De nieuwe omvorming van het Friese paard.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 17:23

Ik denk inderdaad ook dat de sportrichting voor friezen niet zal helpen de verkoop van de friezen weer omhoog te helpen. Ik denk juist dat als ze weer terug gaan naar het barokke type, de fries weer populairder wordt.

MissStynk

Berichten: 478
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 22:53

Wat vinden jullie van dit type?

Merrie 7 jaar Leffert x Oege (dus de nog barokke generatie)
Afbeelding

Afbeelding

Persoonlijk heb ik helemaal niks met kruisen van het friesepaard.. vind het zonde van dit mooie ras. Luxe kan je ook overdrijven een fries moet wel een fries blijven! Een wat rijtypische fries fokken is niks mis mee maar waar blijft het front, behang e.d. nee doe mij maar een lekkere volle fries
Laatst bijgewerkt door MissStynk op 20-09-04 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 22:56

Wel een hoogbenig, chique type voor de "barokke generatie" Knipoog Haha!

MissStynk

Berichten: 478
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 22:58

Missouri schreef:
Wel een hoogbenig, chique type voor de "barokke generatie" Knipoog Haha!


Dat valt wel mee hoor... het is een grote merrie 1.65 en geloof me met een paar echte friesestampers hoor Knipoog

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 00:41

geef mij maar een echte fries
1 met body, een nek en een echt kopwerk
en vier flinke stampers eronder met flink wat behang
dat is een fries

wanneer stopt de mens er nu eens een keer mee
met het paard aanpassen aan het doel ipv het doel aanpassen aan het paard

en als je je doel niet wilt aanpassen ga dan op zoek naar een paard wat wel past bij je doel

ik wil tölten , dan koop ik een ijslander en ga ik tölten
en niet een weet ik het wat kruisen om tot een töltend iets te komen

die arabo fries op de foto
is een geinig paard , maar heeft niets meer met fries te maken
ik zie een warmbloed
met iets wat niet klopt aan de benen/voeten , kan alleen even niet zeggen wat
geen sokken geen weelderige bos manen of staart

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 08:36

Zo vond ik de friesen mooi..:
Afbeelding
Mooi zwaar, met mooi zwaar beenwerk en hals. Echt super. Ik heb er tijdens een bedrijfsuitje toen 2 gezien, niet groter dan 1.55 en echt mega qua bouw. Zo mogen er van mij meer komen. Zou dan een goede concurent voor de tinker worden. Haha!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 08:54

draumpje schreef:
wanneer stopt de mens er nu eens een keer mee
met het paard aanpassen aan het doel ipv het doel aanpassen aan het paard


Ze kunnen nu niet anders, want inteelt bedreigt het Friesche paard. En hoe dat komt weten we denk ik nu wel allemaal.

jaantsje
Berichten: 1323
Geregistreerd: 07-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 09:05

Ik denk dat het wel degelijk anders kan, je kunt ook over de grens gaan kijken.
Er zijn veel Friezen naar het buitenland gegaan.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 09:05

draumpje schreef:
wanneer stopt de mens er nu eens een keer mee
met het paard aanpassen aan het doel ipv het doel aanpassen aan het paard

en als je je doel niet wilt aanpassen ga dan op zoek naar een paard wat wel past bij je doel



die
arabo fries op de foto

is een geinig paard , maar heeft niets meer met fries te maken
ik zie een warmbloed
met iets wat niet klopt aan de benen/voeten , kan alleen even niet zeggen wat
geen sokken geen weelderige bos manen of staart




Afbeelding

Hoe dicht zit het allemaal bij elkaar.

Het doel is toch vandaag de dag een gebruiks paard voor de "sport" te fokken

http://www.thebarnbook.com/friesian_tiffany.html

jaantsje
Berichten: 1323
Geregistreerd: 07-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 09:14

Ik ben het met Draumpje eens, op deze manier gaat er een ras naar de knoppen.
Maar ja laten we eerlijk zijn.
Veel mensen vinden het heerlijk om te manipuleren in hun eigen voordeel.
Dat dit ten koste gaat van bijv. het Friese ras, ach dat zijn voor hun bijzaken en dat is het grootste probleem.
De mens die de macht wil hebben over allles, daar kunnen vreemde dingen door ontstaan.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 09:16

jaantsje schreef:
.
Veel mensen vinden het heerlijk om te manipuleren in hun eigen voordeel.
.


Zie de EV en Ar.( Engelse volbloed en Arabier) bij veel warmbloed rassen.

Friezen zijn dat koud of warmbloeden. Knipoog

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 09:49

125 JAAR FPS
Auteur: CORA (---.dialup.zonnet.nl)

Het FPS VIERT DIT JAAR HAAR 125 jarig bestaan, wij zijn ruim 25 jaar met Friese paarden bezig en ik kan mij het 100 jarig bestaan nog goed heugen, nu staan we voor dit festijn en in die 25 jaar is heel veel gebeurd, het Friese paard kreeg steeds meer belangstelling
voornamelijk omdat het Friese paard ook geschikt bleek te zijn als zadel "recreatie , dressuur en showpaard",
de eerste vraag was naar brave recreatiepaarden; vooral omdat het Friese paard dit imago had, .....het circus had de Friese paarden al eerder ontdekt als fijne intelligente paarden die men veel kon leren, ...echter de landelijke dressuur kwam moeizaam op gang,... in de eerste plaats omdat het stamboek destijds weinig belangstelling toonde voor het zadelpaard, het was enkel de sjees daar moesten en hoorden ze voor, ( vreemd genoeg zie ik nu vaak oude beelden bij omrop Fryslan "blik op souder " waarbij je merendeels bovenlanders voor de sjees ziet ! )maar goed een prima zaak Friese paarden voor een Friese Sjees en de Quadrille is werkelijk ongeevenaard mooi te zien en heeft absoluut enorm veel reclame gemaakt wereldwijd ! De Quadrille moet ook zeker blijven !!!! En net als bij het KWPN, de richting tuigpaard en zadelpaard ?

Maar nog steeds hebben we te maken met veel onbegrip vanuit het stamboek wat betreft de dressuur; terwijl diverse ruiters en amazones geweldig presteren met een Fries paard en om die reden het Friese Paard wereldwijd steeds meer erkennig krijgt, dringt het nog steeds niet door dat ruim 80 % van de Friese paarden voornamelijk onder de man worden gebruikt en het Friese paard door zijn sportprestaties in de hogere dressuur het steeds vaker wint van het warmbloedpaard, niet in de eerste plaats om zijn beweging maar wel om zijn karakter , leergierigheid,houding en uitstraling!

Je kan een spetter van een paard hebben met supergangen die het nooit ver zal brengen omdat de werklust (attent) en leergierigheid niet aanwezig is, sportprestaties zitten veelal tussen de oren ! Helaas hebben we nu weer kunnen ervaren dat het Friese paard als dressuurpaard zwaar wordt ondergewaardeerd, overal buiten Friesland is men trots op de dressuurprestaties maar als het in Friesland leuk gevonden wordt moet het paard als een tuiger door de baan walsen liefst met een verkeerde stelling door de bocht volledig afgeknepen en de mond open, ja spektakel ,het ruige ruk, pluk en trekwerk wordt dan niet geschuwd en het heeft al snel niets meer met dressuur van doen !

De jonge hengsten en merries voor opname ster , moeten wezenloos rondjes in bravour draf ronddraven terwijl de opjagers klappen met zwepen, rammelen en veel stampij maken,.... ons oude lespaardje " Henkie" gooit dan ook de staart in zijn nek en gaat als een gazelle door de baan, ....flauwekul !.... een paard kan bewegen of kan het niet,....... De oudere paarden die reeds hebben bewezen dat ze kwaliteiten hebben als topdressuurpaard moeten gewoon de kans krijgen !

ADEL & FRISO

LAAT DE KEUZE AAN DE FOKKERS !

De jonge paarden met veel uitstraling ,beweging en souplesse moeten ook zonder veel gejaag en kabaal genoeg kunnen tonen aan een vakkundige jury !
Ik zie graag een jong paard dat van draf naar galop maar vooral van galop naar draf een vloeiende overgang maakt , maar helaas zijn er veel goedgekeurde dekhengsten en veel ster en modelmerries die dit nooit kunnen of hebben getoond !

Zo missen we weer een topdressuurhengst voor de fokkerij !

Dat Tineke Bartels en nu Herman Wientjes met Friese paarden werken schijnt alleen leuk voor een showblokje, de paarden worden niet gewaardeerd als bijzonder !


We zijn nu verder teruggezakt als bij het 100 jarig bestaan van ons stamboek, het is niet langer ons Stamboek, we zijn gepeupel, dom en onwetend ,.....door bedreiging en angst zit een dictator het langst !

Ben benieuwd naar het 125 jarig festijn, wanneer en voor wie zal dit een feestje zijn ?

Gelukkig kunnen ze ons niet de paarden ontnemen en daar blijven we van genieten !

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 10:11

Mariska_28 schreef:
Zo vond ik de friesen mooi..:
[image]
Mooi zwaar, met mooi zwaar beenwerk en hals. Echt super. Ik heb er tijdens een bedrijfsuitje toen 2 gezien, niet groter dan 1.55 en echt mega qua bouw. Zo mogen er van mij meer komen. Zou dan een goede concurent voor de tinker worden. Haha!


En zo vind ik ze nog steeds mooi!
Helaas ik kom tegenwoordig steeds meer Friezen tegen van 1,68 en +.
Dat zijn dan wel "zuivere" Friezen, maar richting rijpaard gefokt en eerlijk.......... ik vind er niets aan. (no offence, ieder het zijne).

Voor mij is de enige Fries nog steeds dat barokke paardje, wat zijn benen optrekt tot zijn oren als het voor de kar loopt en niet een kast van een paard, waar de verhoudingen vaak helemaal zoek zijn, die even zo vaak in 2 delen loopt, niet meer tuigen kan, maar ook (nog) niet de lengte/buiging heeft van een dressurpaard.
Kortom een product dat tussen kant en wal in valt.

En ja, ook ik zie met pijn in het hart, dat een mooi ras naar de knoppen geholpen dreigt te worden, enerzijds door gebrek aan bloedspreiding, anderzijds omdat men iets probeert te fokken, waarvoor ze feitelijk niet gebouwd zijn en waarin ze daardoor nooit de ultime top zullen bereiken, (foktechnisch gesproken dan).

Ben ik nu kortzichtig?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 10:25

Kitten schreef:
Kortom een product dat tussen kant en wal in valt.

En ja, ook ik zie met pijn in het hart, dat een mooi ras naar de knoppen geholpen dreigt te worden, enerzijds door gebrek aan bloedspreiding, anderzijds omdat men iets probeert te fokken, waarvoor ze feitelijk niet gebouwd zijn en waarin ze daardoor nooit de ultime top zullen bereiken, (foktechnisch gesproken dan).

Ben ik nu kortzichtig?


Nee.

Zou daarom het " Arabo-Sporthorse" zijn ontstaan.?


Citaat:
Bronnen:
www.arabofriesiansporthorses.net/

Een goede Arabo-Fries moet er uitzien als een mooie moderne Fries, maar met een versterkt hart en longen van de beste Arabier. Karakter moet ook als een Fries zijn, maar gevoeliger voor hulpen.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 10:29

Het is stom toeval, dat mijn commentaar, net achter dat stuk van Ceacario komt te staan, maar het beschrijft nog eens te meer mijn gevoelens.
Er zijn momenteel ook zat mensen, die meer dan verdienstelijk dressuur rijden met een tuigpaard, maar dat maakt een tuigpaard nog geen dressuurpaard, net zomin dus als een Fries.

En wat de keurings ellende in de baan betreft, al eens wezen kijken op een rijpaard (hengsten)keuring? Daar is het ook bij de zgn dressuurpaarden echt geen bal beter.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 10:31

Kitten schreef:
Daar is het ook bij de zgn dressuurpaarden echt geen bal beter.


Haha!

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 10:37

ceasario"]
[quote="Kitten schreef:
Kortom een product dat tussen kant en wal in valt.

En ja, ook ik zie met pijn in het hart, dat een mooi ras naar de knoppen geholpen dreigt te worden, enerzijds door gebrek aan bloedspreiding, anderzijds omdat men iets probeert te fokken, waarvoor ze feitelijk niet gebouwd zijn en waarin ze daardoor nooit de ultime top zullen bereiken, (foktechnisch gesproken dan).

Ben ik nu kortzichtig?


Nee.

Zou daarom het " Arabo-Sporthorse" zijn ontstaan.?


Citaat:
Bronnen:
www.arabofriesiansporthorses.net/

Een goede Arabo-Fries moet er uitzien als een mooie moderne Fries, maar met een versterkt hart en longen van de beste Arabier. Karakter moet ook als een Fries zijn, maar gevoeliger voor hulpen.
[/quote]


Sh**, zo snel kan ik niet schrijven...........

Maar nee, Ceacario ook jij krijgt van mij niet je zin. Want wat jij doet is dus precies hetzelfde, maar dan in een andere (sport)richting.

Een Fries was en is een draver, wat jullie zoeken is een galoppeur die buikplat door een marathon scheurt en dat wil nu een keer niet, als jouw beste punt je drafwerk is.

Zet jouw Arabo/ Fries maar eens op de korte baan voor de kar en zie wat er dan gebeurt.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 10:47

Kitten schreef:
. Want wat jij doet is dus precies hetzelfde, maar dan in een andere (sport)richting.



Wat ik doe is het arabofries denkend proces in het algemeen ondersteunen.
En zag dit meer als het lef hebben van outcross in het algemeen toepassen.
Wat mij inziens belangrijk kan zijn voor elke soort fokkerij.

Het is niets nieuws, maar het hangt vaak te veel in de taboesfeer.
Heeft waarschijnlijk iets van doen met Calvinistische opvoedingen.

Het riekt dan naar bv. een Hollander kruisen met een Irakees o.i.d.
(was een zijspoortje)

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 11:18

ceasario schreef:

Het riekt dan naar bv. een Hollander kruisen met een Irakees o.i.d.
)


Haha! Pas maar op, zoiets mag je hier in NL niet eens denken. Haha! Haha!


Ik heb niets tegen verbetering, tenzij de ras kenmerken daarbij verloren gaan.

Mind, ik ben het ook niet eens met de richting (opdeling dressuur en springen) die er binnen het KWPN heeft plaats gevonden.

Je kunt een paard (foktechnisch gezien) wel willen ombouwen, maar daarmee raak je onherroepelijk ook heel belangrijke dingen kwijt.

En om nu niet al te ver van het topic af te raken, wat blijft er nog van een Fries over, als direct al bij een 1e kruising, het meest elementaire van een Fries, dus zijn bouw en barokke uiterlijk, verloren gaat.

Niets meer of minder dan gewoon een ander leuk sportpaard, maar die zijn er al zat, daar hoef ik die Fries niet voor te verbouwen.

Wat ik graag zou zien, is dat er een of meer (als die er zijn) hier in Nederland niet meer voorkomende (oude) bloedlijnen, zouden worden teruggehaald, om dat stukje broodnodige bloedspreiding terug te krijgen.

Dat je dan ook het risco loopt, dat er af en toe iets ongewenst de kop weer op steekt, het zij zo.
Maar nu wordt het inteelt probleem steeds groter en dat geeft ook ongewenste effecten en ik weet niet wat erger is.