wat komt er allemaal bij kijken???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
stoere

Berichten: 664
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Akersloot

wat komt er allemaal bij kijken???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 10:04

hallo allmaal,

omdat ik er sterk over nadenk om mijn merrie te laten inseminiren, wil ik graag een lijstje voor me zelf maken met oa.
dingen die ik moet gaan regelen ( scannen, opvoelen, inseminieren enz)
met daarbij de gemideldde ksoten.

heb jij ervaring met fokken en weet jij wat er allemaal bij komt kijken???

laat het mij dan even weten
groetjes nicole

demichie

Berichten: 45
Geregistreerd: 09-05-07

Re: wat komt er allemaal bij kijken???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 21:20

Hey Nicole
het gaat in grove lijnen als volgt:
je ziet je merrie hengstig
eventueel kan je ze laten opvoelen door een ervaren persoon(best meteen je dierenarts): die kan rectaal gaan voelen of er vanbinnen een mooi eitje klaar zit
maar je belt best meteen naar je dierenarts voor een afspraak om ze ook te laten scannen (die afspraak maak je best al vanaf het moment dat je ze hengstig ziet)
wanneer de dierenarts een eitje vindt dat groot genoeg is (meestal pas rond dag 5-6 van de hengstigheid), kan je sperma van je hengst naar keuze bestellen om door je dierenarts te laten insemineren of je kan met je merrie naar de hengst gaan voor een natuurlijke dekking of inseminatie door de inseminator van het hengstenstation. Het bestellen van vers sperma kan meestal door een eenvoudig faxje 's morgens en dan kan je er in de loop van de dag omgaan. Zo gaat het in België althans.
Je dierenarts zal je wel vertellen hoe dat alles precies moet gebeuren. Het belangrijkste is dat je op tijd het eitje te zien krijgt om te weten wanneer precies ze kan geïnsemineerd worden.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: wat komt er allemaal bij kijken???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 01:10

-> KS

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: wat komt er allemaal bij kijken???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 01:13

Ik vind het het makkelijkste om mijn merrie naar de hengstenhouder te brengen, wordt alles prima geregeld en ik heb er geen omkijken naar Clown

Mijn merrie laadt niet echt makkelijk en ik zit ook met studie en stage enzo dus even heenrijden is niet echt haalbaar. Veearts aan huis laten komen kost nogal wat geld(hier iig) en hij heeft ook geen mobiel echoapparaat dus dat schiet nog niet echt op.
Als ik de veearts drie keer over de vloer heb kan ik ook zeker een ruime maand stalling bij de hengstenhouder betalen Clown En dan heb ik er verder geen omkijken naar Knipoog

stoere

Berichten: 664
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Akersloot

Re: wat komt er allemaal bij kijken???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 07:48

hier hebben de da alles wat ze nodig hebben in de auto echt ideaal.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78508
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: wat komt er allemaal bij kijken???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 07:53

Ook ik breng de merrie naar de hengstenhouder. Naast de dekkosten ben ik nog een 300 euro kwijt voor de bijkomende kosten van opvoelen, scannen en de kliniekkosten (hengstenhouder zet de merrie op een kliniek neer).

stoere

Berichten: 664
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Akersloot

Re: wat komt er allemaal bij kijken???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 07:54

klinkt wel erg makkelijk zeg! wij hebben er hier ook 1 in de buurt, maar als ze drachtg is halen jullie haar weer op neem ik aan?

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: wat komt er allemaal bij kijken???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 19:33

Ik heb haar pas opgehaald toen ze drachtig was op de eerste scan. Eerste keer had niet gepakt, tweede keer wel.

Hengstenhouder was niet naast de deur en had geen zin om onnodig op en neer te reizen. Vooral niet omdat ze niet zo makkelijk reist, wilde de stress daarvan dus vermijden.

stoere

Berichten: 664
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Akersloot

Re: wat komt er allemaal bij kijken???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 19:37

ik heb een hengstenhouder gekozen!
ze gaat zodra ik zie dat ze hengstig is daarnaar toe is ze ni goede handen! bedankt voor jullie tips!!
groetjes

stoere

Berichten: 664
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Akersloot

Re: wat komt er allemaal bij kijken???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 19:38

ps
hier kan dus een slotje op