Stoppen met Fokken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 19:14

Himyar schreef:
Nou, bewijzen in de sport is prachtig natuurlijk, maar wat ik om me heen zie, is dat vooral de merriehouders met de zgn. 'écht beste' merries niet kennis heeft van een handige sportruiter die de merrie naar enige prestatie wil rijden, en ook beschikken ze vaak niet over enig budget daarvoor.

Nou,dan doen wij toch nog iets goed!


Ach, de keerzijde daarvan is de fokker die inmiddels heeft ontdekt dat hij met bekende namen relatief groot geld kan scoren. Er zijn legio fokkers aan het einde van hun ambitie gewoon hun hele merrielijn kapot fokken omdat die modehengsten nu eenmaal beter verkopen.
oh,.........dus toch niet? Verward

let op; KUNDIGE fokkers, die moedwillig besluiten; liever nu handel, dan over 20 jaar nog een stam.

........Kan het ook beide???? Schijnheilig

Mighty
Berichten: 16
Geregistreerd: 13-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 09:09

http://img67.exs.cx/img67/7572/IMG_8276.jpg
http://img67.exs.cx/img67/7781/Afbeelding009.jpg
Als gelukkige verantwoordige voor deze bijna 2 1/2 jarige zal ik mijn reactie geven. Toen ik hem kocht wist ik niet of er een papier bij zat of wat voor een bloedlijnen er achter zaten. Ik was verliefd op zijn mooie correcte bouw en zijn aftekening. en zag hem als het idale western paardje voor mij met een mooie maat moeder. Zijn afstammeling kwam voor mij als een gelukkige verrassing, een paardje met misschien wat bredere mogelijkheden dan alleen western, want ik hou ook van veel afwisseling.
Mijn hart ligt bij de reining en ik geloof erin dat je met de juiste omgang, spier training van je paard en de juiste instructie heel ver komt met willekeurig paard. Ongeacht zijn papiertje. Mighty doet mensen verbazen als ze naar de afstammeling vragen (want dat doet bijna iedereen) Helaas hoor ik dan vaak: Oh wat zonde.... dan moet ik altijd lachen in mezelf. Wat nou zonde...wacht maar tot we elkaar in de wedstrijd tegen komen... Het is wel jammer dat het western zo papier verbonden wordt georganiseerd, want als hij het leuk gaat doen zal dat altijd een bepaalde beperking geven. Maar goed. Ik heb een kruizing met een verbazend goed karakter, super mentaliteit en een prachtige body die echt in alle opzichten niet onder doet aan een ''echte". Hij blijft groeien in de breedte, veel hoger zal hij denk ik niet worden. Perfect.
Het zal nog wel even duren voordat je ons evt.ziet rijden want ik neem er mijn tijd voor. Een winter samen met zijn leeftijds genoten op stal, hopenlijk volgende zomer nog samen op het land en dan rustig aan wat gaan rijden. Een zadel, hoofdstel, longeren, dekens, beschermers, comando's van het grondwerk en mij op zijn rug (in stilstand) heeft ie zachtjes aan al geproeft. Alles een makkie.
Pfff...een heel verhaal... maar ik voel me rijk.
Groetjes Manon

[edit Sugarmiss: van te grote foto IMG's verwijderd]

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 11:59

Je mag je rijk voelen Manon, het is een plaatje van een paard. Daar zou ik heel zuinig op wezen.

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 12:28

Die bovenste foto ... héérlijk Vingers aflikken !! Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik ook echt een rassenfreak ben, maar daarbij moet ook gezegd dat deze specifieke onofficiële Paint menig volledig Paint er qua halter uit zou werken op de wedstrijd (maar dat had ik al gezegd geloof ik Bloos! ). Het is echt een plaatje!
En rassenshows zijn 1 ding, maar je hebt natuurlijk ook altijd de WRAN. Daarvoor maakt het niet uit welk papier er bij je paard zit (of niet). De klasses zijn goed bezet, dus qua wedstrijden is er meer uitdaging dan op de meeste rassenshows.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:19

Even terug over stoppen met fokken.

Ik snap dat het heel moeilijk is om afscheid te nemen, aan de andere kant: "verzamelen" kan ook niet altijd (mits je bulkt van het geld en ruimte te over hebt).

Waarom laat je ze niet 1 voor 1 aanrijden door dezelfde persoon (een kundig persoon), dan kun je de 1 met de ander vergelijken en op basis daarvan beslissen welke je verkoopt? (dan dus wel ook met de ruiter die de paardjes allebei heeft gereden en dat moet dus iemand zijn met een "objectieve" blik)

Ennuh, een super cowhorse buiten de "gerenommeerde" bloedlijnen? Dan hoef je toch voor een hengst niet ver te zoeken? Wij hebben hem! Haha! Knipoog

Groetjes, Gisela

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 19:12

Om nog even op Hollywood Jac 86 terug te komen: zijn vaderlijn gaat natuurlijk ook wel weer terug op King.
Ik vind Reminic wel een heel "äfwijkende lijn" die een beetje buiten de gebaande paden gaat. Volgens mij zijn het ook cowhorses en niet "alleen" reiners.

Gisela, wil je zeggen dat jullie hengst geen Doc Bar, Peppy San Badger, King, Poco Bueno, Three Bars, Old Sorrel, Leo San, Leo, My Texas Dandy etc. in zijn bloedlijn heeft? Dus niets waar de hedendaagse Cowhorse populatie al van overloopt? Kijk, als je verder terug gaat dan die lijnen, naar Traveler en Peter McCue, de tijd zo rond 1900 dan kan je bijna niet om paarden uit die tijd heen. Die zijn simpelweg niet te omzeilen, want die hebben zo'n enorm brede basis gevormd. En ik denk dat steeds weer nieuwe lijnen van dat oude bloed niet zoveel kwaad kunnen. Anders had dat al lang al opgespeeld.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38765
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-04 22:45

Leuke foto's Manon, van een mooi paard, maar snap jou bericht niet in dit topic Verward Wil niet banketstaaf doen. Snap dat je tevreden bent met je paard en dat is maar goed ook Haha!

Manon, na jou verhaal nog eens gelezen te hebben begrijp ik jou verhaal denk ik. En dan moet ik je met volle overtuiging zeggen.....als ik zo moest fokken......dat stopte ik gelijk!! Wat jij gekocht hebt is goud! Werkelijk!! Maar wat jij hebt is een lot uit de loterij, nogmaals met zo'n combinatie dekken en hetzelfde uitkomen is een kleine kans. Dit noem ik risico fokken met een net woord Bloos Met alle respect voor jouw grote liefde Ik hou niet van kruizingen fokken. Het is en blijft altijd de vraag wat eruit komt. Soms is het een appel en soms een peer. Knipoog

Himyar dat hou je altijd wel zo'n beetje en ik vind om op King terug te komen in een pedigree zeker geen schande. Zoals ik al eerder aangaf, bij alle rassen val je terug op bepaalde stamdieren.

Reminic vind ik geen optie voor mijn fokkerij, Reminic is een kleinzoon van Doc Bar, SUPER hengst maar zit er bij mij al voldoende in Haha! (voor een hoop Cutting/Cowhorse fokkers!!) Verder vind ik zijn moederlijn niet wooptydoo. Om mijn fokkerij gezond te houden wil ik weg blijven van Doc O'Lena, Dry Doc, Doc Bar en van alle dieren waar nog niet bekend van is dat ze HERDA vrij zijn.

Gisela, eigelijk heeft Himyar al goed verwoord wat ik hierop zou zeggen. Verder moet ik je eerlijk bekennen dat ik niet 'kapot' ben van Peppy San Badger of zijn vader Mr San Peppy. Vraag me niet waarom, dat kan ik je niet vertellen, echt niet. Zegt niets over de kwaliteit van jou hengsten, werkelijk niet. Ik heb er gewoon helemaal niets mee. Ik zal me er eens in gaan storten, gewoon eens om te kijken waar het gevoel vandaan komt en of ik erachter kom waarom.

Zoals er in dit topic al meerdere keren is gezegd door mij, staat mijn 'probleem' van verkopen los van of ze geschikt zijn voor de sport of een 'toekomst' verkopen en alles meer. ALS ik verkopen moet, ALS ik een keuze moet maken.....laat ik mijn hart spreken en niet het kunnen van mijn jongens. Snap je wat ik bedoel te zeggen?

Jou idee is uitstekend Gisela, alleen vertrouw ik niet gauw iemand meer, helaas te vaak bedonderd Verdrietig
Laatst bijgewerkt door Ods op 28-09-04 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 23:00

Ods schreef:
Zoals er in dit topic al meerdere keren is gezegd door mij, staat mijn 'probleem' van verkopen los van of ze geschikt zijn voor de sport of een 'toekomst' verkopen en alles meer. ALS ik verkopen moet, ALS ik een keuze moet maken.....laat ik mijn hart spreken en niet het kunnen van mijn jongens. Snap je wat ik bedoel te zeggen?

Je zou je hart laten spreken ... je bedoelt te zeggen dat je dan toch voor je merries zou kiezen? Ik begrijp nl. van je website dat je die toch ook gevoelsmatig hebt aangekocht. Of bedoel je te zeggen dat je op het moment van verkoop het paard kiest dat het beste terecht gaat komen? En wat is dan "goed terecht komen"?

Even nieuwsgierig: voor welk doel heb jij je twee jongens gefokt? Ben je uitgegaan van veulens voor de verkoop of veulens voor jezelf?

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 23:13

Ods schreef:
Himyar dat hou je altijd wel zo'n beetje en ik vind om op King terug te komen in een pedigree zeker geen schande. Zoals ik al eerder aangaf, bij alle rassen val je terug op bepaalde stamdieren.

Gisela, eigelijk heeft Himyar al goed verwoord wat ik hierop zou zeggen. Verder moet ik je eerlijk bekennen dat ik niet 'kapot' ben van Peppy San Badger of zijn vader Mr San Peppy. Vraag me niet waarom, dat kan ik je niet vertellen, echt niet. Zegt niets over de kwaliteit van jou hengsten, werkelijk niet. Ik heb er gewoon helemaal niets mee. Ik zal me er eens in gaan storten, gewoon eens om te kijken waar het gevoel vandaan komt en of ik erachter kom waarom.


Wat vind je dan van Brennas Kid???(en ook anderen mogen natuurlijk een mening geven!! Haha! )
kijk hier voor pedigree:
http://www.allbreedpedigree.com/index.p ... d=Standard

En deze,Mr Melody Jac:
http://www.allbreedpedigree.com/index.p ... d=Standard

En ik wil ook wel weten wat er niet goed is aan Peppy San Badger??? Verward Haha! Lachen De nr. 1 in offspring-earnings van ALLE hengsten,daar moet toch iets goed in zitten??Zelf vind ik Peppy's erg leuke paarden!,......van de aantal paarden die ik dan ken ,dus.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38765
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-04 23:20

Mac schreef:
Je zou je hart laten spreken ... je bedoelt te zeggen dat je dan toch voor je merries zou kiezen? Ik begrijp nl. van je website dat je die toch ook gevoelsmatig hebt aangekocht. Of bedoel je te zeggen dat je op het moment van verkoop het paard kiest dat het beste terecht gaat komen? En wat is dan "goed terecht komen"?

Even nieuwsgierig: voor welk doel heb jij je twee jongens gefokt? Ben je uitgegaan van veulens voor de verkoop of veulens voor jezelf?


Dat mijn merries blijven is een feit, beide, hoewel verschillende redenen, onverkoopbaar Scheve mond Knipoog Ik laat mijn hart spreken in de zin van welke ik het minst missen kan Cool Tot nu toe zegt mijn hart dat beide niet te missen zijn HAHA

De eerste was voor de verkoop, de tweede was mijn droom, als hij een merrie was geweest was ze net zo onverkoopbaar als mijn andere twee merries, het lot bepaalde anders maar de liefde zit net zo diep.

Nu zou je denken....dan is het toch gemakkelijk? HAHA ja dat zou je denken, veulen één is toch leuker dan ik dacht, hij groeit wel erggggg leuk uit. En ik heb er iets heel speciaals mee (waar ik niets over kwijt wil) dit maakt hem ook weer onverkoopbaar in mijn hart. Conclusie van mij is dan is veulen nummero drie vast ook een speciaal dier en te leuk om te verkopen Komt vast heel zweverig over als je dit zo leest, dat is niet zo bedoelt, maar ik spreek nu wel vanuit mijn hart....dus please, niet te hard trappen Bloos

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38765
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-04 23:25

JessieJanes, mag ik hier morgen op terugkomen? Ik moet morgen weer om 04.45 op......dat is nog maar....te weinig uurtjes Huilen

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 23:32

Joh, ik heb ook een jaarling rondlopen die alles was wat ik vantevoren anders had gewild: geen vlekken en een hengstje. Hij is uit een combinatie merrie/hengst die ik nu niet meer zou maken ... rationeel gezien zou ik hem dus makkelijk moeten kunnen verkopen, maar gevoelsmatig ligt dat toch wat anders Scheve mond . Hij is gewoon erg goed gelukt Schijnheilig en bovendien een heerlijk portret in de omgang.

Monnik hier op bokt heeft me aangeraden de veulens van volgend jaar te verkopen als ze nog bij hun moeder lopen. Hoe langer je ze hebt, hoe meer je je aan ze gaat hechten. Ik denk dat ze gelijk heeft ... maar hoe ik daar in de lente weer over denk Verward ...

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 23:59

Mac schreef:
Monnik hier op bokt heeft me aangeraden de veulens van volgend jaar te verkopen als ze nog bij hun moeder lopen. Hoe langer je ze hebt, hoe meer je je aan ze gaat hechten. Ik denk dat ze gelijk heeft ... maar hoe ik daar in de lente weer over denk Verward ...


Dat raden de meeste fokkers aan en dat is ook goed advies . Alleen is het niet altijd realistisch, de markt was zeker dit jaar niet echt best en nog maar afwachten hoe het volgend jaar is Verward .

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 09:47

Mijn friese merrie jaarling heeft de hele winter doorgebracht in slechte omstandigheden omdat de fokker zijn producten niet verkopen kon en omdat de fokker te oud aan het worden is. Tot mijn grote blijheid heeft hij zijn merries dit jaar dan ook niet laten dekken. (het zijn wel allemaal ster merries)
Als ik zo even kijk naar de miljoenen shets die op marktplaats bijv staan, gaan mijn haren overeind staan als ik in een toppic het volgende lees "ze was zo lastig als ze hengstig was, dus heb ik haar maar laten dekken" of "ik fok voor de verkoop" waarom zijn mensen zo naief te denken dat hun fokproduct wel te verkopen is !

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 11:01

Max"]
............... als ik in een toppic het volgende lees "ze was zo lastig als ze hengstig was, dus heb ik haar maar laten dekken" of "ik fok voor de verkoop" !
[/quote]
Geloof me,de mensen die hier mee disscusieren,zijn behoorlijk bedachtzaam en niet nonchelant in het fokken van een veulen.Daarom ook de vraag om te stoppen met fokken;je hecht je teveel aan zo'n veulen,je bent bang dat het slecht terecht komt,of je bent bang dat je het niet verkocht krijgt!Dat is tenminste wat ik hier lees..............
Fokken voor de verkoop is niet erg,zolang je met een aanbod bezig houdt waar vraag voor is!
Jou voorbeeld met de friezen is misschien een voorbeeld,waar iemand fokt op een verzadigde markt en dit niet kan opvangen ,door thuis toch een veulen langer te houden ,als het niet meteen na 4-6 maanden weg is.(Tenminste,zo lees ik het verhaal)


[quote="Max schreef:
waarom zijn mensen zo naief te denken dat hun fokproduct wel te verkopen is !

Misschien eerst inderdaad wat marktonderzoek doen,voordat je een "produkt"maakt,er zijn veel verschillende markten en "produkten" ,in kwaliteit en kwantiteit.
Hier gaat het trouwens over quarters / paints /westernpaarden,.................(niet te vergelijken met friezen- ,shetjes-,KWPN-er -markt) Lachen

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 12:06

Hymyar: Als je strikt kijkt naar de pedigrees en je gaat ver genoeg terug dan kom je dus zowat overal Doc Bar, Poco Bueno, King, Leo wel ergens tegen, of volle broers/zussen of half-broers/zussen.

Ik doelde op de zonen van bekende hengsten die misschien zelf niet zo bekend zijn maar wel goede nakomelingen hebben. (zoals bij onze Flash bijv. Little Peppy Four en SR Doc Dutch, moeder van de moeder is voor de meeste mensen al helemaal niet bekend........)

Ods, ik denk dat iedereen zijn voorkeur heeft m.b.t. bloedlijnen, ik heb altijd geroepen dat ik geen Peppy San Badger nakomeling wilde, nu heb ik er 2 en ben er dolgelukkig mee. Het omgekeerde is daarmee ook gebeurd, ik wil geen Doc O'Lena of Reminics meer.
Overigens heeft Mr San Peppy als vader Leo San van Leo x San Sue Darks en halfbroer van Leo San is Leo Pan. Deze beide Leo San en Leo Pan zitten ook in de pedigree van jouw merrie. Wat is het dan wat je zo 'tegenstaat' aan Mr San Peppy? Deze bloedlijnen staan behoorlijk dicht bij elkaar. Gewoon interesse hoor, ik voel het absoluut niet als een aanval of zo.....

De opmerking was meer algemeen bedoeld met een knipoog omdat iemand het had over cowhorses met de "gebruikelijke bloedlijnen".

Groetjes, Gisela

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 12:50

jeddah schreef:
Dat raden de meeste fokkers aan en dat is ook goed advies . Alleen is het niet altijd realistisch, de markt was zeker dit jaar niet echt best en nog maar afwachten hoe het volgend jaar is Verward .

Gelukkig zit geen 1 paard bij ons op de schopstoel, dus dat scheelt. Ik hoop aan de hand van de veulens die ik ga krijgen een beslissing te kunnen maken mbt tot ons "paardenbestand".

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:13

Nee, dat weet ik wel, maar wat ik bedoel, stel je besluit veulen A te verkopen, en hij verkoopt niet als Weanling, dan heb je veulen A alsnog langer dan je had gedacht, en in de tussen tijd raak je weer gehecht! Dat ik waar ik dus bang voor ben en waardoor ik, voorlopig althans, niet meer zal fokken.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 19:16

De King Ranch kwam er mee weg steeds weer het bloed van Old Sorrel op elkaar te stapelen. En vroeger kwam men er mee weg steeds het bloed van Sir Archy en Janus op elkaar te stapelen. Echter kunnen de gevolgen hiervan ook verkeerd uitpakken. Steeds kleinere paarden, verminderde vruchtbaarheid, temperament problemen, te fijn beenwerk, merries met teveel mannelijke uitstraling. Het niet niet zo heel erg om op een beperkt aantal lijnen te focussen, maar tegen de tijd dat deze lijnen "uitgeput" raken, moet je wel wat nieuws achter de hand hebben. Bijvoorbeeld andere lijnen van Zantanon die niet via King lopen, andere lijnen van Joe Reed die niet via Leo lopen, andere lijnen van Peter McCue die niet via Old Sorrel lopen etc. Ik ben zelf helemaal weg van Leo, Old Sorrel, Peppy San Badger, Three Bars, Doc Bar, King etc., daar niet van hoor! Maar zoals je nu steeds weer Doc Bar op Doc Bar gestapeld ziet worden, nee, dat gaat vroeg of laat averechts werken. Bij het fokken moet je niet altijd volgeling zijn, maar ook wel eens een trend setter durven te zijn. Maar ik begrijp dat niemand de eerste wil zijn die een nieuwe lijn van cowhorses op probeert te zetten. Maar Doc Bar was eigenlijk ook maar een toevalstreffer. Gefokt uit renlijnen, alleen als Halter paard uitgebracht en dan een cowhorse/reining sire. Dat had niemand in zijn tijd vermoedt. Juist vanwege de orginele moederlijn haalde ik Reminic aan. Maar ook daar zit natuurlijk weer Doc Bar in en ik begrijp dat de meesten niet enthousiast zijn voer de Reminics.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38765
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 21:09

(vervelend die grote foto, moet je zo van links naar rechts scrollen Knipoog )

Brennas Kid, dat hij kleinzoon is van Joe Cody vind ik gaaf. Joe Cody is voor mij een Start hengst. Dan zie ik nog in de moederlijn Be Aech Enterprise, ook een start hengst. Verder vind ik het pedigree van Brennas Kid so so. Ontzettend veel dezelfde namen komen er in terug, wat er voorin zit is helemaal niet zo bijzonder. De hengst zelf heeft het echt fantastisch genoeg gedaan in de sport, maar dit zou voor mij geen kandidaat zijn, ik vind het geen genoeg bewezen pedigree.

Mr Melody Jac, sire Hollywood Jac 86, je weet wat ik van hem vind!! Kwijl Moederlijn is het enige wat leuk is Jessie James (en King go's without saying Knipoog ) Hengst zelf heeft het in 1988 leuk gedaan, maar verder Verward . In mijn ogen? Niet goed genoeg om hem te kiezen voor mijn fokkerij.

Overgens, JessieJanes en Gisela, er is niets mis met Peppy San Badger, zijn sire en PSB offspring. De paarden trekken mij niet, de bloedlijnen niet. Ooit ga ik erachter komen, wie weet heb ik dit weekend de tijd om eens 'into' te gaan, wie weet is het een kwestie van doorspitten en meer zien? Straks ga ik nog helemaal om Knipoog

Nogmaals, ik zeg niet dat het slechte dieren zijn!!!!

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38765
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 22:19

Himyar ik wil hier nog wel even op reageren, het klopt wat je zegt maar we hebben het hier wel over heel wat jaren geleden, toen zaten de gave rakkers ook volop in de dekdienst, juist die farms hebben de lijnen gemaakt waar we nu ook druk mee zijn, zij hebben die voor ons 'gemaakt'.

Doc Bar is misschien wel een toevalstreffer maar wel eentje die bewezen heeft het voor elkaar te krijgen!! Zijn offspring, met name de twee kanjers van hem en Poco Lena, heeft de Cutting gebracht waar het nu is, uiteraard in combinatie met een aantal andere grootheden in de Quarter industrie. Doc Bar is overgens één van de weinige die je ook in andere disiplines tegen komt. Doc Bar is een fokproduct wie iedereen ooit hoopt te fokken. Een hengst die niet meer kapot kan.

Dat die hengst door vele wordt 'uitgekotst' komt door de fokkers zelf, overgens geldt dit voor meer hengsten, als ze goed zijn worden ze overbruikt door de fokkers en gaat zo'n lijn op den duur kapot. We moeten koesteren dat het er is, zorgvuldig mee fokken, voor het behoud van die super hengsten.

Je kan dan wel die lijnen pakken door juist die grootheden te omzeilen....maar wie zegt dat het die hengsten waren???? Ik geloof in de grootheid zelf, juist door de combinatie wat hem het gemaakt heeft.

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 01:10

jeddah schreef:
stel je besluit veulen A te verkopen, en hij verkoopt niet als Weanling, dan heb je veulen A alsnog langer dan je had gedacht, en in de tussen tijd raak je weer gehecht! Dat ik waar ik dus bang voor ben en waardoor ik, voorlopig althans, niet meer zal fokken.

Klopt. Misschien kan ik het zo aanpakken als Himyar het in het verleden heeft gedaan (als ik me niet vergis). Dat je ze in principe allemaal te koop aanbiedt en dan kijkt wie er voor welk paard komt. Of misschien komt er iemand op je af met de vraag OF een bepaald paard te koop is. Wat zou je dan doen? Moeilijk ...

En daarbij komt ook nog het probleem dat je altijd (tenminste ik wel) nieuwsgierig bent naar hoe zo'n dier uitgroeit. Als veulen heb je daar wel een bepaald idee van, ook aan de hand van de ouders, maar ik vind het geweldig om de hele ontwikkeling mee te maken. Ook vind ik het erg leuk om zo'n jong dier zelf op te voeden. Met Shane zijn we vanaf dag 1 veel bezig geweest en dat werpt echt zijn vruchten af. Het is een heel erg fijn paardje om mee te "werken" en een dier dat veel vertrouwen in je toont. Afijn, dat principe ken jij ook van Senna. Dat schoot op het NK nog door mijn hoofd toen ik enkele ruiters op een vreselijk hardhandige manier hun paard zag corrigeren ... mijn hart zou breken als dat Shane zou zijn ...

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 11:57

En dan valt de een voor het ene paard en de ander weer voor het andere. Je merkt dan dat niet iedereen dezelfde smaak heeft.
Ik heb nog een heel leuk contact met de nieuwe eigenaar van het paard dat ik vorig jaar verkocht heb. Ik ga regelmatig nog langs en we hebben SMS contact. Het paard heeft het daar nog beter dan ik hem kon bieden, dus ik ben enorm tevreden en blij met deze verkoop. De overige twee kan ik nu veel meer aandacht en zorg geven, dat is heel fijn.

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 12:17

Himyar; hoe is die verkoop bij jou uiteindelijk gegaan en tot stand gekomen. Even ter mentale voorbereiding Lachen ...

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 12:58

Via Marktplaats, die mensen zijn eerst komen proefrijden, toen is er gekeurd en toen is het paard veertien dagen op proef geweest. Na die veertien dagen was de koop pas echt helemaal rond, hoewel het volle bedrag voor de proefperiode al was betaald en het stamboekpapier over was gedragen.
Ik had het er gerust wel even moeilijk mee, maar als je er nog twee hebt om je mee bezig te houden en je ziet dat het paard prima terecht is gekomen, dan zet je je daar wel weer overheen. De nieuwe eigenaar aanbid de grond waarop hij loopt Haha! Knipoog .