Meer aandacht voor karakter bij fokbeleid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 13:45

Naar mijn mening is het karakter weldegelijk erfelijk...
Van de braafgevende hengst Rubiquil heb ik een mooi draakje in de weide staan... de genen van de Rubinstein zoon moesten het kwa karakter zeker afleggen tegen de combinatie Balzflug/Zeoliet Nagelbijten / Gniffelen

karakter is erfelijk; bij menig fokker is het te zien. Generaties lang met dezelfde oogopslag is geen toeval.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 13:46

Dees schreef:
karakter is erfelijk; bij menig fokker is het te zien. Generaties lang met dezelfde oogopslag is geen toeval.


En met dezelfde opvoeding dus

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 14:55

Dees schreef:
Naar mijn mening is het karakter weldegelijk erfelijk...
Van de braafgevende hengst Rubiquil heb ik een mooi draakje in de weide staan... de genen van de Rubinstein zoon moesten het kwa karakter zeker afleggen tegen de combinatie Balzflug/Zeoliet Nagelbijten / Gniffelen

karakter is erfelijk; bij menig fokker is het te zien. Generaties lang met dezelfde oogopslag is geen toeval.


zie je teveel karaktertrekken van paula terug? Clown Tja bij Ramona zie ik er ook meer van haar grootmoeder in dan van haar moeder of Rubiquil. Wat ik wel terug zie van Rubiquil is dat nieuwsgierig zijn in alles en nog wat. En ook dat kan soms knap vervelend zijn als in de wei aan het werk bent. Haha!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 14:56

Nee Sarabande, helaas...
Van verschillende merriestammen paarden gezien die als jong veulen verkocht waren en toch helemaal dezelfde blik in de ogen als zowel moeders als overgrootmoeders...

Met opvoeding kan je het reeds aanwezige karakter in banen leiden, maar de ziel zit erin. Jij bent vast ook niet zo gekke veel anders dan je voorouders. Sprekend voor mezelf; ik heb veel trekjes die mijn opa ook heeft, terwijl die mij niet heeft opgevoed.
Karakter is erfelijk.

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 15:12

Het EV bepaalt voor een groot gedeelte de rensport en heeft dit ook gedaan voor de warmbloedfokkerij. In die paar honderd jaar is het EV (buiten de rensport) beurtelings verguisd en de hemel in geprezen. Zijn inbreng in de warmbloedfokkerij is nooit geleidelijk gegaan, maar veelal in extremen. Zonder twijfel heeft het EV schade aangericht als het willekeurig en niet gedoceerd is ingezet, zoals te zien was in Mecklenburg en in mindere mate in Trakhenen. Als reactie hierop is aan de rem getrokken en een soort van overdreven zorg ontstaan om de volbloed in te zetten. Ik geloof er niet in om het kind met het badwater weg te gooien. Het EV heeft ontegenzeglijk veel goeds gebracht en is niet weg te denken uit een moderne warmbloedfokkerij. Toen echter ‘nerven’, temperament, hardheid en houdbaarheid plaatsmaakten voor een hoog GAG-stempel ging het verkeerd.

Hengsten als Adeptus xx en Perfectionist xx hebben nooit op een renbaan gelopen, maar hebben aan de basis gestaan van uitstekende lijnen. Perfectionist xx heeft slechts drie jaar (vanwege een bekkenbreuk kon hij niet meer dekken) ter dekking gestaan en 32 goedgekeurde dekhengsten geleverd, daaronder waren de beroemde Tempelhüter, Jagdheld en Irrlehrer en 20 Hauptgestütsstuten, waarvan er eentje de moeder was van de bekende Parsival.
Pik As xx heeft ook nooit een koers gelopen en heeft kapitale prestatiepaarden gebracht die keihard waren en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Feit is dat in alle warmbloedfokkerijen het EV voor een groot deel bepalend is geweest voor het prestatieniveau.
Een volbloed die geschikt is voor de warmboedfokkerij is niet heet of sensibel, maar heeft een innerlijke rust en gelatenheid. Er worden niet alleen maar ‘neuroten’gefokt, maar de geschiedenis heeft bewezen dat er wel degelijk Engelse volbloeds zijn die over de gewenste eigenschappen beschikken. Aan de leiding van een stamboek om deze te vinden en te keuren voor de warmbloedfokkerij Het is aan de fokkers om daarbij de balans niet uit het oog te verliezen..

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 15:35

Deze tekst over de volbloed is mij uit het hart gegrepen!
Als je de K.W.P.N. rapporten (hengstenboek) leest over de volbloed hengsten die een (karakter)test hebben ondergaan in Ermelo, dan blijken daaruit keer op keer goede karakters.

Hier bijvoorbeeld Man In The Moon xx:
Gedragsonderzoek Ermelo, december 1984 (21 dagen)
Zeer attente, intelligente hengst met een goed humeur. Gehoorzaam, vriendelijk en tamelijk speels. Aan het begin van het onderzoek heeft hij al een rencarrière achter zich. Tijdens lichte werkzaamheden gedraagt hij zich als een echte Volbloed. Aan het begin van het dagelijks werk maakt hij zich tamelijk druk. Na enige tijd is die drukte niet meer aanwezig en valt vooral het attente van de hengst op. Looplustig, werkt met plezier. Veel bereidheid tot werken. Bij aankomst rijke voedingstoestand, die tijdens het onderzoek niet is veranderd. Rustig stalgedrag. Eet normaal.
Karakter: 9
Stalgedrag: 9

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 15:42

Citaat:
Een paard komt er snel achter wat de gevolgen zijn als het zich niet onderwerpt.
Overigens is slager een metafoor, het staat voor het einde en omvat alle nare zaken die daar aan vooraf gaan.

Een paard denkt niet zoals een mens en zal door de "straf" juist een bevestiging zijn van zijn gedrag...immers kan onderwerping alleen indien een paard het vertrouwen heeft in een ander en die als leider te willen en daardoor ook kunnen beschouwen en accepteren...

Een paard of pony zal ook nooit een link kunnen leggen tussen een mens niet op de rug dulden met als resultaat straf, nog meer straf tot uiteindelijk de slager...puur omdat het paard de uitdrukking "straf" niet kent.
En dan komt het geduld om de hoek kijken....waardoor de mens maar weer eens een stempel drukt op een paard als zijnde onhandelbaar, of erfelijk, of het resultaat van afstamming X afstamming....

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 15:48

Able Albert xx:
Gedragsonderzoek Ermelo, 1985 (februari, 21 dagen)
Zeer vriendelijk met uitstekend humeur. Gehoorzaam, eerlijk en attent. Bij begin onderzoek al een rencarrière achter zich. Tijdens lichte werkzaamheden gedraagt hij zich zeer betrouwbaar en evenwichtig. Werkt met plezier. Veel bereidheid om te werken. Bij aankomst goede voedingstoestand, die hetzelfde bleef.
Zeer goed stalgedrag. Eet normaal.

Karakter: 9
Stalgedrag: 9

Sit This On Out xx:
Gedragsonderzoek Ermelo, februari 1988 (21 dagen)
Intelligent, vriendelijk, gehoorzaam en eerlijk. Heeft een rencarrière achter zich. Tijdens de lichte werkzaamheden wil hij zich goed laten bewerken. Veel bereidheid om te werken, werkt met plezier. Bij aankomst goede voedingstoestand die het zelfde bleef. Op stal gedraagt hij zich rustig. Eet normaal.
Karakter: 9. Stalgedrag: 9.

Saros xx:
Gedragsonderzoek Ermelo 1982 (22 dagen)
Zeer vriendelijke, gehoorzame hengst met een uitstekend humeur. Speels, eerlijk en blij. Bij begin onderzoek al goed aangereden. Heeft al een rencarrière achter zich.Tijdens de lichte werkzaamheden die van hem zijn gevraagd gedraagt hij zich goed. Als hij bemerkt dat de aandacht van de ruiter niet meer volledig op hem is gericht, probeert hij op vriendelijke wijze met de ruiter te gaan rijden in plaats van het omgekeerde. Hierbij mag echter niet gesproken worden van enig verzet. Als de ruiter duidelijk maakt dat hij het is die de dienst uitmaakt, accepteert de hengst dat zeer goed en is dan ook dadelijk weer bereid de ruiter te gehoorzamen. Veel bereidheid om te werken. Veel plezier in het werk. Looplustig, levendig orenspel. Bij aankomst goede voedingstoestand die tijdens onderzoek hetzelfde is gebleven. Lust geen geplette haver, kreeg daarom harde haver. Stalgedrag zeer rustig.
Karakter: 9
Stalgedrag: 9

Stornello xx:
Gedragsonderzoek Ermelo februari 1986 (21 dagen)
Attente, vriendelijke hengst met een goed humeur. Hij is eerlijk. Bij begin onderzoek al een rencarrière achter zich. Tijdens lichte werkzaamheden is hij in de groep plezierig te rijden en doet hij goed zijn best. Als hij afzonderlijk wordt gereden, heeft Stornello xx er minder aardigheid in. Ruim voldoende bereidheid om te werken. Bij aankomst is de voedingstoestand goed, die tijdens het onderzoek hetzelfde bleef. Rustig stalgedrag. Eet graag stro. De hengst heeft, wellicht ten gevolge van het eten van veel stro, op de tweede dag van het onderzoek een koliekaanval gehad. Het stro in zijn box is daarop vervangen door zaagsel.
Karakter: 8
Stalgedrag: 8

Appolonius xx:
Gedragsonderzoek Ermelo 1987 (02-02 t/m 23-02)
Zeer rustig, intelligent met goed humeur. Aanhankelijk, eerlijk en gehoorzaam. Bij begin onderzoek een korte rencarrière achter zich. Tijdens de lichte werkzaamheden gedraagt hij zich goed. Toont, vooral in galop, enige gevoeligheid op de rug. Veel bereidheid om te werken, werkt met plezier. Bij aankomst goede voedingstoestand die niet is veranderd. Stalgedrag goed. Als hij in de box wordt vastgezet gaat hij soms in het halster hangen. Zodra hem duidelijk wordt dat hij zich daarmee niet kan lostrekken houdt hij daarmee op. Overigens is hij goed te poetsen zonder dat hij wordt vastgezet.
Eet graag.

Karakter: 8
Stalgedrag: 9

Mytens xx:
Gedragsonderzoek Ermelo, februari 1988 (21 dagen)
Zeer gehoorzaam, speels, vriendelijk, eerlijk, attent, goed humeur. Heeft een tamelijk korte rencarrière achter zich. Tijdens de lichte werkzaamheden gedraagt hij zich goed. Werkt met plezier en is daarbij zeer ontspannen. Veel bereidheid om te werken. Bij aankomst goede voedingstoestand die hetzelfde bleef. Rustig stalgedrag. Eet normaal.
Karakter: 9
Stalgedrag: 9

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 16:02

Wow, dat zijn mooie cijfers!
Als ik dit zie snap ik eigenlijk niet dat er zo'n negatief beeld is over het karakter van het EV.
Volgens mij is het EV een paard dat juist door zijn intelligentie door sommige mensen als moeilijk wordt bestempeld.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 16:04

Tin Rod xx: Nervous dispotion, rather nasty temperament. Hard keeper.

Ladykiller: Good temperament ans dispotion, A little tough in the bridle, even on the racetrack.

Ps. Gaan we er nu een volbloeden topic van maken?

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 16:06

adriana schreef:
Tin Rod xx: Nervous dispotion, rather nasty temperament. Hard keeper.

Ladykiller: Good temperament ans dispotion, A little tough in the bridle, even on the racetrack.

Ps. Gaan we er nu een volbloeden topic van maken?


Was niet mijn bedoeling, maar als iemand gaat zeggen dat het allemaal van die onmogelijke lastpakken zijn.....

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 16:07

Zou dit iets zijn om te importeren.? Ach gut

Citaat:
Land:
Zuid-Afrika

Stokmaat:

1.42 t/m 1.62

GESCHIEDENIS

Het Boerenpaard wordt ook wel Boerperd of Kaap paard genoemd. De geschiedenis van dit ras kan in drie fases verdeeld worden.

Fase 1 (1652-1836)
In het verleden heeft het Boerenpaard nog Kaap paard genoemd. Het Kaap paard is ontstaan uit kruisingen van de Perzische Arabier, paarden van Java, de Andalusiër en de Isabel. Het Kaap paard stond bekend om zijn uithoudingsvermogen, intelligentie, standvastigheid en hardheid.

Fase 2 (1836-1899)
Het Kaap paard werd in deze periode veredeld met Vlaamse hengsten, Hackney, Northfolk Trotter en de Cleveland Bay.

Fase 3 (1899 tot nu)
Tijdens de oorlog zijn veel paarden verloren gegaan. Alleen de sterkste paarden hebben de oorlog overleefd. Voor deze paarden is in 1905 een stamboek opgericht.


RASOMSCHRIJVING

De kwaliteit van deze paarden zit vooral in de benen. Deze moeten sterk zijn. De uitstraling van het Boerenpaard moet fier en actief zijn. De ideale stokmaat voor een Boerenpaard is 142 tot 162 centimeter.

BIJZONDERHEDEN TYPEN

Het Boerenpaard is geschikt als rijpaard voor het hele gezin. Ze worden ook gebruikt bij het veedrijven. Ze zijn heel rustig en zullen niet snel van iets schrikken.

BIJZONDERHEDEN GANGEN

De draf van het Boerenpaard moet rustig zijn, zodat de ruiter lange afstanden kan rijden zonder moe te worden.

BIJZONDERHEDEN KLEUR

Alle kleuren zijn toegestaan behalve: albino, grijs, zwart met stippen of roodbruin met stippen.

Kleuren:

zie: bijzonderheden



Typen:

zie: bijzonderheden
Rijpaard
Warmbloed



Gangen:

Galop
Draf
Stap




CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 16:10

Grunninger..........

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 16:13

Djilan schreef:
Wow, dat zijn mooie cijfers!
Als ik dit zie snap ik eigenlijk niet dat er zo'n negatief beeld is over het karakter van het EV.
Volgens mij is het EV een paard dat juist door zijn intelligentie door sommige mensen als moeilijk wordt bestempeld.


Blijft natuurlijk wel zaak, dat je moet blijven selecteren. Niet elke volbloed beschikt heeft een gelijkmatig temperament. Hoe korter de afstand, hoe sneller de reflexen en hoe elektrischer het temperament moet zijn.
Stayers beschikken innerlijk weer over heel andere eigenschappen zoals uithoudingsvermogen, vechtlust en doorzettingsvermogen. Niet elke volbloed heeft het juiste temperament voor de warmbloedfokkerij. Over bouw maar niet gesproken. Daar zijn grote verschillen in.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 16:14

CGJ12 schreef:
Grunninger..........


Inderdaad.
Want dit mag ook niet. Huilen


Het Kaap paard stond bekend om zijn uithoudingsvermogen, intelligentie, standvastigheid en hardheid.

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 16:15

Bucephalus schreef:
Blijft natuurlijk wel zaak, dat je moet blijven selecteren. Niet elke volbloed beschikt heeft een gelijkmatig temperament. Hoe korter de afstand, hoe sneller de reflexen en hoe elektrischer het temperament moet zijn.
Stayers beschikken innerlijk weer over heel andere eigenschappen zoals uithoudingsvermogen, vechtlust en doorzettingsvermogen. Niet elke volbloed heeft het juiste temperament voor de warmbloedfokkerij. Over bouw maar niet gesproken. Daar zijn grote verschillen in.


Dus zijn we weer terug bij het feit dat je een paard als individu moet bekijken en niet bij voorbaat in een hokje moet stoppen, omdat het van zus of zo ras is.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 16:16

Intelligentie schrijft ELK stamboek toe aan zijn paarden...........
Ooit een paard de relativiteitstheorie van Einstein horen uitleggen? Ik niet........

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 16:19

ceasario schreef:
Het Kaap paard stond bekend om zijn uithoudingsvermogen,
intelligentie, standvastigheid
en hardheid.


Intelligent en standvastigheid....lijkt me wel vervelend....nu niet willen is straks ook niet willen en dan ook nog intelligent genoeg omdat te onthouden..en de hardheid voor de klappen die het krijgt vanwege zijn intelligente standvastigheid....

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 16:21

Bucephalus schreef:
Het EV bepaalt voor een groot gedeelte de rensport en heeft dit ook gedaan voor de warmbloedfokkerij. In die paar honderd jaar is het EV (buiten de rensport) beurtelings verguisd en de hemel in geprezen. Zijn inbreng in de warmbloedfokkerij is nooit geleidelijk gegaan, maar veelal in extremen. Zonder twijfel heeft het EV schade aangericht als het willekeurig en niet gedoceerd is ingezet, zoals te zien was in Mecklenburg en in mindere mate in Trakhenen. Als reactie hierop is aan de rem getrokken en een soort van overdreven zorg ontstaan om de volbloed in te zetten. Ik geloof er niet in om het kind met het badwater weg te gooien. Het EV heeft ontegenzeglijk veel goeds gebracht en is niet weg te denken uit een moderne warmbloedfokkerij. Toen echter ‘nerven’, temperament, hardheid en houdbaarheid plaatsmaakten voor een hoog GAG-stempel ging het verkeerd.

Hengsten als Adeptus xx en Perfectionist xx hebben nooit op een renbaan gelopen, maar hebben aan de basis gestaan van uitstekende lijnen. Perfectionist xx heeft slechts drie jaar (vanwege een bekkenbreuk kon hij niet meer dekken) ter dekking gestaan en 32 goedgekeurde dekhengsten geleverd, daaronder waren de beroemde Tempelhüter, Jagdheld en Irrlehrer en 20 Hauptgestütsstuten, waarvan er eentje de moeder was van de bekende Parsival.
Pik As xx heeft ook nooit een koers gelopen en heeft kapitale prestatiepaarden gebracht die keihard waren en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Feit is dat in alle warmbloedfokkerijen het EV voor een groot deel bepalend is geweest voor het prestatieniveau.
Een volbloed die geschikt is voor de warmboedfokkerij is niet heet of sensibel, maar heeft een innerlijke rust en gelatenheid. Er worden niet alleen maar ‘neuroten’gefokt, maar de geschiedenis heeft bewezen dat er wel degelijk Engelse volbloeds zijn die over de gewenste eigenschappen beschikken. Aan de leiding van een stamboek om deze te vinden en te keuren voor de warmbloedfokkerij Het is aan de fokkers om daarbij de balans niet uit het oog te verliezen..


Ik ontken ook helemaal niet dat het EV geen invloed in de warmbloedfokkerij heeft gehad. Ik constateer alleen wat een driehonderd jaar uitsluitend renbaanselectie en de daarmee gepaardgaande prestatieselectie aan karakter heeft opgeleverd. Nog even afgezien van het type, hardheid en andere negatieve aspecten.

Arabische typen als Adeptus komen we nu, behoudens nog enkele Pardubicer, NZ en Australische steepelaars, niet meer tegen. En dan nog staan deze Volbloeds mijlenver af van het Adeptustype.

Al die andere typen hebben veel meer schade (zowel in karakter als de bouw etc) dan positieve elementen gebracht. Dat bewijst ook de WBFSH ranking. Van de gigantische Volbloedinbreng in met name de West-Europese rijpaardfokkerij is er niet een Volbloed die met zijn directe kinderen een dominante rol heeft gespeeld.

In zijn publicatie "De noodzaak van de Duitse paardenfokkerij" schrijft Dr. Rau reeds in 1907 o.a.: 'Toevoer van Arabisch bloed in onze rijpaardenfokkerij, met als doel, de Duitse rijpaarden zoveel mogelijk van de robuustheid, het goede temperament, het dragende skelet, en de soberheid te geven van het oorspronkelijke woestijnpaard met al zijn goede eigenschappen, als tegengewicht voor wat het Engels Volbloed aan ongewenste eigenschappen in rijpaardfokkerij heeft gebracht. Dr. Rau zag toen al in welke kant het opging en zou opgaan met het Engels Volbloed als een produkt van een eenzijdige renbaanselectie.

Nu hebben echter met het Arabische Volbloed een ander probleem. Want ook dit paard is in veel gevallen een heel ander paard geworden dan Dr. Rau in 1907 nog voor ogen had.
De moderne fokkers verkiezen trendy schoonheidsidealen, zoals een uitgesproken snoekshoofd etc, boven de omschreven eigenschappen door Dr. Rau van 's werelds oudste werkpaard! Ook bij het Arabische Volbloed en in iets mindere mate bij de Shagya's moet je spaarzaam zoeken naar de door Dr. Rau omschreven eigenschappen!
Laatst bijgewerkt door Anna42 op 23-07-04 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 16:24

CGJ12 schreef:
Intelligentie schrijft ELK stamboek toe aan zijn paarden...........
Ooit een paard de relativiteitstheorie van Einstein horen uitleggen? Ik niet........


Dat van mij demonstreert dat ze het principe begrijpt: De stroomdraad zegt: "tik"en je hebt precies een halve seconde de tijd om geen schok te krijgen als je onder de draad doorduikt. De rest van de paardenpopulatie blijft staan... Haha! Ze heeft het niet exact begrepen, maar wel het idee stilstand, beweging- en relatief. Ze is wat praktisch ingesteld.... theorie is mooi, maar je moet er in de praktijk iets mee kunnen.... Haha!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 16:25

De meeste ruiters willen ook geen eenvoudig paard.
We hebben nu een 5-jarige sul op stal staan. Superbraaf paard, geweldig karakter en simpel te rijden. Alleen heeft hij een enorme dikke kop, grof beenwerk en kan simpel lopen. We hoeven hem voor de meeste ruiters niet eens uit zijn stal te halen. Terwijl het een heerlijk paard is als je erop zit. Voor veel ruiters een ideaal paard.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 16:27

Bucephalus schreef:
Dat van mij demonstreert dat ze het principe begrijpt: De stroomdraad zegt: "tik"en je hebt precies een halve seconde de tijd om geen schok te krijgen als je onder de draad doorduikt.

Bijzonder schrikapparaat heb jij.....

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 16:35

CGJ12 schreef:
Bijzonder schrikapparaat heb jij.....


Ik niet, maar de boer Haha! . Eén elektriciteitskast voor een omheining van 4 hektaren (stieren) grasland....... Maar de stroom is voor aan de uitgang het sterkste...

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 16:38

Bucephalus schreef:
Ik niet, maar de boer Haha! . Eén elektriciteitskast voor een omheining van 4 hektaren (stieren) grasland....... Maar de stroom is voor aan de uitgang het sterkste...

Dat zegt niks.
Maar die dingen tikken echt niet per halve seconde hoor..........

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 16:39

[quote="Himyar"]

Able Albert xx:
AANTAL KINDEREN: 401
PRESTATIEMERRIES: 0

Sit This On Out xx:
AANTAL KINDEREN: 591
PRESTATIEMERRIES: 0

Saros xx:
AANTAL KINDEREN: 775
PRESTATIEMERRIES: 0

Appolonius xx:
AANTAL KINDEREN: 620
PRESTATIEMERRIES: 0

Stornello xx
AANTAL KINDEREN: 316
PRESTATIEMERRIES: 0

Mytens xx
AANTAL KINDEREN: niet bekend
AANTAL PRESTATIEMERRIES: 1
Laatst bijgewerkt door Anna42 op 23-07-04 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt