Heins:"De fokkerij is een ramp"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 15:25

Ander voorbeeld:

Een goede kennis van mij fokt al jaren zeer succesvol springpaarden.
Nu zijn dochter(s) echter de leeftijd van 16 jaar naderen verandert hij zijn fokfilosofie.
Omdat die dames (zoals alle jonge Ankys) niet springen maar alleen dressuren heeft ie alles gedekt met Gribaldi-exoten.

En ik ben er van overtuigd dat hij daarmee een handige zet doet.
Vanaf een springpaard fok je gemakkelijk in één generatie een dressuurpaard (zeker als het gaat om keurmerries met 72+ op beweging).

En hij kan ze veel goedkoper fokken dan kopen.........

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 15:26

petraaken schreef:
Labamba? Bedoel je niet Lambada? Knipoog


Labamba toch denk ik van Landfriese, heeft maar kort gedekt, weet niet waarom.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 15:32

Dan verwar ik met de Belgische hengst Lambada van de heer Michel Spaas. Dit is bij nazicht een zoon van Levantos I.

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 15:43

Denk dat je inderdaad niet bang moet zijn dat de goede springstammen verdwijnen. Het zullen er hooguit minder worden maar er zal ongetwijfeld een basis blijven bestaan. En zoals al eerder heb gezegd.. als aanbod minder word gaat prijs omhoog en word het fokken van springers weer interressanter..

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 11:38

Ja en straks stijgt het springaanbod, alle fokkers naar de springfokkerij, krijgen we :

Springhengst x Jazz x Notaris x Jasper

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 11:44

Franske schreef:
Ja en straks stijgt het springaanbod, alle fokkers naar de springfokkerij, krijgen we :

Springhengst x Jazz x Notaris x Jasper

Je bedoelt spring-vraag...........

En daarin heb je dan misschien wel gelijk.
Maar ik denk niet dat die vraag erg gaat stijgen.
Daar hebben we in Nederland niet de ruiters voor.
Wij hebben over 10 jaar alleen nog maar Anky's .............. geloof me maar.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 11:55

Dat is overal zo wat de tendens denk ik....

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 12:07

CGJ12 schreef:
Wij hebben over 10 jaar alleen nog maar Anky's .............. geloof me maar.


Wordt die dame van mij weer de uitzondering die de regel bevestigd.... Die wil nl. nu al springen.(lichtrijden lukt net Haha! ) Nouja, fok ik dan toch weer een springaard... *hopen dat het een merrie wordt volgend jaar, kan ik later daar weer een springveulen uit fokken voor mijn dochters*

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 12:12

Toch is het misschien zo slecht nog niet van die lijnen af en toe eens door elkaar te gooien, je weet nooit wat ervan komt. Uiteindelijk is het steeds de vraag die het aanbod bepaald in deze branche.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 16:19

Ik vind het zonde dat er bij goed doordachte springstammen dressuurhengsten worden gebruikt.
Soms rolt er een goed produkt uit, maar ik denk dat dat de toevallige uitzonderingen zijn.

En wat VDL betreft, die mensen weten wat een goed paard is en het is ook niet meer dan logisch dat hun kwaliteit op stal hebben.
Want met elkaar weten ze daar echt wel wat een goed paard is.
Ik herken na mijn vakantie in Holstein ook beter wat een goed springpaard zal zijn.

En dat is geen opschepperij van mij, maar ik heb daar zoveel paarden gezien.

Ik vind het zonde als men alles door elkaar heen husselt.
Ik denk ook dat de echte topfokkers, zoals stal Eurocmmerce en stal van der Vorm... dat hun geen dressuurhengsten zullen gebruiken.
En dat hun de springstammen op waarde kunnen schatten.
En ik ben allang blij dat die stallen samen met VDL en bijvoorbeeld dhr. van der Meer uit Surhuisterveen kennis van de springstammen hebben en ook met beleid de hengsten uitzoeken voor eigen merries en voor de merries van klanten.

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 16:36

CGJ12 schreef:
Je bedoelt spring-vraag...........

.


Ja klopt, foutje, sorry Haha!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 17:17

CGJ12 schreef:
Je bedoelt spring-vraag...........

En daarin heb je dan misschien wel gelijk.
Maar ik denk niet dat die vraag erg gaat stijgen.
Daar hebben we in Nederland niet de ruiters voor.
Wij hebben over 10 jaar alleen nog maar Anky's .............. geloof me maar.


Is dat echt zo, als ik zie dat hier de springringen op wedstrijden altijd overvol zijn. 3 springringen die allemaal om 9 uur beginnen en laat gesloten worden. Volgens mij zijn er best wel wat springruiters. Hier in de regio volgens mij iig wel.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 19:12

Als Heins een probleem heeft dan is dat een probleem dat de handelaren zelf laten onstaan omdat ze geen springgericht gefokte veulens aankopen.
Of een veulen kan bewegen is snel te zien, maar talent en vermogen op de sprong komt pas een paar jaar later.
Dus is het niet zo gek dat de gewone fokker kiest voor een hengst die een leuk bewegend veulen geeft.
Zo kunnen alleen grote fokkers of fokkers met getalenteerde springruiters/ of amazones in de familie de gok nemen om springpaarden te fokken.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 19:54

Ben ik het ook mee eens

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 19:58

CGJ12 schreef:
Je bedoelt spring-vraag...........

En daarin heb je dan misschien wel gelijk.
Maar ik denk niet dat die vraag erg gaat stijgen.
Daar hebben we in Nederland niet de ruiters voor.
Wij hebben over 10 jaar alleen nog maar Anky's .............. geloof me maar.


Dan mag het niveau van de jurering in de basissport wel toenemen, nu wenden zich nog velen gefrustreerd af omdat ze de variatie in beoordeling niet begrijpen en gaan springen.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 22:29

Citaat:
Bijna driekwart van de productie koerst richting dressuurveulens ,dat betekent goed verkoopbare draftalenten met minstens 1 niet- of antispringvererver in de afstamming

een niet springvererver of antispringvererver.... Scheve mond

Als je het bericht nog eens leest dan is het niet alleen de concurentie maar ook de "domme" vraag van de kopers..
spring X spring X spring... en niet dressuur X spring X spring.. en dan lijkt het niet uit te maken of het paard ooit zou kunnen springen... op papier moet hij/zij dat wel kunnen...

Citaat:
Jonge paarden genoeg,maar niet de juiste voor onze klanten.

te duur? of niet mode-spring X mode-spring X mode-spring maar bijv. dressuur X spring X spring

Citaat:
Het wordt steeds moeilijker om jonge ,voor de internationale markt geschikte springpaarden te vinden

jonge paarden is volgens mij wat anders dan veulens... jonge springpaarden gaan voorbij de twenter???? hoe dom zijn de fokkers en opfokkers nog? dat ze geen talent meer herkennen... en na die 2 of 3 jaar zeggen/denken laat nog maar even lopen....

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 08:42

Marliesje schreef:
Is dat echt zo, als ik zie dat hier de springringen op wedstrijden altijd overvol zijn. 3 springringen die allemaal om 9 uur beginnen en laat gesloten worden. Volgens mij zijn er best wel wat springruiters. Hier in de regio volgens mij iig wel.

Hier niet, dressuur zit 3 maanden van te voren al vol, met springen geef je je gewoon een week van te voren nog op. Is op zich wel makkelijk, maar het wordt vervelend als je wel netjes op tijd opgeeft (zo'n 6 weken van te voren), en dan blijk je 2 maanden geen parcours te kunnen springen omdat ze allemaal niet doorgaan vanwege gebrek aan belangstelling. Boos! Je hebt hier soms rubrieken met maar 20 deelnemers per rubriek (M en Z niet meegenomen, die bestaan soms uit minder dan 10 voor het M, en soms maar 1-3 voor het Z/ZZ)

johanna13
Berichten: 221
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: in een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 10:11

Misschien word het dan toch tijd om weer eens paarden te gaan fokken die zowel voor het springen als dressuur geschikt zijn.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 11:21

Daar ben ik het mee eens Johanna13 (ik zoek toch altijd al een springpaard dat kan bewegen)
Maar om dat te bereiken zul je toch gebruik moeten maken van springhengsten die tevens beweging vererven of die paar zeldzame 'dressuurhengsten' die toevallig ook fijne springers geven(denk aan Ferro, Rhodium, Flemmingh etc)

Zolang springstammen met Jazz, Painted Black, Gribaldi etc gedekt worden kun je allrounders wel vergeten Clown (hoewel één van de beste springpaarden die ik ken een Jazz x Wolfgang is, maar dat is wsl de uitzondering die de regel bevestigd)

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 11:36

Blijkt uit dat Duitse artikel dat die net niet goed in de markt liggen...

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 11:50

Dat zal gerust, maar als ze echt fijn kunnen lopen dan willen de dressuurruiters ze gerust wel hebben. En volgens mij is een Ferro x VoltairexIrco Polo(ik geef maar een gooi) gerust wel goed te verkopen Knipoog

Er zullen altijd wel fokkers blijven die zich helemaal richten op de dressuurpaarden, maar voor het gros van de basisruiters voldoet een netjes lopende allrounder ook prima. (meer die allrounder uit een springmerrie levert weer minder op dan een Painted black uit zo'n merrie, dus dit zullen die fokkers ook wel niet met me eens zijn Clown )

En als ik persoonlijk moet kiezen tussen allrounders gaan fokken of het grootste deel van de springmerries met dressuurpaarden dekken dan hoef ik niet lang na te denken...
(al weet ik niet of ik er ook zo over zou denken als die springpaarden en al dat hout me weinig konden boeien Schijnheilig )