Zou jij een embryo kopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 19:30

Maar het is wel lucht die duur verkoopt Haha! en daar gaat het de bobo's om toch ...

selnik
Berichten: 150
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 19:42

allereerst ik ben tegen klonen.
Maar zelf hebben we wel al twee keer embryo transplantatie toegepast bij een van onze sportmerrie's. Bij beide bevallingen hebben we wel de dierenarts nodig gehad. Een keer werkte de draagmoeder niet goed mee, tijdens de bevalling. Dit was echter ook niet zo'n goede draagmoeder en dat is toch zeer belangrijki. De tweede keer lag het veulen onderste boven en toen de da deze gedraaid had verliep de bevalling voorspoedig. Beide veulens lijken extreem veel op hun genetische moeder. Het eerste veulen was in het begin qua karakter even iets flauwer. Maar de draagmoeder was dat ook. Toen het veulen gespeend was en in de groep liep was dat echter weer redelijk snel verdwenen en kwam haar eigen (kittige) karakter weer naar voren. Over het tweede veulen waren we meteen heel tevreden. Deze draagmoeder was ook een exsportpaard en voedde haar voortreffelijk op.
Uit ervaring heb ik nu gemerkt dat de draagmoeders dus heel belangrijk zijn voor de karakterontwikkeling. Maar ik ben benieuwd hoe ze straks als 3 jarige zijn en aan de slag kunnen. Tot nu toe zijn we echter heel tevreden en zijn we zeer blij met deze embryo-transplantie oplossing. Het is toch zonde dat er anders juist van de beste topsportmerrie's geen nakomelingen zijn!
Maar ik ben ook geen voorstander van het op grote schaal toepassen van ET. De genetische moeder moet het qua hormoonhuishouding ook maar allemaal kunnen en dat wordt nog wel eens onderschat. Maar gelukkig is ET te duur voor het op grote schaal toepassen en worden veel mensen hierdoor afgeremd.

selnik
Berichten: 150
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 19:45

Ik zou ook nooit ET toepassen om het embryo te verkopen!!
Dat vind ik te ver gaan en ook niet netjes naar mijn merrie.
Wij doen het zuiver en alleen om genetisch het bloed niet verloren te laten gaan.

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 23:41

Als ik heel graag uit een bepaalde combinatie een veulen zou willen hebben, maar een geboren veulen te veel kost, dan zou ik best voor wat minder geld het risico willen nemen.
Maar dan moet het ook echt wel een aansprekende combinatie zijn, uit een bewezen merriestam.
Ja ach, waarom niet.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 08:04

Cassidy schreef:
Zelfs al heb je een embryo van een een hengst, kan het resultaat nog heel anders uitpakken dan met een embryo die tegelijkertijd uit de zelfde merrie is gehaald en van dezelfde hengst stamt. Ieder paard is een combinatie van chromosomen en genen van zijn ouders, die allen op hun beurt weer de genen van hun voorouders hebben geerfd. Tijdens Meiose worden de chromosomen anders verdeeld en een volle broer van paard X of Y kan heel anders uitpakken. Het paard hoeft (en doet het doorgaans ook niet) er niet perse hetzelfde uit te zien of dezelfde eigenschappen te hebben. Lopen te schermen met de resultaten van aanverwandte paarden is in mijn ogen gebakken lucht.


Daar ben ik het dus helemaal mee eens.
Ik heb regelmatig dezelfde combinatie een aantal jaren achtereen gebruikt
als het eerste veulen goed leek.
Echter, het gebeurde zelden dat latere veulens op de eerste leken (wat overigens niet wil zeggen dat ze niet goed waren).

Slechts bij 1 hengst kreeg ieder jaar hetzelfde soort veulen en kon je duidelijk zien, dat het volle broers/zusters waren.
En zelfs dan kun je je nog afvragen of het hier niet de dominantie van de moeder was, die de hoofdrol speelde, daar de hengst niet echt om zijn uniformiteit bekend stond.

Yoghurt
Berichten: 264
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 20:43

Op de vraag: 'zou jij een embryo kopen' had ik ja gezegd. Als ik het geld ervoor had tenminste.
Nog liever zou ik mijn eigen merrie laten spoelen omdat ze mooie papieren heeft. Maar ze is al te oud om zelf zonder risico een veulen op de wereld te zetten. Ik zou het wel leuk vinden om via deze weg nog een nakomeling van haar te krijgen.
O ja, Ellebel, je hebt gelijk over die verminderde genetische variatie. Maar die variatie is er al heel weinig hoor. Door gebruik van steeds dezelfde hengsten zijn al heel veel dieren familie van elkaar.

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 21:22

Yoghurt schreef:
Op de vraag: 'zou jij een embryo kopen' had ik ja gezegd. Als ik het geld ervoor had tenminste.
Nog liever zou ik mijn eigen merrie laten spoelen omdat ze mooie papieren heeft. Maar ze is al te oud om zelf zonder risico een veulen op de wereld te zetten. Ik zou het wel leuk vinden om via deze weg nog een nakomeling van haar te krijgen.
O ja, Ellebel, je hebt gelijk over die verminderde genetische variatie. Maar die variatie is er al heel weinig hoor. Door gebruik van steeds dezelfde hengsten zijn al heel veel dieren familie van elkaar.

Puur uit interesse, hoe oud is de merrie?