Met 2 jaar paard laten dekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 09:46

Annechien schreef:
shetlanders worden ook met 2 jaar gedekt en het belemmert hun groei en ontwikkeling niet. Dus ik zie het probleem niet. En waarom zou je een broodfokker zijn als je je merrie met een tweejarige leeftijd laat dekken?


Nou bijvoorbeeld omdat er een behoorlijk overschot aan shetjes is. Omdat ik teveel van die leuke ponytjes voortijdig bij de slager zie eindigen? Zoiets?

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 10:19

Anya, ik weet het wij hebben ook geluk gehad dat wij de 3 hengstjes verkocht hebben, anders waren ze ook bij de slager gekomen. En daarnaast heb je ook veel mensen die fokken met papierloze merries (sta ik ook niet achter) en die raken ze veelal ook niet kwijt. En ik vind ook dat je pas moet gaan fokken als je de ruimte ervoor hebt. En daarnaast komen er ook gewoon paardveulens terecht bij de slager, je kunt mij niet wijsmaken dat dat niet zo is.

Sarabande, ik bedoel hierbij de ontwikkeling van het paard, niet van de shetlander. Natuurlijk laat je ze niet dekken als ze te klein zijn, desnoods sla je een paar jaar over als de groei en ontwikkeling niet wil vlotten.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 10:28

Annechien schreef:
Anya, ik weet het wij hebben ook geluk gehad dat wij de 3 hengstjes verkocht hebben, anders waren ze ook bij de slager gekomen. En daarnaast heb je ook veel mensen die fokken met papierloze merries (sta ik ook niet achter) en die raken ze veelal ook niet kwijt. En ik vind ook dat je pas moet gaan fokken als je de ruimte ervoor hebt. En daarnaast komen er ook gewoon paardveulens terecht bij de slager, je kunt mij niet wijsmaken dat dat niet zo is.

Sarabande, ik bedoel hierbij de ontwikkeling van het paard, niet van de shetlander. Natuurlijk laat je ze niet dekken als ze te klein zijn, desnoods sla je een paar jaar over als de groei en ontwikkeling niet wil vlotten.


Er komen een stuk minder paardenveulens bij de slager terecht dan shetje-veulens. In ieder geval in Nederland. Al is het alleen maar omdat de dekprijs van een paardenveulen een stukje hoger ligt dat de slachtprijs. En omdat je een papierloos paard waar op te rijden valt over het geheel genomen ook nog wel kunt verkopen voor de slachtprijs of hoger. Dit is wat mij betreft geen vrijbrief om nu maar een partij weg te fokken met rijpaarden zonder papier, maar i.i.g. is de verhouding bij shetten echt zoek wat mij betreft. Idem overigens de ladingen Haflingers die in Duitsland voor de Salami worden gefokt.

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 10:38

de papierloze shetten komen inderdaad meer bij een slager dan papierloze paardveulens. Die kun je vaak nog verkopen voor het rijden. En vaak zie ik ook advertenties waar ze een klein bedrag vragen voor het dekken (papierloze shetten dan). En ja daar happen de meeste wel op. Is goedkoop, totdat je ze niet meer kwijt kunt.
En inderdaad in elk land is er wel een ras dat voor de salami gefokt wordt.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 22:46

maar goed ook dat ze voor de salami gebruikt woren, vind het zo lekker Vork

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 08:08

Als het enigzins mogelijk is dekken wij met 2 jaar.
We hebben bv. een merrie van 6 jaar die nu al weer oma is.(vruchtbare stam)
Reken maar uit.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 08:10

Ja dat is vast wel goed voor je portemonnaie... Ik reken liever in het welzijn van mijn merrie.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 08:11

Anya schreef:
Ja dat is vast wel goed voor je portemonnaie... Ik reken liever in het welzijn van mijn merrie.


Is die drachtig dan ?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 08:43

Nee mijn merrie is (gelukkig zou ik zeggen) niet drachtig. Drachtig betekent een boel gedoe Lachen
Ik heb een leuke jaarling (die is ontstaan uit een ongelukje) en dat vind ik genoeg. Ik heb wel geconstateerd dat van de drie veulens alleen de laatste met gemak gedragen en ter wereld is gekomen. De eerste (toen was ze nog niet van mij, reed ik op een ander paard en zag haar alleen uit de verte) leverde behoorlijke problemen op omdat ze zo ontzettend jong en niet sterk was. Ze zakte constant door de achterhand, kon op het laatst niet meer lopen en lag een aantal weken op de grond met schijnweeen. Lekker hoor! De tweede (toen was het paard van mij en had ik afgesproken het veulen terug te geven), ging niet veel beter. Ze was direct bij de veulenhengstigheid weer gedekt Scheve mond

Bij de derde (per ongeluk) was ze inmiddels sterk, zat goed in de spieren. Van de eerste maanden dracht heb ik niet eens wat gemerkt. Ik heb door kunnen rijden (wedstrijd) tot de negende maand en die laatste twee maanden heeft ze gewoon kunnen lopen en draven door de wei. Een behoorlijk verschil. Ook nadat het veulen eruit was, was er verschil. Ze was bijvoorbeeld zo weer op conditie.

Het heeft mij geleerd dat je niet zo onbenullig vroeg met veulens moet beginnen, maar een paard de tijd moet geven sterk te worden. Nog los van de noodzaak om een tweejarige de tijd te geven te spelen met weidemaatjes... Gewoon nog even 'puber' te zijn.
Laatst bijgewerkt door Anya op 24-08-04 09:03, in het totaal 1 keer bewerkt

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 08:58

Anya schreef:
Nee mijn merrie is (gelukkig zou ik zeggen) niet drachtig. Drachtig betekent een boel gedoe Lachen


Je kiest voor fokken of niet.

Maar terugkomend,dekken op 2 jaar is niks mis mee als de ontwikkeling
er ook is .
Oma: 1 maal geinsemineerd =drachtig
veulend op 3 jaar
Dochter 1 maal geinsemineerd =drachtig
veulend op 3 jaar.

Oma (169 cm op 3 jaar met veulen aan voet)
Dochter (171 cm op 3 jaar met veulen aan voet)

Dochter met Kleinkind.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 09:01

Ik heb zelf het idee dat een merrie de genetisch vastgelegde eindstokmaat uiteindelijk gewoon haalt, ook al wordt ze met 2 jaar oud gedekt. Alleen doen ze er wel veel langer over om die uiteindelijke stokmaat te bereiken.
Zelf ken ik verschillende dieren die met 2 gedekt zijn, en allemaal waren het tot een jaar of 6 ontzettende slappe happen. Je kon duidelijk zien dat die beesten er echt onder geleden hadden.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 09:09

Sjuimpje schreef:
Zelf ken ik verschillende dieren die met 2 gedekt zijn, en allemaal waren het tot een jaar of 6 ontzettende slappe happen. Je kon duidelijk zien dat die beesten er echt onder geleden hadden.


Precies. Dat bedoel ik dus duidelijk te maken. En mijn paard is uiteindelijk gewoon 1.70 geworden. Dus klein houden door dekken.... Ik geloof er niks van...

En nee...ik ben geen fokker... Ik heb mijn paard gekocht bij fokkers. Ik vond het een triest gezicht, dat grote slappe paard dat zichtbaar moeite had met haar dracht. Het heeft mij gesterkt in de wens om niet te willen fokken. Sterker nog ik baalde als een stekker toen ik erachter kwam dat ze drachtig was twee jaar terug. Gelukkig is die dracht dus super verlopen. Het heeft mij ook gesterkt in de overtuiging dat er veel te vroeg veulens in veel te jonge merries worden gestopt.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 09:10

Sjuimpje schreef:
Ik heb zelf het idee dat een merrie de genetisch vastgelegde eindstokmaat uiteindelijk gewoon haalt, ook al wordt ze met 2 jaar oud gedekt. Alleen doen ze er wel veel langer over om die uiteindelijke stokmaat te bereiken.
Zelf ken ik verschillende dieren die met 2 gedekt zijn, en allemaal waren het tot een jaar of 6 ontzettende slappe happen. Je kon duidelijk zien dat die beesten er echt onder geleden hadden.


Die van 169 was met 3jaar 168cm.
En met 4 liep ze een ruim voldoende merrietest.

Het is gewoon weten waar je mee bezig bent.

Bij die andere stam (Weyden) lukt dat niet ,laat rijp.

Het heeft gewoon met de stam te maken.

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 09:23

chantal_cs schreef:
Ik zit erg te twijfelen of ik mijn nu 1 jarige merrie volgend jaar zal laten dekken of niet.

Aan de ene kant lijkt het me goed voor haar ontwikkeling, maar aan de andere kant vind ik het wel heel erg vroeg.

Wat vinden jullie? Is het eerlijk ten opzichte van het paard haar met 2 jaar al te laten dekken en is het ook goed voor haar ontwikkeling?

In mijn ogen zijn er weinig merries die geschikt zijn om 2-jarig te laten dekken. Als ze echter groot genoeg is en de ruimte heeft in haar heupen en dergelijke alles, is er niets wat mij zou tegenhouden. Wel opletten dat het bij de geboorte extra goed gevolgt word vanwege verhoogde risicos op veulenkolieken en zomeer.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 09:59

Ik heb vorig jaar 2 veulens gehad, 1 uit een nrps merrie van 7 jaar, eerste veulen, 1 uit een paint merrie van 3 jaar (dus met 2 gedekt), ook eerste veulen.
De nrpser wist echt niet wat ze met het veulen aan moest en heeft veel problemen gegeven, vooral bij het drinken van het veulen, de DA en een verdovingsmiddel moest er aan te pas komen, uiteindelijk is het allemaal goed gegaan, maar het was een heel gedoe. De 3 jarige was vanaf het begin een goede moeder, absoluut geen problemen mee gehad, wist meteen hoe het allemaal moest.

Dus ook bij een iets oudere merrie kun je problemen krijgen, hoeft absoluut niet aan de leeftijd te liggen.

Ook ik heb het artikel van Paardenproef bedrijf Lelystad gelezen (ook ik kan hem nu niet meer op het net vinden Verward ) en daarin stond ook dat, mits de merries voldoende voer kregen, er geen verschil was met de controle groep op 6 jarige leeftijd en nadat de merries allemaal de sport in zijn gegaan. Ze waren niet slap, of kleiner of anders in welke vorm dan ook.

Ik zou niet elke merrie op 2 jarig leeftijd laten dekken, dat scheelt per individu, maar slecht hoeft het zeker niet te zijn. Het houdt de groei ook niet tegen, mijn merrie is op 9 maanden dracht gestopt met groeien (ik hield het elke maand bij) en 1 maand na het veulen er is weer verder gegroeid. Op dit moment is ze 4 en voor de 2e keer drachtig. Ze is groter en breeder dan haar moeder die op 4 jarig leeftijd voor het eerst een veulen kreeg, dat terwijl haar vader ook geen enorm dier was.

Overigens was de bevalling bij de 3 jarige makkelijker dan die van de 7 jarige, alles was makkelijker nu ik er zo op terug kijk Lachen .

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 10:12

ceasario schreef:
Je kiest voor fokken of niet.

Maar terugkomend,dekken op 2 jaar is niks mis mee als de ontwikkeling
er ook is .
Oma: 1 maal geinsemineerd =drachtig
veulend op 3 jaar
Dochter 1 maal geinsemineerd =drachtig
veulend op 3 jaar.

Oma (169 cm op 3 jaar met veulen aan voet)
Dochter (171 cm op 3 jaar met veulen aan voet)

Dochter met Kleinkind.


En ze zullen er ongetwijfelt goed bij staan, maar............ ik ben toch heel benieuwd hoe hoe o.a. de bot qualiteit van deze diertjes er over een paar jaar uitziet, als ze echt in het werk komen.

Ik hoop voor jouw dat je het goed gedaan hebt, maar mijn keuze zou het beslist niet zijn, zeker niet met dieren die zo jong al zo groot zijn

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 11:24

Dat is een gissing die je verwoord. Ach gut

Net als het tweede paard dat net op de OS wordt afgevoerd.

Trouwens er zit overal GROSSO Z-bloed in.
En GOLDFEVER was 169 cm met 2 jaar in November.
Laatst bijgewerkt door ceasario op 24-08-04 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Berichten: 31472
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 11:29

Zelf laat ik ze liever pas dekken als ze 3 zijn.

Roos van irene is dit jaar (op 3 jarige leeftijd) gedekt door Dennis, het veulen word mijn veulen. En als ik zie hoe zo'n kleuter Roos nog is zeg ik echt dat ze niet eerder gedekt had moeten worden. Lichamelijk had ze het aan gekunt, lichamelijk is ze erg volwassen. Maar in haar doen en laten nog een echte kleuter die ik graag wil laten kleuteren. Volwassen worden kan altijd nog Lachen.

Twinkelbell

Berichten: 1187
Geregistreerd: 06-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 13:22


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 13:32

Ik weet wel wat de Waiboerhoeve is maar heb bij mijn weten nooit over een onderzoek gehoord van merries op 2 jarige leeftijd laten dekken.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 13:34

Kitten schreef:
En ze zullen er ongetwijfelt goed bij staan, maar............ ik ben toch heel benieuwd hoe hoe o.a. de bot qualiteit van deze diertjes er over een paar jaar uitziet, als ze echt in het werk komen.

Ik hoop voor jouw dat je het goed gedaan hebt, maar mijn keuze zou het beslist niet zijn, zeker niet met dieren die zo jong al zo groot zijn


Ik ben het met je eens zeker als zulke dieren dan ook nog op 2 jarige leeftijd zadelmak gemaakt worden.

joepje

Berichten: 554
Geregistreerd: 16-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 13:50

Anya schreef:
Ja dat is vast wel goed voor je portemonnaie... Ik reken liever in het welzijn van mijn merrie.


hoera! OK dan!
het is wel erg duidelijk dat het de meesten om het geld gaat,
want waarom niet gewoon nog een jaartje wachten?
nee, daar hebben ze geen zin in, want er moet zo snel mogelijk geld verdiend worden, en als het ten koste van de merrie gaat, jammer dan!
Zulke mensen hebben niet eens in de gaten als hun merrie geestelijk een tik heeft gehad, omdat ze te veel in hun beurs kijken ipv naar het paard...

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 14:17

sarabande schreef:
Ik weet wel wat de Waiboerhoeve is maar heb bij mijn weten nooit over een onderzoek gehoord van merries op 2 jarige leeftijd laten dekken.



Ik denk dat ze in de war is met Stal Roelofs en meerdere stallen.
Die ze hengstig spuiten.
En al die merries die een hoop rotzooi in hun lijf krijgen om een onvruchtbare merrie maar drachtig te krijgen.

Waar hebben we het over.
Bij ons goed ontwikkelde merries die zich hengstig aanpresenteren waar nooit een dierenarts met spuitrootzooi bij komt.
En die geestelijk niet overspannen worden van dracht.

Ik denk dat er bij de mensen meer overspannenheid voorkomt bij het voorplantings proces dat bij zulke merries.
Vandaar denk ik ook de emotionele reakties hier in dit topic. Huilen
Laatst bijgewerkt door ceasario op 24-08-04 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 14:19

joepje schreef:
Zulke mensen hebben niet eens in de gaten als hun merrie geestelijk een tik heeft gehad, omdat ze te veel in hun beurs kijken ipv naar het paard...


Wie heeft de tik ?
De mens of het dier.? Knipoog

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 14:20

joepje schreef:
hoera! OK dan!
het is wel erg duidelijk dat het de meesten om het geld gaat,
want waarom niet gewoon nog een jaartje wachten?
nee, daar hebben ze geen zin in, want er moet zo snel mogelijk geld verdiend worden, en als het ten koste van de merrie gaat, jammer dan!
Zulke mensen hebben niet eens in de gaten als hun merrie geestelijk een tik heeft gehad, omdat ze te veel in hun beurs kijken ipv naar het paard...


Eh, je bent van harte welkom om bij mijn merrie te komen kijken hoor! Kan je met eigen ogen zien dat ze absoluut geen tik heeft gehad maar gewoon een normaal stabiel paard is! Overigens heb ik er geen geld aan verdiend, haar veulen, nu jaarling, staat gewoon nog bij me op stal en staat ook niet te koop.