Zijn GRIBALDI nakomelingen moeilijk??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WWWiske
Berichten: 1187
Geregistreerd: 12-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 22:54

ja ja zag het net ben even in de war met die andere, ga hem direct even zoeken

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 09:27

Vooroordelen blijf je houden met een aantal gefrustreerde mensen hier. Erg jammer. Ook jammer dat het aan de gang moet blijven. Dit keer is het gribaldi dan weer jazz dan weer ferro en god weet welke hengst dan weer aan de beurt is. Al deze hengsten hebben zichzelf bewezen en hebben zich bewezen door de nakomelingen. Als een hengst werkelijk alleen maar vervelende karakters zou geven zou er zoiezo na zoveel jaar geen mens meer zijn die met die hengst zou dekken. Gribaldi is en blijft populair en dat is echt niet alleen omdat ie er zo mooi uit ziet.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 09:40

GribaldiFAN schreef:
. Erg jammer. Ook jammer dat het aan de gang moet blijven. .... Al deze hengsten hebben zichzelf bewezen en hebben zich bewezen door de nakomelingen.


Je kan mensen die nieuw op Bokt komen niet verbieden om een vraag te stellen ook al bevalt dat jou niet. Duidelijk is dat er veel minder op gereageerd wordt dan op de vorige omdat de meeste mensen duidelijk vinden dat alles al gezegd is. Jij niet vandaar mijn voorstel:
Geef even gewoon en nuchter zonder vooroordelen een paar cijfers van de KWPNdekkingen versus de afstammelingen in de sport.

WWWiske
Berichten: 1187
Geregistreerd: 12-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 10:07

sarabande schreef:
Geef even gewoon en nuchter zonder vooroordelen een paar cijfers van de KWPNdekkingen versus de afstammelingen in de sport.


Ja cijfers, daar ben ik ook wel benieuwd naar, kan iemand die hier dan van Gribaldi neerzetten? of moet daar een nieuw topic over gestart worden?
En die cijfers, bij welk percentage spreekt men dan van goed? en wat is de minimale sporteis van de nakomelingen dan in dat geval?
Als voorbeeld weet ik een hengst die een jaar gedekt heeft en maar 60 nakomelingen heeft waarvan naar mijn weten (en dat is zeer beperkt) 12 nakomelingen minimaal Z (dr. of spr.) lopen, dat is 20 %, maar is dat dan slecht, gemiddeld of goed?
Daarnaast kan je ze aan de hand van dat soort cijfers toch niet allemaal in een zelfde hokje stoppen? de merrie bepaalt (ook) en in families (mensen) zie je ook vaak dat broers en zussen erg verschillen van elkaar en dat met gelijke ouders.

haantje7
Berichten: 218
Geregistreerd: 17-08-04
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 10:08

Hoi, allemaal

Ik heb zelf een zoon van Grib.
Hij is nu 4 en een half en heb hem nu twee jaar.
het zijn inderdaad paarden die je moet kunnen rijden maar willen erg graag leren en soms op stal een beetje lomp hij is 177cm.
ik moet pipo en wwiske helemaal gelijkgeven .
kijk maar in mijn profiel en je zie zelf wel wat voor toppers die grib. zijn !
Oh ja het is best mogenlijk dat merries en minder fijn karakter hebben dan een ruin of hengst van grib.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 10:31

Ilindra schreef:
Soms heb ik het idee dat het zo'n beetje over alle hengsten wordt gezegd.
Heb in dit forum al alles voorbij zien komen van Jazz tot Koss Haha!


Ik heb het nog niet over Voltaire gehoord, terwijl die toch heel wat kinderen rond heeft lopen Haha!.

WWWiske
Berichten: 1187
Geregistreerd: 12-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 11:12

Je zou er een studie van kunnen maken, pak een groep "etterbakken" van Gribaldi en een groep "schatjes" van Gribaldi, ga dan de moederlijn eens na: Gribaldi x Jazz zou dan bij voorbaad een mega moeilijk paard moeten zijn?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 11:15

WWWiske schreef:
Je zou er een studie van kunnen maken, pak een groep "etterbakken" van Gribaldi en een groep "schatjes" van Gribaldi, ga dan de moederlijn eens na: Gribaldi x Jazz zou dan bij voorbaad een mega moeilijk paard moeten zijn?



En dan kijken door wie ze wel of niet opgevoed zijn zeker Scheve mond

Nee gewoon de onopgesmukte cijfers neerzetten, die zijn bekend. Wie doet het even???

Andere hengsten met aantalen ter vergelijking erbij is wellicht een goed idee.

WWWiske
Berichten: 1187
Geregistreerd: 12-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 11:26

Sarabande, ik heb alleen het hengstenboekje daar staat het zeker niet in?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 11:52

Nee de dekkingen staan in de lijst die het KWPN een keer per jaar uitgeeft en de sportgegevens moeten bij de sportorganisaties vandaan komen, ook daar is ieder jaar een lijst van.
CGJ12 is heel goed in die dingen.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 11:54

chantal1 schreef:
Dit vind ik erg mooi omschreven.

Hier op de keuring zag ik weinig problemen met de Gribaldi's en ze waren toch voldoende vertegenwoordigd.

Overigens, weven komt van buitenaf wel is het zo dat paarden die zenuwachtiger zijn sneller kunnen gaan weven.


Zo heeft twee jaar geleden ook een hele mooie omschrijving gestaan in de IDS over de nakomelingen van Jazz


Citaat:
Jazz geeft goede nakomelingen, ze zijn alleen niet geschikt voor elke amateur ruiter/amazone

lieke2
Berichten: 2133
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 12:12

Gelukkig is er voor ieders wat wils op deze markt.
Op papier kan je helemaal niet beoordelen hoe het paard te rijden is en wat voor een karakter het dier heeft. Jammer dat de meeste wel zo oordelen.
Ik rijd ook twee gribaldis, twee volle zussen, goed opgevoed vanaf de geboorte, goed ingereden (geraldine hoeve). Nu kun je zelfs na 3 weken niet rijden gewoon opstappen en wegrijden. de een wat slimmer dan de andere. Geef mij er zo maar tien op stal!
(over 2 jaar ga ik de jazz-nakomeling uitproberen, evenals de krack-c)

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 12:20

Anoukie schreef:
Ik heb het nog niet over Voltaire gehoord, terwijl die toch heel wat kinderen rond heeft lopen Haha!.


Ik heb het nu zelfs al over Flemmingh gehoord Haha!

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 13:48

sarabande schreef:
Nee de dekkingen staan in de lijst die het KWPN een keer per jaar uitgeeft en de sportgegevens moeten bij de sportorganisaties vandaan komen, ook daar is ieder jaar een lijst van.
CGJ12 is heel goed in die dingen.

Wel jammer dat er vergeten word dat deze hengst nu misschien nog wel meer buiten nederland dekt als binnen nederland. Vergeet je een hele groep goede nakomelingen.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 13:52

sarabande schreef:
Je kan mensen die nieuw op Bokt komen niet verbieden om een vraag te stellen ook al bevalt dat jou niet. Duidelijk is dat er veel minder op gereageerd wordt dan op de vorige omdat de meeste mensen duidelijk vinden dat alles al gezegd is. Jij niet vandaar mijn voorstel:
Geef even gewoon en nuchter zonder vooroordelen een paar cijfers van de KWPNdekkingen versus de afstammelingen in de sport.

Wie zegt dat dit mij niet bevalt. Ik vind het alleen niet goed dat alle hengsten steeds meteen in een hokje worden geplaatst. Bij jazz topic of andere hengst kun je precies hetzelfde antwoord van mij verwachten. Als je de cijfers hebt zet je ze hier maar neer. Mij zeggen ze echter niet zoveel mede om de reden die wwwiske aan geeft. Daarnaast sluit ik me geheel aan bij pipo!!

pieternel
Berichten: 278
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: groningen en binnenkort weer in brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 14:17

Het is zo dat "karakterpaarden" (zoals de Jazz-en en de Gribaldi's en ook de Krack's) vaak door de onkunde van de ruiters/amazones die met deze dieren omgaan totaal NIET tot hun recht komen. Het "gewone" rijden gaat dan nog wel todat deze paarden echt aan het werk gezet worden en de ruiters/amazones die deze paarden berijden vaak niet met de juist slimme en snelle karakters overweg kunnen en bij het moeilijker worden van het werk zelf ook nog teveel op de kunstjes moeten trainen en niet in de gaten hebben dat hun paard al veel verder denkt. Knipoog Dan zijn het ineens stakers en vervelende paarden, wat dus NIET het geval is. Zonde dat juist veel kwaliteitspaarden hierdoor een verkeerde indruk geven, die dus eigenlijk door onkunde in het omgaan van karakterpaarden ontstaan en dat deze potentiele toppers dus TOTAAL niet tot volle bloei kunnen komen. *LOL*

Bacannie

Berichten: 1305
Geregistreerd: 02-05-02
Woonplaats: Vechtstadje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 23:52

Ik geloof niet zo in 'moeilijke' karakters. Je kan er wel of niet mee overweg. De een kan met slome luie paarden niets terwijl de ander dit helemaal geweldig vindt en weer een ander vindt hete karakterpaarden heerlijk om mee te werken. Het is allemaal één pot nat, kies je gewoon een nakomeling met een karakter wat bij je past dan zou niet één hengst slecht uit de bus komen op een enkeling na. Misschien zie ik het allemaal wel erg zwart-wit maar als je (van te voren) weet dat een Jazz kort gehouden moet worden en je vindt het zielig om grenzen te stellen dan moet je gewoon geen Jazz aanschaffen. Punt. Van de jonge hengsten weet je het natuurlijk niet... Bloos Clown Dus je voorkomt het niet in alle gevallen maar als het niet blijkt te klikken kan je je paard toch gewoon wegdoen en zeggen dat het gewoon niet klikt. Heeft verder niets met hengst te maken, zelfde hengst kan ook lieve nakomelingen hebben, op ieder potje past een dekseltje. Schijnheilig Om even bij het verhaal te blijven... Clown Inderdaad is het jammer dat van sommige hengsten bij voorbaad wordt gezegd dat de nakomelingen moeilijk zijn terwijl dit soms helemaal niet het geval is, het is maar net hoe je met een paard omgaat. Zelf ben ik bezig met de aanschaf van een Gribaldi x Balzflug x Amor, een merrie van 2 jaar oud. Nu al word ik erop gewezen dat, omdat het een merrie is, ze misschien wellicht een moeilijk karakter kan hebben (want dat zou de vader vooral bij merries vererven)en Balzflug en Amor geven 'moeilijke' paarden) maar dat hoeft niet...? Verward Tuurlijk kan ze misschien wat lastiger zijn dan het gemiddelde paard maar het is maar net hoe je er zelf mee omgaat. Ik zie het wel Haha! ik hou wel van een uitdaging Cool .

Lhundol

Berichten: 493
Geregistreerd: 31-01-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 23:59

helemaal mee eens! ik wens je vast heel veel succes Bacannie!
Ik heb trouwens een tijdje een Amor gereden en die had een heel moeilijk karakter, maar dat kan toeval zijn!

Bacannie

Berichten: 1305
Geregistreerd: 02-05-02
Woonplaats: Vechtstadje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 00:04

Thanx! Knipoog Nagelbijten / Gniffelen

mizsz_gino

Berichten: 52
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 17:12

nouw....op me werk staan er ook meerdere...en ik vind deze iets rustiger als andere kwpners die er staan

Denise82

Berichten: 666
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 22:22

Ik heb een zesjarige Gribaldi x Esteban en die is echt heel makkelijk. Toen ik op zoek ging naar een paard heb ik vooral naar de moeder gekeken. Het karakter van de merrie wordt vaak vergeten, maar dat is minstens zo belangrijk. Ik heb een galant x persian path gehad en die moeder was echt heel drammerig en dribbelig, het paard zelf ook. Toen ben ik dus meer naar merrielijnen gaan kijken.
Mijn gribaldi heb ik zelf zadelmak gemaakt en heeft nooit een pas verkeerd gezet. Ik kan er iedereen opzetten en op concoursen heeft hij nooit ergens naar gekeken. Je kunt hem heet maken, maar is dat van nature niet. Voor mij een toppaard! Uit de Esteban merrie heb ik ook nog een Olivi en een Jazz, ook dat zijn tot dusver hele brave paarden terwijl daar ook andere verhalen over de ronde gaan.

kwintie

Berichten: 51
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 12:20

Ik ken meerdere Gribaldi's. Een ervan kregen ze in Frankrijk niet onder het zadel.
Hij is toen verkocht naar Nederland en daar is hij na 5 keer longeren etc. zonder problemen ingereden.
Ik denk dat het vaak is dat het karakter van de mensen en de paarden dan niet bij elkaar passen.

pieternel
Berichten: 278
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: groningen en binnenkort weer in brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 16:00

Helemaal goed Kwintie en wordt TE vaak gekeken naar het feit dat sommige mensen perse een paard van een bepaalde hengst MOETEN hebben, maar vaak blijkt het karakter van het paard TOTAAL NIET bij die mensen te passen. En dan hebben we er weer een paard bij wat een ROTKARAKTER heeft en waar niet op te rijden is. Jammer....... Verdrietig waarschijnlijk potentiele topper dat paard met een ruiter die dit dier NIET begrijpt en ABSOLUUT de kwaliteiten van dit karakterpaard ten volle benutten kan. Jammer zo gaat vreselijk veel kwaliteit verloren voor de sport.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 16:26

Newfoundlanders, golden retrievers, ... zijn honden die graag zwemmen.

En ja ik ken er die niet uit het water te houden zijn.
En ja, ik ken er ook die niet het water in te krijgen zijn.

Dit zowel met baasjes die verstand hebben van honden ( en hondentraining) als baasjes die niets verstand hebben van honden.

-------
Als dressuurruiter ploos ik de advertenties uit in IDS. Jawel, ik bekeek enkel de dressuurafstammingen.

Toevallig kwam ik op een stal terecht voor een bepaald paard waar het niet mee klikte. Of ik de week nadien eens wou terugkomen? Dan had ie een paard waar hij van dacht dat dat wel iets voor mij was. ( Ik zocht een dressuurpaard waar op ik kon betrouwen. )

* Weekje later ik terug gegaan. *

Totaal onbevooroordeeld ging ik erop. Super, het klikte echt.

- Wat voor afstamming is het?
* Een ramiro Z. ( da's toch meer springen ? ))
- Wat zit er verder achter?
* Pion. ( Zeggen ze niet dat die lastig zijn? ))


Zo zie je wel.

Hij loopt hier nog steeds en gaat niet meer weg. Super springen, super dresuur en super karakter. Geen makke knol , maar ook niet overgevoelig en superheet.
Net wat ik wou. Maar misschien zegt iemand anders: wat een tamme knol. terwijl weer iemand anders kan zeggen: aaaaaaah die is veel te heet voor me. Maar voor mij is ie ideaal.

En m'n allereerste paard was een uniform x variant. Ik kwam net van de manege af en kon nog geen eenvoudige B-proef netjes af werken.
Mij heb je der ook niet over horen klagen..........

Ach vooroordelen blijven er altijd bestaan.

Ik krijg er de kriebels van als ik op tornooi ga schrijven. Zegt de jury: Goh, da's X zijn nieuw paard, een Nabab de rêve. Die zie ik nie graag ze. Zo lomp en zwaar. Tijdje later: kijk ginder weer zo'n zwaar beest, wedden dat het ook een Nabab is???
Ieder heeft toch z'n voorkeur? Maar om dan alle Nababs als zware lompe beesten af te doen vind ik ongepast. Mss is het zo dat deze zwaarder gebouwd zijn, maar der zijn dan toch liefhebbers voor. Gelukkig maar dat we niet allen op't zelfde type paard vallen.......

PrimaDonna

Berichten: 501
Geregistreerd: 08-02-02
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 21:31

haantje7"]
Hoi, allemaal

Ik heb zelf een zoon van Grib.
Hij is nu 4 en een half en heb hem nu twee jaar.
het zijn inderdaad paarden die je moet kunnen rijden maar willen erg graag leren en soms op stal een beetje lomp hij is 177cm.
ik moet pipo en wwiske helemaal gelijkgeven .
kijk maar in mijn profiel en je zie zelf wel wat voor toppers die grib. zijn !
Oh ja het is best mogenlijk dat merries en minder fijn karakter hebben dan een ruin of hengst van grib.
[/quote]

Bij mij net eender, heb ook een 4 jarige zoon van deze hengst en hij meet zo ongeveer 1.75 . En ik denk ook wel dat je een beetje moet kunnen rijden omdat "ze" / die van mij zo nu en dan eens raar uit de hoek kunnen komen.
Consequent zijn en niet terug deinzen is dan ook wel de behandeling die je dan nodig hebt denk ik voor zo'n paard. Maar volgens mij maakt dat nog niet eens zo zeer uit of het een Gribaldi is of een andere " merk" paard om het maar zo te zeggen wat nog jong is! Knipoog
Ook op wedstrijd mag ik zeker niet klagen, na 1 ondeugd (bokpartij met als gevolg valpartij bij de 2e uit "wedstrijd/PAVO" Scheve mond ) heeft hij mij daarna toch niet meer laten zitten Bloos qua ondeugden en voelt hij zich nu al aardig op zijn gemak op ander terrein *LOL* ....hij kan nog wel eens kijkerig zijn maar of dat dan gelijk Gribaldi te verwijten valt nee dat noem ik eerdig jeugdigheid...voor een 4 jarige Gribaldi moet ik zeggen dat hij het best leuk doet.......zelfs een sprongetje maken zit er met hem er in!!!! Dus ook dat kan ook nog met een Gribaldi Schijnheilig...wat zijn het toch ook veelzijdigheids paarden he Tong uitsteken

Maar goed, de begin fase is gewoon bij elk paard erg belangrijk alleen de Jazzen en de Crack's en de Gribbie's zijn nu eenmaal wat karakter paarden en dat moet je gewoon ook als een uitdaging zien als je denkt dat je hem aan kunt en daar voor in de wieg bent gelegd!
En ook goede begeleiding er bij scheelt een hoop bij deze paarden... mensen die weten waar ze mee werken en welke behandeling en training ze nodig hebben zodat ze zich bijvoorbeeld niet gaan vervelen en in de staking gaan of iets dergelijks.


[quote="LuvdaTossa"]
[quote="chantal1 schreef:
Dit vind ik erg mooi omschreven.

Hier op de keuring zag ik weinig problemen met de Gribaldi's en ze waren toch voldoende vertegenwoordigd.

Overigens, weven komt van buitenaf wel is het zo dat paarden die zenuwachtiger zijn sneller kunnen gaan weven.


Zo heeft twee jaar geleden ook een hele mooie omschrijving gestaan in de IDS over de nakomelingen van Jazz


Citaat:
Jazz geeft goede nakomelingen, ze zijn alleen niet geschikt voor elke amateur ruiter/amazone
[/quote]

Helemaal mee eens dus.....+ ik denk zoiezo dat weven niet in de aanleg zit van de vader/hengst Verward maar toch zeker wel een stalondeugd is wat ontstaat door verveling op stal, misschien doordat het een te kleine stal is, het er te weinig uit komt of geen voldoende beweging krijgt maar in ieder geval is het wel een stalondeugd wat los staat van Gribaldi zelf!

Het kan zelfs zo zijn dat het als veulen zijnde het over genomen heeft van de moeder/ merrie of van een ander paard op stal!

Maar ook ik blijf er bij...Gribaldi's zijn gewoon TOP paarden!!!! Haha!

Primadonna