Hoe ziet jouw ideale paard eruit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 12:17

KWPN Vasco x Ecrasiet

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 12:22

Oke wil je deze waslijst horen Tong uitsteken
- Lief in de omgang
- Verkeersmak
- Bruin, donkerbruin of zwart
- Pittig
- Spring talent
- Werklustig
Dat was het wel zo'n beetje geloof ik Clown

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 12:25

Afbeelding

Zulke paarden, een genot voor mens en dier. Kijk eens naar de oortjes Knipoog

Afstamming is Lawin x Wezyr

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 12:27

Realistisch: Gelderse afstamming.
Het droompaard wat in de wei staat is een Bazuin uit een merrie van een onbekende Satelliet x Heemraad hengst.

Een toevoeging, we zijn tenslotte aan het dromen:
Ik fok daar dan over een paar jaar een veulen van, die de merrie op een paar exterieurpunten gaat verbeteren en daar nog een -voor mij- perfecter paard uit komt. Haha!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 12:36

greetje schreef:
[image]

Zulke paarden, een genot voor mens en dier. Kijk eens naar de oortjes Knipoog

Afstamming is Lawin x Wezyr


Het ging meer om een paard voor het eigen gebruik, internationale wedstrijpaarden neerzetten is een beetje off topic in dit verband.

Dan zou er weer een enorme lijst met Gribaldi, Lingh etc etc komen.

De bedoeling is wat vinden de bokkers een fijn paadr om zelf mee te werken.

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 12:36

-Een palomino, maar dan wel 1 van 165 en met een heel mooi koppie, en dan iets van trakhener..

- anders een zwarte of een heel donkerbruine, met een lekkere nek erop en dan een mooi klein koppie, het liefst een beetje als een gribaldi om maar een voorbeeld te noemen. Ook weer iets van 165

-Verder vind ik het erg mooi als ze een kol hebben, maar wel een beetje een flinke, en aan alle benen wat wit, moet ook nog een dikke staart hebben..

-Verder natuurlijk goede gangen, en ook wel wat springvermogen...
-Werklustig( heb ik nu niet en dat zal ik dan ook noooit meer kiezen)

-Een lief karakter, zeg maar een beetje jou beschermend, en gewoon een knuffelkont, niet een chagerijnig eigenwijs beest, en hij moet ook geen voernijd hebben,
en ook niet constant weg willen op een buitenrit( een beetje crossen vind ik niet erg, maar bokken en de hele tijd willen crossen heb ik geen zin in, ik hoef na een stuk galopperen echt niet nog een tijd op een bom te zitten)

- het liefst heb ik er 1 met een hengstenuiterlijk, ik hou niet zo van die ielige beestjes, dus t liefst een ruin met een hengstachtg uiterlijk, verder ligt t ook totaal aan het paard of ik hem mooi vind..

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 12:43

Sarabande dit zijn nu Zwaarwarmbloeden die voor recreatief gebruik worden ingezet. Zomaar een foto van een buitenritje dus!!!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 12:45

greetje schreef:
Sarabande dit zijn nu Zwaarwarmbloeden die voor recreatief gebruik worden ingezet. Zomaar een foto van een buitenritje dus!!!


Kan je nagaan het lijkt echt op een wedstrijd, dit is dus het soort paard waar jij zelf mee aan het werd zou willen, prima toch.

Wat zijn Zwaarwambloeden trouwens? (voor de statistieken)

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 12:50

Zwaarwarmbloeden zijn paarden gefokt op Oud-Oldenburger, Alt Ostfriesch, Silezisch, Oud Groninger en Oud Gelderse basis. Waarvan in het vierde of vijfde geslacht maximaal 12 1/2% volbloed, zowel XX als OX mag zitten.

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 12:54

Droompaarden: Montecristo en Rolex

Onze eigen droom die in de wei staat is een 4 jarige merrie MontecristoxElcaro donkerbruin lief karakter en als ze 90% van de kwaliteiten van haar vader heeft zijn wij heel tevreden Haha!

joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 12:58

greetje schreef:
[image]

Zulke paarden, een genot voor mens en dier. Kijk eens naar de oortjes Knipoog

Afstamming is Lawin x Wezyr


De schimmel is de moeder van Kim haar jonge hengstje El dorado.
Hier op de foto net een jaar oud.
Ik vind dit persoonlijk zelf een superdier .

Afbeelding

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 14:17

Yvonne; er is een heel groot verschil tussen een strakke rug en een sterke rug
_________________
Ik geloof dat de uitdrukking 'een paard met een strakke rug' niet overal en bij iedereen de zelfde betekenis heeft. Ik gebruik zelf ook altijd de term 'rechte rug' ipv strak, maar ik ken meer mensen die met een strakke rug een ietwat rechte rug bedoelen. Een rechte rug oogt sterker dan een weke of holle rug. Ik snap en gebruik de term strakke rug ook als een paard de spieren in de rug vasthoud, zodat het zijn achterbeen niet fijn onder kan brengen en de ruiter niet lekker laat zitten, maar ik neem aan dat je dat niet bedoeld als je je droompaard beschrijft met een strakke rug...

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 15:33

Mijn droompaard is Tyrano.
Voor mij een goede hoogte, super karakter, werkwillig, ondeugend maar eerlijk.
Vertrouwt mij voor 100 %.

Als hij er niet zou zijn, zou mijn ideale paard er zo uitzien:
1.60-1.65
eerlijk
werkwillend paard
lief karakter, maar af en toe een heethoofd
niet te grof gebouwd
En het liefst geen bruine of vos Haha!

boemel

Berichten: 8405
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 15:44

Mijn droompaard is Olympia, maar als ik dan toch zou mogen kiezen ... Haha!

Dan mag ze iets groter, iets werklustiger, iets elastischer zijn.

Maar eigenlijk ben ik best tevreden met haar! Haha!

rigoletto
Berichten: 104
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: randstad zh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 16:18

Een paard wat wat bloed voert of toont alsof. Zonder al te grote afwijkingen in de bouw, benen, hoeven. Niet te groot (tenzij in verhouding), elke kleur heeft z'n charme. Mooi hoofd met helder oog. 3 Normale tot goede gangen, in ieder geval moeten stap en galop in orde zijn. Gezondheid spreekt voor zich, anders houdt alles op.

Maar het belangrijkst vind ik toch karakter. Willen meewerken, attent maar niet angstig, looplustig en betrouwbaar. Fijn in de omgang, let op de baas (geen lomperd), sociaal met andere paarden.

Voor mij moet een paard ìets' hebben op het moment dat ik hem/haar zie. Het is moeilijk dat iets te benoemen.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 16:24

een groninger/zwaarwarmbloed van minimaal 87,5 %
Fijn te rijden makkelijk in het karakter maar niet sloom.

wbt exterieur heb ik mijn droompaard wel.dat is El Dorado (foto van Joshua) Hoe hij in karakter gaat worden is even afwachten hij is nu nogal schikachtig maar dat kan ook zijn omdat hij amper wat kent.enige is dat hij misschien wat meer weg zou mogen komen vanuit de schouder voor maar ik vind dat nu zo moeilijk te zeggen nu hij overbouwd is
Lodewijk heeft voor mij het ideale karakter flink wat humor maar altijd voor je willen werken en door het vuur gaan voor je.dus eldo met lottel kruisen denk ik

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 19:21

KarinvdM schreef:
Romanoff komt aardig in de buurt, ik zou aleen graag willen dat hij wat meer front en zelfhouding had. Soms wordt ik wel moe van zijn vrolijkheid, maar aan de andere kant... Hij zit blijkbaar goed in z'n vel.


Ik zal het nog even verder uitbouwen. (Romanoff is trouwens een Jazz x Contango.)

Ik heb voor mezelf graag een groot paard, het liefst een zwarte, met een mooi front en veel zelfhouding. Een goede gezondheid is natuurlijk een eerste vereiste. Ook zie ik graag een mooi voorbeen en een snel achterbeen.
Qua karakter mag er best wat in zitten. Ik heb liever eentje die wat sneller en heter is dan een heel mak dier die niet vooruit te branden is, daar heb je alleen maar meer werk van. Verder vind ik de eerste "klik" heel belangrijk. Ik val op een paard met veel uitstraling en een mooi sprekend oog.

maikellover

Berichten: 54
Geregistreerd: 25-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 21:16

ik heb mijn droompaard al, maar als ik een andere moet kiezen weet ik het niet. ik weet dat hij zwart moet zijn. ik val op zwart. en dan echt een git zwarte. en dan eentje met een gedragen hals met een grote speknek (veel spieren). wat KarinvdM typt ben ik mee eens. hij moet gezond zijn. dat is het belangrijkste. het moet een paard zijn met een karakter. hij moet snel zijn. eigenlijk ben ik het wel eens met KarinvdM. hihi wel toevallig. het is niet zo gek natuurlijk dat ik ook een zwarte heb die erg snel is. wat toevallig.

oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 21:49

Ik heb mijn droompaard ook al, alleen zou z'n gezondheid toch wel wat beter mogen zijn. Het is een KWPN ruin (D-Day x Orlandi). Z'n maat is perfect voor mij (1.61), heeft superbewegingen (ik ben niet de enige die dat zegt) en z'n karakter is z'n grootste pluspunt. Hij is altijd erg actief en heel werkwillig. Mijn droompaard is juist wel een schimmel. Persoonlijk vind ik niet veel aan bruine en zwarte paarden, schimmel springt er meer uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 10:19

DePennyBitch schreef:

- 1.80m groot Haha!
- heeeeeel veel front en een dikke hals
- super bewegingen
- aanleg voor dresuur
- karakter hebben maar toch lief



Voor mij precies hetzelfde! En de kleur maakt eigenlijk niet uit, ik vind bijna alles wel mooi. Lachen

Laureentje
Berichten: 485
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 12:19

Hallo iedereen die droomt over zijn of haar droompaard.
Ik ben een fokster van springpaarden uit het zuiden van het land en ik verbaas mij eigenlijk dat iedereen een paard wil hebben die voor veel mensen niet betaalbaar is. Goede paarden zijn meestal ook dure paarden. Komt daarnaast dat velen een heet paard willen hebben. uit ervaring weet ik dat je van goede huize moet komen om een heet paard te kunnen berijden op de juiste manier.

Zelf denk ik bij een droom paard aan een functioneel paard. Een paard dat geschikt is voor het doel waar hij voor gebruikt gaat worden. Mooi of lelijk maakt niet uit, maar hij moet willen gaan, hij moet plezier beleven aan werken met mensen. Hierin speelt karakter zeker een rol. Maar dat is niet alles. Ik heb een moeilijk paard, maar zij is heel eenkennig en helemaal op mij gericht. Dat heeft zijn voor en nadelen, maar ze is een super sportpaard en nog betere fokmerrie.

Als laatste moet ik hier wel toegeven dat mijn absolute topper in de vorm van een oude dikke shetlander zit verstopt. Hij heeft het koelbloedige karakter dat mijn paardjes beschermt tegen gevaar en die er altijd is wanneer ik hem nodig heb. Hij is een rots in de branding en naast de hete paarden die ik heb is zo een diertje heel erg fijn om aan het einde van de dag in de hand te hebben. Geen gezeur, naar binnen en eten en daarna pas een knuffel geven.

groetjes

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 12:33

annegti schreef:
Spierwit en er zit een man op met een mijter en een rood pakkie aan die mij heel veel cadeautjes komt brengen Haha! Schijnheilig Knipoog
Het schimmeltje kan ook heel goed springen want hij staat in 1 sprong op het dak Schijnheilig Haha!


*LOL*

Ik ga voor de mooie zelfhouding van een paard, gecombineerd met een bepaalde uitstraling qua hoofd (kan dat niet uitleggen), daar moet ik voor vallen (zoals bij Sjors).

Verder een snel, sterk achterbeen, veel buiging in de sprong, een paard wat uit zichzelf al aanbiedt om te gaan "zitten" in de beweging. Veel werkwilligheid, intelligentie, snel leren, meedenken. Karakter mag, valsheid niet.

Elastisch, goede rug, mooi voorbeen. Goede tact uit zichzelf. Gezond!

Kleur is toch wel donker, weinig wit, geen bles. Hoogte + 1.70 m.

Tja,... Als ik het zo overlees, is het wat weinig realistisch vrees ik. En zeker voor mijn bankrekening *LOL*.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 13:26

Laureentje schreef:
Hallo iedereen die droomt over zijn of haar droompaard.
Ik ben een fokster van springpaarden uit het zuiden van het land en ik verbaas mij eigenlijk dat iedereen een paard wil hebben die voor veel mensen niet betaalbaar is. Goede paarden zijn meestal ook dure paarden. Komt daarnaast dat velen een heet paard willen hebben. uit ervaring weet ik dat je van goede huize moet komen om een heet paard te kunnen berijden op de juiste manier.

Zelf denk ik bij een droom paard aan een functioneel paard. Een paard dat geschikt is voor het doel waar hij voor gebruikt gaat worden. Mooi of lelijk maakt niet uit, maar hij moet willen gaan, hij moet plezier beleven aan werken met mensen. Hierin speelt karakter zeker een rol. Maar dat is niet alles. Ik heb een moeilijk paard, maar zij is heel eenkennig en helemaal op mij gericht. Dat heeft zijn voor en nadelen, maar ze is een super sportpaard en nog betere fokmerrie.

Als laatste moet ik hier wel toegeven dat mijn absolute topper in de vorm van een oude dikke shetlander zit verstopt. Hij heeft het koelbloedige karakter dat mijn paardjes beschermt tegen gevaar en die er altijd is wanneer ik hem nodig heb. Hij is een rots in de branding en naast de hete paarden die ik heb is zo een diertje heel erg fijn om aan het einde van de dag in de hand te hebben. Geen gezeur, naar binnen en eten en daarna pas een knuffel geven.

groetjes


OK dan!
Maar daarom gaat het hier ook over een DROOMpaard.
En Tyrano die ik noem is voor mij een speciaal paard, maar een ander zal dat er niet in vinden.
Daarbij, als je een paar koopt neem je er 1 die in jouw straatje ligt. En dat zijn dus geen fantasie paarden, maar voor die persoon hebben ze gewoon iets.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-04 14:04

Zoals eerder gezegd gaat het niet helemaal over een droom in de zin van buitenaards Anky achtig, maar om een ideaal voor jezelf.
Dit is een soort marktonderzoekje dus zouden jullie de fokrichting en of afstamming erbij willen geven???

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 14:06

Okee Haha!
Zoals ik al zei is Tyrano perfect voor mij.
Is een Manhattan x Pion. Makkelijk bloed gecombineerd met wat moeilijker. Hij heeft ook een fijn karakter, maar is wel een heethoofd. Is een KWPN overigens. Hij is springgefokt, hoewel er ook veel dressuurbloed inzit. Hij kan goed bewegen en vindt springen leuk.
Ik zou nog wat meer achterbeengebruik en front willen zien, dus meer de dressuurkant op.

Zo goed?? Knipoog

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 20-08-04 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt