Vrijwaringsbewijs????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 14:08

Toch wel, dit gaf de doorslag.

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 14:10

Levy schreef:
Klopt ook, een eigendomsbewijs in de vorm van een stamboekpapier, is een rechtsmatig eigendombewijs..

Klopt niet, toch zeker niet bij alle stamboeken. Hoe het in Nederland gaat, weet ik eigenlijk niet maar in Belgie zeker niet. In Duitsland hebben ze nu de Eigentumsurkunde die als bewijs van eigendom doorgaat. Dit is ook pas ingevoerd omdat een eigenaar niets te zeggen had als hij het paard niet meer had maar wel nog in bezit was van de papieren. Die Eigentumsurkunde staat overigens niet op naam => opletten geblazen!

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 14:12

Het zal niet in alle gevallen zo zijn, want ik ken ook iemand die via een handelaar haar paard had verkocht, maar het paard is al verkocht en zij heeft het papier nog.

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 14:12

Ik heb het ook over het nederland.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 14:13

sarabande schreef:
Als de bezitter van een auto waar een ander een overtreding mee maakt niet kan aantonen dat die ander er in reed, moet hij toch echt de bekeuring betalen.
Dus bij een rechtzaak zal dat ook zo werken.


Een chauffeur/vervoeder is verantwoordelijk voor zijn/haar lading, en zal dus wettelijk niet toegestane lading moeten weigeren....

Aan de hand van alleen een stamboekpapier kan nooit het eigendom worden vastgesteld....juridisch. Het kan echter wel helpen.....
Ik dacht dat er onlangs nog een rechtzaak was geweest van tussen eigenaar en verzorger waarin de verzorger in het gelijk is gesteld vwb eigenaar paard, zonder dat hij/zij in het bezit was van het papier...hier ging het om wie voorzag in het grootste gedeelte in het onderhoud van het betreffende dier...in dit geval was het niet diegene die het papier en op naam en in bezit had..

Verder is het zo dat men spreekt van een houder van paarden..en dit hoeft niet de eigenaar te zijn... juridisch.

Vwb koppelverkoop: is dit bij overschrijving niet van toepassing..
je moet lid ZIJN om een paard te kunnen overschrijven (gratis bij het KWPN)

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 14:14

Beber schreef:
Het zal niet in alle gevallen zo zijn, want ik ken ook iemand die via een handelaar haar paard had verkocht, maar het paard is al verkocht en zij heeft het papier nog.


dat is ook niet zo'n probleem, daar staat ook niets tegenover, in de vorm van een procedure of iets dergelijks neem ik aan.

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 14:15

Levy schreef:
dat is ook niet zo'n probleem, daar staat ook niets tegenover, in de vorm van een procedure of iets dergelijks neem ik aan.


Nee, zij weet alleen niet waar het paard is gebleven en is op zoek naar de nieuwe eigenaar, omdat zij vindt dat het papier en paspoort! bij het paard hoort.

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 14:17

Nieuwe eigenaar hecht er schijnbaar niet zoveel waarde aan??? Haha!

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 14:19

Schijnbaar niet, is wel jammer, want het is een fokproduct van mij.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 14:19

Alane schreef:
Een chauffeur/vervoeder is verantwoordelijk voor zijn/haar lading, en zal dus wettelijk niet toegestane lading moeten weigeren....

Vwb koppelverkoop: is dit bij overschrijving niet van toepassing..
je moet lid ZIJN om een paard te kunnen overschrijven (gratis bij het KWPN)


Ik heb het over iemand die jouw auto "geleend" heeft.

Koppelverkoop wordt het wel degelijk genoemd omdat je een paard NIET kan laten overschrijven als je geen lid bent en dus zoals Anya al aangeeft minstends voor een jaar lidmaatschap moet betalen en dat is niet gratis.

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 14:20

@ Alane: volgens mij was er toen sprake van het niet (kunnen) voldoen van achterstallig stalgeld en werd het paard op die manier toegwezen aan het meisje

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 14:21

Zou er toch wel voor zijn dat ieder paard op naam van nieuwe eigenaar gezet wordt, misschien idee om dit gratis te doen zonder lidmaatschap.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 14:22

Beber schreef:
Zou er toch wel voor zijn dat ieder paard op naam van nieuwe eigenaar gezet wordt, misschien idee om dit gratis te doen zonder lidmaatschap.


Ja en met vrijwaringsbewijs Haha!

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 14:23

sarabande schreef:
Ja en met vrijwaringsbewijs Haha!


Jij met je vrijwaringsbewijs..... Haha! *LOL* Haha!

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 14:24

Lijkt mij dat als je niet geinteresseerd bent in bloedlijnen, je ook niet lid hoeft te worden om bijv. ids te ontvangen.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 14:26

@Levy: nee, paard stond bij eigenaar maar verzorger betaalde voer ed....
Is trouwens onlangs nog een topic geweest (en in het verleden al meerdere) dat stamboekpapieren geen juridischbewijs van eigendom zijn (oa KWPN en Welsh) Omdat nl het stamboek papier eigendom is van de uitgevende instantie...

En volgens anderen hoef e geen lid meer te zijn om een paard op naam te kunnen zetten bij het KWPN.

@ Sarabande: Dacht dat je een duidelijker antwoord wilde hebben of een vervoerder verantwoordelijk en dus een boete krijgt als het paard niet voorzien is van een paspoort of de eigenaar...

Bij een auto is het wettelijk vastelegd dat de eigenaar van de auto verantwoordelijk is....behalve vwb oa de gordelplicht...

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 14:26

Krijgen we dan ook een soort van RDW? On-line aan en afmelden? Haha!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 14:30

Alane schreef:
@ Sarabande: Dacht dat je een duidelijker antwoord wilde hebben of een vervoerder verantwoordelijk en dus een boete krijgt als het paard niet voorzien is van een paspoort of de eigenaar



Ik had daar het over een auto.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 14:32

Alane schreef:
En volgens anderen hoef e geen lid meer te zijn om een paard op naam te kunnen zetten bij het KWPN.


Dat vroeg ik me dus af, als dat zo is zou een bewijs van overschrijving dus helemaal geen probleem meer moeten zijn.
KWPN stuurt fokker gewoon een berichtje dat paard overgeschreven is.
Klaar OK dan!

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 14:32

Wordt ook erg verwarrend.
Auto's met paarden vergelijken.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 14:33

Beber schreef:
Wordt ook erg verwarrend.
Auto's met paarden vergelijken.


Zijn beide lastig als ze niet meer vooruit willen Tong uitsteken

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 14:34

sarabande schreef:
Zijn beide lastig als ze niet meer vooruit willen Tong uitsteken

Hahaha, ken dat probleem ( met beiden).

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 14:37

Ach, we blijven het over PK's houden dus dat valt mee toch? Haha!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 14:37

De Duitse Eigentumsurkunde bestaat toch al minstens 5 jaar, ook Frankrijk neemt dat als bewijs van eigendom.
Als je een paard koopt neem je de Eigentumsurkunde over en het paspoort stuur je op naar het stamboek om de eigenaar te laten veranderen. Daarvoor hoef je geen lid te worden, dus is het een kleintje dat ook te doen. Als je een drachtige merrie koopt dan zit daar ook een dekbewijs bij: de persoon die de merrie liet dekken is op papier de fokker (wat toch ook logisch is).

Op die manier zit je toch wel waterdicht: als je een paard koopt doe je dat niet zonder de Eigentumsurkunde te ontvangen. Wij werken sinds een jaar ook met een koopcontract (is volgens mij nu ook wettelijk verplicht in Duitsland: "Die Schuldrechtsreform des BGB hat eine total neue Grundlage für den Verkauf von Pferden geschaffen. Der Pferdeverkauf per Handschlag gehört der Vergangenheit an. Rechtsanwalt Dr. Burkart Fischer hat einen Mustervertrag zum Pferdeverkauf und zum Verkauf von Fohlen verfasst, den Sie als pdf-Datei abrufen können:
http://www.hannoveraner.com/home/Vertrag.pdf
http://www.hannoveraner.com/home/Fohlenkaufvertrag.pdf " )
Laatst bijgewerkt door Zannekin op 28-07-04 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 14:40

Zannekin schreef:
.Als je een drachtige merrie koopt dan zit daar ook een dekbewijs bij: de persoon die de merrie liet dekken is op papier de fokker (wat toch ook logisch is).


Ik vind dat waar het veulen wordt geboren, dat de fokker is.