video fokmerrie Corde x Farnese x Merlin

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
draf
Berichten: 69
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: be

video fokmerrie Corde x Farnese x Merlin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-04 21:52

We hebben de kans om een fokmerrie aan te kopen:
Cor de la Bryere x Farnese x Merlin
holsteiner, stam 730B (stam van Caletto I, Carpaccio, Coronado en vele andere gekeurde hengsten)
Ook Merlin (Siegerhengst v Marlon xx) komt uit deze stam.

De merrie is 1m64. Donkerbruin.

Video van de merrie:
http://www.holsteiner.be/downloads/corde_farnese.wmv

Graag wat commentaar?


Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 22:14

Stam 730B is een van de betere in Holstein, echter zeer wijdvertakt inmiddels en dat maakt dat van de oorspronkelijke kracht in sommige vertakkingen niet zo veel meer over is. uit welke tak komt de merrie?

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

besita
Berichten: 6777
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 22:43

Het papier is fijn ,alleen vindt ik de merrie er wat beknopt uit zien zowel in model als in beweging

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 09:35

Heel mooi gefokt, maar idd wat beknopt, ze doet wat ponyachtig aan.

Heeft ze al wat presterende nakomelingen gegeven ?
En heeft ze zelf in de sport gelopen, of een verichting gedaan ?

www.stalmulderhoutzeel.com
Odasja v:Karandasj drachtig van Nabab de Reve

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 10:02

Ruchet schreef:
Heel mooi gefokt, maar idd wat beknopt, ze doet wat ponyachtig aan.

Heeft ze al wat presterende nakomelingen gegeven ?
En heeft ze zelf in de sport gelopen, of een verichting gedaan ?


Ik weet niet ze heel mooi gefokt is, Merlin heeft nou niet bepaald een groot stempel op de Holsteinse fokkerij kunnen drukken en Farnese staat met name bekend om gangwerk en correcte fundamenten erin te fokken, niet zo zeer springvermogen. En Corde doet het met name goed via zijn zonen en minder door zijn dochters.

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 10:10

Ik mag het wel graag zien, misschien die Merlin niet, maar cor en farnese wel, ik heb het al een aantal keren erg goed gehad met cor en farnese bloed. En zeker geen last gehad van te weinig springvermogen.

www.stalmulderhoutzeel.com
Odasja v:Karandasj drachtig van Nabab de Reve

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 10:26

Als je naar de merrie kijkt zonder het papier in je achterhoofd, vind ik haar niets speciaals hebben, ook niet in de beweging. Ik kan me vinden in de overige opmerkingen die al gemaakt zijn. De croupe is behoorlijk afgeslagen, maar dat hoeft geen nadeel te zijn. Ook is de hals vrij zwaar. Hoe gebruikt ze die op de sprong? Ik vind niet dat ze het achterbeen echt goed gebruikt. Ze oogt onderstandig. Heeft ze al veulens gebracht en hoe zijn die?
Zoals Ruchet al zei, Cor is natuurlijk wel mooi en Farnese is ook niet verkeerd. Wat hebben de merries uit dezelfde tak gedaan?
Laatst bijgewerkt door Bucephalus op 27-09-04 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

draf
Berichten: 69
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-04 10:30

Ruchet schreef:
Heel mooi gefokt, maar idd wat beknopt, ze doet wat ponyachtig aan.

Heeft ze al wat presterende nakomelingen gegeven ?
En heeft ze zelf in de sport gelopen, of een verichting gedaan ?


Nakomelingen? Heb niet zeer veel informatie daarover.
Wel haar papier gevonden op de site van SBS:
http://www.sbsnet.be/db/pages_chevaux/popup_pedigree.asp?lang=nl&code=Y17005
Daar staan 3 nakomelingen van haar, en bij Rielle http://www.sbsnet.be/db/pages_chevaux/popup_pedigree.asp?lang=nl&code=R35115 staan wat resultaten.

Van Merlin vind ik ook niet veel terug, van Corde en Farnese natuurlijk wel. Al bij al vond ik haar afstamming en stam wel interessant.

Deze merrie vind ik zelf ook niet echt super bewegen. Exterieur maakt ook niet zo veel indruk. Dus misschien toch niet zo interessant om mee verder te fokken.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 10:44

draf schreef:
Deze merrie vind ik zelf ook niet echt super bewegen. Exterieur maakt ook niet zo veel indruk. Dus misschien toch niet zo interessant om mee verder te fokken.


De beste fokmerries zou je een op een willekeurige paardenmarkt voor niets nog niet willen hebben, dus laat je daardoor niet ontmoedigen. Ze lijkt me al iets ouder dus enig speurwerk naar nakomelingen kan dan al veel opheldering geven.

Ruchet, Corde is topbloed, al kom ik het niet zo vaak tegen in de moederlijn.

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 10:52

Dat is grappig, zowel deze merrie als andere kinderen van de moeder zijn in Duitsland in de dressuur uitgebracht. Verder is het jammer dat de stamboom niet verder bekend is. De tak lijkt niet zo bijzonder, zoals ik reeds eerder vermoedde.

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 13:43

Ik lees hier af en toe wat mee en ik heb er niet bijzonder veel verstand van, maar telt karaker voor jullie ook nog mee? Of beslis je dit puur op exterieur?? Voor veel forkerries zou je inderdaad geen stuiver geven maar daarom kunnen ze nog wel heel erg fijn fokken.

Ga je er serieus van uit dat je met zo'n merrie een TOP paard moet kunnen fokken? Of gaat het erom dat er een fatsoenlijk rijpaard met redelijke aanleg voor een dicipline uit komt dat ook nog een prettig dier in de omgang is??

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

besita
Berichten: 6777
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 15:29

Riant schreef:
Ik lees hier af en toe wat mee en ik heb er niet bijzonder veel verstand van, maar telt karaker voor jullie ook nog mee? Of beslis je dit puur op exterieur?? Voor veel forkerries zou je inderdaad geen stuiver geven maar daarom kunnen ze nog wel heel erg fijn fokken.

Ga je er serieus van uit dat je met zo'n merrie een TOP paard moet kunnen fokken? Of gaat het erom dat er een fatsoenlijk rijpaard met redelijke aanleg voor een dicipline uit komt dat ook nog een prettig dier in de omgang is??

karakter speelt voor mij geen rol .
Een topper moet een beetje speciaal zijn ,welke gewone wil anders alle weken over die hoge hindernissen springen??Karakter kan je ook maken of kraken .MIjn merrie wes op 6 jarige leeftijd een beetje een prutsmuts(voor sommige dan ).maar metveel geduld en aandacht mek je daar nu op 10 jarige leeftijd nog weinig van , je moet ze enkel in haar waarde laten .velen hier zouden zeggen dat ik daar niet mee zou moeten fokken ,maar haar 6 jarige dochter heeft ook een beetje dat karakter en ik zou er alle dagen zo eentje willen fokken ,op de een of andere dag geven ze al die energie ook in het parcours en dat zijn diegene die het lintje winnen

kitbits

Berichten: 1416
Geregistreerd: 28-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 15:43

De video vindt ik haar geen recht doen, ze kijkt bedrukt en showt zich niet. Misschien moet je haar in het echt zien of andere video-beelden vragen?

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 15:51

Het enorme showen vind ik weer vaak een vertekend beeld geven, dan lopen ze niet meer natuurlijk.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 15:52

Oke jij wil dus de topper fokken .. moet je hopen dat je een top ruiter teggen komt die hem wil kopen.

Als je nou gewoon een echt leuk paard wil fokken waar een handige ruiter leuk wedsrijden mee wil rijden. Dan mag het toch wel een beetje handelbaar dier zijn toch. Ik heb echt niks tegen een paard met karakter fijn zelfd als er en beetje spirit en doorzettingsvermogen in zit.
En karalter maken of breken geld maar beperkt een karakter breken is niet zo moelijk, maar concentratievermogen, kijkerigheid, nerveusheid of juist heel bloederig dat krijgt een paard toch ook wel mee van de ouders vind ik en daar is niet altijd iets aan te veranderen, een zeikerige merrie heb je niet 123 omgetoverd in een rustig dier.

En topper is voor mij meer dan alleen een paard dat super beweegt of huizenhoog springt. Het is ook een paard waar goed mee te werken is die niet alleen kan maar ook wil..
En dat willen zit voor mij wel gedeeltelijk in het karakter.

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 15:56

Riant schreef:
Oke jij wil dus de topper fokken .. moet je hopen dat je een top ruiter teggen komt die hem wil kopen.

Als je nou gewoon een echt leuk paard wil fokken waar een handige ruiter leuk wedsrijden mee wil rijden. Dan mag het toch wel een beetje handelbaar dier zijn toch. Ik heb echt niks tegen een paard met karakter fijn zelfd als er en beetje spirit en doorzettingsvermogen in zit.
En karalter maken of breken geld maar beperkt een karakter breken is niet zo moelijk, maar concentratievermogen, kijkerigheid, nerveusheid of juist heel bloederig dat krijgt een paard toch ook wel mee van de ouders vind ik en daar is niet altijd iets aan te veranderen, een zeikerige merrie heb je niet 123 omgetoverd in een rustig dier.

En topper is voor mij meer dan alleen een paard dat super beweegt of huizenhoog springt. Het is ook een paard waar goed mee te werken is die niet alleen kan maar ook wil..
En dat willen zit voor mij wel gedeeltelijk in het karakter.


kitbits

Berichten: 1416
Geregistreerd: 28-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 16:00

Ben het met je eens Skipper, maar dit paard vindt ik wat bedrukt alsof ze het niet naar haar zin heeft, bij het gaan drukt ze haar staart helemaal tegen de kont.

draf
Berichten: 69
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-04 16:36

Riant"]
telt karaker voor jullie ook nog mee?
Ga je er serieus van uit dat je met zo'n merrie een TOP paard moet kunnen fokken? Of gaat het erom dat er een fatsoenlijk rijpaard met redelijke aanleg voor een dicipline uit komt dat ook nog een prettig dier in de omgang is??
Oke jij wil dus de topper fokken .. moet je hopen dat je een top ruiter teggen komt die hem wil kopen.
[/quote]

[quote="libke"]
karakter speelt voor mij geen rol .
Een topper moet een beetje speciaal zijn ,welke gewone wil anders alle weken over die hoge hindernissen springen??Karakter kan je ook maken of kraken.
[/quote]

[quote="kitbits schreef:
De video vindt ik haar geen recht doen, ze kijkt bedrukt en showt zich niet. Misschien moet je haar in het echt zien of andere video-beelden vragen?


De video heb ik zelf gemaakt, dit was ook de enige keer dat ik deze merrie zag.
Qua karakter dan: dit is een hele rustige, brave merrie. In de weide zaten nog wat andere merries die er duidelijk baas over waren, daarom dat ze ook wat bedrukt kijkt.

Een merrie mag voor ons gerust wat 'bloedgemaakter' zijn. Zelf hebben we bvb een corofino die niet echt de meest handelbare is. Maar deze beweegt dan echt wel goed en heeft al een paar goed presterende nakomelingen gegeven.

Ik zal proberen om nog wat meer over haar nakomelingen te weten te komten. Voorlopig vind haar papier nog het interessantste aan deze merrie, maar dit zegt natuurlijk niet alles.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 16:47

Het blijft vind ik subjectief hoor of een paard je aanstaat of niet. Papier kan super leuk zijn maar dan kan je nog afknappen. En het kan zo zijn dat het berdrukte van deze merrie in een andere omgeving inderdaad.

Wat mij betreft vind ik een paard met in mijn ogen de meest interessante afstamming ooit als het dier me niet aan staat hoef ik hem niet.
Het is geen broedmachine ofzo ik moet het paard wel op stal willen hebben en er iedere dag mee om willen gaan.

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 21:11

voorlopig koop ik geen paarden. Fok ze nu zelf. Maar mocht het zo zijn dan kijk ik naar het papier en de vraagprijs mocht die er bij staan. Lijkt dat me interessant ga ik naar het paard zelf kijken. Eigenaar laten voorbrengen aan de hand in stap en draf, even voorrijden, misschien stap ik er zelf nog op. Blijft het paard me aanstaan ga ik nog een 2de keer terug maar dan met mijn instructeur om het paard te bekijken, laat hem een keer met het paard rijden en hoor dan wat hij er van vindt en of hij denkt dat het paard wel bij mij past. Die man heeft nl meer ervaring nog dan ik. Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 119 bezoekers