Tinker kruising Arabier...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Djana

Berichten: 764
Geregistreerd: 15-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 22:19

[quote="ArwenLune"]Blij dat te horen. Wat ik niet snap is dat je zegt met een Tinker niets western te kunnen (toch zijn er wel die op basisniveau leuk meedoen geloof ik)

Kijk maar naar tinker Dana van Emmelske hier op bokt

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 22:23

met een tinker kan je best westernrijden, dat kan met elk ras. Maar als je echt ver wilt komen als in wedstrijden dan zal je idd op zoek moeten gaan naar een 'western ras' dus een quarter, apaloosa of misschien een arabier. Ik zou niet zomaar gaan kruisen en hopen dat er wat leuks uitkomt. Ik ken geen kruising arabier/tinker en mijn mening is dat als je gaat kruisen met 2 rassen je het beste 2 rassen kan kiezen die al dicht bij elkaar staan kwa bouw. Minste kans op mislukking.

Je zou dan eerst een iets slankere tinker kunnen gebruiken en later een gewone warmbloed en dan misschien eens met een arabier. Maar dan ben je dus 3 generaties en ook al gauw 10 jaar verder (maar wel veulens die kloppen en niet op de markt belanden)

Tassie78

Berichten: 881
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 22:46

VValar schreef:
Tja, ik heb het niet zo op kruisingen... Scheve mond
een kwpn,er is ook een kruising Tong uitsteken

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 22:49

calypso1989 schreef:
VValar schreef:
Tja, ik heb het niet zo op kruisingen...

Ik wil niet wijsneuserig doen maar bijna elk ras is uit kruisingen ontstaan, mag ik anders vragen wat jou paardje voor ras is???`


Je begrijpt wel wat ik bedoel. Geen kruisingen van rassen die in weze vrij ver van elkaar af staan. Zoals tinker x arabier, arabier x fjord, arab x fries. Tja, misschien komt er wat leuks uit, misschien ook niet. En dat is het nadeel bij 'zomaar gaan fokken'. Die onzekerheid. Zodrekt komt er iets totaal anders uit dan wat jij had verwacht, en dan? Idd, ik ben het met ArwenLune eens, fokken is verbeteren, niet vermeerderen. En ik weet niet zeker of je in dit geval nou echt aan het verbeteren bent. Maarja, je kan altijd geluk hebben en misschien komt er wel een leuk veulentje uit. Maar ik zou het er persoonlijk niet op wagen. En nog iets; (niet om banketstaaf te doen hoor Bloos ) maar omdat jij jouw paardje vanaf veulen af aan al hebt, en dat er vroegah op de manege bij jouw veel veulentjes waren, betekend dat nog niet dat je gelijk automatisch verstand hebt van goed fokken.

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 22:51

Ohja, en ik heb een KWPN'er. Ook een kruising, ik weet het Haha! Maar wel een goed doordachte kruising Knipoog

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 08:06

Moniek heeft hier ooit een foto geplaatst van een tinker x arabier, zal eens even gaan spitten. Ik vind het in elk geval niets!

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 08:09


pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 14:17

VValar schreef:
Ohja, en ik heb een KWPN'er. Ook een kruising, ik weet het Haha! Maar wel een goed doordachte kruising Knipoog


Ik vrees dat je dan toch even vergeet hoeveel van deze "doordachte kruisingen" er werkelijk niet uitzien, van alles mankeren en met 4 jaar vanwege allerlei fokfouten regelrecht richting Italië gaan voor de vlees industrie. Er lopen natuurlijk goed gelukte "doordachte kruisingen" bij, maar ook heel veel "mislukkelingen".

Fokken is niet vermeerderen, maar zorgvuldig door generaties lang fokken verbeteringen proberen aan te brengen. Helaas is de natuur daarin veel succesvoller dan de mens en zijn de natuurlijk onstane rassen vele malen sterker en correcter dan de door ons verzonnen modeplaatjes.

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 20:12

pegassa schreef:
Ik vrees dat je dan toch even vergeet hoeveel van deze "doordachte kruisingen" er werkelijk niet uitzien, van alles mankeren en met 4 jaar vanwege allerlei fokfouten regelrecht richting Italië gaan voor de vlees industrie. Er lopen natuurlijk goed gelukte "doordachte kruisingen" bij, maar ook heel veel "mislukkelingen".


Emmm, ja hoor.

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 20:50

Jackdow"]
sja das jou mening en k weet echt wel van fokken af want k heb cheyenne al als veulentje en de manege waar we stonden werden zo vaak veulens geboren.. Bloos en k wete ook dat fokken niet zomaar dekken wachten veulen is
[/quote]
Het kopen van een veulen of het zien (geboren worden van) veulens is totáál iets anders als fokken!

[quote="irish_lady schreef:
[HAW] Kruising Tinker/Arabier
De foto's zijn verdwenen, maar de opmerkingen zeggen al genoeg denk ik!

Overduidelijk, dat commentaar! Ik ben toch wel erg benieuwd naar de foto's van dit (arme) beestje.

Verder sluit dit topic sluit hierop aan:
[FA] Waarom kruisen? Tong uitsteken
Genoeg meningen over (ongewone (en da's netjes uitgedrukt Clown )) kruisingen, dus.

Klaasje

Berichten: 8413
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Curaçao

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 20:59

Jackdow schreef:
k wil geen tinker..die kunnen amper wat met western sport..

kunnen tinkers niks met western??? Verward kijk dan even in het profiel van Emmelske oké?

Jacqui

Berichten: 57
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 20:15

Lijkt me best een leuke combinatie.