kosten aankoop dressuurveulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 13:02

Pipo schreef:
Toch is het wel zo dat merrie's (veulen of niet) echt moeilijker te verkopen zijn dan ruinen of hengsten. Tenzij je puur mensen hebt die een fokmerrie willen. De meeste particulieren en handelaren willen geen merries. Vooral als het om sportpaarden gaat. Voor de recreatie is het weer wat makkelijker.

Ik ken zelfs handelaren die in sportpaarden doen die niet eens komen kijken voor een merrie!


In de recreatie is dat zeker anders. Zie maar eens een hengst bij een pensionstalling te krijgen. Meesten willen het niet. Zelfde probleem als met de hengstveulens eigenlijk.. Bij een stalling willen ze het liefst ruinen en merrie's hebben staan.

petraaken

Berichten: 44207
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 13:03

youngster schreef:
Er stond pas een veulen te koop voor 10.000 euro.. Ik heb een nakomeling van dezelfde hengst.. Kom nou, echt absurd.. Sja je kan het best vragen, maar of je het ervoor krijgt is een 2de..



Ze zeggen toch altijd "Vragen staat vrij". Haha! en wat de gek ervoor geeft. Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 13:19

holly schreef:
Dat is toch koek, dat geld het zelfde voor een hengstveulen.
Wat je ervoor krijgt is puur wat je aanbied.
Al is het papier nog zo geweldig, als het veulen lelijk/niet prestatiegericht genoeg is, dan sta je daar met je leuke papiertje.

Ja hehe,
dat lijkt me nogal duidelijk.

Voorbeeld:
Je hebt 2 gelijke veulens, een merrie en hengst met beide evenveel potentie. Dan kan mij voor een hengst het papier niet veel schelen aangezien ik er niet vanuit ga dat ik daar ooit mee aan het fokken sla. Bij een merrie vind ik dat papier wèl belangrijk.
Kortom, het is een extra punt waar opgelet wordt. Een goed papier is bij een merrie veel belangrijker dan bij een hengst.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 13:28

petraaken schreef:
Wat dacht je dan van 4 merrie's naast elkaar. Of ik heb meer dan geluk want ik heb geen last met hengstigheid. Haha!


Wat ben ik dan gelukkig geweest, meestal hadden we er 40+ op rij, in alle leeftijden en nooit problemen. OK dan!

Slechts 1tje kon je bestempelen als een echt "zeikwijf" Haha! maar die was 18 dat ze kwam, na een int. springcarriere en werd alleen nog gebruikt voor de fokkerij.
Dit was trouwens 1 van mijn favorieten. Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 13:48

Sjuimpje schreef:
Ja hehe,
dat lijkt me nogal duidelijk.

Voorbeeld:
Je hebt 2 gelijke veulens, een merrie en hengst met beide evenveel potentie. Dan kan mij voor een hengst het papier niet veel schelen aangezien ik er niet vanuit ga dat ik daar ooit mee aan het fokken sla. Bij een merrie vind ik dat papier wèl belangrijk.
Kortom, het is een extra punt waar opgelet wordt. Een goed papier is bij een merrie veel belangrijker dan bij een hengst.


Ik vind het papier bij die hengst juist wel belangrijk om een bepaalde verwachting te krijgen van het dier. Bij veulens ga ik niet alleen af op het type, maar ook op het papier + prestatie van de vorige nakomelingen.

Dus ik vind in beide kwesties het papier bij een veulen wel belangrijk.

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 13:51

Hihi, dames, dames... het topic gaat niet over waarom merries lastiger zijn op stal. Toscana vroeg waarom merries minder makkelijk te verkopen zijn. Ik droeg aan dat de hormonen soms lastig zijn in de sport en menig sportruiter daar dus niet mee om wil gaan. Mijn persoonlijke ervaring is dat mijn 2 merries helemaal niets heel hebben gelaten van de tussen hen in staande boxwand. Dat is MIJN belevenis, ik ben niet van mening dat het in elke stal gebeurd Haha!

Kunnen we ook terug on topic? Alja heeft genoeg ervaring met het stallen van volwassen dieren van beide geslachten. Die vraagt zich gewoon af wat een redelijke prijs is voor een hengst- dan wel merrieveulen...

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 13:55

petraaken schreef:
Ze zeggen toch altijd "Vragen staat vrij". Haha! en wat de gek ervoor geeft. Haha!


Ja precies.. het stomme was dat er een jaarling stond uit dezelfde lijn, ook moederskant hetzelfde.. Ook voor 10.000 euro.. Verward

petraaken

Berichten: 44207
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:00

Ik denk dat tegenwoordig het papier bij zowel merrieveulens als hengstveulens even belangrijk is. Als de veulen uit een predikaten en/of prestatierijke stam komt dan kan je bij voorbaat verwachten dat de prijs hoger zal liggen dan bij een iets minder geweldige stam. Is het veulen nog eens extra van bouw, uitstraling en beweging dan kan je helemaal het euroteken in de ogen van de verkoper zien als hij zich puur richt op de verkoop. Maar sommigen overdrijven ook met hun prijs. Veel fokkers vinden het ook belangrijk dat hun veulens goed terecht komen en daarom ook vaak genoegen nemen met een mindere prijs.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:22

youngster schreef:
Ja precies.. het stomme was dat er een jaarling stond uit dezelfde lijn, ook moederskant hetzelfde.. Ook voor 10.000 euro.. Verward


Jaarlingen zijn vaak geen klap waard omdat ze er niet uitzien Haha!
En het is een onhandige leeftijd.

Dat de hengsten nu duurder zijn is puur een gril. Vroeger kon je een hengst kwijt voor de helft van een merrie.

Er blijven altijd 'merriehaters'. Ik ken mensen die nooit meer een merrie willen, en mensen die niets liever hebben. Het is maar waar je mee om kunt gaan.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:32

Dit was dus een jaarlinghengst uit exact dezelfde lijn als dat veulen en voor beide vroeg ze 10.000 euro.. Ik zou het niet eens durven vragen nu voor die van mij Haha!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:34

petraaken schreef:
Ik denk dat tegenwoordig het papier bij zowel merrieveulens als hengstveulens even belangrijk is. Als de veulen uit een predikaten en/of prestatierijke stam komt dan kan je bij voorbaat verwachten dat de prijs hoger zal liggen dan bij een iets minder geweldige stam. .


Niet op Marktplaats...nl
Zelfs als er PROK bij staat.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:50

Nou idd ceasario, op de marktplaats zijn ze toch vrij goedkoop allemaal.
Waarom zouden de prijzen daar toch vrij laag liggen? (2000-3000 noem ik toch laag hoor)

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:58

3.000 euro is goed betaald voor een netjes veulen hoor!
Misschien niet in dicht bevolkte gebieden, alwaar alles vermeend duurder moet zijn, maar hier in het Noorden koop je voor 3.000 euro echt heel knappe veulens uit goede lijntjes.
Middelmatige veulentjes brengen hier kwalijk 2.000 euro op.

petraaken

Berichten: 44207
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 15:07

holly schreef:
Nou idd ceasario, op de marktplaats zijn ze toch vrij goedkoop allemaal.
Waarom zouden de prijzen daar toch vrij laag liggen? (2000-3000 noem ik toch laag hoor)


Niet in België hoor. Als je hier een veulen voor 3000 of 4000 euro verkoopt dan heb je een goede slag geslagen hoor en dressuurveulens geraak je hier niet kwijt aan de straatstenen. In mijn provincie toch.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 15:12

Daar kan ik het mee eens zijn Petraaken.
Door mijn werk in belgie waar ik vooral dressuur paarden had staan, bleek dat idd niet te werken. Belgie gaat voor springers

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 17:13

Dees schreef:
3.000 euro is goed betaald voor een netjes veulen hoor!
Misschien niet in dicht bevolkte gebieden, alwaar alles vermeend duurder moet zijn, maar hier in het Noorden koop je voor 3.000 euro echt heel knappe veulens uit goede lijntjes.
Middelmatige veulentjes brengen hier kwalijk 2.000 euro op.


De prijzen in 1909


Citaat:
Eigentliche Züchter der Remonten waren kleinere und mittlere Landwirte, sie verkauften die Absatzfohlen für 300-400 Mark, gute Hengstfohlen auch bis zu 600 Mark an die großen Güter, die die weitere Aufzucht der Remonten übernahmen. 1909 betrug der Durchschnittspreis für ostpreußische Remonten 1065 Mark.
Wichtig für die Begründung einer Pferdezucht war der Besitz einer Stute mit dem doppelten Elchschaufelbrand des "Ostpreußischen Stutbuches für edles Halbblut Trakehner Abstammung" Pferde, die von einer Stutbuchstute und von einem Haupt- oder Landbeschäler oder einem angekörten Privathengst abstammten, erhielten als Wertmarke den Litauischen Kontrollbrand mit einer Elchschaufel, über der eine stilisierte Reichskrone schwebt

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 19:51

ceasario schreef:
Eigentliche Züchter der Remonten waren kleinere und mittlere Landwirte, sie verkauften die Absatzfohlen für 300-400 Mark, gute Hengstfohlen auch bis zu 600 Mark an die großen Güter, die die weitere Aufzucht der Remonten übernahmen. 1909 betrug der Durchschnittspreis für ostpreußische Remonten 1065 Mark.

Remonten waren paarden die klaar voor gebruik waren, de veulens liggen wat lager.

Wat wil je hiermee zeggen???

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 19:56

ceasario schreef:
De prijzen in 1909

Eigentliche Züchter der Remonten waren kleinere und mittlere Landwirte, sie verkauften die Absatzfohlen für 300-400 Mark, gute Hengstfohlen auch bis zu 600 Mark an die großen Güter, die die weitere Aufzucht der Remonten übernahmen. 1909 betrug der Durchschnittspreis für ostpreußische Remonten 1065 Mark.
Wichtig für die Begründung einer Pferdezucht war der Besitz einer Stute mit dem doppelten Elchschaufelbrand des "Ostpreußischen Stutbuches für edles Halbblut Trakehner Abstammung" Pferde, die von einer Stutbuchstute und von einem Haupt- oder Landbeschäler oder einem angekörten Privathengst abstammten, erhielten als Wertmarke den Litauischen Kontrollbrand mit einer Elchschaufel, über der eine stilisierte Reichskrone schwebt


Vat de bedoeling hiervan ook niet helemaal.. uitleg lijkt me handig want kan me niet voorstellen dat je de prijs van een eeuw geleden met nu wil vergelijken...

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 20:03

toscana schreef:
Vat de bedoeling hiervan ook niet helemaal.. uitleg lijkt me handig want kan me niet voorstellen dat je de prijs van een eeuw geleden met nu wil vergelijken...



want kan me niet voorstellen dat je de prijs van een eeuw geleden met nu wil vergelijken...

Inderdaad.

Je ziet dat er toen kapitalen werden neergelegd t.o.v. nu.

Waarschijnlijk omdat het toen over een rasfokkerij ging en nu over een algemeen bio-produkt van vraag en aanbod.

Zijn er veel bloemen sla of tomaten of varkensvlees dan zakt de prijs.
En saneert de teler zich zelf, vooral omdat we in een open economie leven.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 20:29

ceasario schreef:
Waarschijnlijk omdat het toen over een rasfokkerij ging en nu over een algemeen bio-produkt van vraag en aanbod.


Het gaat over Trakehners, dat is nog steeds diezelfde rasfokkerij, al bijna zo'n 270 jaar.

Alja

Berichten: 25603
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 20:40

liever geen duitse teksten in mijn topic Haha!

ik wil dus liever een hengst omdat ik merries genoeg op stal heb en ook bij mij lijd dat tot trappen, piepen enzz en daar heb ik eigenlijk wel genoeg van, als ik mijn manegemerries vandaag nog kon ruilen voor ruinen deed ik dat gelijk Haha!

en ik vind een papiertje bij een hengst eigenlijk wel net zo belangrijk als een merrie, bij een veulen weet je toch nooit wat je koopt en het papier kan dan nog wel iest uitwijzen.
maar ja dat is mijn bescheiden mening Haha!

ik kon gister een ohorn x damiro kopen voor minder dan 1500 euro, merrie en had goede gangen, moeder was keur/preverent en het was een prachtig ding om te zien. maar heb het niet gedaan omdat ik dus eerst wou weten wat er allemaal op de markt tekoop is.

ga morgen naar jaarlingen en een 2,5 jarige kijken van Houston en daar word het zelfde geld voor gevraagd dus ben benieuwd als er wat voor me bij zit Haha!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 22:27

sarabande schreef:
Het gaat over Trakehners, dat is nog steeds diezelfde rasfokkerij, al bijna zo'n 270 jaar.


Oh ja? Ach gut

En wat zijn de produkten dan waar men in dit topic het over heeft.?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 22:30

sarabande schreef:
Remonten waren paarden die klaar voor gebruik waren, de veulens liggen wat lager.

Wat wil je hiermee zeggen???


Dat de prijzen heden naar verhouding in t.o.v. 100 jaar zijn teruggebleven.
Of ik zie het verkeerd.?

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 22:44

ceasario schreef:
want kan me niet voorstellen dat je de prijs van een eeuw geleden met nu wil vergelijken...

Inderdaad.

Je ziet dat er toen kapitalen werden neergelegd t.o.v. nu.

Waarschijnlijk omdat het toen over een rasfokkerij ging en nu over een algemeen bio-produkt van vraag en aanbod.

Zijn er veel bloemen sla of tomaten of varkensvlees dan zakt de prijs.
En saneert de teler zich zelf, vooral omdat we in een open economie leven.


touché Haha!

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 11:12

Oke je insteek is duidelijk Lachen