Artikel Keuringsgekte!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 19:05

Alane schreef:
waarom hangt de uniformiteit (herkenning van het ras) af van de prestaties?
waarom kunnen alle leden (van verschilende boeken) vitten over het hetzelfde zonder toe tegeven dat er meerdere wegen richting Rome gaan?
En waarom kunnen diezelfde mensen zich afvragen hoe er ooit oorlog kan zijn en kan zijn geweest en vooral er alles doen om een oorlog te voorkomen terwijl ze dezelfde hobby hebbende proberen elkaar met woorden "af te maken"?
waar is dan het verschil? en wie bepaalt wanneer de grens?
verdotjes dit is een discussie over wat? iets simpels iets wat niet moet maar mag...



Oorlog heeft altijd te maken met geloof.............waar je dan ook maar in gelooft Haha! De een in het Kwpn, de ander in het Easp, Nrps, holstein........moslim, christelijk, katholiek.

Whatever...........beetje meer begrip voor alle geloven en wat zou het dan leuk zijn in deze wereld Haha!


Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 19:08

+ waardering voor een ander type paard (haflinger/bels) en de wereld voor de paardenliefhebber is bijna perfect

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 19:10

Alane schreef:
+ waardering voor een ander type paard (haflinger/bels) en de wereld voor de paardenliefhebber is bijna perfect


Een Belsekont hoef ik niet meer te zien.
Heb ik vroeger te veel tegen aangekeken.
Zit je op de kar en schop je er tegen aan,dan schiet het nog niet op.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 19:14

ceasario schreef:
Die conclusie trek je toch alleen voor jezelf.
Het zou een belediging aan het adres van andere fokkers zijn.


Nee die conclusie wordt keer op keer door Anna getrokken.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 19:28

jeuh, ik kan l*ll doen dat er teksten van mij giga uit elkaar worden getrokken.... als je al ter verdediging moet en zal letten op letters....
Sarabande je bent zo kwetsbaar als je jezelf opstelt... als je gaat letten op letters in woorden dan stel jezelf ontzetend kwetsbaar op... maar das offtopic
Als je je qua keuren niet prettig voelt dan moet je geen paarden/pony's aanbieden op een keuring..zou ik hengsten verkopen cq laten ruinen en zou ik gaan voor puur prestatie en niet voor een dag kampioenschap op een keuring, en wat die prestaties is of zal zijn is verschillend (dressuur/springen) of fok Clown

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 19:44

Nou we hier toch allemaal van die briljante fokkers hebben rondbokken, HOE herkennen jullie TALENT in een veulen?? Geen vaag geouweneel, maar gewoon HOE zien jullie of een paard talent heeft voor dressuur of springen?? Talent is wat anders dan alleen aanleg die verankerd is in lichamelijke kenmerken van lange en/of korte benen of halzen, recht ruggen of niet etc.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 19:51

Lovely schreef:
, HOE herkennen jullie TALENT in een veulen?? Geen vaag geouweneel, maar gewoon HOE zien jullie of een paard talent heeft voor dressuur of springen?? Talent is wat anders dan alleen aanleg die verankerd is in lichamelijke kenmerken van lange en/of korte benen of halzen, recht ruggen of niet etc.



http://www.pv.wageningen-ur.nl/index.as ... 061901.asp

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 19:52

Je mag ook gewoon zeggen hoe jij dat talent onderscheid hoor Han, aan een link heb ik helemaal niks.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 19:55

Lovely schreef:
Je mag ook gewoon zeggen hoe jij dat talent onderscheid hoor Han, aan een link heb ik helemaal niks.


Ik dacht ik verwijs je daarheen ,alvorens mensen zich weer aangesproken voelen bij een verhitte discussie die hierover al eens is geweest.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 20:00

op en ten tijde van keuring is men onderworpen aan het oog van een keurmeester.. toch?
en waarover kan en wordt er het meest gesproken ? als een mens kan/mag/moet beslissen.....dat blijft en zal ook zo blijven een een punt om over te twisten...
Ik vraag me af wat de meerwaarde is bij rijpaarden (eigenlijk werkpaarden) om die te keuren op exterieur als er zovelen commentaar hebben.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 20:19

ceasario schreef:
Ik dacht ik verwijs je daarheen ,alvorens mensen zich weer aangesproken voelen bij een verhitte discussie die hierover al eens is geweest.

Ik heb het over TALENT!!!!!! HOE herkent men TALENT In een paard??? Een volledig correct gebouwd paard kan talentloos zijn en een verkeerdom gebouwd paard kan bulken van het talent. Dus HOE ziet de fokker in de 21e eeuw of zijn fokproduct TALENT heeft ?????

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 20:31

alleen een correct gebouwd paard zal op een keuring geplaatst worden...een keuring is op uiterlijk en dan is talent min of meer onbelangrijk.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 20:33

Ja, en zolang er nog om talent heen gekeken wordt zal het een stamboek zijn van uiterlijkheden en niet van mogelijkheden. Er wordt vaak gedaan alsof iedereen maar zit te bekijken wat een paard IN ZICH heeft, maar meestal gaat het echt niet veel verder dan het uitmeten en oplijnen van uiterlijkheden. Er is meer in een paard dan alleen de stokmaat en pijpomvang.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 21:01

Lovely schreef:
Ja, en zolang er nog om talent heen gekeken wordt zal het een stamboek zijn van uiterlijkheden en niet van mogelijkheden. Er wordt vaak gedaan alsof iedereen maar zit te bekijken wat een paard IN ZICH heeft, maar meestal gaat het echt niet veel verder dan het uitmeten en oplijnen van uiterlijkheden. Er is meer in een paard dan alleen de stokmaat en pijpomvang.


Daarom kiest een fokker voor ouders met een bepaalde prestatie, juist om dat talent, de wil en de mogelijkheden om te presteren vast te leggen.
Daarnaast de hier zo weggehoonde gezondheid wanneer dat niet aanwezig is is al het bovenstaande nutteloos. Voeg daarbij een consequente opfok en je gaat al aardig in de richting van een paard dat in staat is te doen wat gevraagd wordt.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 21:03

Aangezien ik vaak met en pony naar de keuring ben geweest en zelfs ook een aantal malen gekeurd weet ik wel ongeveer hoe het zit. Het keuren zonder boekje is een leuke gedachte, maar helpt niet echt bij "corrupte" juryleden. Kijk maar eens aan de andere kant van het water. Je hoeft zelfs geen paardenkenner te zijn om te zien wie er aan het andere eind van het touw hangt. De meeste stallen hebben hun vertrouwde voorbrenger wel mee. Dan moet je dus ook gaan verbieden dat je eigen voorbrenger je eigen paard voorbrengt.

Vervolgenshoef je maar een beetje paardenkenner te zijn om lijnen te herkennen. Ik herken heus wel een kleindochter van onze ouwe merrie. Daarnaast kan ik op ieder keuring zonder veel moeite herkennen wie familie van wie is. Dus dat is ook al een te gemakkelijk "ezelsbruggetje".

En dan kan ik mensen een illusie armer maken: smaken verschillen, heus waar. De ene jury valt op voor een ander soort dan het ander. Jury's zijn geen computers.

Daarnaast heeft een jury allerminst een benijdenswaardige taak. Meestal heeft de gemiddelde jury 2 tot 5 minuten per paard/pony om het dier te beoordelen. Dan gaat er al snel iets fout. Natuurlijk zit er een blikvanger tussen. Die krijgt dan al snel voorrang. In Wales gaat dat trouwens mooi. Er komen 60 veulens in de baan en na 15 minuten staan er al 40 buiten de ring. Die keurt de jury niet meer, daar zat de kampioen niet tussen. In Nederland moeten een jury het hele rijtje goed krijgen, en nummer 50 is heel boos als nummer 48 slechter was dan zijn pony!!

In Nederland krijgt de jury vaak een heel onnatuurlijke taak mee. Een foktechnische commissie "besluit" waarop gelet moet worden. Ook wordt er nog eens lineair gescoord. Je krijgt dus vreemde rijtjes met paarden en ponies waarbij de lijn vaak zoek is. In Wales kan het dan weer zo zijn dat een paard bij het ene jurylid vooraan loopt en bij het andere achteraan. Kwestie van smaak. Er zijn veel verschillende juryleden, dus de pony die het het best doet bij verschillende juryleden, is waarschijnlijk toch wel de beste.

Wie overigens gelooft dat een veulen te beoordelen valt in 2, 5 of 30 minuten moet ook eens wakker worden. Een veulen gaat een hele sterke ontwikkeling door. Het is altijd een dagopname. Een goed veulen kan zo een heel slechte dag hebben en omgekeerd. De fokker kan het zelf zien aan de ontwikkeling. De jury moet het helaas doen met de vorm van de dag.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 21:06

Lovely schreef:
Je mag ook gewoon zeggen hoe jij dat talent onderscheid hoor Han, aan een link heb ik helemaal niks.


Talent is een groot woord.
Aanleg tot lijkt me beter.

Ik bekijk de veulens altijd vanaf dag 3 en blijf observeren.
Ik bekijk een veulen in die eerste maanden niet van wat kan hij niet.
Maar wat laat dat veulen mij zien waar ik van gecharmeerd raak.

Wanneer dat positieve dingen zijn zoals noem maar iets, regelmatig tussen andere veulens in een passage komen ,geniet ik daarvan.

Of met ruimte kunnen galoperen maar ook weer in zijn lichaam terug komen.
Of een veulentje dat plezier heeft overal over hoge graspollen over te springen.
Of bij het in de stal en uit de stal altijd over een drempel te springen
waar hij ook over heen kan stappen.

Of een veulen met een Krack c show voorbeen maar tegelijk achter ook zeer aktief.

Allemaal dingen die je opvallen wanneer je een aantal veulens in een groep bezig ziet.

En dan heb je misschien ook veulens die niet opvallen ,maar als je goed kijkt zie je bij elk veulen wel positieve eigenschappen.
Zo niet dan wordt een fokkerij een grote teleurstelling denk ik.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 21:07

De jury moet ook talent herkennen.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 21:33

Lovely schreef:
De jury moet ook talent herkennen.


Inderdaad.

Maar dan moet je een dier ook voorbrengen waarbij je denkt dat die jury die gave heeft.
En anders blijf je er toch gewoon weg.

Nl. Het plezier heb ik er aan en dat laat ik niet vergallen door een stel outsiders die het bv. niet eens zijn met het type.
Terwijl mijn selektiekriterium ergens anders ligt.
Zie bovenstaande.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 21:50

cesario schreef:
Maar dan moet je een dier ook voorbrengen waarbij je denkt dat die jury die gave heeft.


Bestaan er jury's met een "echte" gave?

Of eigenlijk: bestaat er wel zoiets als eigenschappen in een paard of veulen die het dier onmiskenbaar boven het maaiveld doen uitsteken en die ook nog als zodanig herkend worden door een jury? Ongeacht de heersende mode of de meest aanlokkelijke, nog aan te boren markt? (ik doel hier op de eerder genoemde Oost-Europese landen)

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 21:52

jessy schreef:
Bestaan er jury's met een "echte" gave?

Of eigenlijk: bestaat er wel zoiets als eigenschappen in een paard of veulen die het dier onmiskenbaar boven het maaiveld doen uitsteken


Ik weet niet meer hoe men schoolgaande kinderen selecteerd op een basisschool, voor de rest van een vervolg-opleiding.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 21:54

Lovely schreef:
De jury moet ook talent herkennen.



Lovely, laat ik me even beperken tot een KWPN lokale opname stamboekkeuring.
Daar wordt naar een totaal paard gekeken.
Exterieur wordt beoordeeld, stappen en draven op het straatje, daarna los galop en draf, eventueel springen en vervolgens nog eens stappen aan de hand.
Er wordt wel degelijk rekening gehouden met afstamming, ook dat wordt in de beoordeling meegenomen.
Dat betekent dat de jury in dat totale plaatje ook het talent tot meeneemt.

Terug naar jouw vraag over veulens, daar kan je bijna niets anders doen dan de afstamming en de dagvorm jureren, dus veulens keuren is nog meer een selektie op hoop op talent.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 22:00

ceasario schreef:
Ik weet niet meer hoe men schoolgaande kinderen selecteerd op een basisschool, voor de rest van een vervolg-opleiding.


Cito-toets.

Wel jammer dat je de crux van mijn bericht nou niet meepikt... Knipoog

In hoeverre domineert het "echte" talent van een paard, als de markt in een bepaalde richting dicteert? Een jury als perfect autonoom functionerende instelling is in feite al een contradictio in terminis.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 22:17

jessy schreef:
Cito-toets.

Wel jammer dat je de crux van mijn bericht nou niet meepikt... Knipoog

In hoeverre domineert het "echte" talent van een paard, als de markt in een bepaalde richting dicteert? Een jury als perfect autonoom functionerende instelling is in feite al een contradictio in terminis.


Daarom bekijk ik de fokkerij mondiaal en waar is de afzet.
Wat vraagt de mondiale gebruiker.
En is het produkt betaalbaar.

Ik ben vanmiddag met een groepje van 4 Japanners een paar uur weg geweest.

Ik wist wat ze wilde hebben , zijn er heen gereden en ze kochten daar ter plekke 3 paarden.
Een ruin en twee merries.
Paspoort etc vroegen ze niet na.
Alleen de afstamming, moest Grosso inzitten.
En verder hadden ze nog graag een stempel van BMW er op gehad als dat mogelijk was.
Maar of die paarden door een Jury bekeken zal hun een sushi o.i.d. zijn. Haha!

Kortom fokken is ook meegaan met de feeling van de markt.

VDL: zei eens, vraagt de markt paarden met hangoren dan lever ik paarden met hangoren.(Bij wijze van spreken.)

En daar zit denk het probleem.
Het KWPN zal geen papieren afgeven voor paarden met hangoren.
(Uitgezonderd Barbria=geintje.)

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 22:44

Sarabande, heb je er wel eens bij stil gestaan dat je een fout maakt als je talent gaat afleiden van de afstamming??
MIjn vraag was HOE je TALENT herkent in een PAARD en niet in een papier.

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 22:55

cesario schreef:
VDL: zei eens, vraagt de markt paarden met hangoren dan lever ik paarden met hangoren.(Bij wijze van spreken.)

En daar zit denk het probleem.
Het KWPN zal geen papieren afgeven voor paarden met hangoren.


Even een selectieve quote voor aanscherpen argument:

Dan vat je het "probleem" (aanhalingstekens vanwege veronderstelling) tussen (sommige) fokkers en het KWPN-stamboek dus samen als afwijkende inzichten in de courante markt. Betreffende fokkers leveren paarden die huns inziens voldoen aan de eisen van de markt en vindt in het KWPN als organisatie geen goede zakelijke partner.

En deze redenering loopt weer onherroepelijk vast op het wezen van een stamboek sec. (pick a studbook, any studbook) Er is altijd het risico van de dictatuur van de gesettelde club, dat is nou eenmaal inherent aan de organisatievorm.

Gewetensvraag: zijn hangoren eigenlijk wel mooi? Wie is bevoegd de grens te leggen?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ManonGrr, Perros, Schrompeltje en 131 bezoekers