Stoppen met Fokken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:51

Je spreekt jezelf tegen Paintje: je red het als ruiter niet alleen met gedrevenheid...er is zeer zeker talent voor nodig. En naast je talent ook een dosis doorzettingsvermogen, maar dat heb je overal nodig.
Een te gedreven ruiter gaat het ook niet redden. Je moet ook je paard heel houden (en jezelf). Als je er psychisch aan onderdoor gaat moet je stoppen.

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:59

Cassidy schreef:
Je spreekt jezelf tegen Paintje: je red het als ruiter niet alleen met gedrevenheid...er is zeer zeker talent voor nodig. En naast je talent ook een dosis doorzettingsvermogen, maar dat heb je overal nodig.
Een te gedreven ruiter gaat het ook niet redden. Je moet ook je paard heel houden (en jezelf). Als je er psychisch aan onderdoor gaat moet je stoppen.

Waar spreek ik me eigen tegen Cassidy?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 14:10

Paintje"]
De gedrevenheid van de ruiter zal er meer toe doen dan de mate waarin hij/of zij goed is
[/quote]

[quote="Paintje schreef:
Juist! En daardoor zal hij/zij het hopelijk ook op tijd in zien als zijn/haar topper niet die kwaliteiten in zich heeft wat het nodig heeft om die top te bereiken en niet onnodig doorpushen met alle mogelijke gevolgen vandien.


En wat als de : alleen gedreven" ruiter zonder talent het niet ziet? Een echt goede ruiter heeft naast de nodig ambitie ook talent en gevoel, die de alleen ambitieuze ruiter niet heeft, en soms verder gaat dan het paard aankan.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 14:15

Zal Ods al van het idee af zijn om verder te fokken Haha! ? Of al gemotiveerd zijn de veulens te verkopen?

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 14:24

Het lijkt me sowieso (om maar eens meer on-tocic te zijn) verstandig voor een fokker als Ods om te stoppen met fokken als je zo'n moeite hebt met het wegdoen van je produkten (wat ik me heel goed kan voorstellen). Je kunt immers niet een ongelimiteerd aantal paarden houden (althans, dat geldt voor de meesten). Daar moet je reeel in zijn.

Of als je moeite hebt met hoe 'de markt' tegen je produkten aankijkt. Ik kan me heel goed voorstellen dat je met een gekleurde bril kijkt naar je eigen fokprodukten. 'De markt' kan dan een heel andere waardering hebben. Ook daar moet je reeel in zijn.
Laatst bijgewerkt door Tenfold op 23-09-04 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 14:32

@Cassidy: dat is geen tegenspraak:

Cassidy schreef:
En als je een goede ruiter bent, zijn de middelen doorgaans ook te krijgen.


Ik maakte daar in feite van
Citaat:
En als je een gedreven ruiter bent, zijn de middelen doorgaans ook te krijgen.

Het zal de gedrevenheid van de (minder) goede ruiter zijn die er voor zorgt dat je (de middelen zoekt om) een goede (of nog betere) ruiter te worden.
Als je dan een goede ruiter bent is te hopen dat je kunt wat T. aangeeft en dat beaamde ik nogmaals.

Sorry Ods, maar ik snap je volkomen Knipoog !

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 14:40

Ik zie dat nog iets anders:
het goed kunnen inschatten van eigen beperkingen en die van het paard is een voorwaarde (niet iets waar je op hoeft te hopen) voor het zijn van een goede ruiter. Ook als het een eigen fokprodukt betreft (want daar ging dit topic toch eigenlijk over).

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 14:42

Middelen kopen geen talent. En ook een goede ruiter zal moeten knokken voor de middelen, ze komen echt niet aanwaaien.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 14:55

Ods, vertel eens wat meer over de bloedlijnen van je paarden, de fok richting die je voor ogen hebt en selectie methode die je gebruikt.
Gewoon interesse, niet om iets af te kraken! Ik vind het leuk om over bloedlijnen etc. te babbelen, juist leuk ook om verschillende visies van mensen te horen.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38781
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 19:42

Jullie maken een leuke discussie Bokkers!! Knipoog

Maar ik wil wel even iets duidelijk maken Haha! Het is niet dat ik mijn 'producten' niet verkoop omdat ik er geen kopers voor kan vinden, dat ik niemand goed genoeg vind, dat ik 'bang' ben dat ze niet goed genoeg zijn, 'bang' ben dat iemand het er niet uit kan halen.

Waar IK bang voor ben is dat ik spijt krijg, spijt dat ik ze ooit verkocht heb omdat ik, twee keer, mijn 'droom' op de wereld heb laten zetten en daar straks iemand, wie dan ook, plezier mee zie hebben.

Himyar!

Mijn merrie is een Listo Lena (als je zijn pedigree uitpluist val je van je stoel, enorm gave merrie waar hij uitkomt!!! Heeft super kids op de wereld gezet maar ook haar volle zusters zijn succesvol in de fokkerij EN prestatie. Het is enorm jammer dat Listo Lena, zoon van de Doc O'Lena, zo wordt onder gewaardeerd in Nederland), uit een Dry Doc Junior merrie uit een Smoke Nine (Mr Gun Smoke) merrie. Lijnen zijn Cutting en Working Cowhorse maar er zijn ook een hoop Reiners uit voort gekomen.

Mijn eerste veulen is er eentje van Jack Over Dun It (Hollywood Dun It zoon uit een Jax Doc moeder genaamd Jax Sugaree 489 wat een super mama is met vele presterende kids), Jodi (stalnaam Haha! ) heeft een supergave moederlijn. Iets wat ik zoek in mijn hengstenkeuze!!!! Verder heb ik de keuze op deze hengst laten vallen omdat het een moderne Reiner is, dat wilde ik voor haar als eerste veulen, aangezien mijn merrie een tank van een merrie is. Verder heeft hij een super rustig karakter en, dit gaat vast gek klinken in Quarteroren, hij heeft een super gave draf!!

Het veulen van dit jaar is van Jacs On Top, vader Hollywood Jac 86, zijn moeder is van Topsail Cody uit een Boss' Nowata Star moeder, deze merrie heeft jaren lang in de top 10 gestaan van Leading Producing mares van de NRHA. Keuze van Jacs On Top.....is eigelijk heel makkelijk, Pracht hengst, Pracht Pedigree, Pracht preformance. Jaren lang helemaal kapot van dit dier en zal ik altijd blijven!! Bloos! Als je het over Willingly Guided (NRHA Rule Book) hebt in de Reining wint Jacs On Top deze prijs!!!!

Mijn visie? Een dier op de wereld laten zetten met alle ingredienten om te knallen in de sport en correct gebouwd te zijn. Ik zoek naar hengsten met super moederlijnen en het liefst die zelf ook gepresteerd hebben in de sport. Geen toevalstreffer heeft voortgebracht maar geeft waar ze voor is gefokt. Verder qua type fok ik Cowhorses, de stocky types, ronde vormen, kort, breed en gespierd Vingers aflikken Hoewel het Reiners zijn val ik niet voor de moderne Reiner, het moeten Quarter Horses blijven en geen...smalle, billoose pony's Bloos Knipoog

Met de pedigree van mijn merrie wil ik geen hengsten met Doc O'Lena of Dry Doc in zijn pedigree omdat mijn merrie dat al dichtbij heeft zitten. Ik doe niet aan linebreeding omdat ik daar, denk ik, niet in geloof (nog). Schijnheilig

Uitvoering genoeg geweest??? Barst maar los Cool Haha!

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 21:55

Dat is zeker uitvoerig Haha! . Ik zal eerst hier en daar wat uit moeten pluizen, want ik weet niet van alle paarden wat er precies achter zit.
In ieder geval altijd leuk om iemand te horen die zich echt goed heeft verdiept in bloedlijnen en de prestaties in die lijnen. En iemand die zo enthousiast is en een visie heeft.
Of je spijt zal krijgen van een verkoop, kan niemand je nu zeggen natuurlijk. Je moet er niet altijd vanuit gaan dat verkopen een slechte keuze zal blijken te zijn. Maar de kunst is wel de fokprodukten in de juiste handen te spelen.
Okay, nu duik ik even in de pedigrees die je hebt genoeg die ik niet zo ken Knipoog ...

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 22:14

Ik ben even de allbreed pedigree query opgedoken en inderdaad, daar staan beide veulens. De bloedlijnen zien er goed uit, alle juiste ingredienten zijn aanwezig, veel athletische voorouders. Kwa bloedlijn staat, zo op het oog, deze veulens niets in de weg. De linebreeding op Leo Pan en Poco Lena is toeval of gepland?
In ieder geval overduidelijk cowhorses. Ik heb thuis een boek met cowhorse pedigrees en je ziet duidelijk de overeenkomsten. Het Leo/Joe Reed bloed, Old Sorrel, Doc Bar, Sugar Bars en Poco Bueno etc.
Veel meer heb ik denk ik niet toe te voegen. De keuze is uiteindelijk toch aan jezelf, wat je doet in de toekomst.
Veel succes, geluk en wijsheid!

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 22:36

Cassidy schreef:
Ik blijf erbij dat toppers worden gemaakt en niet worden geboren. Ongeveer 35 % van de mogelijkheden van het paard zijn genetisch bepaald. De rest is opfok, opvoeding, training, stalling en de min of meer kundige handen waarin het paard terecht komt.
Een topper kan in de handen van een minder kundig persoon verpieteren.
Een doorsnee paard kan in de handen van een kundig persoon tot ongekende hoogten uitstijgen.

Ods,..wat Cassidy zegt ben ik het helemaal mee eens en dit is dus een goede rede om juist WEL te verkopen;juist die topper,dus!!
Zou het je niet enorm trots maken, als er over een aantal jaar een van jou fokprodukten door de showring loopt?Hoe je het wend of keert JIJ blijft fokker, ook op het papier,dus bintenis hou je altijd met dit veulen!!

Als je denkt ,ja,maar,...dit wil ik juist zelf doen,dan deze dus niet verkopen,maar verkoop de andere,de jaarling.Ook hier zullen mensen voor zijn ,die er goed voor zorgen en het goed zullen opleiden.
Bedenk wel ,dat het "niet -kunnen-afstaan" iets is van jou emotie en dat heeft verder niks met het paard te maken.Het zal het paard "worst wezen"waar hij het gras van het land staat af te vreten!!! Haha!

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38781
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 23:11

Himyar, leuk dat je opmerkt wat ik gedaan hebt. Heeft inderdaad heel wat werk gekost maar heb daar enorm van genoten!!!! Haha! En doe ik nog elke dag als ik naar mijn jongens kijk!!

De linebreeding op Poco Lena en Leo Pan zijn niet door mijzelf bedacht, je komt er soms niet onderuit dat er wat inzit van bepaalde hengsten en/of merries, vooral verder in de pedigree. Speaking off, Poco Lena is één van mijn favorite merries!! Een super en beregave merrie is ze geweest en ben ook zeer trots dat ze in de pedigree's zit. Je bent vast wel in het bezit van de Legend boeken. Het verhaal van haar is zeer ontroerend. Mij gaf het iniedergeval kippevel.

JessieJanes, tuurlijk zit er een kern van waarheid in het gequote stuk van Cassidy maar de meesten kunnen intussen weten dat ik het hier ook niet helemaal mee eens ben. Als ik blijf fokken blijf ik op dezelfde manier fokken en dus de lat hoog leggen.

TUURLIJK zou het me trots maken, wat zeg ik, ENORM trots maken mijn fokproduckt in de showring te zien een kwijlende proef afleggend!! Ik hoef het helemaal niet zelf te doen maar daar gaat het ook helemaal niet over. Eerlijk gezegd zou ik het 'eng' vinden ze te verkopen aan een wedstrijdruiter, omdat we allemaal weten dat er ook een hoop rotte appels als ruiters rondrijden, rotte appels die ik liever niet op mijn dieren zie zitten!!

Ik ben nuchter genoeg en eerlijk genoeg als ik zeg dat wij zelf nooit eruit kunnen halen wat er in zou zitten en daar heb ik helemaal geen problemen mee!! Werkelijk, kan me geen bal schelen. Misschien klinkt het vreemd?

Ik had het niet anders gedaan als ik een veulen had gefokt voor mezelf, zomaar voor vulling in de wei (extreem voorbeeld).

Mag ik nu eens eerlijk zijn en deze vraag in zijn algemeenheid stellen???? Ik heb het idee dat iedereen valt over het feit dat ik gezegd heb een Topper(s) gefokt te hebben......waarom toch?

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 07:36

jessiejanes schreef:
Bedenk wel ,dat het "niet -kunnen-afstaan" iets is van jou emotie en dat heeft verder niks met het paard te maken.Het zal het paard "worst wezen"waar hij het gras van het land staat af te vreten!!! Haha!


Zo dacht ik eerder ook altijd Jessie Janes, maar ik kan je vertellen dat dat lang niet altijd zo is. In Jeddah haar geval zeer zeker niet, ik dacht nooit dat een paard zich hechtte aan een bepaald persoon, maar weet nu dat dat wel kan, en dat is geen "emotinele bull-sh*t" maar keiharde realiteit. Nu zul je dit met een veulen niet snel hebben, maar wilde het toch even melden, ook omdat al eerder geschreven werdt dat de merrie verkopen ook een optie kon zijn.

Ook is mijn ervaring dat, al zal het het paard een "worst wezen", ze zich wel anders gedragen in andermans handen en ze dan misschien juist niet hetgeen zijn wat je dacht dat ze waren. Net als jullie al schrijven is opvoedeing zeker ook belangrijk, maar vind maar eens iemand waarvan je denkt/weet dat ie dat goed doet, een leuke prijs wil betalen, talent heeft en ook nog "toevallig" voor jou fokprodukt valt.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 08:21

Ik heb inderdaad de Legends boeken en ook een boek over Doc Bar.
Daar staan foto's in van Poco Lena met haar veulens, waarbij duidelijk te zien is dat ze er toen zo slecht aan toe was, dat ze meestal lag. Zo triest dat men dat toen met zo'n pracht merrie heeft laten gebeuren.

En waarom iedereen over de benaming topper valt, ik kan alleen voor mezelf spreken. Misschien omdat iedereen (i.i.g. bijna iedereen) veelal denkt/hoopt een topper te hebben gefokt, terwijl er maar o zo weinig ooit aan de top komen. Ik denk dat dat het is.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 10:28

Overigens: je vroeg on je te demotiveren wat fokken betreft of te motiveren wat verkopen betreft. Bovenstaande is een van de argumenten om dit te bewerkstelligen. Bij ieder argument zijn altijd wel weer tegen argumenten op te werpen natuurlijk Knipoog .

DubbelFun

Berichten: 88756
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 11:01

Het is waarschijnlijk al eerder gezegd, maar waarom het paard/paarden niet houden en in training zetten/verleasen aan een goede ruiter waar je vertrouwen in hebt. Het blijft je eigendom en houdt dus de zeggenschap, maar hij/zij kan wel goed te voorschijn komen op shows.
Er zijn genoeg ruiters met kennis en ambitie, maar zonder de centen om een topper in spé te kopen.

Dit kan dus voor beiden een win/win situatie zijn.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 11:06

jessiejanes schreef:
Bedenk wel ,dat het "niet -kunnen-afstaan" iets is van jou emotie en dat heeft verder niks met het paard te maken.Het zal het paard "worst wezen"waar hij het gras van het land staat af te vreten!!! Haha!


Ik denk dat dat in veel gevallen inderdaad zo is. Er zijn situaties waar dat niet opgaat. Mijn eigen paard is zo'n 'geval'. Die hecht echt duidelijk aan een zeer beperkt aantal mensen. Het zal te maken hebben het feit dat ze als moederloos veulen door mensen is opgevoed. B'elanna zal ik dan ook nooit verkopen.

Mijn jaarling beantwoordt wel aan jouw beeld. Die vindt iedereen in principe leuk. Maar zelfs van dit veulen (dat ik eigenlijk niet wilde hebben) zou ik moeilijk afscheid kunnen nemen. Dat is idd mijn emotie. Daarom heb ik besloten echt nooit meer een veulen te willen hebben.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 11:17

Ik heb twee jaar geleden zelf voor het eerst een veulen gefokt uit mijn merrie en de hengst er zelf bij gezocht. Het resultaat is een super veulen naar mijn wensen, maar omdat je hebt een hechte band met de merrie hebt en bepaalde dingen van haar leuk vindt, zoek je toch onbewust naar trekjes van haar in het veulen die er gewoon niet zijn. Het veulen is een individu op zich, dat zijn eigen character nog moet ontwikkelen. De band moet groeien, en die groeit pas als je er wat meer mee omgaat en met haar aan het werk gaat.
Dit veulen heeft me emotioneel heel veel gekost omdat ze aan het begin van haar leven toch best wel ziek is geweest, en gelukkig heeft ze het overleefd. Of het tussen ons twee gaat klikken als ik er op zit zal ik zien als ze onder het zadel is. Indien niet, zal ik er toch serieus over denken om haar te verkopen.

Wat betreft het fokken van een veulen: ja het is verslavend. Ik zal niet zeggen dat ik NOOIT meer een veulen ga fokken, maar op dit moment las ik even een pauze in. Ik kan twee paarden onderhouden, en meer niet. En ik ga mezelf niet in financiele problemen brengen door nog een paard de wereld in te zetten die in deze economisch wat moeilijkere tijden erg lastig te verkopen is (topper of niet)

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 11:21

Heel verstandig!
Je kunt nou eenmaal niet alles wat leuk is in de praktijk brengen. Je moet wel de (voorzienbare) consequenties kunnen en willen dragen.

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 11:28

Ik heb mezelf ook altijd wijs gemaakt (of laten maken) dat paarden zich niet aan je hechten maar ik ga erin in mee dat dit pertinent WEL het geval is! Ik wilde er eerst niet aan, omdat mijn oudste merrie zo'n zelfverzekerd en zelfstandig typeje is, maar ze kwijnt duidelijk weg als ze niet de aandacht krijgt waarvan zij vindt dat ze het verdient! Ik heb het een paar keer geprobeerd om haar "lekker" een tijdje op de wei te zetten als ik op vakantie was maar zonder uitzondering vond ik haar broodmager en diepongelukkig terug. Haar zou ik dus ook nevernooitniet kunnen verkopen!!

Ik denk idd dat de jonkies wat dat betreft wat flexibeler zijn, maar ook daarmee zou ik het zwaar hebben als ze weg moesten. En toch zal ik er volgend jaar ook aan moeten geloven. Wij gaan stallen zetten en hebben er bewust voor gekozen er vier te laten zetten. Ik heb nu drie paarden, waarvan twee drachtige merries. Ik heb dus volgend jaar een gevalletje "overcompleet", tenzij ik de veulens ergens anders stal (is natuurlijk ook een optie). Het plan is dus om iets te verkopen. God sta me bij!

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 11:36

En ja, fokken is verslavend! Ik vind het echt een kick om de juiste merrie-hengst combinatie te vinden en dan te zien hoe dat uitpakt. Het dilemma is alleen: als ze ouder worden en ze blijken idd het talent te bezitten waar je naar op zoek bent ... hoe ga je ze dan showen? Ik wil me echt serieus gaan verdiepen in de halter, zodat ik ze de eerste jaren aan de hand uit kan brengen, maar qua rijden moet ik realistisch zijn: als mijn fokbeleid goed uitpakt gaan de paarden mij qua talent overstijgen ... dan zou ik ze dus door een ander uit moeten laten brengen OF ik moet ze na een paar jaar verkopen ... En zo wil ik het eigenlijk aan gaan pakken: als ik me toeleg op het fokken en het begeleiden gedurende de eerste twee jaar, dan heeft iemand anders er na die tijd een goed paard aan. Goed beleid? Roept u maar!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 11:49

De optie blijft natuurlijk om ze in training te zetten bij een persoon die je vertrouwd en ze uit laat brengen.Als je denkt zelf het kunnen niet in huis te hebben...er zijn er genoeg die het wel hebben en je paard op wedstrijden kunnen voorstellen. Of je het financieel rond kunt breien is dan weer een heel ander verhaal.

DubbelFun

Berichten: 88756
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 12:01

Misschien moet je een optie zien te vinden waarin de ruiter je geen stal en traininsgkosten in rekening brengt. Dit zal bij een proffesionele trainer niet lukken, maar er zijn genoeg mensen die graag een paard onder hun hoede hebben en deze door training hoger op brengen en er zelf daardoor ook beter/bekender door te worden. Mede omdat ze dan ook in rassenshows kunnen starten.