Jazz afstammelingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 16:37

Hmm, een kennisje van mij heeft vorig jaar nog een Jazz bij jou uit de omgeving gekocht die " onhandelbaar" was volgens die mensen. Voor slachtprijs Haha! Was een heel fijn braaf dier!

SinelliB

Berichten: 150
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Middenbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 16:40

Ik heb zelf een Jazz, heel braaf paard een echte goedzak. Tuurlijk is ze ook wel heet te krijgen en ik weet nog niet hoe ze met wedstrijden reageert, maar over het algemeen een heel fijn paard. Natuurlijk schrikt ze ook wel eens of heeft ze eens een dag minder zin dan de andere, maar het hangt er vanaf hoe je daarmee omgaat, net als bij ieder ander paard moet je geen gevecht aangaan, maar proberen problemen in alle rust op te lossen. Ik hoor de meest vreselijke verhalen over Jazzen, maar die van mij hoort daar zeker niet tussen hoor!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 16:41

Pipo schreef:
Hmm, een kennisje van mij heeft vorig jaar nog een Jazz bij jou uit de omgeving gekocht die " onhandelbaar" was volgens die mensen. Voor slachtprijs Haha! Was een heel fijn braaf dier!


Het ligt ook niet aan de paarden, het ligt aan de mensen die er mee om gaan........... en vooral HOE ze er mee omgaan.........

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 16:42

LuvdaTossa schreef:
Het ligt ook niet aan de paarden, het ligt aan de mensen die er mee om gaan........... en vooral HOE ze er mee omgaan.........


Is voor een deel zo, maar ook niet altijd, je hebt erbij die gewoon echt niet scoren Scheve mond

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 16:43

Wouter24 schreef:
Is voor een deel zo, maar ook niet altijd, je hebt erbij die gewoon echt niet scoren Scheve mond

echt niet sPoren.........

SinelliB

Berichten: 150
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Middenbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 16:47

Nou hebben Jazzen er blijkbaar wel een tikkeltje meer last van, maar een Jazz hoeft nou niet bij voorbaat al een paard te zijn wat niet spoort. Ik heb zelf een Gribaldi gehad die gekker was dan deze Jazz.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 19:18

All Jazzes are equal, but some are more Jazz than others Haha!

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 19:50

Wat veel Jazzen wel hebben is ras en uitstraling. Als je echter hier op de concoursen gaat rondkijken en er loopt een knappe te vervelen... en dan bedoel ik gericht trappen, bokken, omhoog gaan en het later in de ring laten afweten.... grote kans dat het een Jazz is.
Als je geen problemen met je Jazz hebt, mag je je naar mijn mening inderdaad gelukkig prijzen.
Een kennis van mij heeft nog steeds niet genoeg van haar Jazz, na een gebroken kaak, gebroken arm en drie gekneusde ribben... Echte dierenliefde dus. Inmiddels is de combinatie na twee jaar tobben M2. Als hij loopt loopt hij super, maar voordat het zover is......
Nee, ik laat ze aan mijn neus voorbij gaan. Een ander mag er gelukkig mee zijn.

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 20:24

Kendra schreef:
All Jazzes are equal, but some are more Jazz than others Haha!


Ik hou het liever op:
Four legs good, two legs bad.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 21:19

Bucephalus schreef:
Nee, ik laat ze aan mijn neus voorbij gaan. Een ander mag er gelukkig mee zijn.


Dat is heel fijn! Ik ben erg gelukkig met de mijne! Lachen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 21:21

Pipo schreef:
Hmm, een kennisje van mij heeft vorig jaar nog een Jazz bij jou uit de omgeving gekocht die " onhandelbaar" was volgens die mensen. Voor slachtprijs Haha! Was een heel fijn braaf dier!



bedoelde je die van de grote meneer S ????

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 21:51

KarinvdM schreef:
Dat is heel fijn! Ik ben erg gelukkig met de mijne! Lachen


Ik ook! Zou voor geen goud willen ruilen! Wil er wel een stal vol van hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 22:21

gijsenkim schreef:
bedoelde je die van de grote meneer S ????

Niet alleen van die grote meneer S. Ook nog van iemand anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 22:22

Bucephalus schreef:
Wat veel Jazzen wel hebben is ras en uitstraling. Als je echter hier op de concoursen gaat rondkijken en er loopt een knappe te vervelen... en dan bedoel ik gericht trappen, bokken, omhoog gaan en het later in de ring laten afweten.... grote kans dat het een Jazz is.
Als je geen problemen met je Jazz hebt, mag je je naar mijn mening inderdaad gelukkig prijzen.
Een kennis van mij heeft nog steeds niet genoeg van haar Jazz, na een gebroken kaak, gebroken arm en drie gekneusde ribben... Echte dierenliefde dus. Inmiddels is de combinatie na twee jaar tobben M2. Als hij loopt loopt hij super, maar voordat het zover is......
Nee, ik laat ze aan mijn neus voorbij gaan. Een ander mag er gelukkig mee zijn.


Dat zegt meer over de ruiter dan over de Jazz Buc. Ik denk dat ik gerust kan zeggen dat ik ervaring heb met Jazzen, en ik ben heel sterk van mening dat het voornamelijk aan de personen ligt die er mee omgaan.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 00:04

Pipo schreef:
Dat zegt meer over de ruiter dan over de Jazz Buc. Ik denk dat ik gerust kan zeggen dat ik ervaring heb met Jazzen, en ik ben heel sterk van mening dat het voornamelijk aan de personen ligt die er mee omgaan.

En het ligt dus ook aan de paarden - niet iedereen kan zomaar met een Jazz wegrijden, dat is toch wel duidelijk ondertussen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 00:12

Kendra schreef:
En het ligt dus ook aan de paarden - niet iedereen kan zomaar met een Jazz wegrijden, dat is toch wel duidelijk ondertussen.


Als die personen nou eens het probleem bij hunzelf neerleggen, dan zal het veel sneller worden opgelost.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 00:24

Pipo schreef:
Als die personen nou eens het probleem bij hunzelf neerleggen, dan zal het veel sneller worden opgelost.


Dat denk ik ook...

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 11:53

Het is natuurlijk wel zo, dat er enorm veel Jazz nakomelingen zijn, en er zullen er ook niet allemaal zijn met een lastig karakter, maar het is wel zo, dat al die fokkers hun materiaal kwijt moeten, ongeacht het karakter. Als je voor een knappe Jazz (met een lousy temperament) veel kopeken kunt krijgen, wordt daarbij heus niet naar de rijvaardigheden van de koper gevraagd.
Ik zou er toch echt problemen mee hebben als mijn fokproduct van de een naar de ander zou gaan, alleen omdat het geschikt is voor die speciale ruiter. Dan heb ik het nog niet over alle ongelukken die eruit kunnen voortkomen als er iemand opstapt die een grote kans loopt zijn/haar nek te breken...

(gaat weer aan het werk..)

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 14:27

Pipo schreef:
Als die personen nou eens het probleem bij hunzelf neerleggen, dan zal het veel sneller worden opgelost.

Klopt - maar dat geldt niet alleen voor Jazz nakomelingen, maar voor wel heeel veeeel meer paarden.

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 17:20

Pipo schreef:
Als die personen nou eens het probleem bij hunzelf neerleggen, dan zal het veel sneller worden opgelost.


Helemaal mee eens!! Lachen

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 14:43

Pipo schreef:
Als die personen nou eens het probleem bij hunzelf neerleggen, dan zal het veel sneller worden opgelost.


Als deze mensen het probleem bij zichzelf moeten zoeken, zullen ze maar tot een conclusie komen en dat is dat ze het verkeerde paard met de verkeerde afstamming hebben gekocht!

Zijn alle Jazzen slecht? Nee, dat niet. Want gelukkig heeft hij ook merries gehad die het beroerde karakter hem "overrulden". De vrouwelijke kant vererft nu eenmaal iets sterker dan de mannelijke kant.
Maar als er in de vrouwelijke lijn genen zitten met een soortgelijk karakter als dat van Jazz dan is raak en heb je met onhandelbare loeders te maken. De deskundigheid, geduld, moed en liefde van de gebruikers ten spijt. Het worden nooit fijne werkbare en vooral betrouwbare paarden.

Een ander signaal is dat we in het merriemateriaal veel paarden hebben zitten die qua genensamenstelling m.b.t. het karakter hoogst explosief zijn. D.w.z. op het moment dat zij gekruist worden met hengsten als Jazz is het mis en slaat de karakterplank heel hard de verkeerde kant door. Anders zouden er nooit zoveel onhandelbare Jazzen geproduceerd kunnen zijn.
Ons merriemateriaal stikt van de xx-genen, Amor en nog een paar van deze hoogst onbetrouwbare karakters. Al dit materiaal loopt een verhoogd riscico met het instabiele karakter van een hengst als Jazz.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 15:21

Anna42"]
Zijn alle Jazzen slecht? Nee, dat niet. Want gelukkig heeft hij ook merries gehad die het beroerde karakter hem "overrulden". De vrouwelijke kant vererft nu eenmaal iets sterker dan de mannelijke kant.
[/quote]
Vraag me dat nu juist bij Jazz wel eens af.........we hebben een Jazz veulen hier lopen (niet van mezelf, niet van mezelf Bloos! ) en die heeft echt helemaal niets van de moeder meegekrgen lijkt het wel Haha! .

[quote="Anna42 schreef:
Ons merriemateriaal stikt van de xx-genen, Amor en nog een paar van deze hoogst onbetrouwbare karakters. Al dit materiaal loopt een verhoogd riscico met het instabiele karakter van een hengst als Jazz

Amor............valt wel mee hoor! Meer mythe dan feiten.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 16:12

Anna42 schreef:
Ons merriemateriaal stikt van de xx-genen, Amor en nog een paar van deze hoogst onbetrouwbare karakters. Al dit materiaal loopt een verhoogd riscico met het instabiele karakter van een hengst als Jazz.


Romanoff is v. Jazz x Contango x Ulft x Amor, er is helemaal niets mis met het beest...

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 16:15

KarinvdM"]
Romanoff is v. Jazz x Contango x Ulft x Amor, er is helemaal niets mis met het beest...
[/quote]

Wie zegt er hier dan dat dat zo is?

[quote="Anna42 schreef:
Al dit materiaal loopt een verhoogd riscico met het instabiele karakter van een hengst als Jazz.


Jij hebt dus gewoon mazzel Schijnheilig

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 16:15

Er staat VERHOOGD risico.