Parcival (gelders)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-01 13:59

Jippie je hebt helemaal gelijk de gelderse paarden worden steeds lichter. Jammer jammer jammer, want als ik een licht paard zou willen, zoek ik wel een ander ras.
Een tijdje terug in de Strengen stonden gelderse veulens. Nou had ze tussen de rijpaarden gegooid, dan had je geen verschil gezien. Lange slanke halzen, erg hoog op de benen.
Het enige wat er overblijft is een recht aflopend kontje en zelfs dat mist wel eens.
Wat is er toch met die lichte paarden? Waarom niet een lekker kont voor je wagen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 15:36

Ik kan me je reactie heel goed voorstellen hoor Jantina. Nou hou ik juist heel erg van van die slanke bloedbeestjes en ik was helemaal weg van de nakomelingen van Inspekteur Kwijl Maar die hadden veel meer weg van volbloeden dan van Gelderse paarden. Ik begrijp ook niet waar een stamboek van het Gelders paard naartoe wil wanneer ze zulke beestjes fokken.
Bij een Gelders paard denk ik aan stoere hengsten als Zichem, Bazuin, Eclatant en Ahoy. Een paard als Inspekteur hoort gewoon bij het KWPN. Jammer dat het Gelders paard zich steeds minder gaat onderscheiden van de warmbloed rijpaarden.
Ik heb me wel laten vertellen dat er ook veel tuigtypische Gelderse hengsten zijn. Misschien is zo'n hengst meer iets voor jou merrie? Anders moet je gewoon kiezen voor een ouderwetse Gelderse hengst.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-01 21:03

Ja daar ligt ook wel een beetje mijn twijfel. Parcival is supergaaf, ik vind hem echt Kwijl
Daarom had ik ook graag zijn moeder gezien, omdat Koss toch wel zwaarder is. Koss is dan weer van El Corona,
Afbeelding
Is toch ook niet zo'n vederlichte. El Corona is dan weer van Amor, een stevigerd.

De vader van de moeder van Parcival is Unitas, maar daar is dan weer geen info over. (Heb ik niet gevonden iig)
Ik vraag me dus af hoe zwaar het van de andere kant is. Unitas is ook 100 % gelders....

Bazuin is voor mij het toonbeeld van gelders. Zwaar, maar voldoende elegant om het goed te doen tussen de rijpaarden. Hij is niet voor niets ZZ-licht.
Alleen valt Bazuin nu buiten de boot, aangezien ik eigelijk aan het inteelten ben.... (wat van te voren niet bekend was)

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 11:49

Unitas is een tuiger, ik weet alleen niet of hij nog leeft. Erika, de moeder van Parcival is een zwarte merrie en is geloof ik ook de moeder van Laurentz.

Ik heb nog ergens een foto van Erika uit In de STrengen, heb helaas geen scanner, maar wil hem wel voor je kopieeren en naar je opsturen.

Als je dat wilt moet je even je adres PB-en, goed?

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 18:30

heey vandaag was hij weer op wedstrijd. Ik heb natuurlijk een poging gedaan 'm te bewonderen maar helaas stond ie acxhteraan op de vrachtwagen.
Wel even Laurenz bewonderd , ook een mooi paard,.
Ik kreeg iig een mooie poster voor je mee jantina van 'm onder het zadel.
dus als je je adres wil pb-en stuur ik 'm je toe