Eindelijk gerechtigheid!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 18:36

Quote uit een ander topic die ik nu net tegen kom:
jarrah schreef:
Ik vind die eerste foto overigens totaal niet storend, Rien vertelde mij namelijk dat hij die paarden niet reed om een mooi showtje neer te zetten, maar hij reed die paarden om te kijken wat die beesten zelf aangaven wat ze allemaal in huis hadden. Je kunt ieder paard wel in een krulletje rijden, maar Rien wilde kijken of die paarden wel zelf op hun eigen benen konden lopen en of ze zelf de hand op gingen zoeken. Vandaar dat het misschien zo overkomt als dat ze uit elkaar gevallen lopen, maar Rien wil altijd dat de paarden van achter naar voor lopen en dat kun je misschien niet in 5 minuten helemaal correct krijgen op een 4-jarig paard
Ik zie echt 100 keer liever een paard zo lopen, dan dat hij helemaal met zijn kin op zijn borst getrokken loopt en van narigheid niet meer weet waar hij zijn benen moet zetten Knipoog


Ik sluit me hier helemaal bij aan, en wil nog even er aan toevoegen dat het overduidelijk was waar hij aan werkte.
De mensen die dat niet door hadden zouden eigenlijk niet naar dit soort dingen moeten kijken, maar zouden op zaterdag gewoon fijn aan de kant de keuringspaarden moeten opjutten.

Of nog beter:
bezoek de tuigpaard concoursen, daar kan je pas ècht uit je dak gaan.

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 18:37

Sjuimpje schreef:
Je kan toch pas een mening geven als je weet waar het over gaat Verward


Doe ik toch ook? Heb IK iets negatiefs gezegd over het rijden van Rien? Nee, alleen wat andere er van vonden
Ik zet mijn vraagtekens over de PAVO zelf, daarvoor hoef ik niet bij de finale geweest te zijn Lachen

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 18:39

Wouter24 schreef:
@ Sarabande, ik zei "Nee maar er word nu gedaan alsof de pavo een geweldige aanlegtest is, was het maar zoals Rien reed, mocht je je paard maar zo voorstellen dan hadden we de laatste jaren heel wat andere kampioenen gehad "

Waar haal jij het vandaan dat ik dat een negatief punt vind? Het negatieve aan dit vind ik dat er pas in de finale door de gastruiters naar dit soort dingen gekeken moet worden Knipoog


Wellicht begreep ik dat door de wijze waarop je het zei.
In Duitsland wordt veel meer gebruik gemaakt van gastruiters ook bij het equivalent van de IBOP, juist om te kijken of er onder de prof of de amateur een ander paard te vinden is.
Wanneer dat gebeurt zoals vrijdag is dat heel verhelderend.
En inderdaad van mij had de hele halve finale door gastruiters gereden mogen worden.
Dan had Terlia, of anders haar halfbroer Tuschinky gewonnen Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 18:41

Wouter:
Je plaatst heel selectief quotes van mensen die Rien's rijden als negatief bestempelden,
maar de quote van de persoon die Riens ervaring en gedachtengang achter het testen persoonlijk heeft mogen aanhoren laat je achterwege.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 18:46

De taak van en gastruiter is eigenlijk de "rittigkeit" beoordelen: hoe laat een paard zich bewerken, hoe reageert het op de hulpen.
Is het een paard dat makkelijk of moeilijk te rijden is, maw hoort er een gebruiksaanwijzing bij of kan je het ook zonder?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 18:51

Zannekin schreef:
De taak van en gastruiter is eigenlijk de "rittigkeit" beoordelen: hoe laat een paard zich bewerken, hoe reageert het op de hulpen.
Is het een paard dat makkelijk of moeilijk te rijden is, maw hoort er een gebruiksaanwijzing bij of kan je het ook zonder?


Terlia kreeg van de gastruiters resp 93 en 85 punten, dus zo lastig was ze nu ook weer niet Knipoog

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 18:54

Vraag me af waarom ik het probeer uit te leggen

Vorig jaar Pavo uit IdS:
Amazone Merieke Voorneveld hoorde de discussie over natuurlijke bewegingsvormen of ongewenste bewegingsvormen en spanning met gelatenheid aan. ïk zou graag willen dat over het thema van voorstellen van jonge paarden in de PAVO cup eens duidelijkere jury- en ruiterrichtlijnen komen, die in overeenstemming zijn met de totale opleidingseisen van een jong dressuurpaard" zei ze.

"ik moet eerlijk zeggen dat ik deze paarden nooit zo rijd zoals ik ze nu hier in de ring voorstel om maar punten te krijgen" aldus Merieke

Daarom mijn vraag, waarom kup d'r op en goan in de voorselectie's en als de gastruiters erop zitten word dat weer omgedraaid? Vaag Scheve mond

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 19:05

pukpaleis schreef:
nou zo lelijk is de turbo-pony met ingebouwde grasmaaier voorbeentjes nou ook weer niet ....


Prachtig hahaha!! *ligt echt helemaal dubbel en moeders vraagt wat er is...* Hoe kom je erop!! Haha! Geweldig! OK dan! Die quote lives forever hoor!! Cool

Enne Wouter:

Ik ben het eens wat betreft NK voorbeenzwaaien (prachtige quote ook Haha! ) maar Rien zit er daar voor de eerste keer op en Happie heeft m al heel wat uurtjes getrikst. En van een foto is het slecht oordelen, dat is een momentopname. Rien kan gewoon heel fijn scholen!

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 21:02

Pipo schreef:
Je hele berichtje zijn allemaal aannames: Je denkt dat Rien het zo bedoelde, en hij zal wel "resoluut" zijn in wat goed en slecht africhten is.
Of te wel, erg vaag wat je hierboven omschrijft. Waar heeft Rien letterlijk gezegd dat hij vond dat het paard slecht afgericht was Verward
Mensen blijven wel heel erg goed in het tussen de regels doorlezen Scheve mond
Goed lezen is hier minder belangrijk als goed luisteren. Het waar was na het rijden van Terlia in de PA hal te ermelo, maar ik neem aan dat je dat wel wist. Rien reageerde op de duitse amazone, ze verwacht dat Terlia wel een topper zou worden met dat talent. Hij zei daarop dat het dan wel een droom van een paard was maar dat er echt wat in de africhting moet veranderen anders gaat het echt niet goed.
Wat de aannamens betreft tja ik ben Rien niet. Ik ben wel een fan van zijn manier van rijden en als iemand wil uitleggen hoe of wat met paardrijden en africhten is het Rien wel, misschien moet je eens naar hem luisteren, kan echt geen kwaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 21:04

ART_UMA schreef:
Goed lezen is hier minder belangrijk als goed luisteren. Het waar was na het rijden van Terlia in de PA hal te ermelo, maar ik neem aan dat je dat wel wist. Rien reageerde op de duitse amazone, ze verwacht dat Terlia wel een topper zou worden met dat talent. Hij zei daarop dat het dan wel een droom van een paard was maar dat er echt wat in de africhting moet veranderen anders gaat het echt niet goed.
Wat de aannamens betreft tja ik ben Rien niet. Ik ben wel een fan van zijn manier van rijden en als iemand wil uitleggen hoe of wat met paardrijden en africhten is het Rien wel, misschien moet je eens naar hem luisteren, kan echt geen kwaad.


Dan zul je beter moeten lezen, want Rien heb ik in de verschillende topics al gecomplimenteerd mbt zijn rijden en africhten.

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 21:09

Pipo schreef:
Dan zul je beter moeten lezen, want Rien heb ik in de verschillende topics al gecomplimenteerd mbt zijn rijden en africhten.
He zijn we het toch ergens over eens, maar had jij opmerking van Rien over de africhting van Terlia anders begrepen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 21:13

ART_UMA schreef:
He zijn we het toch ergens over eens, maar had jij opmerking van Rien over de africhting van Terlia anders begrepen??



Ik heb daar geen mening over, ik kan namelijk niet tussen de regels doorlezen. Volgens mij was hij zeer positief over Terlia en complimenteerde hij haar met haar onbegrensde vermogen. Hij maakte een opmerking over Terlia, maar ik heb niet letterlijk gehoord dat hij vond dat ze belabberd gereden was. Volgens mij doelde hij meer op het feit dat het een erg groot paard is, waar je niet te snel mee moet gaan, ondanks/dankzij ze het allemaal zelf heel makkelijk aanbied.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 21:31

Rien zei heel duidelijk dat de manier van africhting bij Terlia anders moest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 21:42

sarabande schreef:
Rien zei heel duidelijk dat de manier van africhting bij Terlia anders moest.

Lijkt mij vrij logisch ook, dat paard is -zoals eerder al opgemerkt werd- tot nu toe alleen maar opgeleid als showdame en daar wordt ze geen 25 mee in een gezond lijf.

Ik snap Wouter ook wel met zijn opmerking over hoe de paarden hoge punten krijgen op de selecties (kup d'r up en goan) en dan op de finale dagen ineens gechecked worden op andere kwaliteiten.
Als de commissie die kant op wil, dan moeten de selecties ook anders en wellicht moeten de paarden daar dan ook gewoon 2 keer de baan in op een dag (net als bij dressuur). Twee kortere rondjes met elk nadruk op of gang werk en de ander bijv. op gymnastisch vermogen; ik denk maar wat hardop (en ben geen lid van de commissie).

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 21:45

Dat gebeurt al Lov bij de vijfjarigen die moeten wijken en zo (ik zal maar niet zeggen hoe de speaker dat noemde )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 21:50

Pffff, ik zeg dus iets heel anders. Ik weet hoe het nu gaat.

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 16:51

Lovely schreef:
Ik snap Wouter ook wel met zijn opmerking over hoe de paarden hoge punten krijgen op de selecties (kup d'r up en goan) en dan op de finale dagen ineens gechecked worden op andere kwaliteiten.
Toevallig heb ik geschreven bij de selectie voor de Pavocup in Heerjansdam, daar werd toen echt wel gekeken of paarden "op hun eigenbenen lopen" of "inelkaar getrokken". Dat laatste werd echt niet gewaardeerd, het grote verschil met Peters was dat hij zei dat het eerste was wat ze wilden zien.
Aan de andere kant kennen de jury's de profruiters vaak bij naam en wordt daar meer van geaccepteerd (bij de prof... ondanks de kunde... en voor de amateur .. dankzij de onkunde...)

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 18:41

sarabande schreef:
Dat gebeurt al Lov bij de vijfjarigen die moeten wijken en zo (ik zal maar niet zeggen hoe de speaker dat noemde )


de vierjarigen moeten wijken, de vijfjarigen schouderbinnenwaarts

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 20:12

astridh schreef:
de vierjarigen moeten wijken, de vijfjarigen schouderbinnenwaarts



Ach de meeste vijfjarigen lopen toch al het hele Z werk uit hoor, met appuyeren, travers, wissels etc. Dus schouderbinnenwaarts is het grootste euvel niet.

Het gaat om de basisafrichting, niet om de kunstjes. Die gaan vanzelf wel als de basis goed is, zeker bij die getalenteerd dieren.

pukpaleis
Berichten: 225
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 12:57

Jury lid peters gaf meerdere ruiters de opdracht het paard meer op lengte en over de rug te rijden wat dat betreft viel voor mij een Grand-Prix ruiter als van Lieren jr. compleet door de mand zijn zit houding en inwerking waren ook al niet te fraai de resultaten vielen dan ook zichtbaar tegen

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 16:48

Klopt en die zagen er al aardig "doorgewerkt", maar weinig ontspannen uit.