Inteelt

Moderators: petraaken, Nicole288

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

_DuN_

Inteelt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-04 10:17

Als een hengst zijn moeder dekt wat zijn de nadelen van t veulen en wat kan er mis gaan? we hadden laatst een discussie erover maar we kwamen er niet erg uit. Het zal wel geen voordelen hebben denk ik.

A trip down memory lane...I'm a Bokted One! Knipoog
~* Backstreet's back again! *~

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 10:33

Meestal zijn ze lichamelijk wel normaal. Ken een hengst uit zo'n combi.
er is niks aan het lijkt ook of het geen hengst is. Saai paard.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 10:34

Er kunnen mutaties optreden, maar er is ook goede mogelijkheid tot het doorfokken van de goede eigenschappen (maar ook weer slechte), waardoor je rasverbetering krijgt. Alleen is het risico op mutaties in dit geval groter (tussen nauwe verwanten), waardoor het niet gauw gedaan wordt. Maar er is geregeld in de paardenwereld familie gekruist om zo rasverbetering te verkrijgen!
Er zitten dus zowel voor- als nadelen aan!!

WWW.BVANDENBERG.NL
Kekke design voor een te gekke prijs! - www.abellistic.com - Feel invited!
Geluk is de vrucht van intens werk.

_DuN_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-04 11:49

maar is t ook mogelijk dat inwendig sommige lichasamsdelen niet goed ontwikkeld zijn of een been mist bijvoorbeeld?

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 12:06

Mijn ervaringen zijn niet echt goed te noemen, zelf heb ik er zo een gekocht een paar terug, (moeder van Samber x Samber) die dus veel te klein bleef en drakerig dominant was (Pericles ??).
Een ander had ik als veulen in opfok, (Volle broer x volle zuster) ik meen van T (K)roongraaf, die is terug gegaan naar de verkoper, want die bleek volkomen hysterisch en was levensgevaarlijk (ja, als veulen al !!!) deze was overigens ook nooit aan de maat gekomen.
De derde kwam bij ons in pension als 3 jarige ook volle broer x volle zuster uit de Tettiestam, exacte afstamming weet ik niet meer, maar ook hier zat een extreem moeilijk karakter in, als is deze misschien niet helemaal representief, want deze had ook nog een ander noodverhaal achter zich.
Maar wat ik bedoel te zeggen is: je fokt niet alleen de positieve dingen er dubbel in maar zeker ook de negatieve dingen en helaas blijken juist die vaak zeer dominant te vererven.
Inteelt fokkerij (zeker rechtstreekse) is met recht een vak apart, waar je je heel goed in zult moeten verdiepen, voor je het zelfs maar overweegt.

_DuN_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-04 15:10

Waren dat verschillende rassen ook?

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 16:05

Charmed_One schreef:
maar is t ook mogelijk dat inwendig sommige lichasamsdelen niet goed ontwikkeld zijn of een been mist bijvoorbeeld?

Dat is altijd wel een keer mogelijk, maar bij inteelt zeker als dit vaker gebeurt, wordt die kans wel groter.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 16:07

Charmed_One schreef:
Waren dat verschillende rassen ook?

Nee, 1x KWPN met papieren (de mijne), en 2x KWPN zonder papieren (eigen hengst x eigen merrie, waarna geen papier aangevraagd).

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 18:13

Ik heb per ongeluk een veulen uit inteelt. Eerste veulen (toen van een vriendin) heeft moeder (mijn merrie) gedekt. Er zat verder geen inteelt in de lijn. Er is een prima veulen uitgekomen dat volgens kenners ook mooi belooft te worden. Ik vind hem qua karakter wel op zijn moeder lijken. Hij is verder goed te hanteren en wordt net als moeder en vader behoorlijk groot. Verder zie ik er tot nu toe (hij is nu ruim een jaar) niets raars aan. Foto's van dit veulen in mijn profiel.

Ik heb indertijd wel met de dierenarts afgesproken dat als er iets mis zou zijn... hij gelijk over zou gaan tot euthanasie na de geboorte. Gelukkig is dat niet nodig geweest.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie