Kruisen en wat vraagjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-01 13:30

Wat zijn de voor/nadelen van kruisen?
Zal ik mijn Haflinger kruisen?

Ik weet echt niet wat ik moet doen, en wil graag een veulie, dus dat ik haar laat dekken staat vast... Ik wil wel naar de keuring, maar weet helemaal niet wanneer er Haflingerkeuringen zijn, wat ze er allemaal doen en hoe het werkt.

En, als ik haar thuis laat keuren, hoeveel kost dat, en wat moet je dan allemaal doen?

Ik had een hele mooie duiste Haflingerhengst gezien, maar iemand (weet niet meer wie) zei dat als je je nederlandse merrie door een duitse hengst laat dekken dat het veulen dan niet in het stamboek komt. Is dat zo?


X Daniƫlle
Party!!

_________________
~*Manieren leer je van hen die ze niet hebben*~

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ontario op 2001-11-12 13:34 ]</font>


Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 13:31

Niet kruizen, de paarden zijn dan niet meer fok/raszuiver.

_________________
Quote marjolein:
"zeggeh jij moet zwart haar hebben. zie ik opeens een blond persoontje. nu klopt mijn hele beeld van jou niet (eigenlijk had je daarbij ook nog een puntmuts op maar dat zeg ik er maar nie bij) ."

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mytens op 2001-11-12 13:43 ]</font>

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 13:41

Als ik al uberhaupt een Haflinger zou kruisen met een ander ras, dan zou ik voor een Arabier kiezen. Je krijgt dan een Haflo-Arabier. Ik zou zelf ooit wel een Haflo-Arabier willen hebben, als deze de werklust heeft van de Arabier en het relaxte van de Haf. Bij het NRPS dekken in ieder geval twee hengsten die ooit uit zo'n kruising zijn ontstaan (eentje daarvan is een zoon van Baccarat, volgens mij Baccarav van de Corijon, ik zou het ff moeten nazoeken). Kruisen met een ander ras dan Haf of Arabier zou ik toch zo snel niet doen, je krijgt dan idd een produkt dat niet raszuiver is.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 17:28

Update vanaf thuis, met het hengstenboek erbij: Lachen

De hengst die ik bedoelde is die andere zoon van Baccarat ox, namelijk Baccaras van den Hoefstal. Zijn vader is dus Baccarat ox en zijn moeder is Arriangie van den Hoefstal (v. Procent ox). Hij voert 81.25% Arabisch bloed, de rest is Haflingerbloed van moeders kant. De moeder van Arriangie is Carmen van den Hoefstal (v. Lindert van den Hoefstal, m. Mazurka). Baccaras is een vos met een bles, geboren in '88 en hij is 1.47 hoog. In de sport heeft hij Z gesprongen en M-dressuur gelopen. Baccaras is inmiddels geƫxporteerd naar Denemarken, zie http://www.rideforbund.dk/drf/sporten/ab311000.html onder het kopje 'B-Ponyer - Springning'.

Ook de hengst S.Marnix die tot 1993 dekte voor het NRPS heeft Haflingers in zijn stamboom. Zijn vader was Swallow of Capistrano ox, zijn moeder was de Haflo-Arabe (50%) Marjonette (v. Ashkar ox, m. Maaike Hf, mv. Wiskey Hf). S.Marnix was ook een vos, 1.45 hoog en geboren in 1978. Ik ken een afstammeling van hem, ook een vos (ruin, D-pony), genaamd Mazzeltof, die heel leuk Z1-dressuur liep bij een naburige ponyclub.

BTW: wat die regel betreft over het kruisen van Duitse hengsten met Nederlandse merries, daar weet ik niets van af. Je zou dat het beste aan het stamboek kunnen vragen.

_________________
<FONT COLOR="DARKBLUE">Als liefde het antwoord is, kan de vraag dan nog even herhaald worden?</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-11-12 17:30 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 17:41

Ik heb zelf eens een Baccarat uit een Haflinger moeder gereden. Echt een mooi dier om te zien. Een slanke haflinger, chique van ongeveer 1.54 met schitterende manen.
Maar dat karakter was toch niet zo prettig Extreme duivel Het eigenwijze en stugge van een Haflinger en het watervlugge en slimme van een arabier. Dit schattige draakje kwam tijdens het longeren recht op je af met maaiende voorbenen en was niet echt onder de indruk van een paar rake meppen met een longeerzweep.
Dat karakter kan dus ook helemaal verkeerd uitpakken Haha!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 19:09

Mytens heeft gelijk inderdaad
niet meer raszuiver. Men spreekt dan van een Hybridefokkerij.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Uniek

Berichten: 404
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 20:12

Je wilt hem eerst laten keuren om haar vervolgens te laten dekken? Maar als je haar dan kruist dan heb je daar toch niets meer aan? of zie ik dat verkeerd?

Rosaly

Berichten: 876
Geregistreerd: 05-08-01
Woonplaats: Brasschaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 21:08

Ik ken een Haflingermerrie die een veulentje heeft gekregen van een Friese hengst. Prachtig veulen kwam daar uit!! Barokke uitstraling, prachtige dieprode kleur, zaaaalig karakter,....
Echt super pony!!
Maar ja, dat moet je voor jezelf uitmaken!

Groetjes van Caroline. -xxx-

Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-01 21:43

Citaat:
Op 2001-11-12 21:08, schreef Rosaly:
Ik ken een Haflingermerrie die een veulentje heeft gekregen van een Friese hengst. Prachtig veulen kwam daar uit!! Barokke uitstraling, prachtige dieprode kleur, zaaaalig karakter,....
Echt super pony!!
Maar ja, dat moet je voor jezelf uitmaken!

Groetjes van Caroline. -xxx-


Huh? Maar dan krijg je toch een vet overbouwd iets?
Uhhh, opzich wel apart natuurlijk... Party!!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 21:47

Hoe vet overbouwd, snap dit even niet!!!

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-01 21:52

Als je een Fries van bijv. 1.65 op een Haf van 1.45 zet, dan kloppen waarschijnlijk de verhoudingen van het veulen niet meer, of zie ik dat nou verkeerd?

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 21:58

Ja dat zie je inderdaad verkeerd de groote wordt bepaald door de merrie. Dit heeft met de omvang van de baarmoeder te maken.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 22:04

Toch zou ik niet voor een ander ras kiezen (buiten dan iets arabierigs zeg maar)
Het kan inderdaad zijn dat het een mooi veulen wordt.
Maar vaak zie je dat twee heel verschillende rassen niet zo mooi uit pakken.
Ik zou zeker niet gaan kruisen met bv. een fries. Fries hoort bij fries, haflinger bij haflinger. Helemaal omdat je er ook mee naar keuringen wilt, dan kan je dat wel vergeten.

Zelf zou ik een mooie haflingerhengst uitkiezen, met een mooi type wat bij je merrie past.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 07:11

Kruisen kent een hoop nadelen. Ik heb wel gehoord van de Haflo-Arabier, dus daar is misschien wel een markt voor. Als je raszuiver fokt, speel je veel meer op zeker. Het produkt is dan raszuiver, dus er zullen waarschijnlijk meer kopers geinteresseerd zijn.

Als fokker heb je namelijk de verantwoordelijkheid om mooie dieren op de wereld te zetten. Als je een lelijk eendje op de wereld zet dat nooit een zwaan wordt, dan moet je daar weer mee kunnen leven...

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 11:31

Bij mij op stal staat een kruising tussen een Bels en een KWPN-er met Hackneybloed. Dit paard is prachtig van bouw, kan fantastisch en lichtvoetig lopen en heeft een heerlijk karakter.

Een geslaagde kruising dus!

Het kruisen van verschillende rassen kan soms wel raar uitpakken hoor, dan krijg je echt zo'n paard wat uit verschillende, niet passende onderdelen bestaat. Bijv. een ramshoofd met een iel naar voren gebouwd halsje. Of een forse romp met volbloedbeentjes eronder...

Denk dus goed na voor je echt gaat kruisen! Maar het KAN leuk uitpakken, moet je wel een beetje mazzel hebben....

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 00:28

Ik zou gewoon iemand opzoeken die veel verstand heeft van haflingers, b.v. via stamboek en via goede adviezen een haflingerhengst uitzoeken die bij jou merrie past.
Niet gaan modderen met kruisingen !


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 bezoekers