Fokkerij en Afstamming for DUMMIES

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 18:58

Als fokker is het wel leuk iets van de leer van Mendel te weten en ook van de evolutietheorie van Darwin. Daar zijn boeken over en anders had je het kunnen leren bij de biologielessen van de middelbare school. Maar goed, je bent hier om te leren en dat is een prima zaak OK dan!

In mijn eigen woorden zou ik fenotype bestempelen als datgene wat je van het genotype ziet aan het paard zelf. Het genotype beschrijft ook de eventueel "verborgen"eigenschappen.

Verder is het wel leuk om zo'n hoop controversiële topics onder een topic getiteld "Dummies"te zien. Rijmt dat met de hoogdravende teksten daarin? Schijnheilig

Als moderator moet ik iedereen wel even wijzen op het on-topic blijven, want ik kan me voorstellen dat Anouschka nu nog minder van het geheel begrijpt (hoewel het meeste al beantwoord lijkt) en daarnaast ziet het er voorlopig nog heel gezellig uit Knipoog

Iris82

Berichten: 39854
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 19:10

Daar ben ik het niet helemaal mee eens Joost.
Je kunt namelijk bijvoorbeeld een paard hebben wat genotypisch heel goed bij kunnen springen, maar bijvoorbeeld door verkeerde behandeling niet eens meer over 50 cm heen komt.

Fenotype = genotype gecorrigeerd door milieuinvloeden. (zoals: training, stalling, voedsel)

Iris82

Berichten: 39854
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 19:11

Voorbeeld is een beetje dom, maar ik kon zo snel niets beters verzinnen.

Ander voorbeeld: een paard wat genotypisch nog niet eens zo'n uitblinker zou zijn in springen, maar juist door de milieuinvloeden zoals geweldige training en stalling, het toch heel ver schopt.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 19:17

Ander voorbeeld: een paard dat genotypisch heterozygoot schimmel is (zwart geboren, maar hetorozygoot zwart), is fenotypisch schimmel.

In de fokkerij zal je merken dat dit paard met een zuivere vos partner zowel zwart, vos als schimmel zal fokken.

De beschrijving van het fenotype is dus gewoon schimmel.

Iris82

Berichten: 39854
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 19:19

Ja dat is wel waar. Lachen
Maar veel mensen praten wanneer het over feno/genotype gaat alleen over kleurvererving. Terwijl daar milieu-invloeden nauwelijks invloed op hebben. Dat komt bij andere eigenschappen juist weer wel aan de orde.

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 19:22

Dat is juist, Iris. Een paard kan door een klap of een virus een beschadiging oplopen in bijvoorbeeld de achterhand. Fenotypsch toont het een gebrek, maar genotypisch geeft het de eigenschap niet door.

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 20:40

Als we dan toch bezig zijn met dummies en vererven:

Er wordt vaak gezegd dat de merrie meer door geeft dan de hengst. Hoe kan dit? Een paard heeft 64 chromosomen. 23 van de vader en 23 van de moeder. Dan geeft dat toch dezelfde hoeveelheid door?

Ik weet dat je X en Y hebt. Op een Y-chromosoom past dus iets minder, maar dat is toch zo weinig dat het verwaarloosbaar is?
En dan zou dus alleen een hengst meer van de moeder krijgen, want alleen hij kan XY zijn.

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 20:44

caranthir"]
Er wordt vaak gezegd dat de merrie meer door geeft dan de hengst. Hoe kan dit? Een paard heeft 64 chromosomen. 23 van de vader en 23 van de moeder. Dan geeft dat toch dezelfde hoeveelheid door?
[/quote]

en die 18 anderen dan?

[quote="Bucephalus schreef:
Elke cel van het paard bevat 34 paar chromosomen dus in totaal 64.


Verward

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 21:20

Ergens heb ik dit al eens in FA Bloedlijnen etc. geschreven. Maar binnen de context van dit topic mag het denk ik nog wel keer.

Dit stond er echter nog niet. De Przewalski heeft 66 chronosomen en het Arabische (Orientaalse) paard heeft 64. Aanneemlijk is dat men door kruisingen tussen het Noordelijke (Robustus) type en het Orientaalse type uiteindelijk meer eigenschappen van het Orientaalse type heeft verkregen dan van het Robustustype. Niet alleen qua chronosomen maar ook qua bouw en beweging. De Przewalski is immers een telganger. Wanneer en hoe die overslag van 66 naar 64 gemaakt is, is mij nog niet duidelijk geworden en heb ik ook nog niet kunnen achterhalen.
Ook het Fjordenpaard heeft voor zover ik weet 64 chronosomen. Terwijl het Fjordenpaard naar alle waarschijnlijkheid enkel en alleen een rechtstreekse kruising is tussen het min of meer getemde Przewalskipaard en de Orientaalse hengsten die de Noormannen terug meenamen op hun handelstochten naar het Midden-Oosten.

Een merrieveulen krijgt van de moeder en van de vader elk 1 (een) X-chronosoom, terwijl de hengstveulens het X-chronosoom alleen van de moeder en het Y-chronosoom alleen van de vader ontvangen. In de laatste onderzoeken is de aandacht vooral op het mitochondrieenaspect gevestigd. Dit zijn celorganen die hoofdzakelijk als energieleverancier voor de stofwisseling tekenen. Naast de in de celkern liggende genen bevatten de mitochondrieen ringvormig aangelegde erfelijke informatie.
De meeste lichaamscellen bevatten ongeveer 10.000 mitochondrieen, die bijna uitlsuitend via de MOEDER worden doorgegeven.
Laatst bijgewerkt door Anna42 op 22-07-04 21:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 21:27

Mendel was toch de meneer van de erwtenplantjes, of heb ik het nu mis?

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 21:30

Citaat:
Bisher nahmen die Wissenschafter an, dass die Przewalski-Pferde als unmittelbare Vorfahren die Ur- oder Wildform aller unserer heutigen Hauspferde repräsentieren. Und das, obwohl Equus przewalskii mit 66 zwei Chromosomen mehr besitzt als Equus caballus mit 64.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 21:31

ahaaa eindelijk een topic speciaal voor mij Haha! Haha! Haha!

Iris82

Berichten: 39854
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 21:33

Justy schreef:
Mendel was toch de meneer van de erwtenplantjes, of heb ik het nu mis?


Jah, met gekleurde bloemetjes eraan! Haha!

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 21:35

Duitsers Hier, Duitsers Daar....


Wat zijn nou ...chronosomen?

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 21:36

Dat is een theorie uit de zestiger jaren die middels het onderzoek met name door de universiteit van Kentucky al weer achterhaald is.
Ceasario had die ontwikkeling van de Equusboom lange tijd op zijn site staan.
66 is juist en zal ik nog even aanpassen

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 21:38

Iris82 schreef:
Jah, met gekleurde bloemetjes eraan! Haha!


Heb ik toch nog iets opgestoken in de biologie-les Haha!

Ik geloof dat ik dit topic maar ga volgen, kan wel wat bijscholing gebruiken Haha!

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 21:39

Ah, kijk nou snap ik er wat meer van Knipoog

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 22:04

Sorry Gert Jan ik had de chromosomenaantallen van mensen en paarden door elkaar gehaald Blond

Maar Anna, dan krijgt een veulen dus het genetische materiaal van de eicel en de spermacel, met ieder daarin slechts 32 of 33, wat dan ook chromosomen. Waar komen dan in vredesnaam die mitochondrien vandaan? Is dat tijdens de dracht? (kan dat eigenlijk wel?)

Of bedoel je dat de mitochondrien die later tijdens de groei van het veulen gemaakt worden, gemaakt worden met behulp van het genetisch materiaal van de moeder.

Ja sorry, het is vakantie, dus mijn hersens zijn een beetje uit de running.

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 22:41

Anna42 schreef:
chronosomen


Waarom noem je die dingen chronosomen in plaats van chromosomen? (serieuze vraag)

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 22:43

En toen was er ineens een topic verdwenen Schijnheilig >;)

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 22:45


Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 22:48

Het lijkt wel toverij! Topic is er weer Haha!

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 22:48


ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 22:51

GertJan schreef:
Chronosomen zijn in mijn ogen Tijdlichamen, om het Grieks er even bij te pakken.



Grieks
Kan jij weten.

Had Anna toch ook moeten weten.

Iris82

Berichten: 39854
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 23:01

caranthir"]
Als we dan toch bezig zijn met dummies en vererven:

Er wordt vaak gezegd dat de merrie meer door geeft dan de hengst. Hoe kan dit?
[/quote]

[quote="Anna42 schreef:
De meeste lichaamscellen bevatten ongeveer 10.000 mitochondrieen, die bijna uitlsuitend via de MOEDER worden doorgegeven.


Dit was toch niet bedoelt als antwoord op de bovenstaande vraag?
Zoja, wat is jouws inziens het doel van het doorgeven van mitochondrien met betrekking tot erfelijke eigenschappen?