Opname hengsten in stamboek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Opname hengsten in stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-04 14:18

Hoe zit dit bij andere stamboeken? Hengsten, ouder dan drie jaar, die NIET goedgekeurd zijn voor de dekdienst... kunnen deze wel opgenomen worden in het stamboek, met uitzondering van enkel het veulenboek?

Met name deze vraag voor nog openstaande stamboeken, vergelijkbaar met Nederlands Stamboek voor Tinkers en Irish Cob Society. Dit n.a.v. een opmerkelijk verschil tussen deze twee nog openstaande stamboeken en zorgende voor veel onduidelijkheid bij de "normale" leden.

Ik persoonlijk vind het erg verwarrend als een hengst wel is opgenomen in het stamboek, zelfs als ouder dier opgenomen, dus niet eerst als veulen. Maar dus niet goedgekeurd voor de dekdienst. Als merriehouder zou je flink genaaid zijn als je pas na de dekking erachter komt dat de hengst geen papier met zich meegeeft....

OK, zaak voor de merriehouder dat in de gaten te houden, maar ik kan me voorstellen dat je zoiets over het hoofd ziet als het allemaal nieuw voor je is en dan ook nog eens zo verwarrend!

Bonte
Berichten: 6056
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 18:22

snowdon schreef:
Als merriehouder zou je flink genaaid zijn als je pas na de dekking erachter komt dat de hengst geen papier met zich meegeeft....


Als de hengst wel geregistreerd is, maar niet als dekhengst, kan de eigenaar geen dekbonnen aanvragen, dus dan weet je al hoe het zit. Voor stamboekveulens moet altijd een dekbewijs naar het stamboek verzonden worden.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 18:36

ruinen kunnen ook nog worden opgenomen bij het kwpn, en kunnen ook nog ster worde