Wat betekenen de premies nou eigenlijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
petraaken

Berichten: 44217
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 12:28

joelledsr schreef:
en ehm wanneer is een paard Keur?
wat zijn daarvoor de eisen?


Bij het NRPS ABOP test van minimum 70 punten hebben ofwel Z lopen en een eerste premie veulen aan de voet hebben. Zelf moet de merrie uiteraard al het sterpredikaat hebben.

yolande

Berichten: 309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 13:14

Bij het KWPN is het als volgt:

Voldoet je paard niet aan de gestelde eisen --> Geen premie - geen opname in het stamboek. Rapportcijfer 1 tot en met 4!

Voldoet ie net aan de eisen --> 3e premie en opname maar ik zou er niet mee fokken! Rapportcijfer 5 a 6!

Voldoet ie goed maar geen uitblinker --> 2e premie en opname en wel mee te fokken maar goede partner zoeken ivm verbeterpuntjes! Rapportcijfer 7 a 8!

Uitblinkers -->1e premie (=ster) rapportcijfer 9 a 10! Bij ons op de keuring was er trouwens geen enkel paard dat dit haalde (de mijne helaas dus ook niet)!

Kijk voor meer keuringsgebeuren eens op de site van het kwpn.

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 15:47

petraaken schreef:
Heb je nu op provinciaal gebied of op nationaal gebied. Wat provinciaal betreft weet ik bijna altijd van enkele bwp'ers dat ze erbij zijn ongeacht hoe het paard loopt of eruit ziet.

Inderdaad, maar ook nationaal liggen de eerste plaatsen bijna vast.

verwijderd09
Berichten: 1358
Geregistreerd: 18-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 16:07

maar wij hebben een pony die 2e premie had en ster, hoe zit dat dan.
en wat houdt kroon precies in?

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-04 18:34


Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 19:20

Over premies.

In Holstein Haha!

Ik heb de laatste 3 dagen 300 veulens met 300 merries gezien.
In het weekend heb ik een paar grote fokkerijen bezocht met veel jonge hengsten en fokmerries (foto's komen later Knipoog ) en op de dagen 28,29 en 30 juli heb ik ook +/- 250 merries met veulens gezien en hengsten.

In Duitsland is het systeem veel losser dan in Nederland, maar dan nogmaals dat is mijn mening.
Ik heb in het hart van Holstein gezeten.
Als een veulen een premie krijgt dan is men trots, maar als een hengstenhouder geen premie voor zijn veulen krijgt.
Dat is geen reden om teleurgesteld te zijn, een premie is een premie en niet meer dan dat.
Veel (hobby Bloos ) fokkers leggen teveel nadruk op een premie Dr. Thomas Nissen heeft zelf gezegd (en er zijn Nederlanders die dat kunnen bevestigen Tong uitsteken ) dat een premie geen garantie is voor succes.
Een mooi super elegant veulen wat niet kan springen en bewegen is niks waard!!!
In Holstein liet men de veulens draven, elegant, goed exterieur. (Ok, in die 500 veulens zat ook wel een mindere.
Maar een prestatie stam heeft super veel erfmassa, de kans op een goed veulen is iets groter dan wanneer men alles door elkaar heen goed.
Want dan gaat de merrie basis verloren.

En Holstein is op merrie stammen gebouwd.

Met andere woorden.... (ik heb last van ADHD Bloos! ) Holstein hecht waarde aan een premie.
Maar voor de hengstenkeurings commissie maakt het niks uit, als het dier maar Tritt heeft en beweging en goed kan springen.
En een goed sportpaard en/of fokdier kan worden!!!
Bij de veulens kon men al zien of ze de ruggen los hebben.

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 10:08

Het antwoord van het KWPN:
Citaat:
Hallo Barbara,

Een 1e premie op een keuring wil zeggen: ruim voldoende tot (zeer)
goed.
Een 2e premie: voldoende.
Een 3e premie: onvoldoende.

Met vriendelijke groeten,

Afdeling Inspectie.


Het NRPS heeft nog (steeds) niets van zich laten horen. Die zijn het nog aan het uitdenken Haha! Tong uitsteken

petraaken

Berichten: 44217
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 10:48

Barb77 schreef:
Het antwoord van het KWPN:


Het NRPS heeft nog (steeds) niets van zich laten horen. Die zijn het nog aan het uitdenken Haha! Tong uitsteken


denk het niet alleen hebben ze het super druk op dit moment met de aanstaande nationale merriekeuring nu zaterdag. Bel of fax eens naar hen. krijg je gegarandeerd snel antwoord.

Cat_e72

Berichten: 73
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 09:17

petraaken"]
Heb je nu op provinciaal gebied of op nationaal gebied. Wat provinciaal betreft weet ik bijna altijd van enkele bwp'ers dat ze erbij zijn ongeacht hoe het paard loopt of eruit ziet.
[/quote]

[quote="alabastro schreef:
Inderdaad, maar ook nationaal liggen de eerste plaatsen bijna vast.


Zelf ben ik ook maar gewoon lid van het BWP, maar die enkele keren dat ik mijn merrie op de gewestelijke keuring voorgesteld heb stond ze toch vooraan, alhoewel dat er in die categorie ook "gerenommeerde" fokkers meededen, met best mooie merries.
Provinciale en nationale keuringen laat ik meestal links liggen, precies om de reden die jullie hier aanhalen... Ik heb 1 keer meegedaan op de provinciale keuring, maar dat was alleen om het exterieurlabel te behalen. Nu we dat op zak hebben hoeven we daar ook niet meer naartoe... Haha!

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 10:27

Ik heb meegedaan met die Lauries Crusador merrie en van model en gangen moest ze eigenlijk iedereen verslaan maar ze werd pas 12de, misschien ook omdat ze niet graag buitenlandse paarden vooraan zetten. Ik ben ook enkel geweest voor stamboekopname.