Zover zijn we al afgezakt.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 14:35

joshua schreef:
Je kan het ook omdraaien Billy dat je je hele fokkerij moet afstemmen op de 10 % die eigenlijk wel haalt waar hij voor gefokt word.?

En de overige 90% zijn voor de kroketten en frikandelen?

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 14:36

Dus dan ga je jezelf tekort doen door een paard te fokken dat minder goed is dan dat je uiteindelijk wilt bereiken?
Is het dan niet logischer dat de recreant op zoek gaat naar een paard wat wél bij hem past? Die kan toch ook een Groninger, IHW-er of voor mijn part een Fjord of een Tinker kopen?
En lang niet alle KWPNners zijn toch bloedkikkers?
Er zijn zat makkelijke paarden, alleen je moet wat meer moeite doen om ze te vinden.
Omdat de politie hier geen zin/tijd voor heeft, gaan ze naar Hongarije. Daar is het doel van de paardenfokkerij blijkbaar anders?
Verder betaalt de belastingbetaler toch, dus dat is het probleem niet

joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-04 14:37

Nee dat bedoel ik niet. Zie post Dees daar ben ik het dus van harte mee eens. Ik zet er niet voor niks een ? achter

joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-04 14:41

Dat is het niet. Dees zegt het goed. Slechts een klein deel komt echt terecht waar hij voor gefokt word, de rest word met dezelfde prioriteit gefokt maar haalt het gewoon niet. Dit zijn dan voor de recreanten iets moeilijker paarden wbt karakter.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 14:45

En moet je daarom kwalitatief mindere paarden fokken?
Die recreanten kopen dan toch gewoon een brave Groninger of zo? Iedereen kan het paard vinden wat bij hem past, je zit niet vast aan het KWPN.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 14:48

Billy schreef:
En moet je daarom kwalitatief mindere paarden fokken?
Die recreanten kopen dan toch gewoon een brave Groninger of zo? Iedereen kan het paard vinden wat bij hem past, je zit niet vast aan het KWPN.


Maar wat gebeurd er dan met die 90% die het niet naar de top redt, al is het er wel voor gefokt? natuurlijk zit niet iedereen vast aan het KWPN, maar als iedereen een Tinker of Groninger zou kopen, wat ga je dan doen met al die paarden die gefokt worden in de hoop op 10% toppers?

Theun
Berichten: 78
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 14:49

Nee Billy dat is ook zo. Maar een groot deel van die recreanten wil niet met een ander ras in de manege oid rijden want dan is men niet COOL!

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 14:51

Alsof die Hongaren zo braaf zijn ..........

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 14:51

joshua schreef:
Dat is het niet. Dees zegt het goed. Slechts een klein deel komt echt terecht waar hij voor gefokt word, de rest word met dezelfde prioriteit gefokt maar haalt het gewoon niet. Dit zijn dan voor de recreanten iets moeilijker paarden wbt karakter.

Helaas ken ik ze maar al te goed. De KWPN-ers van een braaf type met wat bloed erin... Ik heb ze zien gaan en komen. Niet mee buiten te rijden, schrikachtig, lekker steigertje/omdraaien ontwikkelen, met de ruiter erop op de weg heen en weer springen vanwege kabouters... Toch kopen deze mensen steeds opnieuw een KWPN-er. Een persoon is inmiddels aan haar derde paard in 1,5 jaar bezig. En ze is geen uitzondering.

Dan kun je zeggen: ze kan niet rijden, ze zou geen paard mogen hebben. Waar! Maar helaas geen reden om niet weer een paard te kopen voor haar. En ook geen reden om niet weer een KWPN-er met veel bloed te kopen. Een (te) lieve eigenaar levert een ongelukkig paard. Zeker als het een bloedtype is. En deze paarden eindigen maar al te vaak bij de slacht. Onterecht eigenlijk.

Dus ik denk dat fokkers zich wel degelijk eens achter de oren moeten krabben... Fokken op karakter en rust in de kop is wel degelijk ook een vraag van de consument. En het hoeft niet ten koste te gaan van kwaliteit. Er zijn geweldig goede quarters (qua sportpaard) die toch cool in de kop zijn. En ook in quarters zit best een aardige dosis volbloed.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 14:56

@ Theun:Dat is hun probleem. Ik heb geen KWPNner nodig om cool te zijn, dat kan ik ook met een Fjord.
Jeddah: Ik heb zelf een tuiger: Balmoralx Natuur.
Gekocht als 3 jarige, terwijl ik zelf nog eigenlijk weinig kon, ik kon er op blijven zitten, meer niet.
Ik heb verschrikkelijk veel van dit paard geleerd, we zijn echt naar elkaar toe gegroeid. Hij is nog steeds niet echt makkelijk, maar we weten wat we aan elkaar hebben.
Geloof me, als ik met zo'n paard kan leren omgaan, kan iedereen het, want ik ben niet bepaald een natuurtalent.
Verder als je paarden fokt, fok je idd misschien 10% toppers. Dat betekent niet dat de andere 90% allemaal etterbakken zijn.
Daar zitten zat paarden bij die gewoon een prima karakter hebben, en waar de recreant gewoon mee overweg kan.
Er zijn ook , zeg 20%, paarden die wel een lastiger karakter hebben, waar niet iedereen mee overweg kan. Daar zijn ook absoluut eigenaren voor te vinden, zoals er subtoppers zijn onder de paarden, zijn die er ook onder de ruiters.
Ik vind niet dat je moet overdrijven en net moet doen alsof er geen handelbare KWPNner meer is.

*edit*: @ Theun toegevoegd om tekst te verduidelijken
Laatst bijgewerkt door Billy op 17-08-04 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 15:12

Theun schreef:
Maar een groot deel van die recreanten wil niet met een ander ras in de manege oid rijden want dan is men niet COOL!


Ik vraag me af waar dit op gebaseerd is. Zijn hier statistieken van? Scheve mond

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 15:15

Het gemiddelde paard voor de politie is wel in nederland te koop alleen veel te duur. Kun je ze toch veel goedkoper uit het buitenland halen. (ook goed voor de belastingcentjes)

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 15:20

@Billy er zijn genoeg handelbare kwpn-ers. Ik heb er zelf eentje. Ik vind het te makkelijk om het af te doen met "dat is hun probleem". Uiteindelijk zijn het de paarden die de dupe worden en als onhandelbaar worden afgevoerd. Overigens zou je dergelijke problemen ook kunnen krijgen met een lekker eigenwijze koudbloed. Opvoeden wil in veel gevallen wel helpen Lachen Maar desondanks worden de bloedtypjes wel veel aangeboden en gekocht. Met name omdat de markt ook vooral dit soort paarden aanbiedt. Ook door mensen waarvoor ze niet geschikt zijn. En geen handelaar die zal adviseren maar een rustiger paard van een ander type of ras te nemen (over het algemeen genomen dan).

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 15:24

Anya, ik reageerde op Teun's opmerking dat mensen niet met een ander ras willen rijden omdat het niet cool zou zijn.
Als je mijn stukje goed leest, zie je dat ik juist schrijf dat het grootste deel van de KWPNners prima paarden zijn, waar iedereen mee overweg zou moeten kunnen.
Je had trouwens aan mijn antwoord over hun probleem kunnen zien dat ik op Theun reageerde..........

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 15:28

@ Billy: Niet goed gelezen... Sorry Lachen
Maar dat laat onverlet dat ik wel meen wat ik schrijf. Meer in het algemeen dan Lachen

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 15:33

Ik moet er trouwens wel aan toevoegen dat deze discussie over KWPNners gaat, maar dat ook de Groninger, de IHW-er en de Fries blijkbaar gewogen en te licht bevonden zijn.

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 15:49

In Spanje rijdt de bereden brigade op Andalusiers, In Egypte rijdt men op Arabische volbloeden, ja waarom niet op onze eigen mooie Friezen, zijn volgens mij ook erg geschikt ( maar ook erg duur ), maar een beetje regering heeft dat er wel voor over.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 17:17

Beber schreef:
In Spanje rijdt de bereden brigade op Andalusiers, In Egypte rijdt men op Arabische volbloeden, ja waarom niet op onze eigen mooie Friezen, zijn volgens mij ook erg geschikt ( maar ook erg duur ), maar een beetje regering heeft dat er wel voor over.


Dat zou eigenlijk wel moeten he?! In Friesland dan. In Groningen op Groningers, Gelderland heeft ook z'n eigen ras, enz.
En in België... Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 17:17

joshua schreef:
Dat is het niet. Dees zegt het goed. Slechts een klein deel komt echt terecht waar hij voor gefokt word, de rest word met dezelfde prioriteit gefokt maar haalt het gewoon niet. Dit zijn dan voor de recreanten iets moeilijker paarden wbt karakter.


Definitie recreant Verward Voor mij iemand die tot en moet Z nivo lekker rondstuurt.

Verder word een topper nog steeds gemaakt, en niet " geboren" .

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 17:19

Beber schreef:
In Spanje rijdt de bereden brigade op Andalusiers, In Egypte rijdt men op Arabische volbloeden, ja waarom niet op onze eigen mooie Friezen, zijn volgens mij ook erg geschikt ( maar ook erg duur ), maar een beetje regering heeft dat er wel voor over.


Nou de Friezenmarkt is ook behoorlijk ingedaald. Doorsnee Fries (rp) heb je ook voor een leuk bedrag

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 17:23

MissHIS schreef:
Ik zie dat anders. Dat een dressuurgefokt paard geen puissance wint, is toch ook geen verrassing? Daar is het paard niet voor gefokt.
KWPN paarden worden niet gefokt voor de recreant of politie (tenzij dat een individueel streven van een fokker is natuurlijk). Het fokdoel is paarden voor de topsport, de Grand Prix. En dat vraagt nu eenmaal andere paarden, en andere karakters dan voor bv. de politie.

Al ontken ik natuurlijk absoluut niet dat een goed karakter enorm belangrijk is. Maar dat niet elk paard geschikt is voor recreatie/amateurs etc, wil niet zeggen dat het paarden met slechte karakters zijn.


Het fokdoel is paarden voor de topsport?? En dat wil niet eens lukken gelet op de Nederlandse ruiters die met zegge en schrijven 1 Nederlands gefokt paard naar Athene gaan.
Wat overblijft van duizenden anderen is niet eens meer geschikt als politiepaard. Dat geeft te denken.

Voor de topsport en recreatiesport heb je hetzelfde karakter nodig als voor een politiepaard.
Intelligent, werkbaar, cool en snel reageren als het gevraagd wordt.

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 18:12

sflj schreef:
Dat zou eigenlijk wel moeten he?! In Friesland dan. In Groningen op Groningers, Gelderland heeft ook z'n eigen ras, enz.
En in België... Tong uitsteken


Hahahaha ik snap hem niet, leg eens uit Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Bloos

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 18:50

Billy schreef:
@ Verder als je paarden fokt, fok je idd misschien 10% toppers. Dat betekent niet dat de andere 90% allemaal etterbakken zijn.
Daar zitten zat paarden bij die gewoon een prima karakter hebben, en waar de recreant gewoon mee overweg kan.
Er zijn ook , zeg 20%, paarden die wel een lastiger karakter hebben, waar niet iedereen mee overweg kan. Daar zijn ook absoluut eigenaren voor te vinden, zoals er subtoppers zijn onder de paarden, zijn die er ook onder de ruiters.
Ik vind niet dat je moet overdrijven en net moet doen alsof er geen handelbare KWPNner meer is.


Ben het hier helemaal mee eens! Er zijn zowel paarden als ruiters met verschillende niveau's en het is dus echt niet zo dat alles wat niet "top" is waardeloos is in karakter of gedrag. De meeste paarden komen wel ergens goed terecht en wat betreft degene die niet goed terecht komen is het naar mijn mening zo dat ze of echt slecht zijn of verknald worden door mensen die een paard kopen dat niet bij hun past cq er niet goed mee om kunnen gaan.

Haha! Lijkt mij wel wat trouwens een stel half wilde paarden inzetten tegen relschoppers.. gewoon zonder politie erop.. kijken wie er harder kan lopen een op hol geslagen horde paarden of bijvoorbeeld voetbalvandalen ~~}>
~~}> Stoom uit je oren

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 19:12

Anna42 schreef:
De fokkers modderen voort met het produceren van onbruikbare paarden en de ruiters betalen de rekening.


Het is toch triest zoveel onkunde over de Nederlandse fokkerij en maar jubelen over het eigen spul Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 19:22

De Amsterdamse politie heeft 2 Groningers in dienst (gehad), Erik en Olaf. Daarnaast liep Fanny niet zo lang geleden ook nog mee, zij stamt af van Akteur (maar ik zou haar geen Groninger noemen).
Ze hebben bij de politie gewoon grote paarden nodig die dom doorlopen en zich niet zo van de wijs laten brengen. Bovendien moeten ze gezond zijn en blijven. Het KWPN heeft die paarden wel altijd kunnen leveren.