springbloed combineren met dressuurlijnen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
selnik
Berichten: 150
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 12:44

Ik ben ook wel voor wat springbloed bij een dressuurpaard. Wat denken jullie bijv van Ferro, Flemmingh, Sandro Hit, Magic Rodrigo etc. etc. Dat zijn toch hengsten die we gebruiken voor dressuurpaardenfokkerij terwijl ze eigenlijk springgericht gefokt zijn. Mijn ervaring is met name postief wat betreft karakter bij de springrichting gefokte dressuurpaarden ten op zichte van de dressuurrichting gefokte dressuurpaarden. Het zijn vaak wat stoerdere paarden met een sterk achterbeen, waar je ook nog een buitenritje mee kunt maken zonder dat ze van elke stoeptegel schrikken.
Wat betreft het kapot gaan van de springpaardenfokkerij denk ik dat het wel meevalt. Als ik op veilingen ben is nog steeds 2/3 van de aangeboden veulens springrichting gefokt en voor een veulen uit goede gefokte springlijnen (die niet eens apart lopen) wordt ook nog eens grof geld geboden.


Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 12:55

In Duitsland op veilingen is het andersom (uitgez. Holstein uiteraard), en dat zal wel de nieuwe trend worden.

Sandro Hit: een helemaal niet koele hengst die al een 2-tal ruiters heeft versleten.
Maar dat zijn toch puur dressuurhengsten: wat er in hun generaties verder zit doet er niet echt toe, het gaat erom wat ze vererven. Ten tijde van Ferro, Flammingh bestonden er zelfs nog geen hengsten die puur voor dressuur werden ingezet. In toekomstige generaties ga je dat langzaam zien veranderen.
Vandaar dat ik zeg: kijk naar de trend op internationale wedstrijden dressuur jonge paarden: weinig hengsten die ook springpaarden leverden.

selnik
Berichten: 150
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 13:27

Maar dat zijn toch puur dressuurhengsten: wat er in hun generaties verder zit doet er niet echt toe, het gaat erom wat ze vererven.

Ik dacht dat er dat in deze discussie juist wel toe deed.

Udo2001

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 13:27

Ik heb een Armstrong x Ragtime, en had een Farmer x Doruto. Beide superleuke paarden, maar ook beide een allround paard, maar de Armstrong kan beter bewegen en de Farmer beter springen. Dus ben van mening dat je een risico neemt, als je een perse dressuurpaard wilt zal ik geen springhengst kiezen. Tenzij je veelzeidig wilt gaan rijden!!

Rocky rockt ZZZ + 1 #rockyrockt #dressage
Be yourself because an original is worth more than a copy

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 13:31

Heden ten dage een dressuurhengst/springhengst uitzoeken voor een resp. springmerrie/dressuurmerrie die niks heeft geproduceerd op dressuurgebied is volgens mij terugfokken. Dat gebeurde jaren gelden omdat de keuze goeie dressuurverervers te klein en te weinig divers was. (tenzij je uiteraard een allrounder wil fokken die van beide iets kan).

finley

Berichten: 448
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 14:30

wij hebben onze Oula owl xx x Carneval x Drost merrie laten dekken door Special D.
Zo blijven we ook wat springgenen behouden door Ferro en Metall is Ferro x Ramiro Z.
hoewel de merrie niet dressuurgefokt is kan ze zeer goed bewegen met een mooi actief en krachtig achterbeen.
Ik wou wel wat meer front en een "knietje" daarom dus Special D.
Ze gaf ook al een Feinerstern veulen bij de andere eigenaars en dit is een zeer goede merrie!

Le paradis sur terre est sur le dos d'un cheval...

selnik
Berichten: 150
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 18:49

Zannekin schreef:
Heden ten dage een dressuurhengst/springhengst uitzoeken voor een resp. springmerrie/dressuurmerrie die niks heeft geproduceerd op dressuurgebied is volgens mij terugfokken. .


Maar in deze stelling ga je er dan ook van uit dat de merrie niets gepresteerd heeft en dan zou het inderdaad terugfokken zijn. Ik neem aan dat mensen een dressuurhengst/springhengst uitzoeken voor een resp. springmerrie/dressuurmerrie hier echt wel een goede reden voor hebben, net zoals uit bovenstaande reacties blijkt. En ik zie daar geen kwaad in zolang we bewust aan het verbeteren zijn.

steinstein

Berichten: 4085
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: In een zeer bosrijke omgeving in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 19:48

Vriendin van mij heeft een afstammeling van ONZE FONS(moeders kant ook springbloed) en daar rijd ze dressuur matig mee. Hij is net 4 en het is ook de bedoeling om daar volgend jaar dressuur wedstrijden mee te starten. Hij heeft een zeer mooi gang werk .

Dag lieve Viviville 17-07-2002 - 11-10-2012


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: kiko, Manny, Nils, Rex_Rolfo en 10 bezoekers