoel je daar precies mee


met de nadelen bedoel ik : 70 euro per jaar voor alleen in het stmboek opgenomen te worden, wat verder geen voordelen opleverd als ik niks met keuringen wil doen..en tja die moederlijn..is opzich best mooi, maar om daar nou helemaal voor naar een keuring te gaan.. misschien als ik mijn ouder over kan halen Knipoog (we hebben zelf geen trailer)

Ok Sibon W zou ik dus niet doen, sprak me wl erg aan , maar hij is ook nog zo jong he Lachen

En die kortere rug, ik weet niet of dat beter was maar dat leek me zo.. vind je oleva haar rug te lang ? of niet? ebn hebben de paarden die je noemde een goed achterbeengebruik? Want ik vind het voorbeen gebruik van wolfgang nogal tegenvallen, lijkt op de foto net alsof ie voor een beetje vastzit.

en ik bedoelde de hals over het algemeen wat compacter : breder en korter.. dit lijkt mij bevorderlijker en makkelijker met rijden dan zon lange hals als oleva heeft..
IIG bedankt voor je info en antwoord, weet je toevallig iets af van de stalling en de dekkosten (of een site waar daar meer over staat)??

groetjes Eva

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 20:58

Als je een veulen wilt zul je je ook moeten aanmelden bij het kwpn, de merrie moet dan nl. ook op jou naam staan. Dusdan zul je toch 1 jaar lid moeten zijn. Kun je gelijk naar de keuring Knipoog Tong uitsteken

solitair staat op de wiemselbach, www.hanshorn.nl
riverman en metall bij van manen www.gebrvanmanen.com
Jackson op de Ligthoeve, www.deligthoeve.nl
Pierrot is beschikbaar bij www.wimcazemier.nl
wolfgang en burggraaf bij team nijhof, www.team-nijhof.nl

ik zoek even de nakomelingenkeuring van Sibon op.

~~~~

Sibon W toonde een ruim voldoende uniforme collectie matig ontwikkelde veulens die matig rijtypisch zijn
De beweging is lichtvoetig maar bepert van ruimte.
De nakomelingen van Sibon W zouden in beweging meer lichaamsgebruik moeten tonen.

Sibon W toonde matig ontwikkelde veulens.
de veulens zijn matig rijtypisch.
De veulens van Sibon W hebben voldoende sprekende hoofden.
De nek heeft weinig lengste.
De hals is voldoende van lengte, vaak is er een onderhals en/of arm bespierd in de bovenlijn.
de schoft is voldoende van lengte en matig ontwikkeld.
De schouders is kort en steil.
De rug is soms wat diep.
De lendenen zijn voldoende van lengte en vorm.
De croupe is vaak hellend en kort.
De broekspier loopt ruim voldoende door.
Het voorbeen is voldoende van lengte. Vaak is de standfrans.
De stand van hetachterbeen is vaak lang en klein gehoekt.
Het fundament is teer.

De stap is zuiver, maar kort en heeft weinig spouplesse.
In draf bewegen de veulens lichtoetig maar erg vlak.
De galop is kort met weinig ruggebruik en weinig buiging in de gewrichten.

Getoond zijn 12 geprikte veulens en 1 door de eigenaar gelesecteerd veulen. Hetdoor de eigenaar geselecteerde veulen onderscheidt zich in postieve zin zowel in model als in beweging van de collectie.

In doorsnee matig kwaliteit merries.

2003 gedekte merries: 61
2004 getoonde veulens: 13


Sibon W 's vader Heartbreaker staat ook op Team-nijhof
Laatst bijgewerkt door Sammie op 15-10-04 21:10, in het totaal 3 keer bewerkt

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 21:08

he dankje he.. dan zal ik toch 1 jr lid moeten worden, is niet anders.. maar ik vind het echt lastig dat er nergens dekkosten etc staan..hoe kom ik hieraan?

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 21:09

Sammie schreef:
Als je een veulen wilt zul je je ook moeten aanmelden bij het kwpn, de merrie moet dan nl. ook op jou naam staan. Dusdan zul je toch 1 jaar lid moeten zijn. Kun je gelijk naar de keuring Knipoog Tong uitsteken

solitair staat op de wiemselbach, www.hanshorn.nl
riverman en metall bij van manen www.gebrvanmanen.com
Jackson op de Ligthoeve, www.deligthoeve.nl
Pierrot is beschikbaar bij www.wimcazemier.nl
wolfgang en bruggraaf bij team nijhof, www.team-nijhof.nl

ik zoek even de nakomelingenkeuring van Sibon op.

~~~~

Sibon W toonde een ruim voldonde uniforme collectie matig ontwikkelde veulensdoe matig rijtypisch zijn
De beweging is lichtvoetig maar bepert vanruimte.
De nakomelingen van Sibon W zouden in beweging meer lichaamsgebruik moeten tonen.

Sibon W toonde matig ontwikkelde veulens.
de veulens zijn matigrijtypisch.
De veulens van Sibon W hebben voldonde sprekende hoofden.
De nek heeft weinig lengste.
De hals is voldoende van lengte, vaak is er een onderhals en/of arm bespierd in de bovenlijn.
de schoft is voldoende van lengte en matig ontwikkeld.
De schouders is kort en steil.
De rug is soms wat diep.
De lendenen zijn voldoende van lengte en vorm.
De croupe is vaak hellend en kort.
De broekspier loopt ruim voldoende door.
Hetvoorbeen is voldoende van lengte. Vaak isde standfrans.
De stand van hetachterbeen is vaak lang en klein gehoekt.
Het fundament is teer.

De stap is zuiver, maar kort en heeft weinig spouplesse.
In draf bewegen de veulens lichtoetig maar erg vlak.
De galop is kort met weinig ruggebruik en weinig buiging in de gewrichten.

Getoond zijn 12 geprikte veulens en 1 door de eigenaar gelesecteerd veulen. Hetdoor de eigenaar geselecteerde veulen onderscheidt zich in postieve zin zowel in model als in beweging van de collectie.

In doorsnee matig kwaliteit merries.

2003 gedekte merries: 61
2004 getoonde veulens: 13


idd niet echte goede nakomelingen, goed dat je het even melde!

Montecito
Berichten: 815
Geregistreerd: 15-06-04
Woonplaats: almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 21:16

ik vind dat je voor deze merrie juist een iets stevige en ronde hengst moet kiezen, zodat er een wat ronder veulen uitkomt!!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 21:26

Citaat:
ja ik vind het zowieso allemaal erg leuk, maar denk niet dat mijn portemonnaie het erg leuk vind Scheve mond Ik vind het nogal prijzig namelijk.. maar als je dan opzegd staat je paard dan wel in het echte stamboek inpl v het veulenboek??
En wat zijn de nadelen( behalve keuringen ed, want daar wint ze toch niks denk ik) als je alleen lid bent van het veulenboek?

Ik zocht net het lid worden van het kwpn topic nog ff op en zag deze reactie nog staan, ik plaats hem hier wel even.

Je paard staat in het vb, maar jij bent gewoon lid van het kwpn niet van een bepaald boek.
Wat er valt de winnen is opname in het stamboem en eventuele predikaten. En daar kan ze heus wel een kans maken, probeer dan op die punten te letten die ik al eens eerder heb beschreven, in pb of in het oudere topic (?). Maar ik vind het voornamelijk zonde vanwege de predikaten in de moederlijn. Er zou dan op het papier van je veulen(misschien een merrie waarmee je ooit weer een veulen fokt, you never know) een 'gat' zitten. En zeker omdat je nu dan toch lid 'moet' worden zou ik gewoon naar de keuring gaan dat jaar. Bovendien hoor je op de keuring ook de punten die de commissie aan jou merrie geeft, evt. verbeter/goede punten. Hier zou je op kunnen letten bij een hengstenkeuze. Alleen is het nu zo, dat de dekking(april, mei) eerder plaats vind dan de keuring(juni/juli).

Ook als je daarna opzegt blijven de eventuele predikaten gewoon bij je merrie. Die worden echt niet opgezegd als je niet meer lid wordt. Ze blijft dan gewoon in het stamboek staan.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 22:51

Olevalover schreef:
en ik bedoelde de hals over het algemeen wat compacter : breder en korter.. dit lijkt mij bevorderlijker en makkelijker met rijden dan zon lange hals als oleva heeft..


Nou, wat je verder ook wilt bereiken: laat die hals svp wel op lengte.

Maar alvorens ik een kleine 1.000 euro zou gaan investeren in een rietje paardensperma, zou ik persoonlijk toch liever eerst wat meer leren over paarden-anatomie en genetische aspecten... maar goed, dat ben ik....

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 23:03

Mensen aub alleen iets roepen als je ook weet hoe de hengsten vererven. Wolfgang is nou niet bepaald bekend om zijn maatvergroting, tevens moet hij merries die niet al te hoog in het bloed staan. Hem paaren aan deze merrie zou een bijna niet te rijden e-pony opleveren.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 23:12

Ik zeg ook niet dat ze hem moet nemen, ik noem een paar all rounders op die ik ken. Wolfgang zou ook mijn keuze niet zijn geweest, maar hij is redelijk van beide kanten. Uiteindelijk zal Odessalover zelf moeten kiezen, aan haar om genoeg en voldoende info over (de) hengsten op te zoeken. Er zijn nog zat en tig andere hengsten die je op kunt noemen. En hopelijk past een van deze hengten bij deze merrie en andersom.
Noem jij anders een hengst die bij de merrie past.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 15-10-04 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 23:16

Als ik heel eerlijk moet zijn; als dat paard in het dagelijkse leven ook zo mat is kwa uitstraling, zou ik er echt niet mee gaan fokken.
Op de fotos zie ik een dier dat ziekelijk is, dat paard zit niet goed in haar vel. Een paard met zoveel bloed in de aderen hoort er heel anders op te staan....

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 00:08


Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-04 10:15

Dees schreef:
Als ik heel eerlijk moet zijn; als dat paard in het dagelijkse leven ook zo mat is kwa uitstraling, zou ik er echt niet mee gaan fokken.
Op de fotos zie ik een dier dat ziekelijk is, dat paard zit niet goed in haar vel. Een paard met zoveel bloed in de aderen hoort er heel anders op te staan....

Je kan toch een heel paardniet beoordelen aan e hand van twee foto's..? Ze is vrij rustig van karakter maar is zeker niet ziekelijk en juist heel gezond en tevreden...zal ik het even uitleggen? :
op foto 1: had k haar eerst geborsteld, ingevlochten etc etc.. en toen moest ze ook nog poseren terwijl ze dr slaperig van werd Knipoog
op foto 2: heb ik samen met mijn vriendin geprobeerd de spaase pas op de foto te krijgen en dat duurde nogal lang omdat mijn fotocamera een langzame sluitertijd heeft.. dus moest ze zon uur lang wachten en poseren etc.. daar werd ze ook niet vrolijk van..
(nu niet denken dat we haar altijd zo afmatten ofzo, dit is puur toeval en tussen de foto's zitten wel een paar maanden Knipoog )
En zo heel veel bloed vind ik haar nou ook weer niet hebben.. dat zie je pas als ze gaat showen..

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-04 10:18

Dees schreef:
Nou, wat je verder ook wilt bereiken: laat die hals svp wel op lengte.

Maar alvorens ik een kleine 1.000 euro zou gaan investeren in een rietje paardensperma, zou ik persoonlijk toch liever eerst wat meer leren over paarden-anatomie en genetische aspecten... maar goed, dat ben ik....


ik snap best dat een te korte hals niet goed i hoor, maar een iets compactere mag van mij wel, het lijkt misschien niet zo op de foto's maar oleva heeft echt een enorm lange hals, en daarbij niet zo erg bespierd. En paardenanatomie?? Ik weet daar best wat vanaf, al denk ik dat 80 procent van bokt daar ook niet veel van afweet.. maar hoe kun je dat nou van mij zeggen alleen maar als ik zeg dat ze een iets te lange hals heeft??

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-04 10:21

montecito schreef:
ik vind dat je voor deze merrie juist een iets stevige en ronde hengst moet kiezen, zodat er een wat ronder veulen uitkomt!!

Daar heb ik geen verstand van, goed dat je het zegt.. ik dacht juist dat je het een beetje in hetzelfde type moest houden, omdat je anders een ongebalanceerd veulen krijgt.. bijvoorbeel heel stevig maar met een iele hals oid.. iemand hier meer info over?

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-04 10:24

Olevalover schreef:
Je kan toch een heel paardniet beoordelen aan e hand van twee foto's..? Ze is vrij rustig van karakter maar is zeker niet ziekelijk en juist heel gezond en tevreden...zal ik het even uitleggen? :
op foto 1: had k haar eerst geborsteld, ingevlochten etc etc.. en toen moest ze ook nog poseren terwijl ze dr slaperig van werd Knipoog
op foto 2: heb ik samen met mijn vriendin geprobeerd de spaase pas op de foto te krijgen en dat duurde nogal lang omdat mijn fotocamera een langzame sluitertijd heeft.. dus moest ze zon uur lang wachten en poseren etc.. daar werd ze ook niet vrolijk van..
(nu niet denken dat we haar altijd zo afmatten ofzo, dit is puur toeval en tussen de foto's zitten wel een paar maanden Knipoog )
En zo heel veel bloed vind ik haar nou ook weer niet hebben.. dat zie je pas als ze gaat showen..


Hier nog wat foto's waarom ze wat minder "suf" staat:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Genoeg?? Voor de rest moet je maar op mn profiel kijken om je te overtuigen..

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 15:22

Olevalover... die laatste foto's zijn idd beter.

maar eh... voor de rest heb je er (voor zover ik kan lezen) nog niet zo heel veel van begrepen. Daarom voorlopig nog maar even niet fokken Knipoog

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-04 17:17

Dees schreef:
Olevalover... die laatste foto's zijn idd beter.

maar eh... voor de rest heb je er (voor zover ik kan lezen) nog niet zo heel veel van begrepen. Daarom voorlopig nog maar even niet fokken Knipoog

ten eerste.. wil je evn precies uitleggen waarom ji vind dat ik er niets van weet?? Nogal raar aangezien wij al eerder een veulen gefokt hebben..en dat wel allemaal goed ging >;) En dan nog, dat ik niet weet over welke hengst ik precies moet kiezen is toch logisch.. ieder paard is anders en daarom laat ik mij goed informeren door andere mensen voordat ik een hengst kies.. ik neem aan dat nietb iedereen meteen ziet welke hengst er op zijn merrie moet..of ben ik nou raar Verward enne dat "voorlopig even niet fokken" vind ik nergens op slaan, kan me voorstellen dat als je in me profiel kijkt en denkt van ojee ze is nog maar 16 ofzo je me dat aanraad, maar er zijn gellukig meerder mensen om mij heen die meebeslissen en veel verstand van fokken hebben Knipoog

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 21:26

ik denk wolfgang of metall die zelfs liever

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 21:47

Met een merrie van 1.58 moet je niet naar de keuring gaan, die kan je dan beter vb laten. Ze wordt toch geen ster, en dan kunnen mensen zich over een aantal generaties gaan afvragen waarom niet. Die kennen de merrie niet dus ze weten niet dat ze 1.58 is... Schijnheilig

Olevalover: kijk niet naar de hengst zelf, maar eerst naar zijn voorouders en dan naar zijn nakomelingen en dan naar de moeders van de nakomelingen (en de voorouders daarvan) en DAN pas naar de hengst zelf.

Sibon is een AFrader.
Niveau en Numero Uno vind ik echt hele leuke hengsten, met een heel fijn lichaamsgebruik.