Fokken met paard dat HKO heeft?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 14:29

Moet ze er eentje kopen. Bespaart ze de merrie de moeite, het veulen een leven met grote kans op HKO, en zichzelf een hoop geld!

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-04 15:40

Weet het, maar ze luistert niet. Bedankt voor de reacties. We zullen het haar nog wel een keer vertellen, anders hangen we het wel op het bord... Scheve mond
Typefouten Knipoog

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 15:47

tjah, het kind ken ik, en eigenlijk moet haar merrie worden afgemaakt,maar dat wil ze niet. de halve manege spuugt haar al uit omdat ze er stug op blijft doorrijden. Nu ze niet meer kan rijden wil ze er mee fokken. mijn tip, doe het niet, er is 25% extra kans op hoefkatrol ontsteking, en de pony's moeder en oma hadden ook hoefkatrol ontsteking als ik het goed heb begrepen van insiders die daar ook hun paard hebben staan.
Het meisje heeft ook de verkeerde instelling om te fokken, ze wil gewoon rijden, daarom laat ze de pony ook niet inslapen.

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-04 15:48

Precies Lachen

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 13:47

HKO is niet erfelijk. De beschadigingen op het straal been komen al in de oudheid voor onder de wilde paarden. Het is een natuurlijke vorm van stijtage waar het gros van de paarden nooit last van zullen krijgen. Pas als er sprake is van overbelasting en dus de weke delen geinfecteerd raken wordt een paard kreupel. De mate van kreupelheid en wat er te zien is op een foto heeft totaal niks met elkaar te maken. De schaal die door artsen word gehanteerd is ontstaan door slecht onderzoek van een dierenarts maar is nog steeds de standaard. Er komt steeds meer commentaar op maar bij gebrek aan beter blijven ze dit nutteloze systeem hanteren.

Kijk maar eens naar dit linkje. Dan zul je zien dat de allereerste paarden ook al sijtage op het hoefbeen te zien gaven maar dat dat niet hun ondergang werd!
http://www.coldcure.com/gif/navicular.jpg


Je kunt gewoon fokken met een HKO merrie als je maar met verstand op zoek gaat naar een hengst. Zoek er een met een erg goed benenwerk en goede stand van de voeten en dan kan er niet veel mis gaan. Zorg de je niet te groot of te zwaar fokt dus in het geval van WPNer is 165m beter dan 180m!
Natuurlijk moet je als eerste kijken of de merrie het wel aan kan (het extra gewicht kan de aandoening verergeren) , maar is ze niet kreupel en heeft ze geen problemen dan moet het naar mijn idee gewoon kunnen.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 13:52

Citaat:
HKO is niet erfelijk. De beschadigingen op het straal been komen al in de oudheid voor onder de wilde paarden. Het is een natuurlijke vorm van stijtage waar het gros van de paarden nooit last van zullen krijgen. Pas als er sprake is van overbelasting en dus de weke delen geinfecteerd raken wordt een paard kreupel

niet waar, ons paard had het al als veulen, en zelfs toen hij zeer weining werdt bereden (dresuurmatig puur) werdt hij zwaar kreupel. En het is bewezen dat er 25% meer kans is op HKO in geval van 1 van de ouders die het heeft.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 13:58

Jij hebt je veulen dus al op de foto laten zetten ??????? Ik ken alleen maar gevallen waarbij het eigenlijk om OC gaat wat toevallig tot uiting komt in de voet. Dan zie je vaak een cyste omdat het bot niet goed is opgevult dat is eigenlijk een andere aandoening.

Maar serieus er is totaal geen bewijs dat het erfelijk is en geloof me ze zijn er al lang naar op zoek! Als het erfelijk was was het door natuurlijk selektie al lang uitgeroeit zoals ze aangeven in het artikel.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 13:59

Je kunt fokken met een paard met HKO? Alsjeblieft niet zeg! Je wilt toch een gezonde paardenstapel opbouwen, zonder risico's op dat gebied.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 20:23

Beter het risico niet nemen, als je al 3 generaties op een rij hebt met hoefkartol, is de kans wel erg aanwezig dat generatie nummer 4 het zal krijgen

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 20:28

Maar is het nu WEL of NIET erfelijk?

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 21:34

3 aspecten zijn er mij altijd verteld:
- Erfelijkheid
- Training &
- Voeding

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 21:45

Adrienne schreef:
HKO is niet erfelijk.


En deze uitspraak dan?

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 21:49

Ga ik maar niet op in. Er zijn dus meerdere aspecten wat HKO betreft. Maar het is ook nooit bewezen dat het NIET erfelijk zou zijn.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 12:32

wetenschap is nooit 100% waterdicht. Ze zijn al jaren op zoek nar de erfelijke faktor hij is niet gevonden.
Maar omdat wij wetenschappers nooit kunnen zeggen "het is er niet "blijft er altijd een factor over van twijfel.
Daar wordt nu op ingespeeld en dat is echt gewoon onzin.
Als ze morgen bekend zouden maken dat voor 99,99% zeker het niet direct erfelijk is maar van tig samenkomende faktoren afhankelijk is,zal er nog gezegt worden maar die 0,01% dan?????
Dat is de huidige situatie ze weten het niet ze kunnen het niet vinden ze kunnen het niet bewijzen dus zeggen de artsen ja het kan. Begrijpelijk maar niet echt rieel.

Bedenk alleen al dit, als het erfelijk is waarom is dan paard A met een 3 stokkreupel en paard B met precies de zelfde 3 nog nooit een stap kreupel geweest. Als het een erfelijke kreupel makende ziekte was zouden paard A en B even kreupel moeten zijn! En zoals in het artikeltje wat ik hier boven gepost heb het bestaat al miljoenen jaren en toen gingen er de paarden blijkbaar niet aan dood omdat ze niet meer konden lopen.
Dat ze er nu wel kreupel op worden zit dus waarschijnlijk puur in het verkeerde gebruik en het verkeerd houden van deze dieren. En dat is lijkt mij niet echt erfelijk!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 13:14

Als zoals in het geval waarover het hier gaat 3 generaties de kwaal hebben kan je er bijna zeker van zijn dat de volgende generatie het ook heeft.
Dit bewust vermeerderen is op zijn zachts gezegd niet verstandig en niet eerlijk tegenover het te verwachten veulen.
Wetenschappers geven nooit 100% uitsluitsel, maar in een gezonde fokkerij worden dieren met deze afwijkingen uitgesloten. Omdat er, in tegenstelling tot wat Anna altijd beweert, echter een vrije keuze is zullen dit soort uitwassen helaas altijd voorkomen.

In de paardenfokkerij zie ik een verplichte PROK voor stermerries in het verschiet, ik denk ook dat de fokkers daar wel klaar voor zijn gezien de vraag op de markt

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 14:15

daarbij is de pony een doodnormale manegepony geweest, dus geen superpapieren. Meisje is een 18 jarig Penny meisje die alleen maar springt en gallopeerd met haar pony, en omdat ze perse een rijpony wil hebben, laat ze het beestje niet afmaken (wat echt wel aangeraden wordt) en wil ze er mee fokken, want veulentjes zijn zo lief etc.
misschien als een echte fokker er heel bewust voor kiest ivm goede bloedlijnen of hoge prestaties of wat dan ook, dan zou ik zeggen van, ok probeer het. maar met de gedachte gang van dit meisje, nee afrader!!

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-04 15:13

Ja, en dezelfde pony is de pony uit deze discussie:
[PP] Wanneer afmaken (discussie)

Ik denk dat we haar dit maar moeten laten lezen. Zoals al door marquez1 gezegd, hebben 1 van de ouders en oma ofzo ook al HKO gehad (Precies weet ik niet) (TS = marquez1, kent de pony ook)

Ik denk wel dat slechte benen erfelijk zijn hoor...
En lowara: niks van waar! haar pony is een super ZZ pony hoor Scheve mond

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 09:06

tuurlijk!! in haar dromen Lachen dan is het een ZZ pony. volgens Sandra heeft ze dat hele beest al naar de "piep" gereden. arm veulen wat er dan uit zou moeten komen....

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 12:04

Ja, klopt. Wil ze dat beest op het erf gaan longeren Verward Scheve mond
Maar even ontopic: Ik neem aan dat jullie dat allemaal niet zouden doen. De redenen zijn dus gegeven:
*Meer kans op HKO bij het veulen
*Meer belasting voor de merrie

Verder nog iets?