Dekgeld stijging soms te?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 19:51

toscana schreef:
Ja maar als een merriehouder perse met een hengst wil dekken (modefokkers bijvoorbeeld) zal hij sowieso zich aanmelden.
Bovendien als je een exclusief "product" wilt leveren zul je er wat voor over moeten hebben.. zowel de hengstenhouder als de fokker met zijn merrie. Je kunt wel een keuringsdag organiseren.. dat moeten ze er dan beiden maar voor over hebben en als de aanmeldingen teveel zijn om dat uitvoerbaar te houden zul je toch misschien op basis van papieren, foto's en informatie van anderen, zoals collega hengstenhouders een voorselectie moeten maken. Oudere merrie's zijn natuurlijk al vaker bij EEN hengstenhouder geweest of op een keuring dus daar is vaak wel iemand van die ze kan aanbevelen als zijnde geschikt. Grootste vraag is dan nog de kwaliteit van de jonge merrie's maar dat gaat ook op voor jonge hengsten.


Niet alle merriehouders die naar een actuele hengst gaan zijn pennyfokkers. Vaak past die hengst op hun merrie.
Verder is dit hele verhaal erg romantisch. De hengstenhouders moeten zoveel investeren voor ze een hengst hebben die aan alle eisen die tegenwoordig op gebied van gezondheid, sport, afstamming etc etc gesteld worden voldoen, die hengsten moeten ze daarnaast ook uit blijven laten brengen in de sport, dat die hengsten bijna onbetaalbaar zijn.
De hengsten die hier mode hengsten genoemd worden zijn vaak degene die boven de rest uitstijgen en zich ook al in hun nakomelingen bewezen hebben.

Je kan wel denigrerend doen over Jazz, Ferro, Gribaldi, Krack, maar ze hebben allemaal laten zien dat ze geschikt zijn als fok en sportpaard.
Het zijn dus zekere keuzes voor mensen die minder ervaring hebben met fokken, maar ook keuzes van ervaren fokkers die hen bewust op hun goede merries zetten.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 20:11

Er wordt nergenst denigrerend over die hengsten gedaan, dat maak jij er van. Tuurlijk worden die hengsten ook door ervaren fokkers gebruikt die hun merrrie juist naar dié hengst brengen.

Maar toegegeven ze dekken ook veel hobby fokkers omdat ze 'in' zijn.
Niet alleen maar hobby fokkers maar dat wordt ook nergenst beweerd.

Wel dat ze meer dan de 'gemiddelde' hengst worden ingezet door penny / hobby fokkers. Omdat hun populariteit zo groot is. Het gros van de fokkers brengt zijn paard daar naar toe omdat ze populair zijn (ongeacht het op hun merrie past of niet) en een kleiner gedeelte omdat dit paard zo goed op hun merrie past.
Laatst bijgewerkt door Skipper op 27-09-04 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 20:12

sarabande schreef:
Niet alle merriehouders die naar een actuele hengst gaan zijn pennyfokkers. Vaak past die hengst op hun merrie.
Verder is dit hele verhaal erg romantisch. De hengstenhouders moeten zoveel investeren voor ze een hengst hebben die aan alle eisen die tegenwoordig op gebied van gezondheid, sport, afstamming etc etc gesteld worden voldoen, die hengsten moeten ze daarnaast ook uit blijven laten brengen in de sport, dat die hengsten bijna onbetaalbaar zijn.
De hengsten die hier mode hengsten genoemd worden zijn vaak degene die boven de rest uitstijgen en zich ook al in hun nakomelingen bewezen hebben.

Je kan wel denigrerend doen over Jazz, Ferro, Gribaldi, Krack, maar ze hebben allemaal laten zien dat ze geschikt zijn als fok en sportpaard.
Het zijn dus zekere keuzes voor mensen die minder ervaring hebben met fokken, maar ook keuzes van ervaren fokkers die hen bewust op hun goede merries zetten.


Ik doe niet denigrerend over "modehengsten" alleen word er naar mijn mening door (met name) de hobbyfokker nog wel eens voornamelijk op naam gekozen voor zo'n hengst. De ervaren fokker zal naar ik aan neem alleen voor zo'n hengst kiezen als hij hem ook daadwerkelijk bij zijn merrie vind passen.

Ik zeg ook niet dat voor een goede hengst teveel dekgeld gevraagd word. Vraag me wel af waar zoals in ander topic over United geschreven word die 850 euro gaat kosten of dat niet veel is voor een hengst die nog "niets" bewezen heeft. Maar bedragen boven de 1000 euro of nog veel hoger voor bewezen hengsten is wat anders. Als die dan ook nog enigzins exclusief zijn.. ik zelf zij in dit forum dat de prijs niet perse naar beneden moest als hengst exclusief was.. integendeel.. of exclusief omhoog of rest zakken..

Voor iemand met weinig ervaring in fokken is overigens een bewezen hengst ook alleen een zekerheid als hij bij de merrie past..

*Maak mij niet gek dat kan ik zelf veel beter*

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 20:17

Trouwens.. in mijn "verhaaltje" over hoe je dan in mijn ogen een hengst exclusief zou kunnen houden zijn die ervaren fokkers dan hooguit in het voordeel omdat ze al jaren fokken en hun merrie's dus al bij de/een hengstenhouder (of iemand anders met contacten) bekend zijn.. die kan dus zo bepalen of hun merrie voor dekking in aanmerking komt.

*Maak mij niet gek dat kan ik zelf veel beter*

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 20:21

toscana schreef:
Trouwens.. in mijn "verhaaltje" over hoe je dan in mijn ogen een hengst exclusief zou kunnen houden zijn die ervaren fokkers dan hooguit in het voordeel omdat ze al jaren fokken en hun merrie's dus al bij de/een hengstenhouder bekend zijn.. die kan dus zo bepalen of hun merrie voor dekking in aanmerking komt.



Een van de mooie dingen van fokken is dat het helemaal een vrije keuze is.
Dat betekent dat mensen totaal verkeerde keuzes kunnen maken, op kleur selecteren of op dekgeld, of op de mooie babbel van de hengstenhouder.

Maar dat betekent ook dat er door creatieve geesten of gewoon toeval hele aparte paarden worden gefokt.

En laat dat maar zo blijven.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 20:34

sarabande schreef:
Een van de mooie dingen van fokken is dat het helemaal een vrije keuze is.
Dat betekent dat mensen totaal verkeerde keuzes kunnen maken, op kleur selecteren of op dekgeld, of op de mooie babbel van de hengstenhouder.

Maar dat betekent ook dat er door creatieve geesten of gewoon toeval hele aparte paarden worden gefokt.

En laat dat maar zo blijven.


Voor mij hoeven ze de dekkingen ook niet perse te limmiteren maar ging mij erom dat als je het zou willen (en dan even bij een bepaalde hengst en niet pratende over in zijn totaliteit) wat dan de beste optie was om dat te bewerkstelligen.

Zoals je zelf al zegt door toeval kunnen heel apparte paarden worden gefokt.. dat kan heel slecht zijn en ook heel goed.. wat dat betreft is de rol van de "hobbyfokker" misschien ook zo gek nog niet.. als die het fout doet maalt daar niemand om, waarschijnlijk zelfs de "hobbyfokker" zelf niet erg. Maar juist de "hobbyfokker" zal misschien min of meer per ongeluk wel eens een verrassende keuze maken die heel goed uit pakt en de ervaren fokkers op nieuwe ideeen/inzichten brengt.

*Maak mij niet gek dat kan ik zelf veel beter*

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 22:02

Citaat:
Dit denken is niet nieuw.
Het was wijlen de Hr. Vorspaget van " Stoeterij Charlotte" , een volbloedman ,die zei tegen het voormalige WPN.
Ik wil best mijn hengst ABGAR xx ter dekking stellen maar dan beginnen we met KEURmerries. En zo geschiedde.

Zijn handelen wierpen vruchten af.

toscana schreef:
Dus voor een relatieve "leek" heb ik af en toe best wel een slimme gedachtengang Knipoog



Ik heb hem persoonlijk goed gekend.
Het gebeurde dat een " fokker" met zijn merrie bij hem kwam,ook een keurmerrie, die dan gedekt moest worden en dan zij hij als de merrie niet aan " zijn " keurverwachting voldeed.

Mijn ABGAR dekt niet die geit en dan kon de fokker weer onverrichter zaken naar huis. Haha!
Later veranderde dit toen hij hem verhuurde aan Roelofs waar Abgar xx daar zijn laatste levens jaren door bracht.

Vorspaget een markant persoon, vandaar dat Albert Voorn alleen maar in aanmerking kwam om op zijn "Stoeterij Charlotte" als zelfstandige zijn vak uit te kunnen oefenen.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 12:04

Ik vind het niet meer als normaal dat een hengst, naarmate hij presteerd, duurder wordt maar soms slaan de prijzen wel te veel op in 1 keer, naar mijn mening. Ook vind ik dat er ergens een grens moet zijn om ook de normale hobbyfokkers ook als klant te kunnen behouden. Langs de andere kant denk ik als hengstehouder ook dat, als je de vraag niet meer kan bijhouden, je het best de prijs verhoogd zodat er op die manier al een selectie is onder je klanten. Dit is de wet van vraag en aanbod.

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 12:10

Het probleem is waar leg je de grens. Chinchin zit al op 3000 euro straks er nog maar lap op geven?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 12:15

Dat met ChinChinis niet representatief voor leuk veulentje fokken, daar moet meer achter zitten....
Geloof er niets van dat fokkers 3.000 euro doorschuiven in de hoop ook een veilingtopper te hebben het jaar erop. Denk dat die veilingveulens knap gesponsord zijn, dat kan gewoon niet kloppen....

De meeste kwpn hengsten zitten rond de 800-1.000 euro. En willen de hengstenboeren geen horeca-debacel, oftewel; klanten die euro-bars gaan bezoeken ipv de stamkroeg, dan zal het prijsniveau de komende tijd maximaal gelijk blijven Nagelbijten / Gniffelen

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

kitbits

Berichten: 1416
Geregistreerd: 28-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 12:27

Ruchet schreef:
Jammer voor mijn buurman. hobbyfokker, maar wel een van de beste stam van Nederland, er zit 3 x prestatie in zijn merrielijn, hij zou best wel met chin chin, quidam de revel, darco willen fokken, maar hij kan het niet betalen. noem je hem dan geen serieuze fokker ? Verward

Zou het dan niet mogelijk zijn een veulen op voorhand te verkopen? Als het zo'n goede merrielijn is zullen er vast wel liefhebbers zijn.

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:08

kitbits schreef:
Zou het dan niet mogelijk zijn een veulen op voorhand te verkopen? Als het zo'n goede merrielijn is zullen er vast wel liefhebbers zijn.

Daarvoor heb je een boel ervaring nodig en het passende clienteel. Ik zou bv nooit een veulen kopen voor het geboren is maar ik heb het wel ooit eens kunnen doen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers