Veulen gechipt...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 16:00

aw,bij mij komt de veulencontroleur morgen langs dus Bloos!
op de bladen van BWP stond overigens niks vermeld over chippen e.d.,nu begin ik ook heel hard te twijfelen..word die nu morgen ook gechipt?tjee ik loop weer een jaar achter zo te zien..
brandmerken lijkt me nochtans niet barbaarser dan chippen..maarja binnen x aantal jaar zal het wel weer iets anders zijn.. Scheve mond

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 20:24

Mijn veulentje is ook gechipt, op 2 maanden.
De veulencontroleur heeft wel van te voren gebeld, met de mededeling dat hij er binnen een half uur was.
Hij heeft wel een praam bij mijn veulen gebruikt, dat deed hij standaard, begon er anders niet eens aan.

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 20:41

Tja, mijn paarden zijn ook allemaal gechipt, zonder problemen. Ik heb speciaal nog gevraagd of ze op stal moesten om het "zwerven" tegen te gaan, maar dat absoluut niet nodig. Bij enten wel, maar bij chippen absoluut niet (zei de va he, zie wel dat er hier ook andere meningen zijn).

En chippen gevaarlijk?? Mijn moeder heeft een mini-yorkshire terrier pup gekocht (zo`n heeeeeel kleintje) en daar ging ook een chip in, net zo`n grote als in een paard. Als zo`n klein diertje er al geen last van krijgt, zal het met zo`n groot dier als een paard ook wel loslopen.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 20:52

Peterina schreef:
Ben ik een voorstaander van chip .... BIJ DE G.... NIET !!!!! en ik zal alles wettelijk proberen te doen om mijn veulens van deze barbarse handeling te besparen !!!!


Het chipverhaal is niet wettelijk.

Ik heb al enkele maanden geleden aangegeven het wordt de rechter.

Wat is het verhaal.:

Men ,PVE heeft in overleg met stamboeken en sportorganistie besloten te gaan chippen.
Men publiceerde van alles
Zelfs het grootste stamboek in dit land nam het voortouw om te roepen geen stamboekpapier/paspoort zonder chip.

Met chip had ik in het begin ook geen moeite maar toen men begon te roepen veulens ook ,dat werd me te gortig.

Ik zoeken op de site paspoort, van er moet toch een ontheffing mogelijk zijn of leven we inmiddels echt in het voormalige Oost-Blok.

Nee er stond niets.
Maar ik vond wel het begin van de memo's
Dat ontheffing mogelijk was.
Dat hadden ook blijkbaar meer mensen gelezen en inmiddels liggen 100 tallen ontheffingsaanvragen bij het PVE.

Ik heb begin deze maand er op aangedrongen om de ontheffing te verlenen.
Maar niets was mogelijk.
En het werd "oorlog" tussen de ambtenaren en het stamboek KWPN en mij.

Om het verhaal maar verder kort te houden.
Ik ben op het laatste moment gebeld door de topambtenaar Klaver ( Hij voelde aankomen dat hij binnen 3 dagen in een kortgeding voor de Rechter moest verschijnen)
met de volgende mededeling.

Mijnheer onze dienst kan u geen ontheffing geven.

Ik zeg waarom niet?

Mijnheer omdat er niets te ontheffen valt op dit moment daar er geen wet ter grondslag licht.

Ik zal het KWPN adviseren U de nodige papieren te verstrekken wanneeer U het DNA protocol aan het KWPN overhandigd.

Zo geschiedde.
Het KWPN gaf het eerste paspoort dit jaar voor een veulen uit op basis van DNA zonder chip.

Het verdere politieke machtwellustig spelletje mogen jullie verder invullen.

.

Jadeooseven

Berichten: 175
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-04 20:57

Gefeliciteerd dan dat het je uiteindelijk gelukt is. Maar mag ik ook vragen waarom je er zo fel op tegen bent?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 21:02

Jadeooseven schreef:
Gefeliciteerd dan dat het je uiteindelijk gelukt is. Maar mag ik ook vragen waarom je er zo fel op tegen bent?


Omdat ik niet wil dat er zo'n vette naald er in de hals gestoken wordt.
Terwijl alles daar nog zo week is.
Iets te diep en het is raak.
Later Hals-ataktie en wie betaald. (niemand)

Mijn verweer.

Ik wil niet, ben er in dit geval op tegen dat zo'n diertje een lichaamsvreemde stof wordt ingeplaatst.

Jadeooseven

Berichten: 175
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-04 21:10

ceasario schreef:
Later Hals-ataktie en wie betaald. (niemand)

Ik wil niet, ben er in dit geval op tegen dat zo'n diertje een
lichaamsvreemde stof
wordt ingeplaatst.


Dat is duidelijk..en misschien ga je uiteindelijk ook wel gelijk krijgen met alles. Ik weet het niet, maar voor die lichaamsvreemde stof ben ik persoonlijk niet zo bang. Er word bio glas gebruikt heb ik me laten vertellen. Maar hoe zit dat dan met die Hals-ataktie? Dat vind ik dus wel een ander verhaal omdat ze nog zo jong zijn. Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik er nog niet zo heel bang voor ben, maar jij schijnt te weten waar je over praat. Hoe precies kan zo`n veulen daar dan later hals-ataktie aan overhouden? Heb je daar ervaring mee?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 21:13

Jadeooseven schreef:
Dat is duidelijk..en misschien ga je uiteindelijk ook wel gelijk krijgen met alles.


Ik hoef geen gelijk.
Dat heb ik al gekregen.

De rest van de fokkers moeten het allemaal voor zich zelf laten beslissen.

Een KWPN-paspoort met een "lint"er om heen.
Inmiddels al weer in bezit van een andere eigenaar.

Jadeooseven

Berichten: 175
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-04 21:16

Nou beantwoord je alleen mijn vraag niet over die hals-ataktie Verward

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 21:20

Jadeooseven schreef:
Nou beantwoord je alleen mijn vraag niet over die hals-ataktie Verward


Mijn verweer was voldoende om een heel leger in beweging te krijgen.

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 21:26

ceasario schreef:
Mijn verweer was voldoende om een heel leger in beweging te krijgen.


Fools rush in where angels fear to tread Cool

Jadeooseven

Berichten: 175
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-04 21:28

Nou, lekker duidelijk.... Verward
En waarom precies moest dan dat hele leger in beweging komen ? Verward
Mij kun je niet uitleggen wat je nou bedoelt met die hals-ataktie. Dat kan toch niet zo moeilijk zijn? Het is voor jou een belangrijk verweer geweest, nou en WAAROM dan?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 23:39

ceasario"]
Het chipverhaal is niet wettelijk.
[/quote]
Nee, maar een fokvereniging of stamboek kan, middels ALV bepalen dat hun dat verplicht stellen...niet accoord? andere vereniging zoeken Haha!

Ik heb al enkele maanden geleden aangegeven het wordt de rechter.
[quote="ceasario"]
Wat is het verhaal.:

Men ,PVE heeft in overleg met stamboeken en sportorganistie besloten te gaan chippen.
Men publiceerde van alles
Zelfs het grootste stamboek in dit land nam het voortouw om te roepen geen stamboekpapier/paspoort zonder chip.
[/quote]
De PVE heeft niets beslist of bedacht maar voert uit omdat zij ook uitvoerend orgaan was en derhalve ervaring had met I&R van oa runderen.... Het stamboek kan niet roepen omdat het stamboek een vereniging is en alleen kan roepen als de meerderheid van haar leden hier positief over gestemd heeft... is hier geen stemming over gewesst kan een stamboek hier dus niets over roepen Haha!


[quote="ceasario"]
Met chip had ik in het begin ook geen moeite maar toen men begon te roepen veulens ook ,dat werd me te gortig.

Ik zoeken op de site paspoort, van er moet toch een ontheffing mogelijk zijn of leven we inmiddels echt in het voormalige Oost-Blok.
[/quote]
Ik weet niet op welke site je gezocht hebt maar als een stamboek (ga even uit van dit geval) beslist dat een transponder (=chip) ingebracht dient te worden als identificatie zou het mogelijk moeten zijn om een andere manier (zie KNHS als voorbeeld) te kiezen als eigenaar om het betreffende dier te kunnen identificeren... bijv. DNA.

[quote="ceasario"]
Nee er stond niets.
Maar ik vond wel het begin van de memo's
Dat ontheffing mogelijk was.
Dat hadden ook blijkbaar meer mensen gelezen en inmiddels liggen 100 tallen ontheffingsaanvragen bij het PVE.
[/quote]
Ontheffing aanvragen momenteel bij de PVE heeft geen zin vwb het chippen omdat het chippen niet wettelijk is...wel is een paspoort wettelijk verplicht en de stamboeken geven geen paspoorten meer af (enkele uitzonderingen daargelaten) zonder chip of andere manier van identificatie..
[quote="ceasario"]
Ik heb begin deze maand er op aangedrongen om de ontheffing te verlenen.
Maar niets was mogelijk.
En het werd "oorlog" tussen de ambtenaren en het stamboek KWPN en mij.
[/quote]
iets wat niet verplicht is kan ook geen ontheffing voor worden aangevraagd...KWPN ligt anders is een vereniging moet je de ALV voor bijwonen en de stuten en reglementen voor nalezen...

[quote="ceasario schreef:
Om het verhaal maar verder kort te houden.
Ik ben op het laatste moment gebeld door de topambtenaar Klaver ( Hij voelde aankomen dat hij binnen 3 dagen in een kortgeding voor de Rechter moest verschijnen)
met de volgende mededeling.

Mijnheer onze dienst kan u geen ontheffing geven.

Ik zeg waarom niet?

Mijnheer omdat er niets te ontheffen valt op dit moment daar er geen wet ter grondslag licht.

Ik zal het KWPN adviseren U de nodige papieren te verstrekken wanneeer U het DNA protocol aan het KWPN overhandigd.

Zo geschiedde.
Het KWPN gaf het eerste paspoort dit jaar voor een veulen uit op basis van DNA zonder chip.

Het verdere politieke machtwellustig spelletje mogen jullie verder invullen.

.

Hoezo politiek spelletje? gij hoort de wet te kennen.....leest en gij zult leren Haha!
ik denk eerder dat ze een diplomatiek antwoord hebben gekozen voor jou .... wat die man van de PVE jou verteld heeft heb ik al meerdere keren geschreven.....

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 08:13

pretty schreef:
aw,bij mij komt de veulencontroleur morgen langs dus Bloos!
op de bladen van BWP stond overigens niks vermeld over chippen e.d.,nu begin ik ook heel hard te twijfelen..word die nu morgen ook gechipt?tjee ik loop weer een jaar achter zo te zien..
brandmerken lijkt me nochtans niet barbaarser dan chippen..maarja binnen x aantal jaar zal het wel weer iets anders zijn.. Scheve mond


ik geloof niet dat het in België al verplicht is. maar zeker ben ik het niet. Ze preferen het wel maar of het moet zou ik niet kunnen zeggen. Bij twijfel kan je nog altijd zeggen aan de veulenschetser dat je nog liever wat wacht en het later door je DA laten doen. Mijn veulen vorig jaar heb ik door de DA laten doen voor op de keuring was het nog te vroeg.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 08:21

Alane schreef:
Hoezo politiek spelletje? gij hoort de wet te kennen.....leest en gij zult leren Haha!
ik denk eerder dat ze een diplomatiek antwoord hebben gekozen voor jou .... wat die man van de PVE jou verteld heeft heb ik al meerdere keren geschreven.....


Diplomatiek ? Juist.

Hij speelde de bal terug naar het KWPN
Nl. Het KWPN verborg zich achter het PVE waarom ze geen papier en paspoort afgaven.

En met deze aktie was de zaak in een keer helder en duidelijk.
nl. Het was geen onwil van het PVE maar van het KWPN die voor de "eventuele" muziek, lees "wet", was gaan lopen.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 09:11


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 09:44

Maar stel nou dat je een stamboekloos paard hebt, maar je hebt wel een paspoort nodig, dan wordt je opeens wel verplicht gesteld zo'n chip erin te douwen.

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 11:15

petraaken schreef:
ik geloof niet dat het in België al verplicht is. maar zeker ben ik het niet. Ze preferen het wel maar of het moet zou ik niet kunnen zeggen. Bij twijfel kan je nog altijd zeggen aan de veulenschetser dat je nog liever wat wacht en het later door je DA laten doen. Mijn veulen vorig jaar heb ik door de DA laten doen voor op de keuring was het nog te vroeg.


idd dus Knipoog de veulencontroleur is hier precies 5 minuten geweest,een en ander genoteerd,halswervels gezocht,en hij was weer weg met een flits.
niks gerept dus over een chip,en ben ik uiteindelijk nog blij over ook

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 11:34

Wij hebben nog geen bericht gehad wanneer hij bij ons komt. Maar ja, dat zal dan binnenkort wel gebeuren Lachen
Moeten de veulens + merries dan ook een nacht op stal staan?? Of kunnen ze dan weer meteen het land in??

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 11:39

Mijn jaarling is nog niet gechipt. Heeft het NRPS ook niet aangegeven. Heb gewoon een paspoort van mijn paardje.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 11:54

Merilyn schreef:
Mijn jaarling is nog niet gechipt. Heeft het NRPS ook niet aangegeven. Heb gewoon een paspoort van mijn paardje.


Ben je wel van plan om te gaan chippen?

Jadeooseven

Berichten: 175
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 12:11

HALLO Boos! ......Wat is hals-ataktie? ( Met als veroorzaker de chip Verward )

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 12:31

Net als Jadeooseven, dat zou ik dat ook willen weten!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 12:34

Mijn jaarling heb ik ook nog niet gechipt,
het was toen nog niet verplicht en als ik de makkelijke keuze heb doe ik het liever wat later.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 12:37

Ik denk dat ceasario het verhaal een beetje overdreven heeft voor de ontheffingsaanvraag. Je moet toch wel erg raar steken, wil je in de buurt van de wervels komen hoor.