Doorfokken van silverdapple

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ellepel

Berichten: 47354
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 09:57

ik begin nu te twijfelen... ik zeg zelf altijd dat mijn pony vos met blonde manen is.. maar ehhhh als ik dit zo lees wordt het wel grappig. willen jullie eens in mijn profiel kijken?

toen ik hem kocht had ie bijna zilverkleurige manen, maar daar komen steeds meer donkere haren in.

kleur zit idd tussen vos en palomino in..
nou ja jullie zijn de experts als ik het zo lees:

wat voor kleur heeft mijn pony dan?

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 11:53

Weet je de kleur van de ouders?
Flaxen gene zou ik hier uitsluiten, Sabino gene lijkt mij ook niet van toepassing, dus zou het best met de silver gene te maken hebben.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 12:26

Oops heb gezien dat hij wel een chinspot heeft dus kan toch Sabino gene werking zijn. Ook misschien Sooty gene ... dit kan de "vieze" kleur in de manen veroorzaken.

ellepel

Berichten: 47354
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 15:35

helaas geen info over zijn ouders,
het verhaal gaat dat hij uit engeland geimporteerd is toen ie 6 was, toen ook gecastreerd en verkocht aan een klein meisje... die kon er niks mee en daarna heb ik hem gekocht...

heeft niks met de kleur te maken, maar toch...


en wat is een chinspot?

(sorry..... Haha!

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 16:16

Een chinspot is een witte vlek op de onder lip of voor kaak van een paard. Soms wordt dit beschreven als "doorlopende bles tot onder liplijn", dat stukje onder de mond lijn = chinspot.

ellepel

Berichten: 47354
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 21:37

aha. dat klopt, dat heeft hij ook en nog een witte vlek op zijn kaak en eentje op zijn kont.

hey klinkt wel stoer.. ik heb een pony met een chinspot.
Haha!

Torfi

Berichten: 298
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 22:21

Citaat:
Torfi, ik fok niet op kleur. Althans, niet alleen maar. Ik wil een hengst met de juiste maat, de juiste beweging en het juiste type, en als daar een leuk kleurtje bij zit, heel graag!
De hengst die ik in mijn hoofd heb voldoet aan mijn eisen, alleen ik vind hem wat aan de grote kant. Maarja, ik denk dat hij mijn merrie heel erg kan verbeteren, dan moet ik die maat misschien maar voor lief nemen....


Sorry, zo op het eerste gezicht leek het dat je alleen op de kleur afging.
Maar als de hengst verder prima bij jouw merrie past, why not.
Fokken=gokken. En de grote maat? dat ligt ook een beetje aan de voorouders. Heel veel dingen van opa en oma komen weer terug in de kleine nieuwe aanwinst. Mijn ijslander heeft ouders van een normale grote (ong -/- 1.40m), hij zelf is nu twee jaar en een beer van een beest.
Nog effe en ik heb een trappetje nodig zou ik er ooit op willen Haha!

Mocht er iemand meer willen weten over kleuren dan is er op de site van icelandic-horses.com er een heel stuk aan besteed. Kim Middel is daar de persoon die er errugh veel van af weet.