Dekhengst Planeet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yoghurt
Berichten: 264
Geregistreerd: 31-08-04

Dekhengst Planeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 10:50

Ik heb een vraag over de afstamming van mijn paard. Ze is een KWPN-merrie en haar vader is Nabuur. Die kant van de stamboom is voor mij nog redelijk bekend. Ik ben eigenlijk benieuwd naar de stamboom van moeders kant. Moeders vader is nl. Planeet. Ik heb echter nog nooit gehoord van deze hengst, volgens mij is hij niet erg bekend. Het is natuurlijk al wel een tijdje geleden dat mijn paard geboren is, 20 jaar om precies te zijn.
is er hier op Bokt misschien nog iemand die mij meer kan vertellen over Planeet? Hij is waarschijnlijk al overleden, maar ben toch heel benieuwd.

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 12:22

Planeet 209 Stb (ex Grande Trak)
Rijpaardtype
Geboren: 07-02-1974
Kleur: Kastanjebruin
Stokmaat: 1.69 m
Pijpomvang: 20.5 cm

Verrichting 1977
Rijproef (x3) 6.43
Springen vrij (x4) 6
Springen ohz (x1) 6
Aangespannen (x1) 9
Terreinproef (x3) 6.5
Karakter (x3) 9
Trainingsrapport (x5) 7

Totaal 140.29 punten
Klasse: B
Plaatsing: 20e van 31

Fokker: K. Hagen, Hof Borstel/Bispingen, BRD

Cher xx x Gina v. Ernest Trak x Golding v. Abenstern Trak x Gitarre v. Keith Trak x Gitta v. Alarich Trak

Fam. 32 (Krämer-Kittlitz)

Verrichting Sleen 1977
Maakte voldoende vorderingen. Beweging in achterhand kon sterker. Goede bereidheid om te werken. Voldoende aanleg als spring-, dressuur- en terreinpaard. Stalgedrag normaal. Aanvankelijk onrustig bij aandoen hoofstel, later normaal. Gedrag tijdens oefeningen normaal. Attent en gewillig. Aangespannen normaal.
Bij aankomst op spatplaats geringe verdikking. Smalle voeten. Hoestte op 26-10. Behandeld en 5 dagen niet bereden.

Competitie
1981/1982 Springen Cat. B -- onvolledig

Afstammelingen 1990 (volledige collectie)
Wat het type betreft heeft de hengst Planeet zijn veredelende rol naar behoren vervuld. Hij is erin geslaagd nakomelingen te verwekken die veel ras vertonen. Met name wat betreft schouderligging is hij sterk verbeterend opgetreden. Qua beweging heeft hijgeen overtuigende bijdrage geleverd. Hij moest reglementair veulens, jaarlingen en twenters tonen. De veulens gaven al aan dat er sprake is van voldoende ras, type en hardheid. Ook de ontwikkeling bleek voldoende te zijn. Opvallend was de doorgaans beste schouderpartij die hij zijn kinderen meegaf. Verschillende veulens waren nog iets hoogbenig. Onder de voorknie werd nog wel eens een insnoering waargenomen. Over het algemeen kreeg het beenwerk de bemerking mee dat het iets zwaarder zou kunnen zijn uitgevoerd. De croupe kon in enkele gevallen iets langer zijn. De stap was doorgaans kort met weinig kootvering, waardoor de souplesse werd gemist. De tweede groep veulens, totaal wat minder uniform, beschikte over een ruimere stap. Bij de goedliggende schouders zou een royale draf kunnen worden verwacht. Die bleef uit als gevolg van een niet geheel voldoende dragen en ondertreden van de achterhand. De beweging was wel correct en vierkant. De enters vormden tezamen een uniforme, rastypische groep met goede maten en lichaamsverhoudingen. Opnieuw viel de goede schouderligging op. De schoften groeiden er goed uit, waardoor een sterke bovenbouw ontstond met goed aangesloten, gespierde lendenen. De croupe kon toch soms iets langer. De stap was bij de jaarlingen aanzienlijk beter dan bij de veulens. Toch kan de beweging achter nog iets krachtiger. In draf bleek opnieuw dat de stuwende kracht vanuit de achterhand royaler zou moeten zijn. Ook de twenters hadden voldoende maat; de groep was iets minder uniform dan die van de enters. Enkele exemplaren hadden een croupe die royaler zou mogen zijn. De schouder-schoftpartij was hier ook weer best ontwikkeld, mede waardoor de bovenlijn een goede indruk achterliet. Een enkel hoofd zou iets beschaafder kunnen. Ook het achterbeen vertoonde nog wel eens een kleine hoek in het spronggewricht. Het voorbeen was doorgaans goed gesteld. Wat de beweging in stap en draf betreft moet op een heel enkele uitzondering na worden gezegd dat deze wat kort was als gevolg van weinig buiging in de spronggewrichten, waardoor de achterhand niet geheel voldoende onder de massa kwam. De draf was minder dan bij de enters.
Getoond: 21 veulens (uit 110 dekkingen), 10 enters (uit 143) en 7 twenters (uit 124).

1988 na dekseizoen export Duitsland

Dekstations
1977-1981 Ass. N.O. Groningen, Uithuizermeeden
1982-1988 M. v.d. Tillaart, Veghel

Fokregistratie
Totaal 548 veulens uit 758 dekkingen

Uit: Het Complete Hengstenboek (RBI)

Yoghurt
Berichten: 264
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 17:35

Jee, echt hartstikke bedankt!! Heb je misschien ook zoiets uitgebreids van Nabuur??

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 20:05

De bekendste Planeet nakomeling is denk ik de moeder van Kappuchino, (Cocktail x Planeet), Grand Prix dressuur met Edward Gal. Heel succesvol geweest van de Z2 tot de Lichte Tour!

Yoghurt
Berichten: 264
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 20:19

Wauw, cool!!

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 22:35

Yoghurt schreef:
Jee, echt hartstikke bedankt!! Heb je misschien ook zoiets uitgebreids van Nabuur??


Ja heb ik, maar niet "in voorraad" op de computer. Dus graag even een mailtje naar kwpn.hengstenfan@12move.nl

mustangscas

Berichten: 117
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Piershil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 08:13

He wat gaaf, 'Mijn' Castagnette is ook van Nabuur en is ook 20 Lachen

Biebel

Berichten: 1353
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Son

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 09:04

Het paardje van mijn vriendin is een rechtstreekse Planeet (x Frostwind x Doruto, zuiver Trakehner dus)
Beestje is nu 21, maar nog spijkerhard hoor En bijzonder betrouwbaar!!!!

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 09:06

Suzanne F. schreef:
De bekendste Planeet nakomeling is denk ik de moeder van Kappuchino, (Cocktail x Planeet), Grand Prix dressuur met Edward Gal. Heel succesvol geweest van de Z2 tot de Lichte Tour!


En hij tekende zelf voor het vaderschap van militarypaard Mitlands Gratie! Wat wel een uitzondering was want veel heeft hij verder volgens mij niet gebracht.

Yoghurt
Berichten: 264
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-04 10:26

Ja die van mij is ook nog puntgaaf! Echte bikkelpaarden, die Nabuurs en Planeten haha. Was Planeet nou een KWPN of Trakehner??

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 10:30

Yoghurt schreef:
Was Planeet nou een KWPN of Trakehner??



Beide Knipoog

Yoghurt
Berichten: 264
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-04 18:26

Ok dan, hihi