Geschikte merrie om te laten dekken door arabier?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Vind jij deze merrie geschikt?

ja
13 (61%)
nee
8 (38%)

Totaal aantal stemmen: 21


Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-04 11:05

De merrie is dan dus ongv. 1.42 en de hengst 1.52...
Hoe groot word het veulen dan ongv.?
En kan dat wel Haha!

yolande

Berichten: 309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 12:27

Een hele tijd geleden is er een onderzoek gedaan naar de groei van een veulen binnen de baarmoeder.

HIervoor is een shetlandmerrie (kunstmatig) gedekt door een shire hengt. En een shiremerrie door een shetlandhengst!

De veulens zijn voor de geboorte zo groot gegroeid als mogelijk was zonder de merrie extra te belasten en bij de geboorte waren de veulens dus heel verschillend qua grootte. Een jaar later was het verschil nihil.

Je kunt je merrie dus gerust laten dekken (zeker via KI) door een wat grotere hengt zonder bang te zijn voor problemen bij de geboorte.


Als het veulen groter moet worden let dan niet alleen op de stokmaat van de hengt maar kijk ook naar de statistieken of de hengt vergroot of verkleint.

Welsh/arabier is een leuke combinatie. Ik zou de bloedlijn zuiver proberen te houden en er of een arabier opzetten of een welsh

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 13:57

Je kunt voor een paar arabier hengsten of hoog in het bloed staande hengsten ook is kijken op www.easpstamboek.nl
Daar zou je je veulen dan ook kunnnen inschrijven.

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 23:53

Zover ik weet past een veulen zich in de baarmoeder altijd aan aan de moeder ( dus wat Yolande zegt ) dus ik vind 1,52m voor jouw merrie geen probleem. Hoe groot het veulen wordt kan je nooit zeker zeggen dat hangt van een heel hoop dingen af.( hoe groot waren opa, oma? ((evt terugslag)) hengstje? merrie? ) Maar in ieder geval wel groter als de 1,40m Misschien ergens tegen de 1,50m? Wel een leuke combi al gaat mijn voorkeur meer uit naar een arabiertje maar dat is mn persoonlijke smaak.Succes met zoeken!

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-04 11:31

bedankt allemaal voor de reacties! Lachen Ik heb er veel aan

Emme
Berichten: 328
Geregistreerd: 09-11-02
Woonplaats: België (Sint-Eloois-Winkel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 13:01

Galja schreef:
Zover ik weet past een veulen zich in de baarmoeder altijd aan aan de moeder ( dus wat Yolande zegt ) dus ik vind 1,52m voor jouw merrie geen probleem. Hoe groot het veulen wordt kan je nooit zeker zeggen dat hangt van een heel hoop dingen af.( hoe groot waren opa, oma? ((evt terugslag)) hengstje? merrie? ) Maar in ieder geval wel groter als de 1,40m Misschien ergens tegen de 1,50m? Wel een leuke combi al gaat mijn voorkeur meer uit naar een arabiertje maar dat is mn persoonlijke smaak.Succes met zoeken!


Ik heb mijn twijfels over deze theorie, dat het veulen zich altijd aanpast!
Een kennis van ons had een shetlandmerrie & een arabische hengst staan! Deze combinatie was al een keer goed uitgevallen, maar bij een volgende drachtigheid was het veulen veel te groot voor de baarmoeder van de merrie! Het veulen moest operatief verwijderd worden (letterlijk in stukken gezaagd worden)... Van zodra het hoogteverschil te veel bedraagd zou ik er niet aan denken om zo'n kruising te overwegen!

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-04 15:23

yukh!
Konden ze het veulen er echt niet levent uithalen..? Verward

Emme
Berichten: 328
Geregistreerd: 09-11-02
Woonplaats: België (Sint-Eloois-Winkel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 18:46

Marloez schreef:
yukh!
Konden ze het veulen er echt niet levent uithalen..? Verward


Inderdaad afschuwelijk!
Als ik het goed voorheb, was de merrie al aan het persen en was het veulen dus al half aan het komen! Omdat de merrie de krachten niet meer had om verder te persen en het al te laat was om een keizersnede te gebruiken, hebben ze het veulen er gewoon 'in stukken' moeten uithalen! Vind het afschuwelijk om het hier zo te plaatsen... alleen een bewijs dat niet gelijk welk veulen zich aanpast aan de baarmoeder van de merrie!

DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 18:54

hmm ik hoor ook altijd verhalen dat veulen zich aanpast, maar dit is wel een scary verhaal. Ik ken iemand die heeft een aantal jaar geleden zijn C-pony laten dekken door een kwpn van 1,75m. Daar is gewoon ook een C-ponytje uitgekomen.....

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-04 19:43

Ohjee, denken jullie dat 1.42 x 1.52 kan..?

Emme
Berichten: 328
Geregistreerd: 09-11-02
Woonplaats: België (Sint-Eloois-Winkel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 19:50

Marloez schreef:
Ohjee, denken jullie dat 1.42 x 1.52 kan..?


Zeker weten! Maak je hier maar geen zorgen om!
Fantomas (van ongeveer 1.55) heeft dit seizoen ook een ponymerrie gedekt (van ongeveer 1.35)!

Ik sprak alleen van een hengst van zo'n 1m55 die een merrie van zo'n 1m gedekt had! Zoals al eerder vermeld, het jaar ervoor hadden ze wel een gezond veulen uit deze combinatie!

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-04 20:29

oja.
Enig idee hoe hoog het veulen zal worden?
Als ik deze 2 met elkaar kruis..?

_Charlotte

Berichten: 8708
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 13:26

Hoe heet die hengst?

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-04 15:49

Pippy schreef:
Hoe heet die hengst?

Ricardo Lachen

hoezo?

_Charlotte

Berichten: 8708
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 22:09

Marloez schreef:
Ricardo Lachen

hoezo?



Ik dacht dat ik 'm herkende als Connemara Knipoog
Maar het is een ander, ik zie nu pas dat 't niet een volle Connemara is Knipoog

Het is wel een mooie

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-04 10:48

Ohw, zo ja.

Ja het is idd een mooie Haha!