Wat voer jij je jaarling?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
pamba

Berichten: 257
Geregistreerd: 13-11-02
Woonplaats: Oudeschild- Texel

Wat voer jij je jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-04 13:33

Ik heb een jaarling merrie en ze krijgt van mij nog steeds veulenbrok maar zit er over te denken om een onderhoudsbrok te gaan voeren.
Wat voer jij je jaarling en wanneer ben je overgestapt op iets anders?


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 16:16

Ik stop met 6 a 8 maanden met veulenbrok en ga over op onderhoudsbrok, waarbij ik wortelen en hooi of kuil voer.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 16:39

ehm, hum eet gras Haha!
en van de winter
hooi, voordroog, CCM, brood
en alleen brok als het echt nodig is
maar uit de afwisselende(goede) voeding op de boerderie haalt hij alles wat hij nodig heeft

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 16:41

Ja Draumpje daar zeg je wat, wat voor soort paard of pony is jouw jaarling Pamba (ik ging van een paard uit Bloos! )

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 17:11

Die van mij kreeg zomers alleen gras Lachen In de winter kreeg hij gewone brokken (veulenbrokken had hij daarvoor wel gehad) en kuilgras.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 17:15

draumpje schreef:
ehm, hum eet gras Haha!
en van de winter
hooi, voordroog, CCM, brood
en alleen brok als het echt nodig is
maar uit de afwisselende(goede) voeding op de boerderie haalt hij alles wat hij nodig heeft


Echte boerderie-instelling: jonge paarden hebben geen brok nodig...
Jonge paarden hebben JUIST brok nodig.

Mijn enter (1,5 jr) krijgt deze winter onbeperkt hooi, winterpeen 1 kg, suikerbietenpulp 1kg, lucerne voerbak vol, en 1 a 2 scheppen Equiral Stud brokjes.
Mijn twenter (2,5 jr) krijgt hetzelfde, alleen waarschijnlijk iets minder. Rond de 20 tot 28 maanden is de voedingsbehoefte verreweg het grootst.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 17:46

ik gok dat Pamba een warmbloedpaard heeft
dan is brok misschien wel een handig idee

Dees, als ik mijn paard 1 a 2 scheppen brok ga geven
dan groeit hij binnen een week helemaal dicht en kan ik hem
van de wei naar de paddock rollen
ik heb namelijk een ijslander ,

hij is nu 16 maanden en hij ziet er perfect uit, mooi in zijn veel , een perfect laagje vlees
en een fris beestje
hij staat 24/7 op het land en krijgt hooi als het nodig is
als ik humli ga voeren als een kwpn dan is hij binnen notime vet en zit ik dalijk met een oc/ocd paard

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 17:49

Ijslander zou ik ook geen 1 a 2 kg brok voeren. Maar een feit blijft wel dat ook puppie-ijslanders vitamines en mineralen nodig hebben die grasfourage simpelweg niet biedt.
Om tekorten uit te sluiten bij zgn sobere dieren, is er speciale vitaminebrok op de markt. Hoeven ze maar een beetje van, maar toch...
Gras alleen is niet goed genoeg in de winterperiode.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 17:50

Dees schreef:
Echte boerderie-instelling: jonge paarden hebben geen brok nodig...
Jonge paarden hebben JUIST brok nodig.

.


en even over de boerderie instelling
ik heb een agrarische opleiding en ben dus afgetudeerd boerin OK dan!

en ik weet wel degelijk wat een paard nodig heeft om op te groeien

en dat haalt die kleine van mij uit de hoofdvoeding
de basis(belangrijkste) van een voeder rantsoen is namelijk ruwvoeder van goede kwaliteit
door de variatie in ruwvoeders krijgt mijn paard alles binnen wat hij nodig heeft om op te groeien en zit hij niet met overschotten van van alles wat hij heel niet nodig heeft

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 17:53

Dees schreef:
Ijslander zou ik ook geen 1 a 2 kg brok voeren. Maar een feit blijft wel dat ook puppie-ijslanders vitamines en mineralen nodig hebben die grasfourage simpelweg niet biedt.
Om tekorten uit te sluiten bij zgn sobere dieren, is er speciale vitaminebrok op de markt. Hoeven ze maar een beetje van, maar toch...
Gras alleen is niet goed genoeg in de winterperiode.


hij krijgt gras en ccm en voordroog en hooi
hooi van goede kwaliteit en geen graszaadhooi maar rijk, gevarieerd hooi met allerlei kruiden erin
hier haalt hij alles uit wat hij nodig hefet

kijk eens naar de ijslanders in begrazingsgebieden
die staan vier jaar lang alleen maar gras en hooi te eten voor ze naar stal komen om ingereden te worden
die beestjes eten de eerste maanden op stal geen brok omdat ze het nog nooit gezien hebben en geen flauw idee hebben wat ze ermee aan moeten vangen
en hebben die beestjes een achterstand?
nee hoor, zijn gewoon paarden , gezond van lijf en leden
dus de ervaring met ijslander leert mij dat je juist een beetje moet uitkijken met wat je er allemaal instopt
in ieder geval bij ijslanders en dergelijke sobere rassen

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 08:12

die van mij is nu 16 maanden, staat gewoon dag en nacht op het land en krijgt wanneer ik er ben 1½kg muesli met peen,appels. Van de witner wanneer die op stal komt ga ik 1½kg - 2kg veulenbrok geven met ½muesli, penen,appels en onbeperkt hooi. Alleen over het veulenbrok benk nog nie zeker.. het word dus of veulenbrok of basisbrok

*\o/* Perun's Noorse Boskatten ; www.peruns.nl *\o/*

Trudy_dJ

Berichten: 3584
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Zuid-Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 09:05

Ik denk dat de paarden die jaren lang in de wilde natuur hebben geleefd, een betere conditie hebben dan de paarden bij ons op stal.
Er wordt wellicht harder met ze gewerkt, maar qua voer, mogen de paarden in deze gebieden niet klagen. Ze staan ook lekker in de buiten lucht en hebben zo dus geen last van stof die onze paarden op stal wel hebben!

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 09:48

Onbeperkt hooi en de rest aanvullen met brok. Wij kunnen nu wel zeggen hoeveel je moet voeren, maar dit is voor ieder paard verschillend. Gewoon kijken hoe je paardje het doet, eruit ziet ed.

Ik heb mn jaarling (inmiddels 2 jarige) tot 20 maanden veulenbrok gegeven en ben dan overgestapt op "grote paarden brok".

WISH IT, DREAM IT, DO IT!

XxXLienkeXxX

Berichten: 1813
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 10:04

in de zomer hebben ze enkel de wei en zij vet zat heheh... In de winter mogen ze overdag in de wei savonds op stal en dan hooi en een brok.. Moe dan ff kijken welke brok we voeren.

We halen ook suikerbieten en peen enz

pamba

Berichten: 257
Geregistreerd: 13-11-02
Woonplaats: Oudeschild- Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-04 16:30

Sarabande mijn merrie is een Montreux x Hemmingway een warmbloed paardje dus.

Mijn paardjes staan al vanaf eind maart dag en nacht buiten en over een week of wat gaan ze voor de nacht naar binnen.
Nu krijgt ze iedere dag +/- een kilo brok en onbeperkt gras en ze is zeker niet vet maar ziet er mooi glimmend uit.
Afgelopen winter kreeg ze 2 kilo veulenbrok en onbeperkt hooi/kuil.

draumpje als ik jouw was zou ik ook geen 2 kilo aan een ijslander geven dat gaf ik mijn fjordje als veulen ook niet die werd alleen al dik van de geur van vers gras Knipoog

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 16:59

Haha!

ik neem aan dat ze nu nog veulenbrok krijgt
misschien dat je nu voorzichtig om kunt gaan schakelen naar een andere(onderhouds)brok
zodat ze er rustig aan kan wennen
als dalijk het gras op is en ze weer op hooi staan is het gewoon aankijken
hoe ze het doet
langzaam opvoeren misschien naar een anderhalve kilo
en gewoon kijken of dat genoeg is of teveel of te weinig
en vandaaruit verhogen of verlagen

ik heb ze liever een tikje te schraal als te vet
(mooiste is natuurlijk precies goed)
maar te zwaar bij het opgroeien werkt oc/ocd in de hand

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 17:20

OK Pamba ik ging ook uit van een paardejaarling Haha! . Havens, dat ik voer, voegt tegen ocd koper toe in al het voer en verhoogd in de merriebrok voor de laatste maanden van de dracht. Wanneer jouw jaarling genoeg beweging krijgt is de kans op oc/ocd al veel kleiner.
Ik voer alle jonge paarden 2 x een kilo draversbiks, zit het minste eiwit in, in de winter naast wortels en hooi of kuil.
Ze kunnen onbeperkt naar buiten en hebben altijd een leeftijdgenoot voor optimale beweging.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 19:37


Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 21:32

Mijn merrie (inmiddels 2,5) eet gras en kuil.

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 06:28

Hoi Annemieke,

Ik heb Taliesin tot 3 jaar veulenbrok van Pavo gevoerd. Dat stond op de zak Clown Ik had het idee dat ze het daar prima op deed. In de zomer stond ze gewoon 24 uur per dag op de wei en werd ze niet bijgevoerd. In de winter werd het opgebouwd naar 2 kilo per dag.

Groeten,
Judith

P.S. Alles weer helemaal goed met Whoopie?

pamba

Berichten: 257
Geregistreerd: 13-11-02
Woonplaats: Oudeschild- Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 14:43

Bedankt allemaal voor jullie reacties, en ook nu blijkt maar weer dat iedereen het anders doet.
Ik ga denk ik maar langzaam aan over op een onderhouds want de sportpaardenbrok van haar buurman eet ze liever op dan haar eigen brokjes. of geldt hier het gezegde het voer van de buurman is altijd lekkerder Tong uitsteken

pamba

Berichten: 257
Geregistreerd: 13-11-02
Woonplaats: Oudeschild- Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 14:45

Bedankt allemaal voor jullie reacties, en ook nu blijkt maar weer dat iedereen het anders doet.
Ik ga denk ik maar langzaam aan over op een onderhouds want de sportpaardenbrok van haar buurman eet ze liever op dan haar eigen brokjes. of geldt hier het gezegde het voer van de buurman is altijd lekkerder Tong uitsteken

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 14:53

Ik heb een KWPN jaarling, deze krijgt een 1/2 brok per dag. Het is wel draversbrok van Havens, eigenlijk zou ze op de onderhoudsbrok moeten.

Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 21:08

He Annemieke,
Ik denk dat 2 a3 kg brok genoeg is voor Whoopy.
Maar denk dat je dat zelf het beste kunt beoordelen omdat je haar elke dag ziet.
Maarre hoe is het verder met haar??

Een goed paard en een goede berijder zijn dat alleen als er wederzijds vertrouwen is.

Soms moet je minder leuke keuzes maken om verder te kunnen, dag fjerie het gaat je goed....

Zauber
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 23:12

Mijn jaarling rijpaard merrie krijgt onbeperkt hooi en 3 kilo graan en 1 kilo musly en 3 scheppen gevelde pulp met arpart vitamine en minerale.Ik moet haar veel voeren omdat ik haar dronken van de wei heb afgehaalt,omdat ze te hart is gaan groeien.Nu wordt ze gelukkig weer sterk.

leuke dresuur zadels te koop.
Euro Riding en kieffer en wintec.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, karmas, Punz, Ubermetrics en 46 bezoekers