Interessant gefokt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 23:49

sarabande"]
Kortom om even on topic te blijven jullie vinden Akteur interessant gefokt, dat mag toch.
Maar het is geen geloof, anderen mogen een andere mening hebben Scheve mond
[/quote]
Natuurlijk mag dat, maar dan wel graag met gegevens onderbouwen.
Hoe zit het met de Nederlandse dressuurpaarden op de Olympische Spelen in Athene? Daar heb je nog niet op gereageerd.
[quote="AWvL schreef:
Bij de Wereldruiterspelen in Montreal wonnen de Duitse dressuurruiters goud op 3 Nederlands gefokte paarden. Op de Olympische Spelen in Athene reden de Nederlandse dressuurruiters op Duitse paarden en wonnen de Duitsers alles op Duitse paarden. Het enige in Nederland gefokte dressuurpaard - door het grootste stamboek ter wereld - kwam in Athene uit voor Denemarken en was van de hengst Calimero ( 62,5% Gelders/Gronings ) die door het KWPN is afgekeurd en daarna zelf een internationaal dressuurpaard is geworden.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 23:56

Ik geloof dat je in de war bent. Dit is een forum waar mensen vrijwillig ergens op kunnen reageren als ze het onderwerp interessant vinden.

AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 00:22

Natuurlijk is het vrijwillig. Het is nu alleen des te interessanter waarom je er niet op wilt reageren.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 00:44

sarabande schreef:
Ik geloof dat je in de war bent. Dit is een forum waar mensen vrijwillig ergens op kunnen reageren als ze het onderwerp interessant vinden.

irmaz

Berichten: 4804
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 11:02

Nu we het toch over individuele hengsten hebben, in hoeverre zijn Lucky-boy nakomelingen wel of niet interessant gefokt?

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 11:39

We hebben een Darnels nakomeling (een ruin, Z2) en een Naturel nakomeling (ster sport merrie 3x Z2 en nu M2+7). Darnels en Naturel zijn beide van Lucky boy xx. Darnels komt uit een goede merriestam, maar kon zelf qua nafok geen potten breken (moeilijk in de mond, stug, veel E-pony's).
Naturel daarentegen vind ik een goede hengst. Er zitten naar mijn mening goede (oude) bloedlijnen achter, die menigeen ouderwets zouden vinden. Toch hoor je van de lucky boy nakomelingen weinig, en hun invloed via goedgekeurde hengsten is niet groot. Ik kan me zo alleen Niagara voor de geest halen (Libero x Darnels). Gezien de naam die Lucky boy heeft zou je zijn invloed groter achten. Er zullen vast wel meer hengsten zijn die Lucky boy in de pedigree hebben, maar ik ben niet zo thuis in de springers Bloos .

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 11:41

Het is natuurlijk te kort door de bocht om te zeggen dat een hengst waarvan de nakomelingen niks zijn, ook niet interessant gefokt is. Dan wil ik toch Darnels aanhalen. Vind ik interessant gefokt.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 11:50

Viennanova schreef:
Het is natuurlijk te kort door de bocht om te zeggen dat een hengst waarvan de nakomelingen niks zijn, ook niet interessant gefokt is. Dan wil ik toch Darnels aanhalen. Vind ik interessant gefokt.

Erg goeie opmerking. Het is waar: twee volle broers zijn beiden even goed gefokt per definitie. Toch kan de ene brandhout fokken en de andere toppers fokken. Daarom is selektie nodig. Goed gefokt zijn is geen 100% garantie voor goed fokken.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 12:14

Viennanova schreef:
Dan wil ik toch Darnels aanhalen. Vind ik interessant gefokt.


Komt ook uit een NRW-moeder. Knipoog

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 12:25

joostvangestel schreef:
Hallo allemaal, we dwalen weer flink af. Van een redelijk algemeen bedoeld topic: "Wat is interessant gefokt" gaan we naar een paar specifieke voorbeelden a la Akteur.

Verder ook een absoluut dieptepunt in de discussie:


Goed, ik kan me voorstellen dat je het leuk vindt om de kwaliteiten van paarden die in je eigen straatje gefokt zijn wil benadrukken. Kan dat zonder de paarden die daar niet in passen volledig af te kammen?

Lever opbouwende kritiek a.u.b. Door dit soort opmerkingen laat je vooral je eigen karakter kennen en heb je niets toe te voegen aan de discussie. Je lokt alleen een hopeloze welles-nietes discussie uit.


YESSSS!
De beste opmerking die ik in tijden heb gehoord van een moddie OK dan! (ben net begonnen het topic te lezen, vandaar een beetje late reactie).

johanna13
Berichten: 221
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: in een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 17:03

Oke ik snap dat ik niet elke willekeurige hengst op mijn merrie kan zetten.
Stel dat ik mij zelf dan even aan het begin van dat rijtje zet, ja samen met mijn merrie.
Maar waar sellekteer ik de hengst dan op???
Dat je naar de bloed lijnen moet kijken snap ik, maar hoe dan verder.............

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 17:09

Ik zoek altijd naar een hengst die het type van mijn merrie het meest benaderd.