Nieuwe richting NRPS Fries X Arabier?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 15:14

gomir schreef:
De hengsten en merries waar ze mee verder gaan fokken zijn geen F1-produkten Alikesflame. Ze streven naar max 10% arabisch bloed of iets in die geest. Het gaat om een scheutje Arabisch bloed zodat de 'Friezen' iets harder zijn en wat meer uithoudingsvermogen hebben, dit met name met het oog op de marathon.
En de filosofie lijkt in de praktijk toch ook wel succes te hebben.


er zal toch ooit eens een F1 produkt geweest zijn waar ze mee verder zijn gaan fokken. je hebt niet ineens zomaar 10% arabisch bloed. Ik zei ook dta ik de F1 produkten het beste vind en dan alles wat dus verder uit de F1 ontstaan is vind ik niks Haha!

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 20:06

Ze streven naar 10-30% arabisch bloed als ik mij niet vergis. Je moet dus vanuit een F1 produkt terugfokken naar meer Fries bloed. Ze fokken al enige jaren met arabo friezen, en hebben zodoende een ideale arabofries 'ontwikkeld'.

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 21:56

Dat zei ik ook al! Alleen begrijpt men mij niet.Hoe kom je namelijk aan het gewenste % arabisch bloed als je geen f1 kruisingen accepteerd? Haha!

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 22:21

gabrycha schreef:
Dat zei ik ook al! Alleen begrijpt men mij niet.Hoe kom je namelijk aan het gewenste % arabisch bloed als je geen f1 kruisingen accepteerd? Haha!

volgens mij accepteren ze die wel, er is in het noorden toch een F1 kruising goedgekeurd? 10-30% is ideaal.

Liliantjuh
Berichten: 49
Geregistreerd: 05-11-04

Re: Nieuwe richting NRPS Fries X Arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 12:18

Nou, je kunt veel zeggen maar ik vind het toch echt prachtige beesten ik heb zelf een friese hengst Djoert en daar rij ik M-1 +15 mee maar soms dan heb je toch net even die extra energie nodig zoals met zijwaartse ganfen en travers dat kost hem best wel wat moeite en mij ook gehehe Vingers aflikken maar toch ik denk als je een arabo fries hebt je net een beetje extra hebt en ze zijn gewoon over het al gemeen heel mooi en boeken goede resultaten en niet alleen in de mensport en ze worden trouwens ook in de springsport gebruikt een oom van mij die woont in australie en die fokt ook met arabo friezen en andere paarden en brengt ze dan uit voornamelijk in de spring maar ook in de dressuur sport. Ik zou er zelf wel één willen hebben Ja Gr. Lilian

lienet

Berichten: 566
Geregistreerd: 15-03-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 12:55

Vraeghoeve schreef:
de Arabofries is een product dat gemaakt is puur voor de mensport, omdat tegenwoordig alles sneller moet gaan hebben ze de Arabier geintroduceerd in het ras. Het is zo dat ze dezefde trekkracht hebben maar meer snelheid en uithouding. Als je tegenwoordig mee wil kunnen met mennen dan kan je dat niet meer met een gewoon stel friezen.



Precies! Dat is de reden waarom er arobofriezen gefokt gaan worden, er zijn er nog niet veel hier in nederland, men is nog iets voorzichtig.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Nieuwe richting NRPS Fries X Arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 13:58

Dit topic is bijna een jaar oud en inmiddels zijn er alweer meer recente topics over Arabo-Friezen geplaatst. Vandaar een slotje.