"uitstrijkje" laten maken voor de dekking ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

"uitstrijkje" laten maken voor de dekking ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 19:46

Ik zou komend voorjaar mijn merrie graag willen laten dekken door de hengst van een vriendin van me. Nu had zij het erover dat ze wel graag wilde dat ik mijn merrie zou laten onderzoeken voordat de dekking plaats vind zodat er geen eventuele infecties overgebracht kunnen worden. Zij zou dan ook haar hengst laten onderzoeken. Nu vraag ik mij af of zo'n onderzoek vaak gedaan wordt en hoe dat precies in zijn werk gaat en natuurlijk de zin en onzin ervan ?

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 09:12

Ik heb even in jouw profiel zitten kijken en als het een van de tinkertjes betreft, dan heeft dit weinig /geen nut, omdat het beiden "maiden" merries
zijn en dus (waarschijnlijk) nog niet eerder gedekt en/of drachtig geweest.
Pas na onsuccesvol dekken, of na de geboorte van een veulen heeft dit zin.
Voor een dergelijk onderzoek, wordt er tijdens de hengstigheid een slijmmonster uit de baarmoeder gehaald en op kweek gezet.
Maar nogmaals, voor een merrie waar nog niet eerder mee gedekt is, is dit onnodig, tenzij er een afwijking aan het geslachts apparaat is geconstateerd en dan moet je je afvragen, of je er wel mee moet gaan fokken.
Voor de te gebruiken hengst is dit een ander verhaal, vooral als hier al eerder, natuurlijk, mee gedekt is.