door dna vader ontdekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

door dna vader ontdekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-04 16:03

ik heb een paardenmerrie type kwpn.

ouders onbekend maar de merrie is te mooi om zonder papieren te zijn.
(zegt mijn veearts en hoefsmid)

kan je door bloedonderzoek/dna onderzoek erachter komen welke goedgekeurde vader deze merrie heeft??

ik hoop dat julliec positief antwoord voor mij hebben?

als het kan..waar kan dat dan en wat zullen de kosten zijn?

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 16:21

Het kan ... MAAR zal wel een pak geld kosten mits haar vader een goedgekeurde warmbloed hengst is. En dan nog kan de DNA verslag eigenlijk omdat je de moeder's DNA niet hebt, alleen aanduiden van welke familie zij misschien afkomstig is. Bijvoorbeeld als er twee volle broers goedgekeurd zijn dan ligt haar DNA verslag dicht bij de beiden maar moeilijk te specificeren.

Je kan haar toch altijd naar een keuring nemen en laten inschrijven als zg "wilde merrie" (dit betekend afstamming onbekend maar heeft de type). Meer informatie hieromtrent kan je bij de stamboeken vinden.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-04 16:27

als ze dan de vader kunnen ontdekken door het dna onderzoek dan kan ik bij die hengsten houder gaan kijken in het jaartal wanneer haar moeder dan gedekt moet zijn geweest?

dan ben ik al dichterbij...

over de keuring: kan dat echt met een onbekende afstamming merrie naar de keuring??

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 17:06

Een DNA profiel laten maken is opzich niet zo duur, ik dacht zo'n 45 euro. Maar volgens mij moet je wel een idee hebben wie de vader is, volgens mij kun je niet zo maar in het wilde weg profielen gaan vergelijken.

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 17:08

casanova schreef:
over de keuring: kan dat echt met een onbekende afstamming merrie naar de keuring??


Misschien in België wel Verward

In Nederland bij het KWPN niet hoor...

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 19:45

Vindt ik vreemd dat het KWPN het niet doet. Er loopt zo veel vreemd bloed rond binnen de stamboek dat zoiets toch mogelijk moet zijn.
Er is trouwens een 'opname' volume dat 'Overige' heet en ik dacht dat deze daarvoor dienden?
Bij de BWP kan het inderdaad als de merrie echt typisch een warmbloed rijpaard is.

Ik stel voor dat je de KWPN secretariaat opbeld en het hun vraagt. Als de DNA binnen is met een gunstig rapport dan zal dit feit wel doorwegen. Anders moet je overwegen om naar een BWP of ? NRPS ? of ? AES ? keuring te gaan.

selnik
Berichten: 150
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 20:55

Ik zou een proberen uit te spitten waar je paard vandaan komt. Bij degene waar je hem gekocht hebt, dan uitzoeken waar diegene hem gekocht heeft etc. etc. Misschien kent iemand hem van de rijvereniging in het dorp waar hij vandaan komt.

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 22:06

casanova schreef:
over de keuring: kan dat echt met een onbekende afstamming merrie naar de keuring??

Bij het NRPS wel, als ze voldoende wordt bevonden, wordt ze opgenomen in het hulpstamboek.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 03:23

Één advies; Wanneer je geld genoeg hebt (sparen en doorzettingsvermogen) om wat te weten....
Dan kom je er wel.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-04 06:55

maar.....wat zou zoiets kosten dan?

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 09:08

Peterina schreef:
Het kan ... MAAR zal wel een pak geld kosten mits haar vader een goedgekeurde warmbloed hengst is. En dan nog kan de DNA verslag eigenlijk omdat je de moeder's DNA niet hebt, alleen aanduiden van welke familie zij misschien afkomstig is. Bijvoorbeeld als er twee volle broers goedgekeurd zijn dan ligt haar DNA verslag dicht bij de beiden maar moeilijk te specificeren.

Volgens mij moet je voor DNA onderzoek zowel vader als moeder kennen om uit die combinatie van DNA-strengen te kunnen laten bevestigen dat ze de ouders van jouw merrie zijn.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 14:13

Voordat je een heleboel geld gaat uitgeven: maak eens een foto van jouw merrie en plaats deze hier eens op het forum (nieuw topic) Misschien kent iemand de merrie.....

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-04 15:02

ze heeft op dit forum gestaan en ook op marktplaats...

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 18:04

heeft ze geen tatoo of chip? of iets dergelijks? mischien via de oude eigenaar zo terug zoeken naar waar ze geboren is.

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 19:25

je moet idd wel een idee hebben van de afstamming, anders wordt het een speld in een hooiberg

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-04 11:59

geen tattoo en had geen chip,de chip die ze nu heeft en paspoort staan op mijn naam.