Hoeveel is dit veulen waard??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 14:28

Maar dat bedoelde ik niet precies. Een fijn werkbaar en knap paard is ook nog steeds geen robot Lachen. Ik ben het niet eens met sarabande waar zij zegt dat je er van kan maken wat je wilt en dat je begint met een leeg, blanco karakter. Want als dat wèl zo zou zijn, dan kon je een paard met wat simpele voorschriften stap voor stap kunnen programmeren. Een geprogrammeerd wezen wijkt echter niet af van de geprogrammeerde paden en informatie; een paard wel. Volgens sarabande zijn ze allemaal hetzelfde bij geboorte en daar ben ik het volstrekt niet mee eens.


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 14:32

Lovely schreef:
Ik ben het niet eens met sarabande waar zij zegt dat je er van kan maken wat je wilt en dat je begint met een leeg, blanco karakter. Want als dat wèl zo zou zijn, dan kon je een paard met wat simpele voorschriften stap voor stap kunnen programmeren. Een geprogrammeerd wezen wijkt echter niet af van de geprogrammeerde paden en informatie; een paard wel. Volgens sarabande zijn ze allemaal hetzelfde bij geboorte en daar ben ik het volstrekt niet mee eens.


Volgens mij lees je niet goed, ik bedoel, dat je als je ze vanaf de geboorte consequent behandeld dat je dan een paard krijgt dat vertrouwen in de mens heeft waardoor het, voor mensen, een fijner karakter heeft.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 14:35

sarabande schreef:
Een veulen wordt niet geboren met een bepaald karakter, dat staat net zoals een baby open voor alle invloeden van buitenaf.

Volgens mij is er met mijn lezen niks mis. Als geen enkel veulen met een bepaald karakter wordt geboren, dan zijn ze dus allemaal hetzelfde bij geboorte. Volgens jouw theorie dan.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 14:45

sarabande schreef:
Een veulen wordt niet geboren met een bepaald karakter, dat staat net zoals een baby open voor alle invloeden van buitenaf.
Dat kan je zowel positief als negatief beinvloeden.


Hoe kan het dan dat twee kinderen uit een zelfde gezin met dezelfde opvoeding heel verschillend kunnen zijn? Zelfs de 1 onhandelbaar en de ander super lief?
Ik denk dat er al heel wat beaald is.... Lachen

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 14:47

Een veulen is bij zijn geboorte niet vals, bang, etc.
Dat wordt het eventueel door invloeden van buitenaf, soms heel snel al.
Als die karaktertrekken in zijn genen zit kunnen die door verkeerde, slechte of geen ingrepen verstevigd worden.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 14:47

Pfoei, ik heb nog niet zoveel prijsgokjes of waardebepalingen van het veulen voorbij zien komen. Alleen maar hele ellenlange welles/nietes over hoe een veulen wel of niet hoort te zijn. Meningen mogen verschillen Knipoog, maar dit gaat allemaal niet om het veulen waar TS naar vraagt.
Ik zou jullie willen verzoeken om NU ontopic te gaan....

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 15:02

Elina schreef:
Ik wil graag weten hoeveel een veulen ongeveer waard zou zijn met deze stamboom: Lachen

moeder: keur van Ferro x Ramiro x Doruto
vader: O.O Seven v Rubinstein.

En hoe het karakter van zo'n veulen kan worden.


TS vraagt ook hoe het karakter kan worden......

de geleerden (en dan bedoel echte geleerden Haha! ) zijn het er nog niet over eens of karakter geheel aangeboren is of veranderd door het milieu.
@togger: het milieu veranderd na de geboorte van het eerste kind dus de 2e komt in geheel ander gezin terecht dan de 1e, waarbij het algemeen bekend is dat ouders bij de 1e consequenter qua opvoeding dan bij de 2e...

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 15:26

Alane: karakterdiscussies prima, maar er worden hier fotos van (eigen) veulens geplaatst om het uiterlijk. Heeft niets te maken met het veulen van TS en/of het karakter van dat veulen. Exterieur is nog altijd iets anders dan het INTERIEUR Knipoog
Karakter van het 007 x Ferro veulen prima, maar dat zag ik toch echt niet terug?

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 15:33

Alane schreef:
@togger: het milieu veranderd na de geboorte van het eerste kind dus de 2e komt in geheel ander gezin terecht dan de 1e, waarbij het algemeen bekend is dat ouders bij de 1e consequenter qua opvoeding dan bij de 2e...


Is dat niet eerder andersom? Knipoog
Eerste is zo lief en leuk, tweede moet alles opvangen wat bij de eerste fout is gegaan?

Het is ook gewoon als voorbeeld. Je kunt gewoon niet zeggen dat het Karakter bepaald wordt na de geboorte.
Tuurlijk heb je te maken met invloeden van buitenaf. Mijn paard is het levende bewijs van hoe het niet moest. Na een intensieve consequente opvoeding bij mij, is het nu een braaf, fijn betrouwbaar paard geworden (ik heb haar leren kennen toen ze 6 was, met 8 jaar is ze van mij geworden en uit haar milieu gehaald) pas toen is ze echt gaan veranderen.
Maar ze heeft wel haar dingejtes, die gewoon bij haar horen, of ik dat nu wil of niet... Iedereen heeft zijn innerlijke bepalingen, daar doe je als buitenstaander weinig aan. Dat daar bijgevoegd, toegevoegd en versterkt en verminderd kan worden dat snapt iedereen denk ik. Lachen

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 15:47

Laui! schreef:
Alane: karakterdiscussies prima, maar er worden hier fotos van (eigen) veulens geplaatst om het uiterlijk.


Welke dan??????????? Ach gut

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Elina
Berichten: 59
Geregistreerd: 17-04-04
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-04 16:12

misschien een tip: start een nieuw topic over karaktervorming van een veulen... Tong uitsteken geloof dat hier veel over te discusseren valt.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 17:04

Qua karaktervorming: sprekende uit ervaring van een stam waaruit we al 43 veulens gefokt hebben kan ik twee conclusies trekken:

1) Ieder veulen heeft zijn eigen persoonlijkheid

2) veulens die bij ons geboren zijn en opgevoed tot de 1 jaar, zijn nóóit gemeen. Veulens uit onze stam bij een ander geboren zijn, tonen soms wel vreemde karaktertrekken.

De conclusie uit deze twee zaken is dat karakter door beiden wordt veroorzaakt. Ook is het heel duidelijk dat karakters verziekt kunnen worden en dat dat meestal gebeurt als jonge pony. De opfok is volgens mij meer dan 90% oorzaak van slechte karakters, anders hadden we veel meer ponies met slechte karakters moeten fokken.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 17:17

joostvangestel schreef:
De conclusie uit deze twee zaken is dat karakter door beiden wordt veroorzaakt. Ook is het heel duidelijk dat karakters verziekt kunnen worden en dat dat meestal gebeurt als jonge pony. De opfok is volgens mij meer dan 90% oorzaak van slechte karakters, anders hadden we veel meer ponies met slechte karakters moeten fokken.


Juist. Karakter word wel degelijk meegegeven door de ouders maar het word gevormd tijdens de opvoeding. Als je een paard de mogelijkheid geeft zijn slechte karakereigenschappen te ontwikkelen/tonen zal hij dat doen. Een paard moet net als een kind leren wat wel en niet mag. Als je een kind niet goed opvoed gaat het ook dingen doen die je niet wilt.

*Maak mij niet gek dat kan ik zelf veel beter*

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 22:51

ik las dat paarden met een lastig karakter nooit fijn hanteerbaar worden Verward
lijkt me erg stug
ook paarden met een lastig karakter kunnen fijn hanteerbaar worden/zijn
als je maar met dat karakter om kan gaan
wat voor de 1 een lastig karakter is , is voor een ander juist een fijn karakter

mijn paard zal voor sommigen een lastige zijn
maar voor mij is hij heel fijn te hanteren
het ligt ook aan het karakter van de eigenaar
en heel erg aan het gedrag en uitstraling van de eigenaar (degene die het dier opvoed en ermee omgaat)


een paard word geboren met een karakter, in mijn geval met een dominant karakter , meneer laat duidelijk merken als ie het ergens niet mee eens is
maar zolang je dat goed weet te ondervangen en bij weet te sturen kun je hem heel fijn hanteren
pak je het niet op de juiste manier aan , dan heb je een probleem

karakter is aangeboren maar je kunt zoveel sturen , vormen , schaven en opvoeden dat je heel ver kunt komen kwa "veranderingen"
en het hanteerbaar maken/houden van een dier

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 22:52

er word trouwens niet voor niets zo vaak over het klikken met gepraat

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 07:26

Gelieve geen commentaar op modereren in topic. Zo wordt het helemaal onoverzichtelijk. Ga dan liever naar FZ.

Als je behoefte hebt om foto's van eigen veulens te plaatsen, meld dat expliciet en kijk hoe relevant dit is in het topic

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 07:43

joostvangestel schreef:
Gelieve geen commentaar op modereren in topic. Zo wordt het helemaal onoverzichtelijk. Ga dan liever naar FZ.

Als je behoefte hebt om foto's van eigen veulens te plaatsen, meld dat expliciet en kijk hoe relevant dit is in het topic


Met nadruk op eigen :)*


Ben ik blij dat het een veulen was ergens van een verkoopsite.
Wat als voorbeeld gesteld werd.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 08:58

goed, maar dit veulen waar de ts over sprak, wat is ongeveer zijn waarde, karaker pa en ma, invloed op veulen, leuk beest om mee door te gaan ja of nee. Verward Moet uiteindelijk voor de fok gebruikt gaan worden. Nu graag een duidelijke menig, dan weet elina ook waar ze aan toe is Haha!
Weet ook wel dat een paard niet altijd helemaal opdroogt zoals jij zou willen, maar denk wel dat karkater ouders invloed heeft op het veulen.

Griendheuvels Kate onze eige Shire Topper

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 09:01

Esmeralda schreef:
goed, maar dit veulen waar de ts over sprak, wat is ongeveer zijn waarde, karaker pa en ma, invloed op veulen, leuk beest om mee door te gaan ja of nee. Verward Moet uiteindelijk voor de fok gebruikt gaan worden. Nu graag een duidelijke menig, dan weet elina ook waar ze aan toe is Haha!
Weet ook wel dat een paard niet altijd helemaal opdroogt zoals jij zou willen, maar denk wel dat karkater ouders invloed heeft op het veulen.



Lijkt me na al dit commentaar beter dat ze eerst zelf gaat kijken en evt. iemand meeneemt die haar ter plekke advies kan geven.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 09:07

Esmeralda schreef:
Nu graag een duidelijke menig, dan weet elina ook waar ze aan toe is Haha!


Ga je gang.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 11:19

ceasario schreef:
Ga je gang.


heb geen menig over veulens, vind ze namelijk 9 van de 10 keer lelijk Scheve mond
ziet daar eigelijk niks in, heb ze liever groter en ouder Lachen Maar er werd hier zo geruziet over wat wel en wat niet, denk nu een duidelijk andwoord, maar dat is moeilijk, ik weet het. Geloof dat ze is wezen kijken, zal het nog eens navragen Haha! dan weten we ook waar we aan toe zijn hihih

Griendheuvels Kate onze eige Shire Topper

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 14:03

Elina schreef:
Ik wil graag weten hoeveel een veulen ongeveer waard zou zijn met deze stamboom: Lachen

moeder: keur van Ferro x Ramiro x Doruto
vader: O.O Seven v Rubinstein.

En hoe het karakter van zo'n veulen kan worden.

Even terug naar het orginele topic. Ik heb echt geen verstand van KWPN paarden, maar ik kan redelijk redeneren.

Gegeven het feit dat we het over een tamelijk hybride soort hebben, kan je ervan uitgaan dat KWPN'ers niet echt fokvast zijn (evenmin als alle andere mengelmoes warmbloeden, zoals Holsteiners, Hannoveranen, EASP's etc).


Wat betekent dat: dat er zelfs grote verschillen kunnen bestaan tussen volle broers en zussen. Zelfs in de rasfokkerij merk ik dat er variatie bestaat, zo zal OO7 soms Rubinstein doorgeven en soms zijn moeder Hetzelfde geldt voor de moeder: Soms geeft die Ferro door en soms de Ramiro merrie.

De kwaliteit zal dus varieren, daar moet je als fokker en koper mee leven. Van een papier alleen kan je dus weinig zeggen. Is het een goed gelukt product uit de kruising of een minder gelukt is de vraag?

Prijs van een veulen is verder iets tussen wat de gek of de slager er voor geeft.

Het karakter is al helemaal leuk: 80% opvoeding, 20% aanleg, zou ik zeggen. Je vraagt hier iets over die 20%, waarvan de voorouders van alles kunnen doorgeven in alle schakeringen. En geloof me: volle broers en/of zussen kunnen volledig verschillende persoonlijkheden zijn.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Elina
Berichten: 59
Geregistreerd: 17-04-04
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-04 16:02

ik ben een tijdje geleden wezen kijken en heb het gefilmd en aan anderen laten zien. We hebben besloten het veulen ondanks de goede bloedlijn niet te kopen omdat ze ons wat tegen viel. dus we zoeken rustig verder tot we het juiste veulen vinden Knipoog


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Laj1 en 52 bezoekers