oudere hengst alleen merries ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-01 20:09

Ik zag dat iemand schreef: "wat je vaak ziet is dat oudere hengsten alleen merries krijgen"
Dat zou wat zijn ! Zeker voor mij haha... (een van mijn hengsten dan !)
Nu komen dat soort beweringen niet altijd uit de lucht vallen natuurlijk, dus ik ben benieuwd of iemand hier iets over te vertellen weet. Mocht er een kern van waarheid in zitten, ga ik er onmiddelijk mee adverteren
Lachen

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 20:20

Wat bedoel je eigenlijk met deze uitspraak ? Bedoel je dat mensen niet voor jongere hengsten kiezen ? Of ontbreekt er een adjectief voor merries zoiets als "alleen oudere hengsten krijgen de betere merries "?
Verward Verward Verward

Anja

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 20:57

Hee Bertus, ik kan wel ergens iets geschreven hebben over dat soort dingen. Het vreemde verschijnsel dat veel fokkers de goede oude hengsten vaak vlug voorbij lopen voor een jonge onbewezen hengst...

oudere hengsten geven even veel merries als hengstveulens, dat is weer een ander verhaal...

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-01 23:10

Ik heb het nog even opgezocht haha; dit stond er:

"Wat je wel ziet is dat oudere hengsten vaak alleen nog maar merries krijgen."

en het kwam van Yootha Baving.

Inderdaad is dit dubbel uit te leggen natuurlijk (-alleen oudere hengsten krijgen merries ter dekking of - oudere hengsten produceren alleen nog maar merrieveulens), daar had ik zo snel nog niet bij stil gestaan.
Uitleg nummer 2 stond mij wel aan Haha! wat natuurlijk niet betekent dat ik er wat van geloof..

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 10:18

Ik had het per ongeluk er verkeerd ingezet. Oudere merries krijgen vaak merries. En ik bedoelde er niet mee dat men alleen maar naar oudere hengsten gaat.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 12:33

Dus je bedoelt dat oudere merries vaker een merrieveulen krijgen ?
Ik denk dat dat niet zo is. Men heeft me altijd verteld dat het de "man" is die het geslacht bepaald, dus bij paarden de hengst. Ik veronderstel dat er zelfs een biologische uitleg voor is, iets met x en y chromosomen maar daar ken ik niks van.
Ik weet wel dat van sommige hengsten gezegd wordt dat ze makkelijk merrieveulens geven. Mijn instructrice zei dat Donnerhall makkelijk merrieveulens geeft. Ik ging laten dekken van een zoon van Donnerhall en wilde graag een merrieveulen en dat was ook één van de redenen waarom ik voor die hengst gekozen heb, al is het natuurlijk niet zo dat hij, omdat hij een zoon van Donnerhall is, zelf ook makkelijk merries zou geven. In elk geval, mijn veulentje was een merrie !!! hoera hoera.

groetjes

Anja