Met 2 jaar paard laten dekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 14:22

Dat is een behoorlijk valse sneer ceacario.. En een onterechte. Ik kan mij niet herrinneren dat ik heb aangegeven dat mijn merrie geestelijk in de war was. Maar vooral dat ze het lichamelijk niet aankon op zo'n jonge leeftijd drachtig te zijn (te slap). Dat dat ook psychische repercussies heeft (wel dier vindt het nu fijn om zo slap een dracht te voldragen, of met schijnweeen op de grond te liggen), dat spreekt voor zich.

Verder heb ik aangegeven dat ik de meeste jonge dieren qua gedrag vaak nog onvolwassen vindt. En dus niet vind dat je er een veulen in moet stoppen. Maar dit is een constateren... geen emotionele reactie. Dat jij dat ervan maakt zegt meer over jouw inlevingsvermogen dan over mijn perceptie van de maatschappelijke werkelijkheid.
Laatst bijgewerkt door Anya op 24-08-04 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 14:23

jeddah schreef:
Eh, je bent van harte welkom om bij mijn merrie te komen kijken hoor! Kan je met eigen ogen zien dat ze absoluut geen tik heeft gehad maar gewoon een normaal stabiel paard is! Overigens heb ik er geen geld aan verdiend, haar veulen, nu jaarling, staat gewoon nog bij me op stal en staat ook niet te koop.


Moet je je ook nog schamen hier, dat men geld verdient.? Haha!

Beter geld verdienen en je dieren een goede verzorging te geven ,zonder te kankeren dat het zo veel kost.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 14:25

Anya"]
.
[/quote]

Het heeft niets met je te maken.
Ik heb gewoon gereageerd op de topicantwoord boven mij.
Meen je nu dan ik me daar verder vet over ga zitten maken.
Heeft niets met je van doen.

[quote="joepje schreef:
Zulke mensen hebben niet eens in de gaten als hun merrie geestelijk een tik heeft gehad, omdat ze te veel in hun beurs kijken ipv naar het paard...
Laatst bijgewerkt door ceasario op 24-08-04 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Korinia

Berichten: 75
Geregistreerd: 24-08-04
Woonplaats: Omg. Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 14:28

Dat arme dier!
Ik vind dat je een paard nog niet eens voor zijn 4e mag laten dekken!
Ze moeten eerst uitgroeien, dat zijn ze met hun 4e zelfs nog niet!
Met haar 2e, echt niet doen. zielig.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 14:30

Korinia schreef:
Dat arme dier!
Ik vind dat je een paard nog niet eens voor zijn 4e mag laten dekken!
Ze moeten eerst uitgroeien, dat zijn ze met hun 4e zelfs nog niet!
Met haar 2e, echt niet doen. zielig.



Citaat:
Dat arme dier


Geen melkprodukten meer nemen.
Dekkingen beginnen op 18 maanden.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 14:30

Korinia schreef:
Dat arme dier!
Ik vind dat je een paard nog niet eens voor zijn 4e mag laten dekken!
Ze moeten eerst uitgroeien, dat zijn ze met hun 4e zelfs nog niet!
Met haar 2e, echt niet doen. zielig.


Waarom zielig?? Ook jij bent van harte welkom om mijn "zielige" merie te komen bekijken.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 15:20

@ceasario... Oke, ik heb je verkeerd begrepen. Bij deze excuus Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 15:31

Ik heb ook een merrie gehad (Welshje) die op haar tweede is gedekt. Eigenlijk was het de bedoeling om de Shet te laten dekken, maar die wilde nooit drachtig worden, ze was te vet.

Overigens was het niet míjn idee om het Welshje te laten dekken, ik was toen nog heel klein en had nog totaal geen inspraak op zulke dingen. Achteraf denk ik dat het niet goed is geweest voor het beestje, veel te jong en onvolwassen. Al moet ik zeggen dat ze wel een hele goede moeder was, ze heeft altijd goed voor het veulentje gezorgd. Maar ik blijf erbij; het was véél te vroeg, voor háár althans. Er zullen misschien best merries zijn die er op tweejarige leeftijd wél klaar voor zijn, dat gebeurd in de natuur immers ook. Lachen

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 15:38

ceasario schreef:
Ik denk dat ze in de war is met Stal Roelofs en meerdere stallen.
Die ze hengstig spuiten.
En al die merries die een hoop rotzooi in hun lijf krijgen om een onvruchtbare merrie maar drachtig te krijgen.


Waar slaat dit dan in hemelsnaam op?????????????????
Stal Roelofs is een dekstation met een respectabel aantal goedgekeurde eigen hengsten en een grote prive fokkerij, waar ik ruim 10 jaar vlakbij gewoond heb en waar ik nooit gezien heb dat er met 2jarige merrie's gefokt werd.
Wel dat er altijd een prima veterinaire begeleiding is, moet ook wel met het aantal paarden wat er staat.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 15:44

Daar kan ik Kitten in bijvallen. Ik ben ook redelijk bekend met stal Roelofs (meerdere keren meegeweest een merrie wegbrengen) en nog nooit gemerkt dat merries hengstig gespoten werden.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 17:09

Anya schreef:
Daar kan ik Kitten in bijvallen. Ik ben ook redelijk bekend met stal Roelofs (meerdere keren meegeweest een merrie wegbrengen) en nog nooit gemerkt dat merries hengstig gespoten werden.


Toch maar eens oude Strengen opzoeken.
Het kan zijn dat ze het nu niet meer doen.
Maar wel in het Ladalco tijdperk.

Ik zit niet uit met nek te kletsen. Boos!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 17:09

Ik heb het over de laatste 5 a 6 jaar, van voor de tijd weet ik niets.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 17:10

Anya schreef:
Ik heb het over de laatste 5 a 6 jaar, van voor de tijd weet ik niets.


Dat bedoel ik nu. Boos!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 17:13

hoezo dat bedoel je nu... jij hebt een ervaring of mening... die herken ik niet in de periode die bij mij bekend is... simpel. Verschillende ervaringen. Kan! Verandering is mogelijk... andere percepties ook... simpel.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 17:16

Ik heb in duidelijk omschrijving aangegeven hoe ik gekomen ben en ervaring heb met het dekken van 2 jarige.
Dat was het.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 17:18

Ja dat heb ik ook gelezen. Ik heb duidelijk aangegeven dat ik dat vanuit mijn ervaring niet herken. Dat was het Lachen

Het een hoeft het ander toch niet uit te sluiten???

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 17:21

Dat is dan duidelijk.
Maar dan men in de huid kruipt van een merrie en een weergave doet of men zelf het veulen heeft moeten baren ,gaat me net iets te ver.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 17:24

Ik denk dat je dat laatste moet verduidelijken ceasario, want ik begrijp nu even niet wat je bedoelt...

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 17:26

Ik heb vorig jaar mogen aanschouwen dat een hengstje van 11 maanden lekker bezig was een 22 maanden oude merrie te dekken. De merrie was er helemaal klaar voor, ze kon hem alleszins evengoed de weg wijzen als een geroutineerde fokmerrie van 10.
Zij zorgde ervoor dat pottenkijkers uit de buurt bleven, je zou haast denken dat de arme jongen gebruikt werd Knipoog

Twinkelbell

Berichten: 1187
Geregistreerd: 06-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 18:21

Mijn vorige merrie was ook gedekt op 2-jarige leeftijd, maar dat maakt ze oud. Vind het nergens voor nodig! Toen ze 5 was, dachten mensen dat ze minstens 10 was...

Geriette

Berichten: 925
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 21:46

Ik vind het persoonlijk nogal vroeg. Ik bedoel het beestje kan net zelf uit z'n ogen kijken en moet gelijk maar weer zo'n hummel op de wereld zetten. Ik zou er lekker even mee wachten, maar dat moet je natuurlijk zelf weten