Exterieur, onderhals/hertehals Wie wil mij helpen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
beauhanke

Berichten: 107
Geregistreerd: 06-07-04
Woonplaats: Nijmegen

Exterieur, onderhals/hertehals Wie wil mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 12:40

Een vriendin van mij gaat een nieuw paard kopen. Nou wil ik graag weten wanneer een paard nou een correcte bouw heeft! Ze wil het paard gaan gebruiken voor de dressuur.
Ze heeft al een paardje op het oog. ( er gaat wel iemand mee die er veel verstand van heeft hoor! )

Wanneer heeft een paard nou echt een onderhals/ hertenek? ( misschien een foto erbij?)
Wanneer zijn de koten van een paard voldoende? En de bouw van de rug/ schouder etc.
Wie kan mij helpen??
Heel erg bedankt! OK dan!

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 18:08

een correcte bouw bestaat niet!een paard kan linear gescoord worden maar dit is een constatering(en dus geen waardering) je zegt wat je ziet, voor een dressuurpaard willen ze graag een paard zien met veel front, lange benen, verticale halsrichting.....
ik heb het allemaal in me boek staan op school maar heb nu vakantie, dus als je meer wilt weten hoor k t wel

beauhanke

Berichten: 107
Geregistreerd: 06-07-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 19:15

Heel erg bedankt!! Maar wat houdt die verticale halshouding en front nou precies in?? Hoe ziet dat eruit? En wat zijn daar de voordelen van?
En wanneer is het slecht als een paard een onderhals heeft?

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 07:26

Het is 'slecht'als een paard een onderhals heeft en die tegen de ruiter gebruikt Haha! , een paard kan een onderhals hebben en toch fijn te rijden zijn, dan hoeft het wat mij betreft geen enkel probleem te zijn.

Het front moet aansprekend zijn, dat zie je vanzelf als het paard los loopt (en soms ook wel als het staat). Ik hou zelf wel van een mooie ronding in de hals aan de bovenkant, als het paard zijn hals van nature al een beetje draagt zoals je het in de ring graag wil zien.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 10:58

idd, iets in de bouw kan wel bepaalde dingen tijdens het rijden tegen werken.
ik zal over een week ofzo als ik weer op school ben je het een en ander aan info kunnen toesturen als je dat wilt.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 13:29

lijkt mij dat jouw vriendin beter een deskundig iemand gaat meenemen. Een paard is snel gekocht, maar als het niet functioneel is, krijg ze voor een flink aantal jaren (of flink aantal euro's) behoorlijk spijt.

pandabeertje

Berichten: 1615
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:16

Mischien interesant boek om te lezen: Paard in Partjes van het kwpn.
Er leerzaam maar wel beetje ingewikkeld.